«بهترین کالا! با تخفیف استثنایی! فروش فقط از طریق این آگهی! تحویل رایگان درب منزل شما!» این جملات را در تبلیغات ماهوارهای زیاد میشنویم. تبلیغاتی که با رنگ و لعابهای آنچنانی اجناس بنجل را به قیمتهایی استثنایی به فروش میرسانند. در پشتپرده اکثر این تبلیغات ماهوارهای فریب نهفته است.
به گزارش حافظ نیوز به نقل از آرمان، کلاهبرداریهای تبلیغاتی این روزها پای خود را از بعد مادی فراتر نهاده و خطری برای جان و روان افراد شده است. با توجه به حضور چشمگیر ماهواره در خانهها و ساعات طولانی استفاده از آن به نظر میرسد که تبلیغات ماهوارهای خطری در کمین هستند که بلاهای بسیاری با خود به همراه دارند.
امروزه تماشای ماهواره بخشی از اوقات فراغت افراد در جامعه را به خود اختصاص داده است. آمارها در مورد تماشای ماهواره در کشور متغیر است ولی با توجه به تازهترین آماری که منتشر شده است 40 درصد افراد ماهواره نگاه میکنند و در شهر تهران این آمار به 60 درصد هم میرسد، البته با توجه به غیرقانونی بودن استفاده از این وسیله آمارهایی که ارائه میشوند پای لنگی دارند و احتمال اینکه استفادهکنندگان از ماهواره از این هم بیشتر باشند، وجود دارد. تماشای ماهواره و بهویژه شبکههای فارسیزبان ماهوارهای افراد را در معرض خطر تبلیغات ماهوارهای قرار میدهد. تبلیغاتی که این روزها منبع کلاهبرداریهای مختلف شده است و هر روز یک نقاب از چهره این کلاهبرداریها برداشته میشود. اکثر کالاهایی که در این شبکههای خارجی تبلیغ میشوند کالاهایی هستند که مجوز ندارند و امکان تبلیغ آنها در داخل کشور وجود ندارد. این شرکتها معمولا نمایندگیهایی در داخل کشور دارند که کالاهای آنها را به دست افراد میرسانند. اما از آنجایی که در فاصله بین شرکت اصلی و نمایندگیهای فروش، دستهای دیگر هم دخیل هستند راه برای فروش جنسهای تقلبی باز میماند.
کالاهای بیکیفیتی که گران هستند
اکثر کالاهایی که در ماهواره تبلیغ میشوند کیفیت پایینی دارند و با قیمتی چندبرابر قیمت واقعیشان به فروش میرسند. سحر 18 ساله به یکی از ساعتهای تبلیغی در شبکههای ماهوارهای علاقه پیدا کرده و آن را از طریق تماس تلفنی خریده است. او به «آرمان» میگوید: «من ساعت را با قیمت 45هزار تومان خریدم. با وجودی که ارسال آن هم رایگان بود، یک هفته بعد دقیقا مانند همان ساعت را با همان جنس در یک ساعتفروشی دیدم که با قیمت 20هزارتومان به فروش میرساند». مورد سحر تنها یکی از هزاران موردی بود که قیمتهای جادویی ماهوارهای افراد جامعه را فریب میدهند. لیلا 35 ساله یک زن خانهدار است او به «آرمان» میگوید: من تبلیغات ماهوارهای را نگاه میکنم. فقط یکبار از طرق تبلیغات ماهوارهای دست به خرید کالا زدم. از بستنیسازهایی که در ماهواره تبلیغ میشد، خوشم آمد و آن را سفارش دادم. قیمتی که من آن را خریدم 59 هزار تومان بود درحالی که دوستم همین کالا را در یک مغازه معمولی به قیمت 18هزار تومان خریده بود.
باید مردم را نسبت به تبلیغات دروغین آگاه کرد
یک روانشناس به «آرمان» میگوید: تبلیغات ماهوارهای با خود اطلاع از کالاها را به همراه دارد و زمانی که ما نتوانسته باشیم مردم را نسبت به دروغی که در این تبلیغات است آگاه کنیم اطلاع یافتن، به گرایش مردم به سمت خرید این کالاها منجر میشود. فرید براتیسده میافزاید: از یکسو گشوده نبودن ارتباط و از سوی دیگر عدم تمایل افرادی که از طریق این تبلیغات فریب خوردهاند به بیان تجربهشان، باعث شده است که فریب این تبلیغات ماهوارهای پنهان بمانند. او تصریح میکند: چون این کالاها در مقیاس وسیع تبلیغ میشوند و به فروش میرسند تقلبی بودن و نامرغوببودن آنها به چشم نمیآید. او تأکید میکند: در مورد فریبکاری این تبلیغات باید به مردم اطلاعات لازم را بدهیم. برای نمونه میتوان به قرصهای لاغری یا قرصهای ترک اعتیاد اشاره کرد که بهرغم اینکه مدعی هستند از سازمانهای بینالمللی مجوز دارند ولی هیچگاه از سوی این سازمانها مورد تایید قرار نگرفتهاند. او میافزاید: استفاده از یافتههای رشتههای ارتباطات و روانشناسی در تبلیغات باعث میشود شرکتهای بزرگ تولیدی مردم را ترغیب به خرید کالاهای خود کنند. در حقیقت شرکتها از روشهای اقناع برای تشویق مردم به خرید محصولاتشان استفاده میکنند.
قرصهای لاغری با عوارض ناشناخته
اما ضررهای تبلیغات ماهوارهای فقط به ضررهای مالی محدود نمانده است، این روزها تبلیغات انواع و اقسام داروها و وسایل لاغری، تب لاغری را در جامعه رواج داده است. قرصهای لاغری تهدیدی جسمی و جانی برای افراد جامعه شدهاند. آمارهای 90 و 100 درصدی که تبلیغات این قرصها برای اثر بخش بودن بیان میکنند، هر بینندهای را ترغیب به یکبار استفاده از این قرصها میکند. معمولا بسیاری از این قرصها استاندارد نیستند و عوارض استفاده از آنها بسیار بیشتراز فوایدشان است. در ماههای اخیر حتی اخباری مبنی بر وجود شیشه در این قرصها وجود داشته است. خیلی از افراد بعد از استفاده ازاین قرصها به انواع بیماریها مبتلا میشوند و در برخی از موارد حتی اگر جان سالم به در ببرند شانس آوردهاند. سیما 50 ساله یکی از قربانیان استفاده از این قرصهاست. او به «آرمان» میگوید: «اضافه وزن زیادی داشتم و به دلیل اینکه پاهایم تحمل وزنم را نداشت و دائم درد میکرد، تصمیم به لاغری گرفتم. تبلیغات یکی از این قرصهای لاغری ماهواره خیلی نظر من را جلب کرد. قرصها را از طریق همان تبلیغ سفارش دادم و آنها را به مدت یک ماه استفاده کردم. از همان هفته اول بدنم تعادل خود را از دست داد. بعد از یک ماه استفاده از این قرصها عوارض آنها خود را نشان داد و به انواع بیماریها ازچربی و اوره گرفته تا معده و مشکل گوارشی مبتلا شدم».
لزوم برخورد جدیتر با عاملان فروش
یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس در مورد تاثیرات منفی داروهایی که از طریق تبلیغات ماهوارهای به فروش میرسند به «آرمان» میگوید: سال گذشته در اثر مصرف یکی از این داروهایی که در ماهواره تبلیغ میشد،
سه نفر فوت کردند. این داروها معمولا مجوز ندارند و از طریق تبلیغات ماهواره به مردم شناسانده میشوند. کسانی هم در ایران بهعنوان عاملان شرکتها آنها را به فروش میرسانند. عبدالرحمان رستمیان میافزاید: این داروها مورد تائید وزارت بهداشت نیستند. با این وجود هنوز برخورد جدی با عاملان فروش این داروها نشده است. تنها اقدام در این زمینه مسدودکردن شمارههایی بود که از طریق این تبلیغات ماهوارهای برای فروش کالا معرفی میشوند. او ادامه میدهد: یک قانون محکم در این زمینه در مجلس در حال تصویب است که بر اساس آن برخورد جدیتری با عاملان این شرکتها در ایران صورت میگیرد و تشدید مجازات برای این افراد و شرکتها در نظر گرفته شده است. او تصریح میکند: این داروها با سلامت افراد سروکار دارند برای همین لازم است در تمام مراحل تولید، نگهداری و فروش آنها موارد و نکات بهداشتی بهخوبی رعایت شوند. در غیر این صورت سلامت افراد به خطر میافتد.