مانور «طرح اضطراری فرودگاه در شب» برای نخستین بار شامگاه یکشنبه در فرودگاه بین المللی شهید آیت الله دستغیب شیراز برگزار شد. حمیدرضا سیّدی، مدیرکل فرودگاه های استان فارس، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز در فرودگاه شهید آیت الله دستغیب شیراز 96 پرواز ورودی و خروجی انجام شد و به طور متوسط روزانه در این فرودگاه حدود 90 پرواز انجام می شود. وی با تأکید بر اینکه حدود 70 درصد سوانح هوایی در زمان نشستن یا برخاستن هواپیماها و در محیط داخلی فرودگاه اتفاق می افتد، افزود: مانورهای طرح اضطراری در فرودگاه ها در راستای به حداقل رساندن آسیب های ناشی از سوانح و تعداد مصدومان و تلفات در زمان حوادث و سوانح فرودگاه و تقویت آمادگی فرودگاه در راستای مدیریت سوانح اجرا می شود. سیّدی خاطرنشان کرد: در ساعات شب تعداد کارمندان بخش های مختلف فرودگاه و دستگاه های مختلف امدادرسان در سطح شهر کاهش می یابد و کارایی بیشتر دستگاه ها در ساعات شب کم می شود به همین دلیل تصمیم به برگزاری نخستین مانور طرح اضطراری فرودگاه در شب در فرودگاه شهید دستغیب به منظور سنجش توانمندی دستگاه های مختلف مرتبط با این موضوع گرفته شد. مدیرکل فرودگاه های استان فارس برگزاری مانور«طرح اضطراری فرودگاه» به ویژه در شب را یکی از الزامات هر فرودگاه دانست و گفت: دستگاه های مختلف امدادرسان باید بتوانند در زمان روی دادن سوانح سریع و به موقع وارد عمل شوند و بحران را کنترل کنند. وی عنوان کرد: براساس سناریوی تعریف شده برای این طرح اضطراری یک فروند هواپیما در زمان برخاستن از باند خارج شده و بلافاصله پس از روی دادن سانحه اطلاع رسانی به نیروهای امدادی انجام شد و دستگاه های کمک رسان به سرعت وارد عمل شدند و آتش را مهار کرده و مصدومان را به مراکز درمانی و بیمارستان منتقل کردند. سیّدی با اشاره به تلاش های انجام شده برای برگزاری هر چه بهتر این مانور و تشکر از همکاری ارگان های مختلف در این راستا، تصریح کرد: برای برگزاری این مانور حدود 16 جلسه با ارگان ها و دستگاه های مرتبط و مؤثر تشکیل شده که تمام این جلسات به صورت جداگانه و دو جلسه نیز به صورت عمومی با حضور دستگاه های امدادرسان شهر، مجموعه استانداری فارس، مدیرکل پدافند غیرعامل استان و شهرداری شیراز برگزار شده است. وی افزود: هفته گذشته نیز یک جلسه با حضور تمام دستگاه های مربوطه در فرمانداری شهرستان شیراز و با حضور فرماندار شهرستان شیراز تشکیل شده و هماهنگی های لازم برای برگزاری مانور انجام شده است. مدیرکل فرودگاه های استان فارس با بیان اینکه عملکرد دستگاه های مختلف در مانور در قالب سناریویی که تعریف شده بود قابل بررسی است، عنوان کرد: حضور به موقع در زمان سوانح مهم ترین بخش حضور دستگاه هاست و هماهنگ کردن بیش از 15 دستگاه که هرکدام وظیفه خاصی در برگزاری مانور دارند کار راحتی نیست. سیّدی با اشاره به اینکه مانور «طرح اضطراری فرودگاه» هر دو سال یکبار در فرودگاه بین المللی شهید آیت الله دستغیب شیراز برگزار می شود خاطرنشان کرد: تمام مانورهای انجام شده پیشین در سطح فرودگاه های استان در طول روز برگزار شده و این مانور نه تنها نخستین مانور برگزار شده در شب در فرودگاه های استان بلکه نخستین مانور در سطح تمام فرودگاه های کشور است. نظارت بر چگونگی برگزاری مانورهای طرح اضطراری فرودگاه را مجموعه استانداری در بخش پدافند غیرعامل و ارزیاب های کشوری از سازمان هواپیمایی کشوری بر عهده دارند و یک تیم ارزیاب 7 نفره از سوی سازمان هواپیمایی کشوری که متولی حمل و نقل هوایی و زیرمجموعه وزارت راه هستند در زمان برگزاری نخستین مانور طرح اضطراری فرودگاه بین المللی شهید آیت الله دستغیب شیراز حضور داشتند. علیرضا صدارت، معاون مدیرکل دفتر استانداردهای فرودگاهی کشور و رئیس گروه ارزیاب از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، نیز در پایان این مانور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همکاران ما از شرکت فرودگاه های کشور برای ممیزی و ارزیابی مانور فرودگاه شهید آیت الله دستغیب شیراز حاضر شدند. وی با ابراز خرسندی از اظهارنظرهای اولیه گروه ارزیاب سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: ارزیابی اولیه نشان دهنده همکاری و هماهنگی بسیار خوب بین واحدهای مختلف به ویژه واحدهایی که در داخل و خارج فرودگاه هستند مانند هلال احمر، اورژانس، ستاد بحران استان، پزشکی قانونی، بیمارستان ها و غیره است. معاون مدیرکل دفتر استانداردهای فرودگاهی کشور در پاسخ به خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه به این مانور چه نمره ای می دهید گفت: پس از ارزیابی نهایی می توان به مانور نمره داد اما در حال حاضر براساس ارزیابی های اولیه و برگزاری موفقیت آمیز مانور می توان گفت 95 درصد خوب اجرا شده است. صدارت خوب برگزار شدن مانور را وابسته به سه عامل هماهنگی، ارتباطات بین واحدهای مختلف و سرعت عمل دانست و افزود: کل فرآیند مانور از آغاز تا پایان حدود 45 دقیقه طول کشید و با توجه به اینکه این سانحه که 28 مجروح داشته و سانحه بزرگی نبوده با این تعداد مصدوم در زمان مناسبی انجام شد. وی با بیان اینکه برگزاری مانور با تعداد مصدومان بیشتر در مدت زمان بیشتری اجرا می شود تصریح کرد: ارائه خدمات در زمان سوانح زمان خاص و استانداردی ندارد و بسته به شرایطی است که سانحه رخ می دهد. معاون مدیرکل دفتر استانداردهای فرودگاهی کشور با اشاره به اینکه وقوع سانحه در داخل و خارج از فرودگاه شرایط متفاوتی برای مدیریت سانحه و بحران ایجاد می کند، خاطرنشان کرد: مدیریت سوانح در داخل فرودگاه برعهده مدیریت فرودگاه و خارج از فرودگاه برعهده ستاد بحران استانداری هر استان است. صدارت با بیان اینکه روی دادن سانحه در هر منطقه جغرافیایی شرایط خاص خود را برای کنترل بحران دارد، عنوان کرد: اگر هواپیما در منطقه کوهستانی و صعب العبور دچار سانحه شود زمان خیلی بیشتری برای امدادرسانی نیاز است و در فضاهای بازتر بهتر می توان عمل کرد. وی با اشاره به اینکه در مانور برگزار شده در حدود 6 سال گذشته در همین فرودگاه نقاط ضعف بیشتری مشاهده شد، اظهار داشت: نقاط ضعف در هر مانور پس از مانور بررسی می شود تا در مانورهای بعد در سطح کشور به این نکات توجه شود و اگر سانحه ای رخ داد ارائه خدمات با کمترین میزان تلفات و خسارات انجام شود. معاون مدیرکل دفتر استانداردهای فرودگاهی کشور با بیان اینکه این مانور هشتمین مانور برگزار شده در فرودگاه شهید دستغیب شیراز است، افزود: در سطح کشور 54 فرودگاه متعلق به فرودگاه های کشور فعالیت دارند و هر دو سال یک بار در هر فرودگاه کشور مانور برگزار می شود که در مجموع می توان گفت سالانه 25 مانور در سطح فرودگاه های کشور برگزار می شود. صدارت برگزاری مانورها را یکی از الزامات فرودگاه های کشور و زمینه برطرف شدن موانع موجود در مسیر کنترل سوانح و بحران های هوایی و سبب تقویت عملکرد دستگاه های مختلف امدادرسان در زمان بحران دانست. منبع : تسنیم