۰
plusresetminus

روی دیگر سکه‌ی بافتِ تاریخیِ پایتختِ فرهنگی ایران

تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۳
طی روزهای اخیر، تخریب دو خانه تاریخی بجا مانده از دوران قاجار در بافت تاریخی شیراز بسیار خبرساز شده است. در این‌باره گفتنی‌ها و محکومیت‌هایی که بجا و صحیح نیز بوده توسط اعضای شورای شهر و مسئولان و رسانه‌ها و ... بیان شده که امیدواریم این موج ایجاد شده، از تخریب بیشتر بناهای تاریخی در شیراز جلوگیری کند اما...
روی دیگر سکه‌ی بافتِ تاریخیِ پایتختِ فرهنگی ایران
به گزارش "حافظ نیوز"،  طی روزهای اخیر، تخریب دو خانه تاریخی بجا مانده از دوران قاجار در بافت تاریخی شیراز بسیار خبرساز شده است. در این‌باره گفتنی‌ها و محکومیت‌هایی که بجا و صحیح نیز بوده توسط اعضای شورای شهر و مسئولان و رسانه‌ها و ... بیان شده که امیدواریم این موج ایجاد شده، از تخریب بیشتر بناهای تاریخی در شیراز جلوگیری کند اما...

هنگامی که از بافت تاریخی شیراز صحبت می‌شود دقیقا از چه مکان‌هایی داریم صحبت می‌کنیم؟ همانگونه که در تصویر پیوست نیز مشخص است، بافت تاریخی درواقع همان بافت رها شده و فراموش شده و فسادخیزترین محله شیراز است و خانه‌هایی که درباره آن صحبت می‌شود، درواقع پاتوق معتادان و خانه‌های فسادی است که اعضای محترم شورای شهر و مسئولان، سراغی از آن نمی‌گیرند تا لودر به سراغشان بیاید و با خاک یکسانشان کند!

محله‌ای که در تصویر پیوست می‌بینیم، در چندمتری محل شورای شهر شیراز واقع شده اما با این حال، مسئولان و نمایندگان محترم شهر شیراز نسبت به این محله‌ها و خانه‌ها، چنان بیگانه به نظر می‌رسند که وقتی سخن از تخریب فلان خانه تاریخی به میان می‌آید، شاید تصور آنها این است که یک خانه مجلل تاریخی که آماده پذیرایی از گردشگران بوده تخریب شده حال آنکه واقعیت‌های عینی در این محله و خانه‌های تاریخی‌اش، گاهی وقت‌ها آدمی را به این نتیجه می‌رساند که اگر قرار نیست به بافت تاریخی شیراز توجه جدی شود و خانه‌های این محل، همچنان پاتوق معتادان و خانه‌های امن فساد باقی خواهد ماند، چه بهتر که با لودر با خاک یکسان شوند تا حداقل کمی از میزان جرم و فساد کم شود!

 آرامگاه سعدی و یا آرامگاه حافظ را تصور کنید که دهه‌ها به حال خود رها شده باشند و اینک پاتوق معتادان و خانه‌های امن فساد باشند. در آن صورت چه کسی می‌تواند ادعا کند این مکان‌ها همچنان هویت تاریخی و فرهنگی این شهر هستند؟ این نوشتار قصد ندارد از تخریب بناهای تاریخی دفاع کند بلکه جان سخن این است که بیاییم با مردم صادق باشیم!

بیاییم به خانه‌های تاریخی و بافت فرهنگی شهر بها دهیم نه فقط آن زمان که آنها به خطر می‌افتند و تخریب می‌شوند! مردم ما باهوش‌تر و زیرک‌تر از آن هستند که متوجه رفتارهای نمایشی برخی مسئولان و نمایندگان نشوند!
کد مطلب : ۱۸۹۹۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
سید محمد حسین شرافت مولا
feedback
بسمه تعالی

با سلام و احترام
استاد گرامی
مطالب زیر به حضورتان تقدیم می گردد .


نویسنده :
سید محمد حسین شرافت مولا

بمناسبت روز معراج پیامبر اسلام (ص) _ 12 خرداد

سابقه ادبی بنده :
چاپ سه شعر در سایت حرم امامزاده حضرت علی بن محمد الباقر (ع) مشهد اردهال .
چاپ حدود بیست مقاله ادبیات مذهبی و ادبیات عرفانی در روزنامه خبر جنوب و وبسایت های خبری .

ای میل :

sherafatmoula4@gmail.com

تلفن : 36391911 _ 071



اندیشه شاه نعمت الله ولی درباره پیامبر اکرم (ص)




مقدمه :

شاه سید نورالدّین نعمت الله ولی از شعرا و عرفای قرن نهم هجری قمری گشته است . شاه نعمت الله ولی عارف عملی و عارف نظری گشته است و سلسله ی تصوّف نعمت اللهی را به اوج خواهد بُرد . ایشان در اشعار خویش , کلیّات عرفان اسلامی را بررسی کرده است و عرفان توحیدی و نبوی را نیز با بیان عاشقانه و قلبی بیان کرده است . در ذیل به بررسی اندیشه نبوی شاه نعمت الله ولی در اشعار این عارف و شاعر شیفته ی رسول الله (ص) خواهیم پرداخت .
متن :

از تتق کبریا صورت لطف خدا
بسته نقابی ز نور روی نموده به ما
به واسطه ی دین اسلام و حضرت امین (ص) از غیب , نور و لطف حضرت ایزد بر مسلمین عاشق و مومنین جهان خواهد تابید و جهان , سرشار از نور ایزدی گشته است .
معنی ام الکتاب نور محمد بود
اصل همه عین او عین همه چیز ها
بطن نورانی پیامبر اعظم (ص) , نور تمام کتاب های ادیان آسمانی و سرچشمه ی کمالات و انوار الهی خواهد گشت و سیره و مذهب او راهنمای نورانی و بی نقص در تمام اصول و جزئیّات هستی برای ماسوی الله تعالی گشته است .
برزخ جامع بود صورت جمع وجود
نور گرفته ز حق داده به عالم ضیا
آری , واسطه ی نور الهی برای تمام مخلوقات جهان , جز رسالت حضرت حبیب الله محمد (ص) نخواهد بود . و رسول اکرم (ص) , کامل ترین ِ آفریدگان حضرت توحید گشته است .
مظهر اسمای حق مظهر ذات و صفات
اول آخر به نام باطن ظاهر نما
اندیشه و عرفان توحیدی ِ حضرت احمد (ص) آنچنان والا خواهد بود که حضرت پیامبر اعظم (ص) از رموز غیبی حضرت الله و تمام ظاهر و باطن ِ کائنات , آگاه و دانا گشته است و کمال مطلق در ماسوا الله تعالی , یافته است .
خوش رحمتی است یاران صلوات بر محمد
گوئیم از دل و جان صلوات بر محمد
در ذکر صلوات بر خاتم الانبیا (صلوات الله علیه و آله ) , رحمت الهی از عرش بر مسلمانان خواهد تابید و ذکر ِ صلوات , از برترین اذکار خواهد گشت و قلب و روح را تا اوج معنویّت , خواهد شکفت و باید گفت .
در آسمان فرشته مهرش به جان سرشته
بر عرش حق نوشته صلوات بر محمد
آری , حضرت توحید نیز در عرش اعظم , بر باطن پیامبر اعظم (ص) درودی عاشقانه فرستاده است و ملائکه ی الهی نیز از عمق قلب و عاشقانه بر پیامبر اسلام (ص) , صلوات خواهند گفت .
خوش گفت نعمت الله رمزی زلی مع الله
خوش گو به عشق الله صلوات بر محمد
اما راز صلوات فرستادن بر پیامبر اسلام (صلوات الله علیه و آله) از دیدگاه عارف نبوی , شاه نعمت الله ولی , رسیدن ِ آسان و شاهراه ِ رسیدن به عشق و نعمت های حضرت توحید خواهد بود .
آری , عارف والای ِ اسلام یعنی شاه نعمت الله ولی پس از سالها سلوک عرفانی و توحیدی , مهم ترین رمز اذکار و نیایش ها و ادعیه ی دین اسلام را , صلوات فرستادن بر محمد(ص) و آل محمد (ص) , افشا خواهد کرد .
همه اسرار او داند کما هی
بنازم آن دل دانای سید
آری , بینش اعظم پیامبر اعظم (ص) واقف ِ کامل بر تمام اسرار دو جهان , خواهد گشت . و قلب معنوی ایشان , آگاه و شکافنده ی کامل , خواهد بود .
توان دید آفتاب هر دو عالم
به نور دیده ی بینای سید
آری , اسرار و جلوه ی انوار دو عالَم و عرفان نور بی کران ِ حضرت توحید در اندیشه و سیره ی حضرت سیدالمرسلین (ص) شکفته است .
ز سرّ سینه ی بی کینه ی او
شدم واقف هم از ایمای سید
قلب پیامبر اعظم (ص) صاف , بی پیرایه و بدون کینه ورزی ِ شخصی گشته است و مومنین و مسلمین , این امر را دانسته است و اسرار و اشاره های صحیح و دقیق دینی ِ حضرت رسول الله (ص) را در شکّ و تردید و بدبینی نخواهند نِگریست و راه حق را ازطریق باطل با اشارات حضرت احمد (ص) , تمیز خواهند داد . آنگاه , مسلمین بر اندیشه ی شخصی و ناقص خویشتن تکیه نخواهند کرد .
چو تو به عرش نرفتی ندانی از معراج
چو تو خدای ندیدی ز مصطفا چه خبر ؟
تنها ظرفیت ِ بطن و قلب ماسوی الله که به معراج توحید رفته است و به اندازه دو کمان به حضرت توحید , قُرب یافته است , بطن نورانی پیامبر اعظم (ص) گشته است . و قلب مقدّس پیامبر اسلام (ص) , واسطه ی شناخت , درک و وصال حضرت توحید برای ماسوی الله تعالی گشته است .
اگر تو امت اوئی رضای او به جان جوئی
چو ما شاید اگر گوئی بگو صلوات پیغمبر
امّت اسلام , در مسائل به اندیشه و تصمیم حضرت محمود (ص) اقتدا خواهند کرد و مطلق و عاشقانه , رضا و خشنودی ِ آن رسول توحیدی را خواهند خواست و عمل خواهند کرد . و بر او , درود و صلوات خواهند فرستاد .آری , حضرت امین (ص) , سزاوار صلوات گشته است .
پیر خرد طفل وار آمده در مکتبت
سر قدر در ضمیر لوح قضا در بغل
مکتب اسلام محمدی از کامل ترین و عقلانی ترین مکاتب حیاتی و اخروی خواهد بود و قضا و قدر را در زمام و سُلطه ی خویشتن خواهد داشت .
حافظ گنج اله صورت و معنی تست
تا تو رعایت کنی گنج نیابد خلل
آری , باطن و ظاهر ِ حضرت پیامبر (ص) گنج الهی را برای مومنان اسلامی , حافظ و واسطه الهی گشته است . و نقش حضرت امین (ص) آنچنان مهم و در عین حال خطیر گشته است که سرنوشت ماسوی الله تعالی به سیرت عملی و رسالت قلبی آن بنده ی اعظم الهی , گِره خورده است .
گر چه ندارم عمل هست امیدم به تو
یک نظر لطف تو به ز جهانی عمل
در اینجا شاه نعمت الله ولی , شفاعت الهی و نبوی (ص) را والاتر از اعمال ِ هزاران مسلمان خواهد پنداشت . و به خطا کار بودن مسلمین در پیشگاه حضرت خداوند و پیامبر اسلام (ص) معترف گشته است .و اعمال و توشه ی اخروی , هر اندازه پُر مایه باشد , باز هم لطف و نور حضرت رسول الله (ص) کامل و عامل خواهد بود .
سیّد عالم بود بندگی جد من
تابع جد خودم در ملل و در نحل
آری , هر فرد ِ مسلمان در عقائد زندگانی خویشتن , بایست تنها پیرو تعالیم الهی ِ سیّد ِ مسلمین و سَرور بندگان الهی یعنی حضرت احمد (ص) گردد و مکتب ِ دین اسلام ِ ناب محمدی (ص) , بر تمام فرقه های ادیان و تمام مکاتب حیاتی , غالب و پیروز گشته است . و مسلمان ِ پیرو ِ حضرت احمد (ص) , برتر و سَرور خواهد بود .
هر دل که به ذوق سرمدی خواهد بود
در دایره ی محمدی خواهد بود
آن یار که مذهب حسینی دارد
او طالب سرّ احمدی خواهد بود
آری , عشق بی کران حضرت توحید واسطه ای خواهد داشت و آن واسطه ی همیشگی , عشق ورزیدن به وجود رسول الله احمد (ص) خواهد بود . همچنین راه عاشورای سیدالشهدا امام حسین (ع) , راه کمال دین مبین اسلام گشته است و سرّ دین اسلام و راز ِ اندیشه ی نبوی (ص) را در امر به معروف و نهی از منکر و شهادت شهدای عاشورا بایِست دانِست .

نتیجه :
شاه نعمت الله ولی , عشق پیامبر اسلام (ص) را مهم ترین یادگار و رحمت حضرت توحید بر ماسوی الله خواهد دانست . و صفات نبوی (ص) را کامل و نور بی کران خواهد پنداشت . و دین اسلام را برترین ِ مکاتب دنیوی و اخروی خواهد دانست . آری , شاه نعمت الله ولی , عارف نبوی گشته است و مست ِ از صلوات بر حضرت محمود (صلوات الله تعالی علیه و آله ) گشته است . همچنین عارف محمدی (ص) یعنی شاه نعمت الله ولی , خود رأیی را برای جامعه ی اسلامی جایز ندانسته است و مسلمین ِ سعادتمند را مطیع سیره ی آن رسول الهی و حتّی پیرو ِ اشارات آن خورشید عِلم و رحمت حضرت یزدان خواهد دانست .

منبع : دیوان شاه نعمت الله ولی _ مقدمه : سعید نفیسی _ انتشارات نگاه _ 1389.