روی دیگر سکه‌ی بافتِ تاریخیِ پایتختِ فرهنگی ایران

9 اسفند 1396 ساعت 17:03

طی روزهای اخیر، تخریب دو خانه تاریخی بجا مانده از دوران قاجار در بافت تاریخی شیراز بسیار خبرساز شده است. در این‌باره گفتنی‌ها و محکومیت‌هایی که بجا و صحیح نیز بوده توسط اعضای شورای شهر و مسئولان و رسانه‌ها و ... بیان شده که امیدواریم این موج ایجاد شده، از تخریب بیشتر بناهای تاریخی در شیراز جلوگیری کند اما...


به گزارش "حافظ نیوز"،  طی روزهای اخیر، تخریب دو خانه تاریخی بجا مانده از دوران قاجار در بافت تاریخی شیراز بسیار خبرساز شده است. در این‌باره گفتنی‌ها و محکومیت‌هایی که بجا و صحیح نیز بوده توسط اعضای شورای شهر و مسئولان و رسانه‌ها و ... بیان شده که امیدواریم این موج ایجاد شده، از تخریب بیشتر بناهای تاریخی در شیراز جلوگیری کند اما...

هنگامی که از بافت تاریخی شیراز صحبت می‌شود دقیقا از چه مکان‌هایی داریم صحبت می‌کنیم؟ همانگونه که در تصویر پیوست نیز مشخص است، بافت تاریخی درواقع همان بافت رها شده و فراموش شده و فسادخیزترین محله شیراز است و خانه‌هایی که درباره آن صحبت می‌شود، درواقع پاتوق معتادان و خانه‌های فسادی است که اعضای محترم شورای شهر و مسئولان، سراغی از آن نمی‌گیرند تا لودر به سراغشان بیاید و با خاک یکسانشان کند!

محله‌ای که در تصویر پیوست می‌بینیم، در چندمتری محل شورای شهر شیراز واقع شده اما با این حال، مسئولان و نمایندگان محترم شهر شیراز نسبت به این محله‌ها و خانه‌ها، چنان بیگانه به نظر می‌رسند که وقتی سخن از تخریب فلان خانه تاریخی به میان می‌آید، شاید تصور آنها این است که یک خانه مجلل تاریخی که آماده پذیرایی از گردشگران بوده تخریب شده حال آنکه واقعیت‌های عینی در این محله و خانه‌های تاریخی‌اش، گاهی وقت‌ها آدمی را به این نتیجه می‌رساند که اگر قرار نیست به بافت تاریخی شیراز توجه جدی شود و خانه‌های این محل، همچنان پاتوق معتادان و خانه‌های امن فساد باقی خواهد ماند، چه بهتر که با لودر با خاک یکسان شوند تا حداقل کمی از میزان جرم و فساد کم شود!

 آرامگاه سعدی و یا آرامگاه حافظ را تصور کنید که دهه‌ها به حال خود رها شده باشند و اینک پاتوق معتادان و خانه‌های امن فساد باشند. در آن صورت چه کسی می‌تواند ادعا کند این مکان‌ها همچنان هویت تاریخی و فرهنگی این شهر هستند؟ این نوشتار قصد ندارد از تخریب بناهای تاریخی دفاع کند بلکه جان سخن این است که بیاییم با مردم صادق باشیم!

بیاییم به خانه‌های تاریخی و بافت فرهنگی شهر بها دهیم نه فقط آن زمان که آنها به خطر می‌افتند و تخریب می‌شوند! مردم ما باهوش‌تر و زیرک‌تر از آن هستند که متوجه رفتارهای نمایشی برخی مسئولان و نمایندگان نشوند!


کد مطلب: 18997

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18997/روی-دیگر-سکه-ی-بافت-تاریخی-پایتخت-فرهنگی-ایران

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir