۰
plusresetminus
رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز:

تخریب خانه‌های تاریخی را محکوم می‌کنیم

تاریخ انتشاردوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۸
رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز ضمن محکوم کردن تخریب دو خانه تاریخی در شیراز گفت: شورای اسلامی شهر شیراز اقدام به تشکیل جلسه فوق‌العاده جهت بررسی تخریب خانه‌های تاریخی نموده و تا حصول نتیجه موضوع را پیگیری خواهد کرد.
تخریب خانه‌های تاریخی را محکوم می‌کنیم
به گزارش "حافظ نیوزسولماز دهقان عصر امروز در صحن شورای شهر شیراز با بیان اینکه بافت تاریخی شیراز یکی از کهن‌ترین و ارزشمندترین بافت‌های تاریخی کشور، خاستگاه انبوهی از مفاخر، اندیشمندان، علما و ادبای شناخته‌شده در جهان اسلام است، اظهار داشت: شیراز بناهای فاخر و بی‌نظیری از ادوار مختلف تاریخ در خود جای ‌داده است که در کنار یکدیگر بافت تاریخی شیراز را با وسعتی به پهنای ۳۶۰ هکتار شکل داده­ و به یکی از عناصر اصلی هویت‌ساز شهر شیراز تبدیل‌شده‌اند.
وی ادامه داد: بدیهی است وجود چنین گنجینه­ای، وظیفه­ای سنگین جهت حفاظت، مرمت و احیای بناها و مجموعه بافت تاریخی را بر گردن تمامی متولیان و دلسوزان فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی می­گذارد.
رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز افزود: اتفاق رخ داده در خصوص تخریب شبانه ۲ خانه تاریخی ثبت ملی شده مربوط به دوره قاجار در مجاورت حرم مطهر حضرت احمدبن‌موسی در روزهای اخیر با هیچ منطقی قابل توجیه نیست و جای تعجب و تأسف است که در زمان تخریب این بناها از ورود ضابطین قضایی و انتظامی جهت جلوگیری از ادامه تخریب ممانعت شده است.
دهقان تأکید کرد: ضمن پرهیز از تعجیل در معرفی عاملین، پیش از روشن شدن کامل موضوع از طرف‌هایی که به هر نحو در مظان اتهام هستند و ادعای بی‌گناهی دارند، می‌خواهم که تخریب‌های رخ‌داده را حداقل محکوم کنند.
این عضو شورای شهر شیراز ابراز داشت: باید یادآوری کنم که مطابق ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی و مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است یا تزیینات، ملحقات تأسیسات، اشیا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی تاریخی و مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از ۱ الی ۱۰ سال محکوم می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر شیراز که برآمده از اراده مردم برای حفاظت و پاسداری از هویت فرهنگی تاریخی و طبیعی شهر شیراز است، ضمن محکوم کردن تحریم‌های اخیر که در ادامه روند تخریب چنین بناهایی در سال‌های گذشته صورت گرفته و مخالفت شوراهای شهر ادوار پیشین را نیز به همراه داشته، اقدام به تشکیل جلسه فوق‌العاده جهت بررسی موضوع نموده و ان‌شاءالله تا حصول نتیجه موضوع را پیگیری خواهد کرد؛ طی تماس با آقای دکتر پارسایی نماینده محترم مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح ابعاد قضیه، درخواست پیگیری و شناسایی عوامل دخیل و توقف روند موجود را در کمیسیون اصل ۹۰ داشته‌ایم.
رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز ادامه داد: از آقای مهندس رجبی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان مهندسی کشور درخواست داریم موضوع را در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور مطرح و پیگیری نمایند؛ از شهردار نیز که در جلسه حاضر هستند، انتظار داریم با توجه به نقش حفاظتی و نظارتی شهرداری از بناهای شهر، با ورود مؤثر به موضوع و استفاده از ابزارهای قانونی، قضیه را پیگیری و نتیجه را به شورا اعلام نماید.
وی در پایان تأکید کرد: از سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌عنوان متولی اصلی حفاظت بناهای ثبت‌شده و مواریث تاریخی می‌خواهیم که از پیگیری حقوقی و قضائی موضوع کوتاهی نکنند و مراتب را به شهروندان و شورای شهر اعلام نمایند.
کد مطلب : ۱۸۹۷۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما