رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز:

تخریب خانه‌های تاریخی را محکوم می‌کنیم

7 اسفند 1396 ساعت 22:48

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز ضمن محکوم کردن تخریب دو خانه تاریخی در شیراز گفت: شورای اسلامی شهر شیراز اقدام به تشکیل جلسه فوق‌العاده جهت بررسی تخریب خانه‌های تاریخی نموده و تا حصول نتیجه موضوع را پیگیری خواهد کرد.


به گزارش "حافظ نیوزسولماز دهقان عصر امروز در صحن شورای شهر شیراز با بیان اینکه بافت تاریخی شیراز یکی از کهن‌ترین و ارزشمندترین بافت‌های تاریخی کشور، خاستگاه انبوهی از مفاخر، اندیشمندان، علما و ادبای شناخته‌شده در جهان اسلام است، اظهار داشت: شیراز بناهای فاخر و بی‌نظیری از ادوار مختلف تاریخ در خود جای ‌داده است که در کنار یکدیگر بافت تاریخی شیراز را با وسعتی به پهنای ۳۶۰ هکتار شکل داده­ و به یکی از عناصر اصلی هویت‌ساز شهر شیراز تبدیل‌شده‌اند.
وی ادامه داد: بدیهی است وجود چنین گنجینه­ای، وظیفه­ای سنگین جهت حفاظت، مرمت و احیای بناها و مجموعه بافت تاریخی را بر گردن تمامی متولیان و دلسوزان فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی می­گذارد.
رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز افزود: اتفاق رخ داده در خصوص تخریب شبانه ۲ خانه تاریخی ثبت ملی شده مربوط به دوره قاجار در مجاورت حرم مطهر حضرت احمدبن‌موسی در روزهای اخیر با هیچ منطقی قابل توجیه نیست و جای تعجب و تأسف است که در زمان تخریب این بناها از ورود ضابطین قضایی و انتظامی جهت جلوگیری از ادامه تخریب ممانعت شده است.
دهقان تأکید کرد: ضمن پرهیز از تعجیل در معرفی عاملین، پیش از روشن شدن کامل موضوع از طرف‌هایی که به هر نحو در مظان اتهام هستند و ادعای بی‌گناهی دارند، می‌خواهم که تخریب‌های رخ‌داده را حداقل محکوم کنند.
این عضو شورای شهر شیراز ابراز داشت: باید یادآوری کنم که مطابق ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی و مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است یا تزیینات، ملحقات تأسیسات، اشیا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی تاریخی و مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از ۱ الی ۱۰ سال محکوم می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر شیراز که برآمده از اراده مردم برای حفاظت و پاسداری از هویت فرهنگی تاریخی و طبیعی شهر شیراز است، ضمن محکوم کردن تحریم‌های اخیر که در ادامه روند تخریب چنین بناهایی در سال‌های گذشته صورت گرفته و مخالفت شوراهای شهر ادوار پیشین را نیز به همراه داشته، اقدام به تشکیل جلسه فوق‌العاده جهت بررسی موضوع نموده و ان‌شاءالله تا حصول نتیجه موضوع را پیگیری خواهد کرد؛ طی تماس با آقای دکتر پارسایی نماینده محترم مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح ابعاد قضیه، درخواست پیگیری و شناسایی عوامل دخیل و توقف روند موجود را در کمیسیون اصل ۹۰ داشته‌ایم.
رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز ادامه داد: از آقای مهندس رجبی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان مهندسی کشور درخواست داریم موضوع را در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور مطرح و پیگیری نمایند؛ از شهردار نیز که در جلسه حاضر هستند، انتظار داریم با توجه به نقش حفاظتی و نظارتی شهرداری از بناهای شهر، با ورود مؤثر به موضوع و استفاده از ابزارهای قانونی، قضیه را پیگیری و نتیجه را به شورا اعلام نماید.
وی در پایان تأکید کرد: از سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌عنوان متولی اصلی حفاظت بناهای ثبت‌شده و مواریث تاریخی می‌خواهیم که از پیگیری حقوقی و قضائی موضوع کوتاهی نکنند و مراتب را به شهروندان و شورای شهر اعلام نمایند.


کد مطلب: 18979

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18979/تخریب-خانه-های-تاریخی-محکوم-می-کنیم

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir