۰
plusresetminus
حجت الاسلام حبییب الله فرحزاد

از افسردگی و بی حالی دوری کن

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
اگر دلتنگی و بی‌قراری بر تو حاکم شود، هیچ‌وقت نمی‌توانی صبر بر کار حق داشته باشی. اگر کسالت بر تو غالب شود، نمی‌توانی حقی را ادا کنی.
از افسردگی و بی حالی دوری کن
به گزارش "حافظ نیوز"،پیامبر به امیرالمؤمنین فرمود: یا علی بر تو باد دو خصلت را که همیشه از آن دوری کن. «ضجره» یعنی دلتنگی، افسردگی و بی‌حالی. یکی هم کسل بودن. چون اگر دلتنگی و بی‌قراری بر تو حاکم شود، هیچ‌وقت نمی‌توانی صبر بر کار حق داشته باشی. اگر کسالت بر تو غالب شود، نمی‌توانی حقی را ادا کنی. بعد از این دو ماه محرم و صفر پیامبر وصیت به شادی و نشاط دارند. باز می‌فرماید: «من استولی علیه الضجر رحلت عنه الراحة» یا علی! مواظب باش هیچ‌وقت بی‌قراری و بی‌حالی و افسردگی به خودت راه ندهی. اگر این بر انسان غالب شود خوشی و راحتی را از انسان می‌گیرد.  اولاً برعکس اینکه دین ما دین غم و غصه معرفی شده، اساس دین و محور دین ما بر پایه نشاط و شادی است. در کتاب کافی باب عقل و جهل می‌گوید: هفتاد لشگر جهل و هفتاد لشگر عقل است. شجاعت لشگر عقل است. ترس لشگر جهل است. سخاوت و بخل همین‌طور، نشاط و شادی لشگر عقل است. آدم عاقل قدرت دارد. انسان عاقل غصه‌های بی‌خود نمی‌خورد. غم و اندوه لشگر جهل است. معلوم می‌شود اصالت با شادی و نشاط است. گفتیم: پیغمبر و امامان ما درونشان شاد بود. حتی مقتل خوارزمی می‌گوید: حضرت در چهره شمر تبسم کردند. درونشان خیلی آرام و راضی به رضای خدا بودند.
 امیرالمؤمنین؟ع؟ وقتی ضربت خوردند فرمودند: «فزت و رب الکعبه» به پروردگار کعبه رستگار شدم. سالیان سال امیرالمؤمنین آرزوی شهادت داشتند. حضرت وقتی در بستر افتاده بودند، یکی از انسان‌های کم معرفت آمد. گریه می‌کرد. حضرت فرمودند: جلوی من بهشت است. من آماده رفتن به بهشت هستم. ظاهرش تلخ است ولی درونش شیرین است. اساس و پایه دین ما بر شادی است. در بهشت غم و اندوه و کسالت نیست. شادی و نشاط صفت اهل بهشت است. غم و غصه و ناله و فریاد صفت اهل جهنم است.
انتهای خبر/111
کد مطلب : ۱۵۹۸۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما