۰
plusresetminus

گام سوم خیانت به حافظ در شیرازکلید خورد!؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۶
پس از شاملو شاعر مهمی نداشته ایم !؟ نثر فارسی به شدت تحت تأثیر میراث زبانی شاملوست و ... !؟ آیا شاملوی ماتریالیسم سکولار که حافظ را نمی تواند بشناسد و صدها اتهام کفرگویی و نفی قیامت به او میزند ، می تواند در شهر حافظ اینگونه غلوآمیز ترویج گردد ؟! آیا این رویه ادامه گام اول نیست؟! نباید خیانت شاملو به حافظ تکرار شود؟!
گام سوم خیانت به حافظ در شیرازکلید خورد!؟
به گزارش حافظ نیوز،گام اول : مقام معظم رهبری در دیدار با مردم شیراز در مورخه 1387/2/11  فرمودند : یک جریان از سوی دربار طاغوت بود که از سالهای اول دهه ی سی شروع شد و تا نزدیک پیروزی انقلاب به مدت بیست و چند سال ادامه داشت ، با همه تلاششان در این زمینه فعالیت کردند و سعی کردند شیراز را با یک هویت صد در صد غربی شده به دنیا معرفی کنند (1)
( جشن هنر شیراز و جشنهای 2500 ساله شاهنشاهی ، تغییر مبدا هجرت و ... سکولاریزه کردن جامعه که بقول شهید محراب آیت ا... دستغیب ، شراب فروشی بیشتر از مسجد بود و ... از این نمونه هاست )
یک جریان دیگر که باز علیه دین و دین باوری و دینداری ، بیشتر از شهرها در این شهر (شیراز ) ترویج می شد ، جریان الحاد مکتبی از سوی حزب توده ای بود که در اینجا لانه ی عمیقی داشتند و فعالیت عمیقی می کردند . وقتی می دیدند زمینه نفوذ روحانیت و دین در این شهر زیاد است ، بخصوص در آن سالهایی که مرحوم سید نور الدین – روحانی شجاع ، سازمان ده ، فعال و زمان شناس – وارد میدان بود ، شاید حزب توده را برای پنجه انداختن با این روحانی تشویق هم کردند . (2)
گام دوم : علامه شهید مطهری پس از پنج کنفرانس درباره عرفان حافظ در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران که در کتاب گلشن راز چاپ شده ، بدنبال اتهامات ناجوانمردانه احمد شاملو ، شاعر ماتریالیسم سکولار ، در مقدمه کتاب علل گرایش به مادیگری و ماتریالیسم در ایران ، علامه شهید مطهری می فرمایند : ماتریالیستها ی ایران اخیرا به تشبئات مضحکی دست زده اند ، این تشبئات بیش از پیش فقر و ضعف این فلسفه را می سازد ، یک از تشبئات ، تحریف شخصیتها ، است . کوشش دارند از راه تحریف شخصیت های مورد احترام ، اذهان را متوجه مکتب و فلسفه خود بنمایند .
یکی از این شاعران به اصطلاح نو پرداز ( احمد شاملو ) اخیرا دیوان لسان الغیب ، خواجه شمس الدین حافظ شیرازی را با یک سلسله اصلاحات که داستان (شَدُرُسنا) را به یاد می آورد به چاپ رسانیده و مقدمه ای بر آن نوشته است ، مقدم
خویش را این چنین آغازمیکند : به راستی کیست این قلندر یک لاقبای کفر گو که در تاریکترین ادوار سلطه ریاکاران زهد فروش ، در ناهار بازار زهد نمایان ، یک تنه وعده رستاخیز را انکار میکند ، خدا را عشق و شیطان را عقل میخواند و شلنگ انداز و دست افشان می گذرد !؟ و یا آشکارا به باور نداشتن مواعید مذهبی اقرار میکند که فی المثل :
من که امروزم بهشت نقد حاصل میشود
     وعده فردای زاهد را چرا باور کنم؟
کیست این کافر که چنین به حرمت در صف پیغمبران و اولیا و اللهش مینشانند و ... (3)
علامه شهید مطهری در پاسخ احمد شاملو می فرماید : آیا اینها یک سلسله سخنان یاوه و بی ربط نیست؟ اگر اینها را یاوه و بی ربط ندانیم پس با کشف بزرگ شاعر سترگ معاصر (احمد شاملو ) چه کنیم ؟ من حقیقتا نمیدانم آیا واقعا این آقایان نمی فهمند یا خود را به نفهمی می زنند؟ مقصودم اینست که آیا اینها نمی فهمند که حافظ را نمی فهمند و یا می فهمند که نمی فهمند ، ولی خود را به نفهمی می زنند؟ شناخت کسی مانند حافظ آنگاه میسر است که فرهنگ حافظ را بشناسند و با زبان عرفان گسترده آشنا باشند (4)
( که احمد شاملو آشنا نیست ) .
گام سوم : روزنامه افسانه چهارم مرداد 95 ، ویژه نامه ای بنام آبان شماره اول به چاپ رساند که روی جلد عکس بزرگ احمد شاملو را با تیتر بزرگ ( شط پر شوکت شعر ) و ( بزرگترین میراث شاملو زبان آفرینی اوست ) به چاپ رسانده و ازص 6 تا ص 11 کل صفحات را به تعریف ، تمجید و تقدیس احمد شاملو اختصاص داده و در کمال ناباوری می نویسد : پس از شاملو شاعر مهمی نداشته ایم !؟ نثر فارسی به شدت تحت تأثیر میراث زبانی شاملوست و ... !؟ آیا شاملوی ماتریالیسم سکولار که حافظ را نمی تواند بشناسد و صدها اتهام کفرگویی و نفی قیامت به او میزند ، می تواند در شهر حافظ اینگونه غلوآمیز ترویج گردد ؟! آیا این رویه ادامه گام اول نیست؟! نباید خیانت شاملو به حافظ تکرار شود؟!
1 و 2 - سخن یار / 26 ص 7
3- احمد شاملو ، مقدمه حافظ شیرازی ص 25 و 26
4 – علل گرایش به ما دیگری علامه شهید مطهری ص 22
منبع: سعدی نیوز
کد مطلب : ۱۴۹۲۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما