۰
plusresetminus
نگاهی متفاوت به چهارشنبه آخر سال؛

«چهارشنبه سوری»؛ نافرمانی مدنی یا نیاز به تفریح؟/ چگونه می توان «چهارشنبه سوزی» را به «چهارشنبه سوری» تبدیل کرد؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۱
به باور کارشناسان چهارشنبه سوری تنها معلول نیاز نسل جوان به تفریح، شادی و سرگرمی است و اگر بتوان برای این قشر، تفریحات هیجان آور و کنترل شده ایجاد کردآنگاه می توان هر ساله به جای چهارشنبه سوزی، شاهد چهارشنبه سوری بود.
چهارشنبه سوزی
چهارشنبه سوزی
حافظ نیوز/ سرویس اجتماعی همه ساله، چهارشنبه آخر سال برای بسیاری از ایرانیان مترادف با حوادثی دردناک و تلخ است به نحوی که بسیاری ترجیح می دهند در این روز و شب دلهره آور، اصلا از منزل خود خارج نشوند چرا که حوادث این روز، گاهی منجر به داغدیدگی همیشگی یک خانواده و یا نقص عضو یک جوان و یا ترس و وحشت بسیاری از شهروندان می شود.
در این میان، هستند رسانه ها و یا جریانات سیاسی معلوم الحالی که ترجیح می دهند ماهی خود را از این آب گل آلود صید کنند و آن را یک نافرمانی مدنی بنامند!
حال آنکه به باور کارشناسان فرهنگی و جامعه شناسان اجتماعی، چهارشنبه سوری تنها معلول نیاز نسل جوان به تفریح، شادی و سرگرمی است و اگر بتوان برای قشری که نیازمند شادابی و سرگرمی است، تفریحاتی با نشاط و هیجان آور ایجاد کرد که در مکانی تعریف شده و به صورت کنترل شده اجرا شود و مخل آسایش و نظم عمومی جامعه هم نباشد، آنگاه می توان هر ساله به جای چهارشنبه سوزی، شاهد چهارشنبه سوری بود. رویدادی که فارغ از پیشینه فرهنگی و اجتماعی اش، می تواند به عنوان یک روز شاد و مفرح برای نسل جوان محسوب شود.
با این حال، تا روزی که چنین آرمانی محقق شود با در نظر گرفتن برخی نکات می توان از تبعات چهارشنبه سوزی! کاست.
ازجمله:
-با رعایت حقوق شهروندی از پرتاب نارنجک و مواد محترقه به ساختمان‌ها که موجب آسیب رساندن و بد منظر کردن آنها و سیمای شهرمان می‌گردد، خودداری نماییم.
- از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت، بنزین و غیره بر روی مواد آتش گیر و همچنین از قرار دادن ظروف تحت فشار از جمله کپسول، اسپری، حشره کش‌ها و غیره بر روی آتش خودداری کنیم.
- حتی الامکان وجود یک کپسول خاموش کننده آتش پودری در نزدیک محوطه آتش ضروری است، از دسترسی به کپسول اطفاء حریق و جعبه کمک‌های اولیه اطمینان حاصل نمایید.
-در صورت امکان یک رشته شیلنگ آب در نزدیکی محوطه آتش آماده گردد تا در صورت لزوم، بتوان از آن استفاده کرد.
-زنان باردار بهتر است در این شب به جز موارد ضروری از منزل خارج نشوند، چون شوک ناشی از انفجارهای مواد محترقه باعث سقط جنین می‌شود.
-به فرزندان خود در مورد خطرات بازی با آتش و مواد محترقه و منفجره آگاهی لازم را بدهیم.
-در شادی‌های فرزندان دلبندمان مشارکت کنیم تا همیشه نظاره‌گر گل خنده‌هایشان باشیم.
-در تهیه وسایل آتش‌بازی بی‌خطر و مفرح فرزندانمان را همراهی کنیم و از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش‌بازی دستی توسط آن‌ها اکید جلوگیری شود.
-از پارک اتومبیل در کوچه‌ها و معابر تنگ خودداری کنیم، چراکه آتش‌بازی در نزدیکی وسایط نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختی هستند در صورت کمترین نشت و حتی در شرایط عادی این وسایل را مبدل به بمبی می‌گرداند که چاشنی انفجار آن کشیده شده است.
-مراقب اعمال و رفت‌وآمد فرزندان خود بوده و به آن‌ها جهت پرهیز از آتش و ترقه‌بازی و ساخت مواد منفجره دستی هشدار دهیم.           
-به صاحبان فروشگاه‌های مواد شیمیایی و رنگ‌فروشی‌ها توصیه می‌کنیم که از فروش هرگونه مواد آتش‌زا و مواد شیمیایی به کودکان و نوجوانان خودداری نمایند.
-حتی‌الامکان درب محل‌هایی مثل انبارداری، زیرزمین، بالکن، پشت‌بام و ... را که ممکن است فرزندتان ترقه‌ها و مواد محترقه و منفجره را در این محل‌ها نگه‌داری نماید قفل نموده و از رفت‌وآمد فرزندان خود به این مکان‌ها ممانعت کرده و این محل‌ها را روزانه موردبررسی و تفحص قرار دهیم.
-در صورت روشن کردن آتش توصیه می‌گردد آتش در حجم کم باشد و از هیزم، کارتن خالی و امثالهم که دارای شعله زیاد هستند، استفاده نشود.
-از قرار دادن ظروف تحت‌فشار ازجمله کپسول، اسپری، حشره‌کش‌ها و ... بر روی آتش جداً خودداری کنیم.
-از پرتاب فشفشه و موشک بر روی شاخه درخت‌ها، پشت‌بام و بالکن منازل خودداری کنیم.

تهیه و تنظیم: محمود فریدونی
 
 
 
کد مطلب : ۱۳۴۹۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما