۰
plusresetminus
گزارش/

فرودگاه‌های کوچک استان فارس بر سر دو راهی؛ منافع شرکت یا رایزنی نماینده‌ها؟

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۵
فرودگاه‌های کوچک در شهرستان‌ها توجیه اقتصادی ندارد اما شرکت فرودگاه‌ها درصدد احیای این فرودگاه‌ها در قالب طرح فرودگاه‌های نسل سوم است.
فرودگاه‌های کوچک استان فارس بر سر دو راهی؛ منافع شرکت یا رایزنی نماینده‌ها؟
به گزارش "حافظ نیوز سال از ساخت فرودگاه شهرستان داراب می‌گذرد اما استفاده از فرودگاه و شنیدن صدای پرواز برای مردم این شهرستان تبدیل به رویای دست‌نیافتنی و سال‌هاست به فراموشی سپرده شده است. در بازدیدی که چندی پیش مدیرعامل فرودگاه‌های کشور از این فرودگاه داشت بارقه‌های امیدی برای احیای مجدد این فرودگاه روشن شده است. 

بارقه امید برای احیای مجدد فرودگاه داراب 
عبدالرضا قاسم‌پور، فرماندار داراب در گفت‌وگو با تسنیم ضمن اشاره به بازدید رحمت‌الله مه‌آبادی از فرودگاه این شهرستان از امکان احیای مجدد این فرودگاه سخن می‌گوید و تاکید دارد که فرودگاه داراب به دلیل داشتن 2 باند متقاطع و دیگر امکانات از بسیاری از فرودگاه‌های کوچک در شهرستان‌های استان فارس جلوتر است. 
وی از وجود ساختمان‌های ناوبری، هواشناسی، پلیس فرودگاه، آتش‌نشانی و سوله ایمنی زمینی در این فرودگاه سخن می‌گوید که برخی کامل شده و برخی به صورت نیمه تمام باقی مانده است. 
قاسم‌پور از وجود مسافران زمینی بسیار از داراب به تهران، شیراز، یزد، مشهد و بندرعباس سخن می‌گوید و آن را دلیلی بر این فرضیه می‌داند که با راه‌اندازی فرودگاه از لحاظ تعداد مسافر در این زمینه مشکلی وجود نخواهد داشت. 
به گفته وی پس از بازدید رئیس کمیسیون عمران مجلس و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور بنا شد که  آزمایش جدیدی روی باند انجام و تلاش شود که فرودگاه داراب احیا و دوباره راه‌اندازی شود. 
«با راه‌اندازی فرودگاه امکان برقراری پرواز برای شیراز، تهران و مشهد از داراب وجود دارد» این را قاسم‌پور می‌گوید چراکه با راه‌اندازی این فرودگاه دیگر شهرستان‌ها نظیر زرین‌دشت، استهبان، نی‌ریز و حاجی‌آباد هرمزگان یعنی حدود 700 هزار نفر جمعیت می‌توانند از این فرودگاه استفاده کنند. 
فرماندار داراب توضیح می‌دهد که علاوه بر این  نشست و برخاست پروازها نیز می‌تواند در داراب انجام شود یعنی پرواز شیراز- بندرعباس یا برعکس یک توقف در داراب داشته باشد به اضافه اینکه این شهرستان به لحاظ گردشگری، کشاورزی، صادرات گل محمدی، مرکبات و معدنی ظرفیت ایجاد پروازهای باری را دارد. 

عملیات احیای 48 فرودگاه کشور توجیه اقتصادی ندارد 
رضا بدیعی‌فرد، مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس نیز در گفت‌وگو با تسنیم وجود فرودگاه‌های کوچک در شهرستان‌ها را فاقد توجیه اقتصادی می‌داند و اذعان می‌کند که از مجموع 54 فرودگاه در کشور عملیاتی کردن 48 فرودگاه توجیه اقتصادی ندارد اما شرکت فرودگاه‌های کشور درصدد اجرای طرحی به نام فرودگاه‌های نسل سوم در این 48 فرودگاه است. 
این طرح به معنای برقراری پرواز  از این فرودگاه‌ها تنها به مراکز استان‌هاست یعنی مسافران از داراب به شیراز پرواز داشته باشند و از آنجا از طریق فرودگاه شیراز سفر خود را ادامه دهند.  
«  برای به نتیجه رسیدن برقراری پرواز در این فرودگاه‌ها باید بررسی‌هایی به لحاظ فنی و اقتصادی برای این گونه فرودگاه‌ها نظیر فرودگاه آباده، داراب و جهرم شود» این را بدیعی‌فرد با تاکید می‌گوید و تصریح می‌کند که در این میان وضعیت اقتصادی مردم شهرستان و ظرفیت‌های گردشگری، کشاورزی و غیره شهرستان نیز در این بررسی سنجیده می‌شود. 
مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس به نتیجه رسیدن این طرح را زمان‌بر می‌داند و می‌گوید: «شرکت فرودگاه‌ها به لحاظ مالی برایش مقدور نیست که این نوع فرودگاه‌ها را توسعه دهد به همین دلیل برای تامین اعتبار این موضوع به مجلس می‌رود تا از آن طریق اعتبار و هزینه‌های جاری و توسعه فرودگاه‌ها از بودجه‌های استانی تامین شود». 

تامین اعتبار فرودگاه؛ مجلس یا شرکت فرودگاه‌ها؟ 
در مقابل این صحبت محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خواستار حمایت دولت، وزارت راه‌وشهرسازی و شرکت فرودگاه‌های کشور از این فرودگاه‌ها است و اعتقاد دارد با امتیاز دادن به ایرلاین‌ها و تشویق مردم به سفر هوایی می‌توان برای فرودگاه‌های کوچک توجیه اقتصادی ایجاد کرد. 
رضا انصاری نماینده مردم داراب در مجلس نیز در گفت‌وگو با تسنیم تامین اعتبار راه‌اندازی این فرودگاه‌ها را از سوی شرکت فرودگاه‌ها اعلام  و صحبت‌هایش را با این تبصره همراه می‌کند که از طریق مجلس می‌توان مکانیزم‌هایی را برای تصویب اعتبار در نظر گرفت.
به گفته وی این موضوع در حال حاضر در حد پیشنهاد است و باید بیشتر بررسی و در مجلس مطرح شود. نماینده مردم داراب احیای مجدد فرودگاه را عاملی برای رونق اقتصادی و خیز این شهرستان از اقتصاد مبتنی بر کشاورزی به اقتصاد صنعتی می‌داند. 
هر چند برخورداری از فرودگاه می‌تواند یکی از عوامل رونق و توسعه شهرستان داراب به حساب آید اما از آنجا که این مسئله منوط به تامین اعتبار است و منبع این تامین اعتبار هنوز به صورت دقیق مشخص نشده احیای مجدد این فرودگاه در هاله‌ای از اما و اگر مانده است. 

 
کد مطلب : ۱۷۸۱۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما