۰
plusresetminus
یادداشتی از بهرام سلمانی:

خائن کشی فیلمی سیاسی، اکشن و جنایی که در قامت گانگستری ایرانی

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۶
بهرام سلمانی  فیلم ساز در جلسه نقد و بررسی فیلم های جشنواره گفت:   خائن کشی فیلمی سیاسی، اکشن و جنایی که در قامت گانگستری ایرانی وارد جشنواره چهلم شده است .
خائن کشی فیلمی سیاسی، اکشن و جنایی که در قامت گانگستری ایرانی
به گزارش حافظ خبر، فیلمی که بیشترین بازیگر از چهره ها مثل مهران مدیری، امیر آقایی، پولاد کیمیایی، فرهاد آئیش، رضا یزدانی، پانته آ بهرام، سارا بهرامی، علی اوجی نرگس محمدی و...  این متن به معنای نقد نیست می شود گفت در ستایش  فیلم های استاد کیمیای کمی سخت است و دشوار چون ابتدا باید سینمای کیمیای را کامل شناخت وبعد فیلم خائن کشی را نقد کرد ...
ابتدا باید گفت سینمای کیمیای سینمای با قدمت ۸۰ ساله ، قدمت دار و صاحب سبک که کیمیای از ۱۰سال قبل از خودش از سینما وام گرفته و تا مدتها به سینمای ایران وام خواهد داد .
 به نوعی شخص مسعود کیمیایی با فیلم گوزنها و قیصر برای تاریخ سینمای ایران به مثل فیلم همشهری کین به کارگردانی اورسن ولز برای تمام تاریخ سینما دنیا ماندگار خواهد شد.
 به نوعی کیمیای با فیلم های که ساخته شناسنامه سینمای ایران است ...
مسعود کیمیایی در فیلم خائن کشی با موئلفه فیلم گانگستری(هفت تیرکشی ) در ژانر سیاسی ، جناحی و اکشن ایرانی که از فیلم های قبلی خودش گوزنها, قیصر و سرب وام گرفته و بنوعی رد پای فیلم های قبلی در فیلم آخر خود وارد کرده است تا شناسنامه خود را تکمیل تر از همیشه کند.
خائن کشی فیلمی سیاسی و فراتر از زمان است که در اکنون هم می شود لمس کرد دیالوگ‌های که ظاهراً یادآور خاطرات گذشته است ولی دیالوگ‌های است در امروز کارکرد بیشتری دارد (مسئله فروش نفت ، سرقت پولهای بظاهر دولتی که مال بیت المال است ، جنگ بر سر قدرت که در سیاسیون است و برای خارج کردن حریف دست بر هر حربه ای می زنند و کش مکش های سیاسی و خیابانی با مدل گانگستری ) 
این فیلم با کسوف ، تاریکی و پنهان شدن اصل در زیر فرعیات و بنوعی غلبه سیاهی بر روشنایی شروع  می شود و دراخر هم با سیاهی شب و صدای شلیک های پی درپی ، خون و خونریزی تمام می شود...
فیلم بیشتر با دیالوگ ها ناب چکشی و پشت سرهم اجازه سکون و سکوت و حرکت به تماشاگر نمی دهد و لحضه به لحضه تماشاگر را همراهی می کند و هر از گاهی با شلیک یک گلوله تماشاگر را از کرختی بیرون می آرود تا فیلم سراسر هیجان و تعقیب و گریز را از دست ندهد ...
بازی بازیگران حساب شده در قامت چهره های گانگستری و دوست داشتنی که می شود گفت اوج بازی مهران مدیری در این سالها این فیلم واین نقش (سهراب)  است و بقیه هم به نوبه خودشان خوب درخشیدن...
فقط چیزی که بعنوان نقد می شود وارد کرد پیچیدگی متن و اینکه این داستان مهدی بلیغ (سارق وکلاه بردار مشهور دهه سی و فروشنده کاخ دادگستری که در سال ۶۰ اعدام شد.)
و پیوند زدن این نام با دکترمحمد مصدق بلاحاظ تاریخی ، سیاسی و چنین اتفاقی درست است یا خیر که من هر چی گشتم چیزی ندیدم ...
واین که فیلم اینقدر صحنه های خاص ، رنگارنگ ، دکوپاژ شده ،کارگردانی شده و خوب دارد که بعضی وقتها داستان و قصه فیلم  فراموش می شود که نمی دانم این ضعف است یا خوبی فیلم؟
ولی به هر جهت این فیلم اینقدر جاذبه و نماهای حساب شده و استاندار دارد که ضعف های فیلم به چشم نمی آید و ببینده در تمام لحظه ها از این فیلم لذت می برد و در آخر به خود می گوید این فیلم بود و لذت بردم ...

یاداشت 
بهرام سلمانی 
فیلم ساز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۴۸۰۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما