۰
plusresetminus

همه چیز درباره طرح ملی مهربانو

تاریخ انتشارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰
خصوصیت ویژه‌ حامی‌کارت مهربانو این است که ۱۶ جیب در حوزه‌های مختلف مثلاً در حوزه حجاب و عفاف، آموزش مجازی، خدمات مشاوره، حمل و نقل عمومی و ... برای آن تدارک دیده‌ایم و می‌توانیم به این حوزه‌ها بودجه اختصاص دهیم و به افرادی که در این حوزه‌ها نیاز به توانمندسازی دارند، کمک کنیم. پس یکی از خصوصیات حامی‌کارت مهربانو کیف پول الکترونیک و جیب‌های مختلفی است که این کارت دارد.
همه چیز درباره طرح ملی مهربانو
به گزارش حافظ نیوز به نقل از مهرخانه، مدیر پروژه طرح ملی مهربانو گفت: تصمیم گرفته شد صندوق حامی مهربانو با همکاری مجموعه‌های فعال کشور در حوزه زنان و با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام تشکیل شود برای این‌که صندوقی به‌وجود آید که به جامعه هدف زنان کشور کمک کند تا در حوزه‌های مختلف توانمند شوند.

عباس جم با ارایه توضیحاتی در خصوص این طرح گفت: طرح ملی مهربانو طرح توانمندسازی زنان در سطح ملی و در بستر فضای مجازی در زمینه‌های مورد نیاز زنان و حمایت و پشتیبانی کمی و کیفی از تخصص، طرح‌ها و تولیدات زنان در سطح کشور از طریق ایجاد صندوق حامی مهربانو است. در ۲۸ مهرماه سال ۱۳۹۳ اجرای طرح ملی مهربانو با برگزاری «همایش و جشنواره مهربانو» در سالن همایش‌های وزارت کشور، با حضور مسئولین بلندپایه کشور از دستگاه‌های مختلف مانند رییس کل بانک مرکزی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت بهداشت، وزارت کشور، وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای اسلامی شهر تهران، مشاوران دستگاه‌های اجرایی در امور زنان و خانواده و نیز زنان برگزیده، توانمند و فرهیخته از بخش‌های دولتی و غیردولتی و دانشگاهی آغاز شد.

وی افزود: پس از آن تصمیم گرفته شد صندوق حامی مهربانو با همکاری مجموعه‌های فعال کشور در حوزه زنان و با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام تشکیل شود برای این‌که صندوقی به‌وجود آید که به جامعه هدف زنان کشور کمک کند تا در حوزه‌های مختلف توانمند شوند و اگر هم سرمایه‌ای از زنان کشور وجود دارد، در این مجموعه سرمایه‌گذاری شود. در همین رابطه افرادی از حوزه علمیه قم واحد خواهران، بنیاد هدی، خانم مقیمی عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی تهران و یکی از زنان فعال در حوزه زنان، خانم دانشور عضو شورای شهر و مجموعه‌هایی که فکر می‌کردیم می‌توانند در حوزه زنان کمک کنند را عضو این صندوق کردیم.

تهیه ۱۲ حوزه مربوط به زنان

مدیر پروژه طرح ملی مهربانو در رابطه با پیشینه این طرح اظهار داشت: ما به همراه کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی راهبردی تحت عنوان طرح مهربانو تهیه کردیم. رهبر انقلاب در سخنان خود در مورد سبک زندگی در خصوص ۲۸ موضوع صحبت کرده بودند که ما در ۱۲ حوزه مربوط به زنان براساس بیانات ایشان نقشه راه را تهیه کردیم؛ یعنی هم برنامه راهبردی، هم برنامه عملیاتی و هم نقشه راهی که مهربانو به کجا می‌خواهد بینجامد را ارایه کردیم. ما افراد مختلف جامعه را در این طرح دیدیم و ان‌شاالله بتوانیم با حمایت بخش خصوصی و غیردولتی این کار را ادامه دهیم.

۱۶ جیب حامی‌کارت مهربانو

جم در خصوص پروژه «حامی‌کارت مهربانو» که قرار است مقوله توانمندسازی زنان را دنبال کند، عنوان داشت: قرار بود یک کارت شناسایی و کارتی که ترجیحاً کارت بانکی باشد، به جامعه هدف بدهیم تا از طریق این کارت آن‌ها را شناسایی کنیم و اگر قرار است کمک‌های دولتی و غیردولتی به این افراد اعطا شود، در قالب‌های مختلف در این کارت بریزیم. خصوصیت ویژه‌ حامی‌کارت مهربانو این است که ۱۶ جیب در حوزه‌های مختلف مثلاً در حوزه حجاب و عفاف، آموزش مجازی، خدمات مشاوره، حمل و نقل عمومی و ... برای آن تدارک دیده‌ایم و می‌توانیم به این حوزه‌ها بودجه اختصاص دهیم و به افرادی که در این حوزه‌ها نیاز به توانمندسازی دارند، کمک کنیم. پس یکی از خصوصیات حامی‌کارت مهربانو کیف پول الکترونیک و جیب‌های مختلفی است که این کارت دارد.

وی با اشاره به مجموعه‌هایی که با حامی‌کارت مهربانو همکاری دارند، گفت: در ابتدای کار با بانک تجارت و بانک پارسیان این کار را پیش بردیم. الان هم مجموعه بانک شهر، بانک پاسارگارد و پست‌بانک به این مجموعه افزوده شده‌اند. بسیاری از مجموعه‌ها مایل بودند در راستای مسئولیت اجتماعی و هم‌چنین توسعه بازار خود خدماتی را به جامعه هدف ارایه دهند. مثلاً بیمه ملت بیمه حوادث خوبی را به جامعه هدف ما ارایه کرد، مجموعه آسیاتک نیز اینترنت رایگان داد یا برندهای همراه اول، رایتل و سایر برندهای معتبر تسهیلات خوبی ارایه دادند. مجموعه قلم‌چی هم فرزندان زنانی که کم‌بضاعت، اما علاقه‌مند به تحصیل هستند را بورسیه می‌کند.

دبیرخانه اجرایی طرح مهربانو و حواشی پیرامون آن

مدیر پروژه طرح ملی مهربانو خاطرنشان کرد: به منظور اجرای طرح ملی مهربانو، مؤسسه مطالعات و تحقیقات زنان که یک سازمان مردم‌نهاد فعال در حوزه زنان است، به عنوان دبیرخانه اجرایی طرح ملی مهربانو انتخاب شد. همکاران دیگر این طرح تعدادی از دانشگاه‌های معتبر، وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و مراکز بخش خصوصی کشور که در حوزه مسئولیت اجتماعی پیش‌رو هستند، است. خانم آمدی به عنوان مدیرعامل مؤسسه مطالعات و تحقیقات زنان با همکاری فعالان حوزه زنان، درمدت کوتاهی موفق به تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی طرح ملی مهربانو شدند.

جم ضمن بیان این مطلب که مراحل آزمایشی اجرای طرح ملی مهربانو در نمایشگاه الکامپ سال ۹۳ و نوروز ۹۴ به‌صورت پایلوت اجرا شد، تصریح کرد: پس از سخنرانی خانم آمدی‌قمی در حضور رییس‌جمهور در نشست سازمان‌های غیردولتی که به نمایندگی از طرف سازمان‌های غیردولتی زنان کشور با موضوع طرح ملی مهربانو انجام شد، بعضی از اعضای هیئت مدیره مؤسسه با ایجاد فشار بر مدیرعامل، خواستار استعفای ایشان شدند.

وی در ادامه اظهار داشت: با تغییرات در هیئت مدیره، دو نفر از زنان فعال اصلاح‌طلب که یکی از آن‌ها از نمایندگانی بود که در مجلس ششم تحصن کرده بودند و دیگری مشاور امور بانوان وزارت کشور در دولت‌های قبلی، به‌‌عنوان رییس هیئت مدیره و مدیرعامل این سازمان مردم‌‌نهاد انتخاب شدند. مؤسسه حامی به‌عنوان کارفرمای پروژه ملی مهربانو با احتمال سیاسی‌شدن مؤسسه و استفاده از جامعه هدف طرح ملی مهربانو در جهت مقاصد سیاسی توسط هیئت مدیره جدید، در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی، به این نتیجه رسید که وجود دبیرخانه در این مؤسسه به مصلحت نیست.

تعهدات مالی ما انجام شد

مدیر پروژه طرح ملی مهربانو در خصوص اظهارات آمدی مبنی بر عدم اجرای تعهدات مالی توسط مؤسسه حامی‌کارت و تعطیلی پروژه به همین دلیل، گفت: ما تعهدی مالی برای مؤسسه مطالعات و تحقیقات زنان داشتیم که این تعهد را انجام دادیم. یکی از تعهدات ما تبلیغات و اطلاع‌رسانی بود که در این زمینه برنامه مهربانو را گرفتیم که در ایام نوروز پخش شد و هزینه‌های آن را پرداخت کردیم. برنامه دیگر ما در نمایشگاه الکامپ بود که تمام هزینه‌های آن را نیز پرداخت کردیم. هم‌چنین، کل هزینه‌های تبلیغات و اطلاع‌رسانی که در ایام نوروز برای گردشگری در تهران و قم به‌عنوان پایلوت انجام شده بود توسط حامی‌کارت پرداخت شد. تعهد مالی دیگر ما این بود که به ازای عضویت هر فرد در این طرح مبلغ‌ ۵۰۰ تومان به مؤسسه مطالعات و تحقیقات زنان بپردازیم که این مبلغ پرداخت شد، اما مؤسسه نفرات کمی را به ما معرفی کرد که شاید تعداد آنها به ۵ هزار نفر هم نرسید، با این وجود این مبلغ پرداخت شد. خود ما فراخوان‌های مختلفی را از طریق تلفن همراه، سایت‌ها و دفاتر پستی انجام دادیم که مؤسسه نقشی در انجام آن‌ها نداشته است. شاید برداشت خانم آمدی این بوده که از این مبالغ هم باید کمکی ارایه می‌دادیم که بعید می‌دانم چنین برداشتی داشته باشند چون ما این مسئله را به‌صورت شفاف در قرارداد آورده بودیم.

حضور طیف‌های مختلف سیاسی در طرح مهربانو

جم با اشاره به ادامه اجرای این طرح با مؤسسه‌های دیگر بیان داشت: خوش‌بختانه صندوق حامی مهربانو با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، حوزه علمیه قم واحد خواهران، مرکز تحقیقات زن و خانواده و بنیاد هدی که در حوزه مسایل زنان فعالیت می‌کنند، تشکیل شده است. هم‌چنین، سعی کردیم از مجموعه‌ها و افراد دیگر مثل خانم مقیمی عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی و رییس زنان بازرگان ایران، خانم دانشور که مسئولیت‌های اجتماعی دارند، برای همکاری دعوت کنیم و دست‌به‌دست هم دهیم تا صندوق حامی مهربانو متولی اجرایی این کار شود. یعنی صندوقی باشد که به صورت مشارکتی از طیف‌ها و افراد مختلف تشکیل شود که در این راستا هم خانم خزعلی از طیف راست و هم خانم جلودارزاده از طیف چپ در اینجا حضور دارند. به عبارت دیگر، سعی کردیم از تجربه همگی استفاده کنیم و همه دست‌به‌دست هم دهند تا کار بزرگی انجام شود و به خاطر رویکرد سیاسی و اختلاف سلیقه مشکلی ایجاد نگردد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که صندوق ملی مهربانو ذیل کدام‌یک از نهادهای کشور است، عنوان داشت: ما این طرح را ذیل هیچ‌کدام از نهادها نیاوردیم، بلکه تعدادی از افرادی که از لحاظ مالی متمول بودند و نهادهایی که مخاطب داشتند و سازمان‌هایی مانند ستاد اجرایی فرمان حضرت امام که مسئولیت آن‌ها در همین راستا بود، کنار هم قرار گرفتند. متولی این صندوق هم مؤسسه حامی‌کارت و اجراکننده آن کارگزاری بانک پاسارگاد است. در واقع، این صندوق با عنوان حامی مهربانو به صورت مشارکتی از همه طیف‌ها تشکیل شده است.

چند کارت در یک کارت و ارایه تسهیلات مختلف

مدیر پروژه طرح ملی مهربانو در خصوص موارد استفاده حامی‌کارت مهربانو گفت: امکان‌پذیر بود که کارت‌های متعدد شامل کارت شهروندی، کارت کارگزاری، کارت تسهیلات، کارت آموزش و ... به افراد بدهیم، اما تجمیع‌کردن این کارت‌ها یکی از اهداف ما بود. مشکل بزرگ ما صدور کارت شهروندی بود که در شبکه حمل‌ونقل عمومی استفاده شود؛ چون بیشترین استفاده جامعه هدف از کارت شهروندی است و ما نمی‌خواستیم دو بار هزینه را اسراف کنیم. لذا ابتدا قرار بود بانک تجارت کارت شهروندی را بدهد. الان هم شرکت سهاتو این کار را انجام می‌دهد. عدم صدور مجوز کیف پول الکترونیک توسط بانک مرکزی، باعث شد این طرح مقداری به تعویق بیفتد.

استفاده از حامی‌کارت در تاکسی و نانوایی

جم در ادامه گفت: خوشبختانه الان تمام مجوزهای لازم را گرفته‌ایم و قراردادمان را هم با بانک شهر منعقد کرده‌ایم. مزیت این کارت شهروندی این است که علاوه بر استفاده از کیف پول الکترونیک به این کیف پول حداقل ۲۲ درصد سود روزشمار تعلق می‌گیرد‌. الان وقتی شما از کارت مترو و بی‌آرتی استفاده می‌کنید، هیچ‌گونه سودی روی کیف پولتان نمی‌آید، اما وقتی کیف پول الکترونیک‌تان را برای استفاده از خدمات شهروندی شارژ می‌کنید، ۲۲ درصد سود روی آن می‌آید که ۲ درصد بالاتر از سود بانکی است. برای حدود ۷ هزار تاکسی دارای تاکسی‌متر و نانوایی دارای سیستم نوبت‌دهی نیز این خدمات هماهنگ شده است. منطقه پایلوت ما در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران است؛ چون این مناطق تراکم جمعیتی بیشتری دارند و نیاز آن‌ها به خدماتی که ما ارایه می‌دهیم، بیشتر است.

وی در رابطه با ارایه خدمات گردشگری بیان داشت: با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تفاهم‌نامه‌ای بسته شده است تا جامعه هدف ما از تخفیف ۵۰ تا ۷۰ درصدی در ورودیه‌های موزه‌ها و اماکن گردشگری مختلف استفاده کنند. این طرح در ایام نوروز به صورت پایلوت انجام شد. ما کارت گردشگری را با کمک شهرداری تهران طراحی کردیم و آن را به صورت بسته مهربانو به صورت رایگان به افراد ارایه می‌دهیم. حدود ۱۷۴ سرای محله در تهران داریم که افراد می‌توانند به سرای محله منطقه خود مراجعه و به صورت رایگان در یکی از اماکن گردشگری حضور پیدا کنند. این کارت‌ها را می‌توانند برای دفعات بعدی به میزان ۵ هزار تومان شارژ کنند که هزینه اتوبوس، لیدر، پذیرایی، ورودیه امکان گردشگری و ... از این کارت پرداخت می‌شود.

آموزش مجازی به زنان در زمینه‌های مختلف

مدیر پروژه طرح ملی مهربانو در رابطه با آموزش‌هایی که برای توانمندسازی زنان در نظر گرفته‌اند، عنوان داشت: یکی از موضوعاتی که در جهت توانمندسازی زنان برای ما هزینه‌بر بود، ایجاد زیرساخت آموزشی مجازی برای آن‌ها بود. شبکه ارتباطی موضوعی بود که روی آن بررسی و برنامه‌ریزی کردیم تا حتی کسانی که به کامپیوتر یا اینترنت پرسرعت هم دسترسی ندارند، بتوانند از این آموزش‌ها استفاده کنند. بنا داریم سه دوره آموزشی را به‌صورت رایگان برگزار کنیم تا اگر بعد از آن مایل بودند سایر دوره‌ها را نیز با حدود ۹۰ درصد تخفیف بگذرانند.

جم با اشاره به این‌که دوره‌های آموزشی دارای ۵ سرفصل هستند، خاطرنشان کرد: سرفصل اول فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات است که دوره‌هایی مانند آموزش ۷ مهارت ICDL، فتوشاپ، آموزش اینترنت و... را شامل می‌شود. سرفصل دوم زبان انگلیسی است که از مقدماتی تا پیشرفته را دربرمی‌گیرد. سرفصل سوم دوره‌های سلامت و بهداشت است که در این زمینه ۵۱ دوره را در حوزه‌های مختلف پیشگیری و مراقبت داریم. چهارمین سرفصل، سبک زندگی و خانواده است که دوره‌هایی مانند فرزندپروری، رفتار با همسر و... را شامل می‌شود و مواردی مانند آشپزی، هنر در خانه و... را نیز در این دوره‌ها لحاظ کرده‌ایم. سرفصل پنجم، مدیریت است که مواردی مانند MBA، کارآفرینی و اشتغال را شامل می‌شود؛ به‌طوری‌که در این سرفصل ۵۰ دوره کارآفرینی را در حوزه‌های مختلف آموزش می‌دهیم.

وی افزود: برنامه‌ریزی شده است که هر فرد سه دوره را انتخاب کند و دوره سبک زندگی را نیز پیش‌نیاز سایر دوره‌های تخصصی قرار داده‌ایم. تخفیف خیلی خوبی هم از برگزارکنندگان این دوره‌های مجازی گرفته‌ایم و حتی برخی برگزارکنندگان مانند دانشگاه آزاد اسلامی، مجموعه آموزشی سامان، دانشگاه تهران، دانشگاه شریف، سازمان فنی‌وحرفه‌ای و مجموعه ایزایران همکاری خوبی با ما داشتند و تخفیف‌های آن‌ها در حد رایگان بود. حتی در آموزش‌های حضوری هم ۵۰ تا ۷۰ درصد تخفیف به جامعه هدف ما داده‌اند؛ یعنی افرادی که عضو می‌شدند و آموزش مجازی می‌دیدند، در آموزش‌های حضوری هم ۵۰ تا ۷۰ درصد تخفیف داشتند و حتی خود این مجموعه‌ها هم یارانه آموزشی به این افراد دادند. ما تاکنون برای ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار نفر اعتبار آموزشی ۴۷ هزار تومانی تدارک دیده‌ایم.

مدیر پروژه طرح ملی مهربانو در رابطه با جامعه هدف این طرح عنوان داشت: در جامعه هدف ما هم افراد تحصیل‌کرده و هم افراد غیرتحصیل‌کرده حضور دارند. آموزش‌هایی هم که ما تدارک دیده‌ایم هم برای کسانی که تحصیلات ارشد و دکترا دارند و هم برای کسانی که بی‌سواد یا کم‌سواد هستند، طراحی شده است.

اعضای مهربانو به ۵ میلیون نفر خواهند رسید

جم تصریح کرد: از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار عضوی که داریم، از طریق فراخوان ثبت‌نام کرده‌ایم. امسال هم از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دیگر ثبت‌نام می‌کنیم؛ چون تعداد باید به سقف ۵ میلیون نفر برسد. اطلاع‌رسانی ما هم پیامکی خواهد بود و افراد می‌توانند با ارسال کد ملی خود عضو مهربانو شوند و ما اعتبار ۴۷ هزار تومان آموزشی و بسته مهربانو را به آن‌ها ارایه می‌دهیم. یک لوح فشرده بسیار خوب هم در بحث مهربانو تهیه و بحث سبک زندگی را در آن لحاظ کرده‌ایم.

وی پیرامون سؤال برخی از افراد مبنی بر این‌که در نمایشگاه الکامپ یا از طریق فراخوان در طرح ثبت‌نام کرده‌اند، اما هیچ اطلاعی به آن‌ها داده نشده است، اظهار داشت: برای برخی از زنان شوهر، پدر یا برادرشان به نام خودشان ثبت‌نام کرده بودند و در واقع، فرم ثبت‌نام‌شده به نام خانم نبود. به همین دلیل ما امکان صدور کارت برای آن‌ها را نداشتیم. البته، الان قرار است با این افراد هم تماس بگیریم و ثبت‌نام آن‌ها انجام شود. فکر می‌کنم تا قبل از ۲۴ مرداد ماه کارت شهروندی و بسته مهربانو را به صورت رایگان به دست تمام افرادی که تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند، برسانیم تا فراخوان مرحله دوم آغاز شود.

امکان استفاده از کارت شهروندی فراهم شده است

مدیر پروژه طرح ملی مهربانو گفت: بیشترین سؤالاتی که افراد داشتند راجع به دو موضوع بود. یکی راجع به کارت شهروندی که امکان استفاده از آن تاکنون فراهم نبود، اما الان خوشبختانه این امکان فراهم شده است. مثلاً ما نمی‌توانستیم از این کارت در مترو و بی‌آرتی استفاده کنیم، اما خوشبختانه امروز این کارت فعال شده است. سؤال دیگر در رابطه با عدم فعال‌سازی سیم‌کارت‌ها بود. افراد بعد از این که سیم‌کارت به دستشان می‌رسید، باید احراز هویت می‌شدند، اما مراحل احراز هویت توسط پست خیلی خوب انجام نمی‌شد. ما رویکردی اتخاذ کردیم و الان پیک بادپا هم به مرحله احراز هویت اضافه شده و سیم‌کارتی که به افراد می‌دهیم برایشان فعال می‌شود. هر یک از محتویات بسته‌ای که ارایه می‌دهیم را از یکی از سازمان‌ها در راستای مسئولیت اجتماعی‌شان می‌گیریم. مثلاً اینترنت را از مجموعه آسیاتک یا بیمه را از بیمه ملت می‌گیریم.

وی افزود: در رابطه با بحث پاسخ‌گویی در حال طراحی یک سامانه جامع هستیم تا اگر کسی مثلاً راجع ‌به بیمه سؤال داشت، به مرکز پاسخ‌گویی بیمه ملت وصل شود و پاسخ خود را دریافت کند، اما تا هنگامی که این مرکز راه‌اندازی شود، ما شماره تماس‌های پاسخ‌گویی هر یک از این مراکز را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم تا سؤالات خود را مطرح کنند. مثلاً کد پاسخ‌گویی همراه اول ۹۹۹۰ و کد پاسخ‌گویی آسیاتک ۱۵۴۴ است.
کد مطلب : ۹۳۰۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما