۰
plusresetminus
آیت الله ایمانی در خطبه های نماز جمعه شیراز:

ملت ایران توافق بد را هر چند که امضاء هم شده باشد نخواهند پذیرفت/ نمایندگان ملت یمن هشیار باشند مبادا عربستان آنچه که با بمباران این کشور نتوانست به دست آورد پای میز مذاکره بدست آورد

تاریخ انتشارجمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۸
آیت الله ایمانی در خطبه های نمازجمعه شیراز گفت: توافق خوب در گزاره برگ ملت آمده بود اصول شش گانه ای داشت که در خطبه های گذشته به مناسبت به این اصول شش گانه اشاره شد ؛ تأمین اصول شش گانه و حفظ این اصول ، گزاره برگ ملت ایران است و مذاکرات برای توافق در این چارچوب است .
آیت الله ایمانی امام جمعه شیراز
آیت الله ایمانی امام جمعه شیراز
به گزارش "حافظ نیوز" روابط عمومی نهاد نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس نماز عبادی سیاسی جمعۀ شیراز با حضور مردم مؤمن این شهر و به امامت حضرت آیت الله ایمانی نماینده مقام معظم رهبری در فارس و امام جمعه شیراز در مصلای بزرگ جمعه اقامه شد.

خطبــــه اول :
آیت الله ایمانی در خطبه ی اول نمازجمعه پس از توصیه به رعایت تقوی و پرهیز از محـــرمات اظهار داشتند :
 مولا امیرالمومنین در وصف متقین و پرهیزکاران به حق طلبی و عدالت خواهی انسان های باتقوا در زندگی اشاره می کند و می فرماید  : آنان آنچنان هستند که نسبت به کسانی که با آن ها دشمن هستند از جاده عدالت خارج نمی شوند و نسبت به آنانی که با آن ها دل بسته اند از راه دوستی حق را زیر پا نمی گذارند . دقیقاً این حق طلبی و عدالت خواهی چیزیست که قرآن مجید مسلمانان را به آن دعوت کرده است ، درباره دشمنان گفته است و درباره دوستان و برخورد با دوستان می فرماید : وقتی به قضاوت درباره دوستانتان می نشینید باز هم از مسیر عدالت و تقوا خارج نشوید . امید است که خدای متعال توفیق این چنین بودن را به همه ما عنایت بفرماید .
با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان و عرض تبریک و تهنیت ، در جمعه اول ماه مبارک رمضان که در کنار مضجع نورانی دو فرزند والامقام امام موسی بن جعفر حضرت احمد بن موسی و محمد بن موسی توفیق ادامه نماز جمعه در اولین جمعه ماه رمضان را پیدا کردیم ، امروز بحثمان پیرامون نگاهی که اسلام به روزه دارد قرار می دهیم . در حقیقت حکم وجوب روزه بر مسلمانان و مومنان است ، روزه یک تکلیف سخت است و از نماز مشکل تر است ، تکلیفی است که با گرسنگی و تشنگی ، ممانعت از شهوات و خودداری از امیال درونی همراه است ، طبیعی است که بر انسان ها سخت می آید و مشکلاتی برای آنان ایجاد می کند ، قرآن مجید این حکم را با ویژگی های خاصی همراه کرده تا آسان تر مورد قبول واقع شود و جامعه راحت تر آن را پذیرا باشد .
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ ، ای مومنین ، خطاب به مومنین است و روی سخن را مومنان قرار دادن یعنی کسانی که خدای را به عنوان معبود خویش پذیرفته اند حکم او را نافذ می دانند و به مصلحت خود می شناسند ، اینان با جمله يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مسئولیت پذیری آن ها شکل می گیرد و یک تعبیر بسیار عاطفی و زیباست که خدا صدا می زند ای مومنین و لذا در بعضی از آیات داریم که وقتی مسلمانان صدر اسلام به آیه ای که مصدر به يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ می رسیدند به دنبال آن لبیک می گفتند یعنی خود را شایسته خطاب و ندای خدای بزرگ می دیدند . مرحوم طبرسی در ذیل همین آیه از امام صادق (ع) حدیثی نقل می کند که امام صادق (ع) این جمله زیبا را بیان فرمودند : لذت صدا زدن خدا که خدا بنده اش را صدا می زند ای مومنین ، این لذت شنیدن صدای خدا و مخاطب قرار گرفتن در برابر فرمان الهی خستگی عبادت را از تن انسان خارج می نماید .
نکته دوم ، قرآن مجید روزه را یک تکلیفی برای همه پیروان ادیان ابراهیمی معرفی می کند . البته نوع روزه با هم متفاوت است اما قصد تکلیف روزه همه ادیان ابراهیمی در آن مشترک بوده اند و هستند ؛ طبیعی است وقتی انسان به یک مسئله فراگیر و عمومی می رسد خستگی کار از تن او خارج می شود و می گوید : این مأموریت برای من تنها نیست و برای دیگران هم هست روزه گرفتن مخصوص ما مسلمانان نیست و سایر ادیان الهی هم چنین تکلیفی را عهده دار بوده اند .
 نکته سوم ، هدف از روزه است ، انسان وقتی می داند نتیجه کار او چیست برای کار خسته نمی شود اگر نداند کار او به کجا می انجامد برای او خستگی به وجود می آید و خدای متعال می فرماید : شاید شما پرهیزکار گردید و به تقوا برسید . تقوا نتیجه قطعی روزه است اما نیات ، اهداف ، توانایی ها و توانمندی افراد متفاوت است ، بعضی ها با اخلاص کامل حرکت می کنند و بعضی ها اخلاص ظاهری دارند ، این است که تفاوت است در عمل کننده و روزه گیرنده نه اینکه در نتیجه روزه شاید است . روزه به تقوا می رسد اما آیا همه روزه داران می توانند طی طریق کنند ؟ آن مسئله ای است که فضل پروردگار و عنایات الهی باید ما را کمک کند و یاری برساند .
روایات اهل بیت وقتی به مسئله روزه می رسند معتقد هستند که روزه یک جایگاه تربیتی و پرورشی دارد ، انسان ها را می سازد و تربیت می کند . نکاتی از روایات اهل بیت در این رابطه خدمت نمازگزاران روزه دار عرضه می دارم که روزه چه نقشی در ساخت و ساز انسان ها دارد ، امام هشتم ضمن حدیثی مفصل و طولانی می فرماید : روزه مثل ورزش است ، کسانی که ورزش می کنند بدن آن ها آماده حرکت های مختلف است اما اونی که اهل ورزش نیست با مختصر حرکتی ممکن است مشکلاتی برای ستون فقرات او و یا سلسله عصب های او به وجود بیاید . روزه یک ورزش روح است ، روزه ورزشی است که انسان را به انجام تکالیف وادار می کند و انجام مسئولیت ها برای انسان آسان می گردد . امام امیرالمومنین می فرماید : خدا روزه را واجب نمود تا آن ها را در امر اخلاص بیازماید ، روزه عبادتی است که با اخلاص همراه است چون تظاهر در روزه نیست . نماز ، زکات ، خمس ، جبهه و جهاد همه این ها عباداتیست که علنی است اما روزه عبادتی است ناپیدا و فضای اخلاص در آن فراهم است و لذا امام می فرماید : این روزه برای این است که مردم را در مسیر اخلاص بیازماید و تربیت نماید . جمله زیبایی فاطمه زهرا (س) دارد می فرماید : روزه برای اینکه اخلاص ما را محکم کند و پایدار نماید خدا بر ما واجب نموده است . پیامبر خدا این نکته هایی را که عرضه داشتم با عبارتی زیبا و جالب بیان می نماید می فرماید : روزه ، نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه این یک مسیر و راهی است که انسان را از همه گناهان باید باز بدارد چه گناهان زبان ، قول و چه گناهان فعل که با چشم و دست و پا و اعضا و جوارح انجام می گیرد . می بینیم که پیامبر روزه را وسیله دور شدن از گناه معرفی می کند . در روایات دیگر امام چهارم هم همین معنا را بیان می کند با توضیح کامل تری ؛ دعایی که امام چهارم برای اول ماه مبارک رمضان دارند در آن گناهانی که ما باید پرهیز کنیم و روزه ، ما را به پرهیز از آن گناهان یاری می رساند متذکر شده است . بنابراین روزه یک کلاس تربیتی است ، تشنگی ، گرسنگی و خستگی دارد اما این تشنگی ، گرسنگی و خستگی انسان را برای اجر و مزد پروردگار و انجام تکالیف الهی آماه تر می سازد.
خديا ما را به آنچه داريم و به ما ارزاني داشته اي بيش از پيش آگاه بفرما !
خدایا خیـــرات و بـــرکاتت را شامل حــــال ما در دنیــا و آخـــرت بفـــرما !لحظه ای و کمتر از لحظه ای ما را به خودمان وامگذار.

خطبــــه دوم :
امام جمعه ی شیراز در خطبـــــه دوم نماز جمعه پس از سلام به ساحت پیامبر گـــرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه هدی صلوات الله علیهم اجمعین و دعوت به ترک رذایل و اکتساب فضایل اخلاقی اظهار داشتند :
ماه مبارک رمضان ماه بندگی و عبودیت پروردگار عالم فرا رسید ، این ایام را به همه شما تبریک و تهنیت عرضه می دارم . ظرفیت ماه مبارک رمضان در مسائل فرهنگی و معنوی و سایر قسمت های مختلف زندگی ظرفیت بسیار بالایست ، باید از این ظرفیت استفاده کرد خودمان را تقوای مورد نظر برسانیم ؛ تقوای اجتماعی ، تقوای  اخلاقی ، تقوای  مالی ، تقوای  حقوقی ، تقوای در انضباط قانونی در جامعه داشتن و قانونمدار بودن و تقوای سیاسی برای مسئولین و کارگزارن حکومت . این کلاس ، کلاسی است که همه باید از آن بهره مند شوند . امیدواریم همه بتوانیم در این ماه به تقوای مورد نظر برسیم .
هفته ای که گذشت اجساد مطهر شهدای غواص و جمعی دیگر از شهدا را متجاوز از 270 شهید به میهن اسلامی ما بازگردانده شد . بازگشت این عزیزان به قول رهبر معظم انقلاب پرچم یادهای عزیز و گران بها و ذخیره های معنوی امت را با شکوهی هر چه تمام تر در کشور برافراشتند و بار دیگر فضای زندگی را معطر و جان زندگان را سیراب کرده اند و همین جا نکته ای را اشاره می کنم به بعضی از مطبوعات و مکتوب ها که در مقابل این موج عظیم که از امت اسلامی در تشییع این دردانه های عالم عصر ما و جهان ما شرکت کرده بودند رعایت ادب داشته باشند و با احترام از این شهدای بزرگ یاد کنند . مطمئناً نوع برخورد مطبوعات ما با شهید و شهدا و شهادت برای آیندگان باقی می ماند و آیندگان به قضاوت امروز این مطبوعات نگاه می کنند . تشییع جنازه ای انجام گرفت که با بهت و حیرت و شگفتی جهانیان روبرو شد ، این تشییع جنازه بصیرت و به موقع اقدام کردن که همیشه از مردم ایران انتظار می رود مجدداً نشان داده شد به طوری که رهبر معظم انقلاب در پیامشان اشاره فرمودند : سلام بر شما ملت بزرگ و وفادار ، آگاه ، مسئولیت پذیر که خطاب لطیف الهی را به درستی می شناسید و پاسخ می گویید . حضور امروز شما در تشیع این دردانه های به وطن بازگشته یکی از به یاد ماندنی ترین حوادث انقلاب اسلامی است . یعنی تالی تلو 9 دی در سال 1388 که یکباره موج تاریک و ابرهای ظلمانی فتنه را در هم کوبید این تشییع جنازه هم همان معنا را به دنبال داد مثل نه دی و بیست و دوم بهمن و روزهای به یاد ماندنی تاریخ انقلاب اسلامی است . این حضور پرمضنون پیام هایی دارد پیام به سران استکبار جهان ، پیام به کشورهای اسلامی درگیر در جنگ نیابتی ، پیام به مسئولین و دولت مردان کشور ، پیام به دگر اندیشانی که در این مملکت قلم به نفع دگران می زنند و گام به نفع دگران بر می دارند و به خانواده معظم شهدا و بالاخره به ساحت مقدس آقا امام زمان (عج ) این حضور پیام داشت که رهبر معظم انقلاب به این نکته اشاره داشتند و سلام بی پایان بر حضرت بقیه الله که صاحب این ثروت عظیم است و رهبر معظم انقلاب به پاره ای از این نکات اشاره فرمودند و جا دارد ما به خود ببالیم و افتخار کنیم که نسل سوم ما مثل نسل اول انقلاب مدافع حریم انقلاب و آرمان های بلند انقلاب اسلامی است .
آغاز هفته قوه قضاییه است ، به مناسبت شهادت شهیدان بزرگ مرحوم آیت الله دکتر بهشتی و هفتاد و دو تن از یاران با وفای او که در دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند . قوه قضاییه تأمین کننده بخش اعظمی از اهداف نظام و آرمان جمهوری اسلامی است . عدالت ، احقاق حق ، قانون گرایی ، مقابله با زورگویی ، مبارزه با فساد ، برخورد با عناصری که از موقعیت های اجتماعی و دولتی خود سوء استفاده می کنند ، ایجاد امنیت و دادن احساس امینت به مردم ، دادن آرامش به آحاد جامعه ، این ها مسئولیت قوه قضاییه است و مردم هم مطالبه گر این مسائلند . اما تأمین این خواسته ها بدون همکاری قوه مقننه و قوه مجریه امکان پذیر نیست و باید جایگاه قوه قضاییه آن چنان که هست هم در فضای حقیقی و هم در فضای مجازی حفظ بشود و نگهداری بشود تا آن ها بتوانند این اهداف بلند و آرمان های ارزشمند نظام جمهوری اسلامی را پیاده نمایند .
در این ایام ما شاهد برپایی مذاکراتی بین طرف های درگیر و دیگران نسبت به مسئله یمن هستیم . اینجا باید سران انقلاب اسلامی یمن هوشیار و بیدار باشند ، آنچه عربستان در حملات وحشیانه هوایی خود در کودک کشی ها ، مظلوم کشی ها  ، تخریب زیرساخت ها نتوانست بدست بیاورد می خواهد در میز مذاکره پیدا بکند ، این جاست که باید سران انقلاب اسلامی یمن هوشیار باشند که در مذاکره ، دشمن به خواسته های خود نائل نگردد و آنچه در میدان جنگ نتوانسته بدست بیاورد پشت میز مذاکره برای خود تأمین ننماید .
 بالاخره در همین ایام یعنی بیست و هفتم خرداد تا دهم تیر ، متن نهایی توافق ایران و 5+1 در مذاکرات هسته ای به نگارش در می آید ، اگر زیاده طلبی های دشمن اجازه این معنا را بدهد .
دو سه نکته کوتاه اشاره می کنم دانش هسته ای امروز یک دانش فراگیر و نماد استقلال کشور در عرصه های مختلف است و این دانش که با همت دانشمندان جوان ما به دست ملت ایران رسیده نماد استقلال این ملت در عرصه های مختلف است .
نکته دوم ، هدف از مذاکرات رسیدن به یک توافق خوب است . توافق خوب در گزاره برگ ملت آمده بود اصول شش گانه ای داشت که در خطبه های گذشته به مناسبت به این اصول شش گانه اشاره شد ؛ تأمین اصول شش گانه و حفظ این اصول ، گزاره برگ ملت ایران است و مذاکرات برای توافق در این چارچوب است . طبیعتاً توافق به عنوان توافق مورد نظر نیست توافق خوب مورد نظر است و توافق خوب هم در گزاره برگ ملت با شش اصل مشخص آمده و تعیین گردیده است . طبیعی است تیم مذاکره کننده هسته ای که از فرزندان انقلاب اسلامی ؛ مدافع خون شهیدان و شهدای هسته ای و حقوق ملت ایران هستند می دانند که ملت بصیر و هوشیار و بیدار ایران اسلامی و جمهوری اسلامی همان گونه که آماده استقبال از یک توافق خوب هستند نسبت به توافق بد هر چند که امضاء هم شده باشد پاسخ منفی خواهد داد .
خدایا روزه ، روزه داران و عبادت ، عبادت کنندگان ، قیام شب زنده داران را در این ماه به فضل و کرمت قبول بفرما !
خدایــا خیـــرات و بـــرکاتت را شامل حــال ما بفـــرما. لحظـــه ای و کمتر از لحظـــه ای ما را به خــودمان وا مگذار. رهبـــر معظم انقلاب، این پیشوای بزرگ و رهبـــر فرزانه ، این انسان شایسته ، این مدیر برجسته ، این عنصر تقوا و فضیلت و جهاد و شهادت به عنوان ولی امر مسلمانان بلکه ولی امر مستضعفان جهان سایه اش مستدام بگردان.
کد مطلب : ۷۷۴۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما