۰
plusresetminus
آیت الله حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری:

هاشمی جزو طراحان شورایی شدن رهبری بود/ نباید اختلاف بین اصولگرا و اصلاح‌طلب را تشدید کنیم/ بزرگ ترین آرزویم ریشه‌کن شدن ربِاست

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۴۶
آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی از جمله علمایی است که در مرحله حساس انتخاب رهبری بعد از رحلت امام نقش آفرینی ویژه‌ای داشت و از جمله کسانی بود که اذهان خبرگان را از شورایی بودن رهبری به رهبری فردی هدایت کرد.
به گزارش "حافظ نیوز" آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی در گفت‌وگو با فارس، درباره ویژگی انقلاب اسلامی اظهار داشت: مسئله مهمی که در نظام ما وجود دارد این است که ما هم قرآن را قبول داریم ‌و هم اهل بیت (ع) را؛ داعش ادعا می‌کند که قرآن را قبول دارد البته منهای اهل بیت (ع). القاعده و النصره،‌ بوکوحرام، ‌طالبان و سلفی و وهابی هم می‌گویند با قرآن به تنهایی می‌تواند حکومت داشته باشیم و حکومت را اداره کنیم.

*نباید اختلاف بین اصولگرا و اصلاح‌طلب را تشدید کنیم
وی افزود: دیدیم که در مصر هم اخوان المسلمین قیام کردند و بیداری اسلامی شد و آخر حسنی مبارک را زندانی کردند و مرسی را سر کار آوردند ولی نتوانستند انقلابشان را نگه دارند. اختلافی که بین مردم و مخالفان آقای مرسی و موافقان ایشان ایجاد شد باعث شد به تدریج مردم ضعیف شوند و ارتش وابسته به آمریکا وارد میدان شود و کودتا کند و الان با تسلط مصر را در اختیار خود گرفته است و اداره می‌کند.
آیت‌الله حائری شیرازی با تاکید بر اینکه باید از اتفاقات مصر عبرت بگیریم، گفت: نباید اختلاف بین اصلاح‌طلب و اصولگرا را تشدید کنیم. این طرف یک چیزی می‌گوید و آن طرف هم چیزی می‌گوید. اگر یک دفعه به خیابان کشیده شود آن وقت بهترین زمان برای ورود دشمن و سوء استفاده دشمن است.
عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد شعار سال «دولت، ملت، همدلی و همزبانی» و در پاسخ به این پرسش که عده‌ای می‌گویند این همدلی صرفاً بین مردم و دولت است، نظر شما چیست، تصریح کرد: اگر بین مردم و مردم همدلی صورت نگیرد چگونه می‌توانند با دولت همدلی و هم‌زبانی کنند؟ باید این مسئله وحدت را جدی‌تر گرفت.
وی با تاکید بر اینکه مسئولین اصلاح‌طلب و اصولگرا باید با هم معاشرت داشته باشند،‌ اظهار کرد: اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نباید مقابل هم حالت قهر و صف آرایی داشته باشند. مخصوصاً در زمان انتخابات فقط رقابت باشد که رقابت خوب است اما رقابتی که بر پایه رفاقت باشد نه بر پایه عداوت.

به گفته آیت‌الله حائری شیرازی سالگرد امام راحل بهترین فرصت است که بگوئیم تمام کسانی که بر امام راحل و رهبر انقلاب مشترک هستند با هم اتحاد داشته باشند. کسی نمی‌تواند بگوید من امام را فقط قبول دارم و رهبری را قبول ندارم. ولایت یک امر مستمر است. شیعیان به امام یازدهم علیه السلام، نامه نوشتند که مبالغی خدمت شما ارسال کرده‌ایم و میزان مخارج و مصرف آنها را برایمان بنویسید که کجا مصرف شده است. حضرت فرمودند اگر امامت امر مستمری است این سئوال را پدران شما از پدرم نکردند. از آن به بعد ارتباط با مردم را تنزل دادند. ارتباط صوتی شد صرفاً بدون تصویر. پرده‌ای در اتاق ایشان نصب شد که مردم باید از پشت پرده با ایشان صحبت می‌کردند و چهره حضرت را نمی‌توانستند ببینند.
وی در پاسخ به این پرسش که عربستان سعودی هم قاعدتاً در حال حاضر جزء ولایت طاغوت محسوب می‌شوند، چرا وضع‌شان اینگونه شده با اینکه در مکه و مدینه هستند علیه دین و اسلام کار می‌کنند، گفت: تعجب است اگر غیر از این رفتار کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یهود در صدر اسلام یک توطئه‌هایی کردند و روشن نشد. خدای تعالی یهود را دوباره برگردانده است که آنچه در صدر اول اسلام مخفی بود را آشکار کند. یهود آمده که اسلام منهای ولایت را به ولایت یهود منتهی کند. اسلام منهای ولایت «الله» می‌شود اسلام در ولایت طاغوت. مگر نشینیدید شاهزاده سلمان چه گفت؟ گفت: خدا پدرمان ما و سایر ملوک یهودی را بیامرزد. بعد گفتند آلزایمر دارند.
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: یک ماه قبل از رحلت امام،‌ من دوست داشتم به جایی اینکه امام جمعه باشم همین کار تبلیغی و فرهنگی که در سطح کشور انجام می‌دهم،‌ که محدود به یک شهر نیست را انجام بدهم. نامه‌ای نوشتم و رئیس جمهور وقت،‌ بعد از اینکه نامه را نوشتم و به ایشان دادم عرض کردم دوره ریاست جمهوریتان دارد تمام می‌شود و بعد از آن می‌خواهید چه کار کنید؟

«مقام معظم رهبری که آن زمان رئیس جمهور وقت بودند به بنده فرمودند:‌ بعد از ریاست جمهوری دوست دارم بحث طلبگی را ادامه بدم و به دروس طلبگی و دینی بپردازم. البته اگر امام نهی‌ام بکنند و بعد از ریاست جمهوری امام بفرمایند عقیدتی سیاسی یک ژاندارمری در یک روستایی در سیستان و بلوچستان بشو می‌روم و می‌شوم. این علامت چیست؟ علامت ذلت باطنه‌ست که من ریاست جمهوری را هم برای فرمان خدا گرفته‌ام حالا اگر تبدیل شد به عقیدتی سیاسیِ ژاندارمری سیستان و بلوچستان قبول می‌کنم و فرقی نمی‌کند. وقتی کسی این ذلت باطنه را دارد،‌ و در باطن در مقابل خدا خودش را هیچ بداند عزت ظاهری را به چه کسی بهتر از این شخص باید بدهند؟ ذلت باطنی جلوی انحرافِ‌ کسی که عزت ظاهری دارد را می‌گیرد. این بالابرهای بزرگ و جرثقیل‌های ثابت را می بینید؟ وقتی می‌خواهند وزنه سنگینی را بالا ببرند چطور می‌تواند ایستاده باشد و خم نمی‌شود و نیفتد؟ سنگی پشت آن است که باعث تعادل جرثقیل می‌شود. آن سنگ را ذلت باطنه بدانید که تعادل ایجاد می‌کند و آن وزنه بلند کردن را عزت ظاهری بدانید.»

*یکی از ویژگی‌های بارز مقام معظم رهبری ذلت باطنی ایشان و عزت ظاهریشان است
به گفته این عضو مجلس خبرگان رهبری مقام معظم رهبری در مدت ریاست جمهوری 8 ساله ذلت باطنی‌شان بیشتر شد، بنابراین وقتی می‌خواهند رهبر انتخاب کنند کسی باید انتخاب شود که ذلت باطنی آن بیشتر باشد. اگر کم باشد می‌شود رهبرانی مثل رهبران کشورهای منطقه.

*هاشمی جزو طراحان شورایی شدن رهبری بود
آیت‌الله حائری شیرازی در پاسخ به این پرسش که چه کسی طرح شورایی شدن رهبری را مطرح کرد، گفت:  آن روز اول بحث شورایی شدن مطرح بود. آقای هاشمی گفتند که ببینیم رای خبرگان در این خصوص چیست؟ شورایی بشود یا رهبری فردی؟
وی ادامه داد: قانوناً باید اول مخالف شورا صحبت کند چرا که موضوع شورایی شدن مطرح بود. گفتند از این آقایانی که نطق قبل از دستور داشتند و صحبت نکردند چه کسی مانده آقای طاهری خرم‌آبادی اسم مرا بردند. آقای هاشمی گفتند شما می‌خواهید به عنوان مخالف شورای رهبری صحبت کنید؟ گفتم بله. اول من و بعد آقای جنتی در این خصوص صحبت کردند. زمانی که خواستند رای بگیرند گفتند مخالفین قیام کنند.
این عضو مجلس خبرگان رهبری علت قیام مخالفین قبل از موافقین را ملحق کردن رای ممتنعین به موافقان دانست و گفت: اول گفتند مخالفین قیام کنند و فکر می‌کردند، مخالفین منهای ممتنعین رای نخواهند آورد. ولی اینگونه نشد و مخالفین اکثریت مجلس شدند و رای آوردیم.
آیت الله حائری شیرازی در پاسخ به این پرسش که اولین نفر چه کسی بحث شورایی شدن رهبری را مطرح کرد، گفت: اعضاء هیات رئیسه از جمله آقای هاشمی مطرح کردند. البته آن وقت معلوم نبود که رهبری هم مخالف باشند. آن وقت همه موافق بودند تقریباً.
وی با بیان اینکه من نیز خیلی با شورایی شدن رهبری مخالف نبودم، تصریح کرد: من در فاصله تنفس آمدم بیرون و آقای شرعی من را دید و گفتند که نظر شورایی شدن رهبری باعث می‌شود که دل مردم خالی شود. چیزی که باعث می‌شود که دل مردم قرص شود رهبری فردی است. در هنگام صحبت کردن نطق پیش از دستور نوبت من نشد ولی موقع رأی‌گیری وقتی نوبت به صحبت مخالفین شورایی شدن شد چون من اول ثبت نام کرده بودم و رفتم و صحبت کردم. آنهایی که مخالف شورایی بودند دلیل داشتند. ولی موافقین دلیل خاصی نداشتند. می‌خواستند از هر طیفی یک نفر بیاورند تا به قولی بعد از امام وحدت به وجود بیاید.
«بنا شد یکی از اعضا شورای رهبری برای رهبری واحد رای بیاورند. یک نفر اسم آیت‌الله خامنه‌ای را آورد. من یادم نیست چه کسی اول بار گفت. تا اسم ایشان آمد ایشان عصبانی شدند و آمدند پشت تریبون و گفتند چه می‌کنید و می‌خواهید چه بر سر من بیاورید؟ گفتند چرا قانون را رعایت نمی‌کنید و چرا جلوی اجرا قانون می‌خواهید بایستید. رأی‌گیری شروع شد و حدود چهار پنجم آرا به ایشان رأی دادند. اول مخالف بودند ولی بعد از آن عزیزترین مسئله برای آیت‌الله خامنه‌ای حفظ و صیانت از جایگاه رهبری و ولایت فقیه بود. یعنی اگر کسی به خود ایشان شخصاً چیزی بگویند تحمل می‌کنند ولی اگر به رهبری چیزی بگویند تحمل نمی‌کنند. علتش هم این است که رهبری امروز در جلد ایشان است. باید اصل رهبری حفظ شود. اصل ولایت نباید شکسته شود. این میزان حساسیت که ایشان نسبت به ولایت فقیه دارند برای شخص خودش نیست،‌ بلکه وظیفه دارند که از این جایگاه صیانت کنند.»

 
*بزرگ ترین آرزویم ریشه‌کن شدن رباست
این عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان این گفت‌و گو بزرگترین آرزوی خود را خلاص شدن از دست گناه ربا عنوان و خاطرنشان کرد: اینکه گناه ربا برابر است با 70 مرتبه زنا کردن با محارم خود در خانه کعبه به کنار، ما بهره را می‌گیریم و می‌گوییم خدا حلال کرده است و این افترا زدن به خداوند است و حرام است.
 
کد مطلب : ۷۴۰۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما