شهردار شيراز اعتقاد دارد كه منابع درآمدهاي پايدار وجود دارد، تنها بايد به تاسي از تجارب ديگر شهرهاي بزرگ جهان، مسير كسب اين درآمدها را قانونمند و نهادينه كرد.
به گزارش حافظ نیوز به نقل از ایسنا عليرضا پاكفطرت امروز در جمع خبرنگاران افزود: نيازي نيست بهدنبال منابع جديد درآمد باشيم، مغازهها، واحدهاي تجاري، اتومبيلها و املاك و هر آنچه در محدوده شهر وجود دارد و از خدمات شهري برخوردار است، ميتواند يك منبع پايدار درآمدي تلقي شود.
وي تشريح كرد: هر شهروند به ميزان خدماتي كه دريافت ميكند بايد عوارض به شهرداري پرداخت كند، اين يك موضوع رايج و قانونمند در شهرهاي بزرگ و خوب جهان محسوب ميشود، اينكه ساير كشورها چگونه شهرهايشان را ساختهاند، زيبا كردهاند و جذاب، بايد به زيرساختهاي درآمدي و نوع تعاملشان باشهروندان نگاه كرد.
پاكفطرت گفت: هر شهروند بايد به ميزان درآمد، املاك و داراييها، اتومبيل خود و ميزان استفاده از آنها، اينكه اتومبيل اين شهروند چه ميزان در محدوده شهري تردد دارد، اين اتومبيل از نظر قيمت چه ارزشي دارد و ديگر فاكتورها، عوارض پرداخت كند، عوارضي كه ارزش داشته باشد.
وي اين راهكار را شيوهاي كاملا عادلانه دانست و گفت: امروز تمام شهروندان بايد به يك ميزان عوارض خودرو پرداخت كنند، آنكه يكدستگاه پرايد دارد به اندازه كسي عوارض ميدهد كه اتومبيلش آخرين مدل است! اين را نميتوان عدالت ناميد.
شهردار شيراز خاطرنشان كرد: امروز ميزان عوارض تعيين شده به حدي ناچيزاست كه شهروند به آن بيتفاوت است، عوارض نوسازي را تنها زماني پرداخت ميكند كه بخواهد پروانه بگيرد، يا عوارض خودرو را زماني ميپردازد كه بخواهد خريد و فروشي انجام دهد.
وي تصريح كرد: در تمام جهان تمام شهرونداني كه مغازه دار هستند ماهيانه به شهرداري عوارض ميدهند، اين يك روش قانونمند و نهادينه شده است.
پاكفطرت با تاكيد براينكه تمام عوارض دريافتي بهعنوان درآمد شهرداري در مسير ارتقا رفاه و خدمات شهروندان هزينه ميكند، خاطرنشان كرد: من بارها از نمايندگان محترم مجلس درخواست كردهام كه با توجه به اشرافي كه به موضوع دارند، راهكاري را براي اين موضوع انديشيده و آنرا قانونمند كنند.
شهردار شيراز همچنين گفت: شهرداري آماده است تا به هر سرمايهگذاري تعامل مطلوب داشته و با اين شرط كه هم براي شهر و شهروندان منفعت داشته باشد هم منافع سرمايهگذار تامين شود، مشاركت كند.
وي اضافه كرد: ما وظيفه داريم شهر را براي عابرپياده و شهروندان توسعه كرده و عمران و آباداني ايجاد كنيم، وظيفه ما ايجاد معبر براي خودروسواران نيست، اينكه شهرداري مدام زيرگذر و پل و روگذر بسازد كه عدهاي با اتومبيلهاي شخصي در آن گردش كنند، خدمترساني به شهروندان معنا نميدهد.
شهردار شيراز با بيان اينكه شهر بايد محل آرامش و امنيت و زندگي سالم باشد، گفت: ما ميتوانيم با هزينههايي كه براي ساخت معابر و تونل و روگذر و زيرگذر انجام شده و ميشود، حمل و نقل درونشهري را در مدرنترين سطح و بهترين شكل توسعه دهيم.
پاكفطرت گفت: بهنظر من قانونگذار بايد تدبيري بينديشد كه هزينههاي اتومبيل سواري در شهرها افزايش پيدا كند، يكي از راهها گران شدن سوخت و روش ديگر افزايش عوارض خودرو و تردد خودرو در شهرها است، اتومبيلهاي شخصي تنها بايد وسيلهاي براي سفرهاي بينشهري و گردشگري باشد، نه وسيلهاي براي تردد در خيابانهاي شهر و از بينبردن آرامش و آسايش شهروندان.