۰
plusresetminus

سرگردانی مصوبات شورای شهر شیراز/ حکایت اجرای طرح ترافیک

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۲۷
در حالیکه مصوبات شورای شهر باید برای رفاه شهروندان و توسعه شهر باشد سرگردانی در این مصوبات شورای شهر شیراز همچنان دیده می شود.   به گزارش حافظ نیوز به نقل از  مهر، ازجمله راه هایی که می توان برای توسعه شهر و روستاها مد نظر قرار داد استفاده از پتانسیل های شورای محلی و شهری است که در این میان شاید یکی از مهمترین دلایل راه اندازی شوراهای شهر و روستا تسهیل در راه توسعه و رفع نیازها بوده است. اما وضعیت شورای شهر شیراز طی سه سال گذشته به گونه ای متفاوت بود، مشکلاتی در خصوص نوع نگاه های متفاوت به بحث سرمایه گذاری، ارایئه دستورکارهای ضعیف، نگاه های سیاسی موجود در شورا، ارایه مصوبات غیر قابل اجرا، نگاه های سطحی به مشکلات شهر و خارج شدن دو عضو شورا به دلیل مشکلات شاید این دوره از شورا را به عنوان پر حاشیه ترین دوره شورای شهر شیراز مطرح کند. اما در این میان بحث توسعه شهر شیراز با ارائه مصوبه ای با عنوان پروژه های هدف 90 نوع دیگری از توسعه شهری را رقم زد که در این راستا باید توجه داشت این 33 پروژه بدون توجه به وضعیت اقتصادی کشور تصویب شد و امروز شاهدیم که مشکلات مالی اجازه تلاش همه جانبه را به مدیران اجرایی این 33 پروژه نداده است. هر چند که پروژه هایی همچون "تونل کوهسار مهدی"، تقاطع های غیرهم سطح، پل هوایی چمران و اولین پل کابلی شیرازو.... در حال اجرایی شدن است اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که اجرای این پروژه های عظیم نیازمند اعتبارات فراوان و زمان مناسب است. در حال حاضر با گذشت یک سال از سال 90 پروژه های بزرگ هدف 90 همچنان با 60 تا 70 درصد پیشرفت همراه است. طرح ترافیک در حال فراموشی   از دیگر مصوبات شورای شهر شیراز راه اندای طرح محدوده ترافیکی شیراز بود که در نگاه اول، این طرح می توانست از بهترین طرح ها و مصوبات این شورا باشد که البته این طرح نیز با چالشهای فراوانی همراه شده است. یک سال پیش شورای شهر شیراز اعلام کرد که مردم باید خودشان را برای اعمال محدودیت هایی در هسته مرکزی شهر شیراز آماده کنند زیرا این راه تنها روش ممکن برای از بین بردن ترافیک موجود در شیراز است. اطلاع رسانی و نشست های مختلفی به همراه انتخاب پیمانکار برای اجرایی کردن این طرح بر گزار شد و تمام سطح شهر از تابلو های اطلاع رسانی بر افراشته شد که اجرای این طرح به صورت آزمایشی از مرداد ماه سال 91 انجام می شود و سپس با از بین بردن مشکلات این طرح به صورت گسترده در اول سال آینده اجرایی می شود.   همزمان با اعلام این وضعیت از سوی شورای شهر شیراز و دیگر ارگانهای مربوطه نیز جلسه گذاشتند و شورای ترافیک که تا دو سال پیش چندین ماه یک بار برگذار می شد برای این موضوع نیز تشکیل جلسه داد. پس از تصویب این طرح در شیراز شورای ترافیک کشور نیز این طرح را تصویب کرد و همگان زمان اجرای این طرح را اول مرداد ماه اعلام کردند که البته تصمیم جمعی به این شد که در مرحله اول اجرایی کردن این طرح بحث زوج و فرد مطرح شود. در این رابطه نیز مسئولین ترافیکی شیراز اعلام کردند که برای ساکنین هسته مرکزی شهر شیراز کارت هایی صادر خواهد شد و از طرفی دیگر کسانیکه بنا بر نیاز کاری ملزوم به حضور در این منطقه هستند به آنها نیز کارت تردد داده خواهد شد. اولین بحثی که در راه اجرایی کردن این مصوبه قرار گرفت عدم وجود زیر ساخت های مناسب در شیراز بود که در این خصوص کمبود پارکینگ بیش از همه به چشم آمد. از طرفی دیگر شهردار شیراز نیز اعلام می کرد که ما باید شهر را برای مردم و شهروندان آماده کنیم نه اینکه محلی را برای تردد خودروها مهیا کنیم. خط ویژه افزایش ترافیک را به همراه دارد یکی از اقداماتی که در مسیر اجرایی کردن محدوده ترافیکی شیراز اجرا شد راه اندازی خط ویژه اتوبوس و تاکسی در یکی از نقاط پر تردد شهر شیراز بود که این حرکت نه تنها سرعت تردد اتوبوس در این منطقه را افزایش نداد بلکه ترافیک این محور را در ساعات شلوغی خیابان  چند برابر کرد. مهمترین دلیل این رویداد نیز عدم فرهنگ سازی مناسب برای رانندگان تاکسی و مسافرین بود و از طرفی دیگر نیز باید به این نکته توجه داشت که خط ویژه اتوبوس و تاکسی نباید یکی باشد. اما این بحث محدوده ترافیکی و طرح زوج و فرد تردد خودروها به همین نقطه ختم نشد بلکه فرماندار شیراز نیز به دلیل فرا رسیده ایام ماه مبارک رمضان از اجرایی شدن این طرح جلو گیری کرد و سپس آغاز فصل مدارس شد و جلوگیری از اجرای مجدد این طرح ادامه داشت. در حال حاضر با گذشت چند ماه از زمانیکه تمامی مسئولین شهرداری و اعضای شورا پافشاری برای اجرایی شدن محدوده ترافیکی داشتند گذشته و هیچ خبری از این طرح نیست و یکی دیگر از مصوبات شورا در این شهر سرگردان مانده است. کارخانه ها و پادگان ها از شیراز خارج نشده اند از دیگر مصوبات شورای شهر شیراز که در زمان مطرح شدن با استقبال فراوان مردم همراه شد خارج شدن کارخانه های سیمان و روغن نباتی از شیراز بود که این طرح نیز با گذشت حدود چهار سال همچنان بدون نتیجه باقی مانده است.  سال گذشته بود که مسئولین شهری از ارایه زمینی در حاشیه شهر شیراز برای راه اندازی کارخانه سیمان خبر دادند که همگان به این فکر شدند که کارخانه سیمان شیراز از شهر خارج می شود که این اتفاق تا کنون روی نداده است. کارخانه روغن نباتی نیز به همین شکل عمل می کند و در حالیکه این کارخانه در منطقه مسکونی شهر شیراز واقع شده چندین سال است که همگان به دنبال خارج کردن این کارخانه هستند. وضعیت خروج پادگان ها نیز بهتر از این نیست و با اینکه سال گذشته فرمانده ارشد ارتش اعلام کرد که زمین مناسب برای انتقال این پادگان ها در نظر گرفته شده و اعضای شورا نیز بر این موضوع تاکید کردند اما همچنان بخشی از خیابان های شیراز شاهد فعالیت این پادگانها است.   خواب طولانی سد "تنگ سرخ" از دیگر مصوبات شورای شهر شیراز ساخت سد "تنگ سرخ" بود که با راه اندازی این سد نه تنها مشکلات آبیاری فضای سبز شهر شیراز برطرف می شود بلکه رودخانه خشک شیراز نیز دارای آب خواهد شد. این سد نیز پس از گذشت چندین سال و گرفتن مصوبات سفر سال گذشته کلنگ زنی شد اما از یکسال پیش تاکنون هیچگونه فعالیتی در این راستا صورت نگرفته است. البته به گفته برخی از مسئولین در زمان کلنگزنی است سد هنوز پیمانکاری برای ساخت آن در نظر گرفته نشده بود. از طرفی دیگر معارضین نیز به مشکلات پیمانکار اضافه شده اند که البته رفع همین یک مشکل نیز به زمان و هزینه فراوان احتیاج دارد. شورا کار خود را انجام داده است اما رئیس شورای شهر شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سئوال که به چه دلیل مصوبات شورا در زمان اجرای آن دچار سردرگمی شده، گفت: شورا وظیفه خود را انجام داده و در این میان باید همدلی و همکاری بیشتری میان دستگاه های اجرایی شیراز وجود داشته باشد. علی زحمتکش تصریح کرد: انجام هر فعالیت اگر بدون مشکل باشد شیرینی کمتری دارد البته در اجرای برخی از کارهای بزرگ که بدون شهرداری ارگانهای دیگر نیز باید فعالیت داشته باشند نیاز به هماهنگی بیشتر احساس می شود. وی با اشاره به اینکه نباید مشکلات را به گردن دستگاه های دیگر انداخت تاکید کرد: ارائه مصوبات در شورا با نظرات کارشناسی مختلفی همراه می شود که در این خصوص باید به گونه ای عمل کرد که مصوبات سرعت عملیاتی شدن بیشتری داشته باشند. طرح ترافیک دو ماه دیگر اجرایی می شود رئیس شورای شهر شیراز در خصوص دلایل عدم اجرای طرح محدوده ترافیکی شیراز، گفت: این طرح آماده اجرا بود اما پلیس مشکلاتی را مطرح کرد که ما هم برای رفع آنها اقدام کرده ایم. زحمتکش افزود: مشکل مربوط به نیرو انسانی برای اجرایی شدن این طرح برطرف شده و فرمانده انتظامی نیز قول داده که هرچه سریعتر مراحل اجرایی شدن این طرح را آماده کند. وی با بیان اینکه استاندار فارس نیز با اجرای صحیح این طرح موافق است، یادآور شد: تمامی مسئولین با اجرایی شدن طرح محدوده ترافیکی شیراز موافق هستند و استاندار فارس نیز دستورات لازم را جهت اجرایی کردن طرح محدوده ترافیکی شیراز داده است. "تنگ سرخ"مشکل معارض دارد رئیس شورای شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه معارض مشکل اصلی اجرایی نشدن سد "تنگ سرخ" است، گفت: این سد سال گذشته کلنگزنی شد و حدود چند ماه پیش نیز پیمانکار مشخص شد اما در زمانیکه پیمانکار قصد تجهیز کارگاه را داشت با مشکل معارضین مواجه شد. زحمتکش تاکید کرد: نامه ای به معاون عمرانی استاندار فارس نوشته ایم که از این طریق مشکل آغاز عملیات اجرایی سد "تنگ سرخ" را برطرف کنیم. 70 درصد پروژه های هدف 90 اجرایی شد وی در خصوص پروژه های هدف 90 شهرداری شیراز نیز گفت: 70 درصد این پروژه ها اجرایی شده اما باید توجه داشت که کار بزرگی در حال انجام است. رئیس شورای شهر شیراز افزود: تمامی مدیران شهرداری شیراز برای اجرایی شدن هرچه سریعتر این پروژه ها تلاش می کنند اما باید قبول کرد که پروژه های هدف 90 از بزرگترین و سنگین ترین پروژه های عمرانی در شیراز است.
کد مطلب : ۷۲۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما