۰
plusresetminus

سفارش وزیر صنعت برای خرید سرخابی ها/ آیا خودروسازان پول خرید سرخابی ها را از جیب مردم تامین می کنند؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۷
رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی گفت: اگر سرخابی ها به خودروسازان واگذار شوند هزینه های مالی این تیم ها بر دوش قیمت تمام شده خودروها خواهد آمد.
سرخابی ها
سرخابی ها
به گزارش "حافظ نیوز" حمید رضا فولادگر شب گذشته با حضور در برنامه پایش اظهار کرد: دو ماه پیش در جلسه مشترک کمیسیون اصل 44 با کمسیون اصل 90 و همچنین هفته گذشته در کمیسیون صنایع جلسه ای با حضور وزیر صنعت و معدن برگزار شد. در ظاهر یک شرکت در مزایده شرکت کرده و حتی اگر خودروساز باشد در صورت برنده شدن در مزایده می توانند نسبت به خرید باشگاه اقدام کنند. جمع بندی نهایی ما این است که برخی مواقع باید از منظر قانون به موضوع نگاه کرد و متوجه شد که یک شرکت خصوصی اقدام به فروش دارایی های برند خود می کند.
وی افزود: آنچه از صحبت های وزیر صنعت و معدن برداشت کرده ایم این است که به نظر می رسد گفتگویی میان وزرا برای خرید باشگاه های استقلال و پرسپولیس صورت گرفته است. به هر حال اگر یک فرد حقیقی بدون وابستگی به دولت این باشگاه ها را خریداری کند در نهایت ممکن است مشکلاتی از جمله اقلیتی برای آن باشگاه په وجود بیاید.
فولادگر گفت :  نباید تحمیل وجود داشته باشد که شرکت های خودروساز و یا اینکه صنعتی حتما اقدام به خرید باشگاه های فوق کنند. با این شرایطی که شرکت های خودروساز درگیر فرآیند کیفیت، رقابت و تبدیل شدن به بخش خصوصی به صورت واقعی هستند اصلا کار درستی نیست که به آنها اعلام کنند تا در مزایده خرید باشگاه های فوتبال شرکت کنند.
رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس شورای اسلامی افزود :  البته توضیح وزیر این بود که این شرکت ها خودشان الآن باشگاه دارند. جمع بندی ما این است که به لحاظ ظاهری و شکل قانونی این کار مانعی ندارد اما به لحاظ محتوا در حقیقت ما نمی توانیم شرکت ها را تحمیل کنیم که حتما باید در این مزایده ها شرکت کنند.

تصمیم خودروسازان برای تهیه پول خرید سرخابی‌ها از جیب مردم
علی علیلو در بخش "حاشیه" برنامه ((متن و حاشیه)) شبکه سه سیما در خصوص مشکلات و بدهی های شرکت های خودروساز گفت: برای ما چنین تصمیمی غیرمنطقی بود و اساساًَ نه بحث بدهی ها بلکه بحث ساماندهی تولید خودروسازان هم از دیگر مشکلات این صنایع است که تیمداری می تواند مشکل دیگری را به آنها بیافزاید.
وی خاطرنشان ساخت: شرکت های خودروساز تکالیف مشخصی دارند که باید به زودی وضعیت آنها را روشن نمایند.
علیلو با اشاره به زیانده بودن تیم های سرخابی گفت: شرکت های خودروساز خود با مشکلات سود دهی مواجه هستند و چطور می توانند مشکلات این تیم ها را نیز تحمل کنند.
وی افزود: این مشکلات می تواند بار مالی این شرکت ها را بالا ببرد و به جای جبران ضرر و زیان، قیمت تمام شده خودروها را افزایش دهد.
عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به مخالفت انجمن خودروسازان با این واگذاری گفت: خودروسازی ما خصوصی نیست و به صورت دولتی اداره می شود و مدیریتی سیاسی- دولتی بر آن حاکم است لذا اصل خصوصی سازی زیر سؤال می رود.
علیلو با اشاره به تقبل زیان های سرخابی ها توسط دولت افزود: خودروسازها با این خرید چه ریسکی را می پذیرند که دوباره به دولت فشار نیاورند.
وی با اشاره به صورت های مالی شرکت های خودروساز گفت: این دو شرکت بدهی هایی دارند که مطرح شده و برای جبران آن باید تسهیلات بگیرند و از طرفی اهلیت آنها برای خرید باشگاه ها احراز نشده است.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی گفت: تفکر غلطی در سازمان خصوصی سازی حاکم است مبنی بر اینکه اهلیت را مساوی با پول داشتن می داند.
علیلو خاطرنشان کرد: در صورتی که این اقدام را سازمان خصوصی سازی انجام دهد مجلس با آن برخورد خواهد کرد.
به گزارش صداوسیما،نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبیعی نیست که یک صنعت زیانده صنعت زیانده دیگری را به خود اضافه کند.
کد مطلب : ۷۱۱۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما