اجلاس روسای شوراهای اسلامی و شهرداران مراکز استانهای کشور در شیراز
قالیباف: تحقق مدیریت یکپارچه شهری باید الزام قانونی پیدا کند/ چمران: انتخاب مستقیم شهرداران در عمل دیگر مطرح نیست/ پاک فطرت: شوراها و شهرداریها باید اختلافات را کنار بگذارند/ احمدی: تعدد نهادهای تصمیمگیر در حوزه مدیریت شهری، بازده نزولی دارد
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۴۸
محمدباقر قالیباف اظهار داشت: تحقق مدیریت یکپارچه شهری باید در برنامه بیاید و بعد در قالب قانون صورت اجرایی پیدا کند و از این رو تدوین کارشناسی مفاد آن برای تبدیل به قانون ضررت دارد.
به گزارش "حافظ نیوز" محمدباقر قالیباف بعد از ظهر امروز در حاشیه اجلاس روسای شوراهای اسلامی و شهرداران مراکز استانهای کشور، اظهار داشت: هفته آینده با دیوان محاسبات جلسه خواهیم داشت و البته ما در آن جلسه عنوان میکنیم که بر اساس مقررات اعتقاد داریم کار شفافسازی، کنترل و نظارت مالی بر شهرداریها از طریق شورای شهر اعمال میشود.
وی افزود: شوراهای اسلامی شهر سازمانهای حسابرسی را مشخص کرده و از طریق آنها تفریغ بودجه را انجام میدهند و از این رو حسابرسی با همین روال انجام میشود و ضرورتی ندارد دیوان وارد کار شود، چراکه دیوان محاسبات چنین سازوکاری نیز در اختیار ندارد و روش آنها در کار شهرداریها خلل به وجود میآورد و امید داریم در جلسه پیش رو بتوانیم آنها را متقاعد کنیم.
شهردار تهران ادامه داد: حسابرسی آن بخشی از اعتبارات دولتی که در اختیار شهرداری قرار میگیرد و شهرداریها بابت آن موافقتنامه امضا میکنند از اختیارات دیوان محاسبات است و همین اکنون نیز در این رابطه دیوان در شهرداریها مستقر است و حسابرسی آن بخش را انجام میدهد.
این مسئول در مورد اجلاس برگزار شده نیز مواردی را بازگو و خاطرنشان کرد: در هر فصل رؤسای شوراهای اسلامی مراکز استانها و شهرداران گرد هم جمع شده و بر اساس کارهای ستادی دبیرخانه و کمیسیونها به چالشهای پیش روی مدیریت شهری میپردازند.
به گفته وی، شهرداریها باید خود را از نظر مالی مدیریت کنند و هر شهری میتواند ضوابط و مقررات خود را داشته باشد و زمانی که مدیران شهرها گرد هم جمع میشوند تبادل تجربیات انجام شده، انسجام و همکاری و خدمت بهتر به مردم محقق میشود.
قالیباف عنوان کرد: با توجه به آنکه در آستانه برنامه ششم هستیم این نشست ضرورت داشت تا کمیسیونها کار کارشناسی را انجام داده و احکام برنامه شهری را با دقت بیشتری تدوین کرده و در اختیار سازمان مدیریت و برنامهریزی قرار دهند تا به مجلس ارائه و در آنجا تصویب شود.
شهردار تهران یادآور شد: تحقق مدیریت یکپارچه شهری باید در برنامه بیاید و بعد در قالب قانون صورت اجرایی پیدا کند و از این رو تدوین کارشناسی مفاد آن برای تبدیل به قانون ضررت دارد.
وی در همین زمینه مثالی عنوان و بیان کرد: دو روز قبل وزیر بهداشت و درمان در جلسه شورای شهر حضور یافت و برای هماهنگی اعلام آمادگی کرد، از این رو تحقق مدیریت یکپارچه نیاز به آییننامه و تفاهم دارد و بخشهایی از آن نیز باید در دولت به تصویب برسد.
شهردار تهران در پایان افزود: ما در گفتوگو با وزارت آموزشوپرورش، بهداشت و درمان، فرهنگ و ارشاد و جنگلها و مراتع این همکاری و همراهی را دیدیم و تفاهمنامههایی نیز منعقد شده و امید داریم اجرایی شود.
مهدی چمران: انتخاب مستقیم شهرداران در عمل دیگر مطرح نیست
همچنین مهدی چمران نیز در حاشیه اجلاس شهرداران و روسای شوراهای اسلامی مراکز استانهای کشور اظهار داشت: در اجلاس فصل گذشته، مقرر شد شورای مراکز استانها و کلانشهرها نظرات خود را ارائه دهند و در عین حال پیشنهاداتی که سازمان مدیریت و برنامهریزی ارائه کرده بررسی و در دبیرخانه اجلاس جمعبندی شود که جلسه امروز به همین سبب برگزار شد.
وی افزود: نتیجه جلسه امروز کار حقوقی و ویراستاری دقیقی خواهد بود که از طریق دولت، شورای عالی استانها و سازمان برنامه و بودجه انجام و انشاالله در برنامه ششم گنجانده میشود و البته سیاستهای کلان برنامه در مجمع تشخص مصلحت تصویب شد و ما در آنجا حضور داشتیم و نکات کلان را در آنجا گنجاندیم که میتواند آغازی برای حل مسائل مدیریت شهری باشد.
چمران ادامه داد: در مورد انتخاب شهرداران طرحی از سوی تعدادی از نمایندگان عنوان شد که بندی از آن مورد مخالفت اکثریت نمایندگان قرار گرفت و بند مورد مخالفت از پیشنهاد کنار گذاشته شد و اکنون این بند انتخاب مستقیم شهرداران، مطرح نیست.
وی اضافه کرد: در مورد پیشنهاد وزارت کشور به دولت نیز هنوز این پیشنهاد به کمیسیون اصلی که در دولت شکل گرفته نیامده و در زیرکمیسیونها مورد بحث است و به همین دلیل سرنوشت مشخصی ندارد چرا که باید به کمیسیون اصلی بیاید، تصویب شود، به دولت برود و در نهایت به مجلس بیاید.
چمران متذکر شد: از وظایفی که باید به شهرداریها واگذار شود 16 مورد در دولت قبل مصوب شد و در دولت جدید پیگیری نشد و ما این موارد را به جد دنبال میکنیم و مواردی مانند توزیع آب، برق و ... در این شمار است و خود آن سازمانها نیز موافق هستند که با هماهنگی شهرداری کار کنند و البته نباید بدهکاری آنها بر دوش مدیریت شهری باشد.
پاک فطرت: نحوه نظارت دیوان محاسبات با نوع فعالیت شهرداریها همخوانی ندارد
همچنین علیرضا پاکفطرت نیز در روز پایانی اجلاس شهرداران و شوراهای اسلامی مراکز استانهای کشور که در این شهر برگزار شد، اظهار داشت: افرادی که تجربه فعالیت اداری دارند میدانند که نحوه نظارت دیوان محاسبات با نوع فعالیت شهرداریها همخوانی ندارد.
وی افزود: نظارت و بازرسی از هر مجموعه امر طبیعی و ضروری است اما نظارت باید متناسب با نوع فعالیت یک مجموعه باشد و باعث بسته شدن دست مدیران آن نشود.
پاکفطرت ادامه داد: با وجود دیوان محاسبات، شوراها انتظار کارهای بزرگ و سریع را از شهرداری نداشته باشند که نحوه محاسبات دیوان با فعالیت شبانهروزی شهرداریها متفاوت است.
وی در ادامه برگزاری اجلاس شهرداران و شوراهای اسلامی در شیراز را ارزشمند خواند و اضافه کرد: نتیجه این همایش باید ارتقای مدیریت شهری، افزایش رضایتمندی مردم و تسریع در کار آنان را به بار آورد.
شهردار شیراز با اشاره به سالن محل برگزاری اجلاس که ساختمان جدید شورای اسلامی شهر شیراز در نزدیکی شاهچراغ است، گفت: این سالن جدید، ساختمانی است که حاصل کار مشارکتی سرمایهگذار و شهرداری بوده و از 30 هزار متر مربع مساحت آن، 12 هزار متر مربع برای ساختمان پارلمان محلی شهر شیراز در نظر گرفته شده و سمنها و یاوران شورا میتوانند در آن به فعالیت بپردازند.
پاکفطرت با بیان این که حضور اعضای شورا در بافت قدیم رونق این منطقه را به دنبال دارد، بیان کرد: امید داریم این عمل باعث شود تا سایر مدیریتها نیز بیایند و ساختمان خود را به بافت قدیم شیراز منتقل کنند.
شهردار شیراز اضافه کرد: شهرداران و روسای شورا باید در نشستهای خود بر مدیریت هماهنگ شهری تاکید چندباره داشته باشند چرا که مدیریت واحد شهری تاکنون چندان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.
پاک فطرت ابراز داشت: اگر افرادی از ما انتقاد کند که شوراهایی که نمیتوانند با شهرداران خود هماهنگ شوند چگونه میتوانند مدیریت یکپارچه شهری را بپذیرند، سخنی گزاف نگفتهاند و از این رو لازم است که در تمام شهرهای کشور اختلافات داخلی به طور کامل کنار گذاشته شود.
شهردار شیراز متذکر شد: باید این هماهنگی بین شوراهای اسلامی و شهرداران وجود داشته باشد تا سریعتر اقدام لازم برای واگذاری وظایف قانونی مصرح به شهرداریها محقق شود.
پاک فطرت در پایان خواستار اجرای تعهدات دولت در حوزههای مختلف اعم از حملونقل عمومی و سهم شهرداری از جرائم راهنمایی و رانندگی شد.
احمدی: کارآیی و چابکی مجموعههای دولتی ضرورت دارد
همچنین سید محمد احمدی نیز صبح امروز در اجلاس شهرداران و روسای شوراهای اسلامی مراکز استانها که در شیراز در حال برگزاری است، اظهار داشت: لازم است که نشست شیراز دستاوردی عینی داشته و حداقل در اثر برگزاری آن و تبادل تجارب، بحث مدیریت واحد شهری یک گام پیش رود.
وی افزود: در تمام دنیا پذیرفتهاند موارد مختلف شهری، زیر نظر مدیریت شهرداری اداره شود چرا که بر اساس اصل بازده نزولی، افزایش دستگاههای تصمیمگیر و عملکننده، باعث میشود کار بیشتر گره بخورد.
نماینده عالی دولت در فارس تصریح کرد: در شرایط امروز اقتصادی کشور، باید از تجارب یکدیگر استفاده کنیم و بدانیم که باز کردن یک گره از کار مردم در شرایط فعلی یک جهاد است و ما ثابت کردهایم که میتوانیم و اگر به خود باور داشته باشیم تمام دنیا نمیتواند در برابر اراده مردم ما ایستادگی کند.
احمدی یادآور شد: استان فارس بزرگترین استان کشور با 29 شهرستان، 85 بخش و 102 شهر است و دارای 5 میلیون نفر جمعیت است و توانمندیهای بسیاری دارد که اگر مورد توجه قرار گیرد استان را متحول میسازد.
وی در ادامه گفت: گردشگری فارس با توجه به زیرساختهایی که قبل و بعد از اسلام داشته، مزیت ویژه آن محسوب میشود اما در قیاس با کشورهای منطقه چندان که باید فعال نشده است.
استاندار فارس تصریح کرد: پدیده شهرنشینی که تناسب بین جمعیت شهری و روستایی را بر هم میزند یکی از معضلات پیش روی ما است و همین معضل تناسب جمعیت شهرها و روستاها و کلانشهرها را بر هم زده و حاشیهنشینی را در شهرها به وجود آورده است.
وی خاطرنشان کرد: دو موج مهاجرت در ایران رخ داده که یک مورد پس از اصلاحات ارضی و دومین موج مهاجرت، بعد از انقلاب بوده است.
احمدی ادامه داد: تضاد فرهنگی ناشی از مهاجرت به کلانشهرها، رشد جرائم و ناهنجاریهای اجتماعی را در پی دارد چنانکه 80 درصد جرائم فارس در شیراز است و عمده آن ناشی از پدیده مهاجرت است.
استاندار فارس با اشاره به اینکه مهاجرت به کلانشهرها از سر اجبار بوده و به سبب نبود اشتغال رخ میدهد، افزود: ما پس از انقلاب در زمینه تنوع معیشت مردم کار نکردهایم و عمده شغل مردم دامداری و کشاورزی بوده که به سبب خشکسالی، دامداران دام خود را از دست داده و کشاورزان محصولی به دست نمیآوردند.
احمدی متذکر شد: در خیلی از شهرستانهای ما حتی دو کارگاه تولیدی وجود ندارد و صنعتی اگر وجود دارد در شهرهای بزرگتر است که اینها همه آسیبزا است.
نماینده عالی دولت در فارس اضافه کرد: برای ایجاد توازن جمعیتی، باید از مهاجرت به کلانشهرها که بودجه محدود دارند ممانعت به عمل آوریم و از تجارب بهتر در این موارد بهره ببریم.
استاندار فارس همچنین گفت: اقتصاد ما اقتصادی ضعیف است و باید تلاش کنیم شهرهایمان پرجاذبه شود که شیراز به عنوان سومین مقصد گردشگری کشور، سال گذشته 150 هزار توریست داشته که با کشورهای همسایه قابل قیاس نیست.
احمدی ادامه داد: ما وقت آزمون و خطا نداریم و باید بنشینیم نقاط قوت و ضعف شوراها و شهرداری را بررسی کنیم و اگر تقابلی وجود داشته آن را علتیابی و رفع کنیم.
مدیر ارشد اجرایی فارس در ادامه اظهار داشت: من خود را عضو بیست و دوم شورای شهر شیراز دانسته و در کنار آنان، از مدیران حق مردم را مطالبه میکنم.
احمدی افزود: کل وزارتخانههای ژاپن هشت تا 9 عدد است و سوئیس هفت والی یا استاندار دارد که همان افراد شورای وزیران را تشکیل میدهند و از بین آنان نیز رئیسجمهور انتخاب و کشورشان نیز به بهترین نحو اداره میشود اما ما با این همه منابع به سبب آن که با هم تضاد داریم و نمیتوانیم فرد بزرگتر از خود را تحمل کنیم دچار مشکل هستیم.
استاندار فارس خاطرنشان کرد: نشست شیراز باید نتیجهای داشته باشد که نفع آن به کشور برسد و این جمع که با حضور روسای شوراهای کلانشهرهای بزرگ تشکیل شده میتواند در مدیریت شهری تحول بیافریند.
وی در پایان اظهار داشت: ما میتوانیم در دانش شهرسازی در جهان حرف داشته باشیم که توان مردم ما کم نیست اما به سبب توجه بیش از حد به خود و مسائل حاشیهای در جایگاه شایسته خود قرار نداریم.