۰
plusresetminus

از «رواج تجمل گرایی» در مدارس تا «عدم پرورش توانمندی های ذهنی در نسل جوان»؛ همه رهاورد یک طرح غیرعلمی در آموزش و پرورش

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۹
در کشور ما، طرحی غیر علمی با آثار سو فرهنگی و اجتماعی در مدارس بدون تعریف جامعه هدف این طرح با سطح بندی سنی مشخص و همچنین عدم تعریف استاندارد، توانمندی و بازه قیمتی آی پد ها و تبلت ها آغاز شده است
از «رواج تجمل گرایی» در مدارس تا «عدم پرورش توانمندی های ذهنی در نسل جوان»؛ همه رهاورد یک طرح غیرعلمی در آموزش و پرورش
حافظ نیوز/ هادی صفایی - سرویس فرهنگی - پرورش استعدادها، شکوفایی خلاقیت و ایجاد توانمندی های ذهنی در نسل جوان یکی از مهمترین اهداف نظام های آموزشی در کشورهای مختلف دنیاست. در این میان، در کشوری مثل ژاپن علیرغم بهره مندی کامل از مواهب تکنولوژی و به مراتب بیشتر از کشوری چون ایران، همچنان در مدارس این کشور آموزشها و انجام محاسبات ریاضی به صورت دستی و یا با استفاده از وسایلی همچون «چرتکه» به جای استفاده از ماشین حساب و یا تبلت انجام می شود و هدف از این رویکرد نیز ایجاد توانمندی های ذهنی در نسل جوان و شکوفایی هرچه بیشتر خلاقیت در کودکان است.
در این میان و در حالی که در بسیاری از کشورهای صنعتی جهان به همراه داشتن موبایل در مدارس برای دانش آموزان ممنوع و حتی جرم است، در کشور ما از سالها پیش دانش آموزان به صورت غیر رسمی مجاز به حمل انواع تلفن های همراه به مدارس بوده اند و هم اکنون در دولت تدبیر و امید، طرح استفاده از تبلت در مدارس به صورت آزمایشی آغاز شده است.
چندی پیش خسرو نظری رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در حاشیه گردهمایی روسای ادارات فناوری اطلاعات، آموزش نیروی
چندی پیش خسرو نظری رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: استفاده از تبلت به عنوان وسیله آموزشی نوین و به صورت آزمایشی در چند مدرسه تهران انجام شد که علاوه بر بازخورد خوبی که در آموزش دانش آموزان داشت والدین نیز از آن رضایت داشتند.
انسانی و طرح و برنامه کشور در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: استفاده از تبلت به عنوان وسیله آموزشی نوین و به صورت آزمایشی در چند مدرسه تهران انجام شد که علاوه بر بازخورد خوبی که در آموزش دانش آموزان داشت والدین نیز از آن رضایت داشتند.
نظری گفت: از سال آینده این طرح در سطح کشور و به صورت محدود اجرا می شود و در این زمینه امیدواریم خیرین و اولیا با مشارکت خود ما را در انجام بهتر این طرح یاری کنند.

از «رواج تجمل گرایی» در مدارس تا «عدم پرورش توانمندی های ذهنی در نسل جوان»؛ همه رهاورد یک طرح غیرعلمی در آموزش و پرورش
به نظر می رسد نخستین معضلی که اجرای این طرح در پی خواهد داشت، رواج تجمل گرایی در مدارس خواهد بود. هم اکنون تبلت ها در بازار در گستره وسیعی از تنوع کیفیت و قیمت قرار دارند به نحوی که قیمت یک تبلت از چند صد هزار تومان گرفته تا چند میلیون تومان بسته به نوع بِرَند و مشخصات فنی دستگاه متغیر است.
حال اگر استفاده از تبلت در مدارس آزاد و به نوعی اجباری شود، از یک سو هزینه ای گزاف بر گرده خانواده ها برای تهیه این وسیله تحمیل می شود و از سوی دیگر، تهیه تبلت های گران قیمت توسط برخی خانواده های متمول برای فرزندانشان مسلما منجر به رواج تجمل گرایی در این بین خواهد شد که آثار سو این مسئله بیش از هر چیز گریبان خانواده های کم بضاعت را خواهد گرفت.
اثر سو دیگری که شیوع تب استفاده از تبلت در مدارس به همراه خواهد داشت، عدم پرورش توانمندی های ذهنی در نسل جوان است. نتایج تحقیقات دانشمندان نشان داده است تکیه بیش از حد به تکنولوژی شاید بهایی فراتر از آنچه می پنداریم داشته باشد. به عبارت صحیحتر هر چه بیشتر محاسبات و خلاقیت های ذهنی توسط هوش مصنوعی تبلت ها یا رایانه ها انجام شود، هوش و خرد انسانی رو به افول می رود که دانشمندان به این مسئله، «فرایند کند
هر چه بیشتر محاسبات و خلاقیت های ذهنی توسط هوش مصنوعی تبلت ها یا رایانه ها انجام شود، هوش و خرد انسانی رو به افول می رود که دانشمندان به این مسئله، «فرایند کند ذهن شدن بشر در اثر استفاده از هوش مصنوعی رایانه ها» می گویند.
ذهن شدن بشر در اثر استفاده از هوش مصنوعی رایانه ها» می گویند.
به همین دلیل، در بسیاری از کشورهای صنعتی جهان از جمله کشورهای اروپایی و یا کشوری چون ژاپن، استفاده از تبلت و ماشین حساب برای دانش آموزان پایه های ابتدایی ممنوع است و نظام آموزشی این کشورها بر استفاده از روش های محاسبات دستی با هدف تقویت توانمندی های ذهنی کودکان تاکید می ورزد. در واقع در این کشورها، استفاده از ماشین حساب های ساده در اوایل دوره متوسطه آغاز شده و ماشین حساب های پیشرفته و یا وسایلی چون تبلت از دوران پیش از دانشگاه آغاز می شود. علاوه بر این، تبلت و یا آی پدهایی که در مقاطع پیش از دانشگاه نیز مورد استفاده قرار می گیرد استاندارد، تعریف شده با قابلیت های مشخص و محدود به چند نوع خاص و در محدوده قیمتی تعریف شده می باشد که تهیه آن نیز برای سطح متوسط آن جوامع دشوار نیست.
حال و در کشور ما، طرحی غیر علمی با آثار سو فرهنگی و اجتماعی در مدارس بدون تعریف جامعه هدف این طرح و بدون سطح بندی سنی مشخص و همچنین عدم تعریف استاندارد، توانمندی و بازه قیمتی در خصوص آی پد ها و تبلت ها آغاز شده است که به نظر می رسد با گذشت چند سال از اجرای آن و آشکار شدن عواقب سوء این طرح، مسئولان آموزشی کشور به توقف آن رضایت خواهند داد.
این در حالی است که علاوه بر وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی این طرح، هم اکنون شاهد سکوت نمایندگان مجلس به خصوص اعضای کمسیون آموزش مجلس در اینباره هستیم.
در مجموع انتظار می رود در شرایطی که وزارت آموزش و پرورش عزم خود را برای اجرای این طرح غیر کارشناسی جزم کرده، نمایندگان محترم ملت در بهارستان بیش از پیش نسبت به عواقب سوء این طرح واقف شده و عکس العمل مناسب نشان دهند.
کد مطلب : ۶۷۲۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
احمدی
feedback
Iran, Islamic Republic of
درایران بیشترچشم وهمچشمی است تا ارتقاء دانش وفرهنگ عمومی/