حضرت آیت الله حائری شیرازی در یادداشتی که در وبگاه رسمی مقام معظم رهبری منتشر شده است، به تبیین و بررسی علل و عوامل قرآنی لزوم عدم ارتباط با استکبار پرداخته اند.
• به امید بهشت، ماشه كمربند انفجاری را میفشارد! در قسمت اول، حركت مترقیانه مؤمن و حركت ارتجاعی غیر مؤمن (اعمّ از منافق و كافر): هر مؤمنی در سایه ولایت اله از پراكندگی به هماهنگی، از پریشانی به سامان، از بیچارگی به آسایش و از دلهره به آرامش و از سیاه دیدن عالَم به روشنایی میرسد. همانگونه كه سال از زمستان به بهار میرسد. غیر مؤمن آنچه میبیند، زمستان است و عالَم در نظر او تیره و تار است. علت این بیچارگی ولایت طاغوتها است.آنچه گفته شد، بخشی از معنی آیه است. بخش مهمتر آیه مسئله انسانِ نوعی است:از آیه استفاده میشود كه از لحظه حضور انسان در كُره خاكی، مؤمن و غیر مؤمن دو سیر مستمر داشتهاند؛ عیناً مثل سرگذشت علم و دانش بشری. رشد علمی نتیجه پیوستگی تمام مراتب دانش است. به طوری كه امروز به اوج شكوفایی رسیده است. بشر غیر مؤمن در حركت از نور به ظلمت، سیر مستمر داشته است. همانگونه كه بشر مؤمن حركت مستمری از ظلمت به نور داشته است. به همین دلیل حسین بن علی علیهالسلام در شب عاشورا به اصحابش فرمود: جدم و پدرم و مادرم و برادرم اصحابی چون شما نداشتند و به همین دلیل اشرار كربلا بهمراتب از كفار و منافقین صدر اسلام و حتی از مردم عهد جاهلیت خطرناكتر بودند. در آخرین لحظات حسین بن علی علیهالسلام به آنها گفت: «یا مَعشَرَ آلِ أبی سُفْیان إنْ لَمْ یَكُنْ لَكُم دینٌ وَ كُنْتُم لا تَخافُونَ الْمَعادَ فَكُونُوا أحْراراً فی دُنیاكُم فَارجِعُوا إلی أحْسابِكُم فِی الْجاهِلیَّةِ»۳
امروز جریان مؤمن و غیر مؤمن بیش از هزار و چند صد سال از تاریخ جنگ احزاب فاصله دارد. غیر مؤمنین در جنگ احزاب جز لهو و لعب و میگساری و عشرتكده چیزی نداشتند. امروز غیر مؤمن حتی از جانبركفِ مسلمان برای ضربه زدن به مؤمنین بمب میسازد. این جانبركف گریه دارد، نماز طولانی دارد، روزه مستحبی دارد. به امید بهشت، ماشه كمربند انفجاری خود را در بین مؤمین میفشارد تا كشته شود و گروه را كشته و مجروح كرده باشد.• سلسله ولایت مؤمن و غیر مؤمنامروز مؤمن به مقام حسین فهمیده میرسد كه خطر حتمی را از مؤمنین دور میكند. حسین فهمیده مصداق بارز «وَ مَنْ أحیاها فَكَأنَّما أحْیَی النّاسَ جَمیعاً»۴ است و آن كه مؤمنین را به شهادت رسانید، مصداق «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أوْ فَسادٍ فِی الْأرْضِ فَكَأنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمیعاً»۵ است. شهید فهمیده امام زمانش را شناخته بود؛ «فَإنَّكَ إنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حَجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی»۶.آن جانبركف كه نیّتش خدمت به اسلام بود، ولی آلت دست مغضوبین خداوند واقع شده بود، از ضالّین است و حسین فهمیده كه امام زمانش را شناخته بود، از «الَّذینَ أنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ»۷ است.تفاوت طرفین در سلسله ولایت است. غیر مؤمن به ولایت طاغوت و مؤمن به ولایت الله متصل است. جنگ حق و باطل امروز محصول حركت بشریت از ابتدای تاریخ تا اكنون است. باطل در تجربه كاری و كشف ابزار و راههای شناخت روشهای بدبخت كردن انسان به مرتبهای رسیده است كه میتواند عالم را پر از ظلم و جور كند. این كار، كار سادهای نیست.در مقابل، مؤمنین به جایی رسیدهاند كه در خدمت امام زمانشان میتوانند عالَم را پر از عدل و داد كنند. اگر غیر مؤمنها از پول و امكانات و آموزش و تحریك و تفرقه انداختن به حد اعلی رسیدهاند، مؤمنین نیز در تحت ولایت الله راههای باطل كردن سحر ساحران را از همیشه بیشتر آموختهاند. موسی علیهالسلام به ساحران فرمود: «ما جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرَ إنَّ اللهَ سَیُبْطِلُهُ»۸ و فرمود: «وَ لا یفلح السّاحِرُ حَیْثُ أتی»۹. حیله و تزویر استكبار جهانی شیطانی است و «إنَّ كَیْدَ الشَّیْطانِ كانَ ضَعیفاً»۱۰
سحر با معجزه پهلو نزند دل خوش دار سامری كیست كه دست از ید بیضا ببرد۱۱
• ماجرای تحریمها و جمهوری اسلامیمرحوم حجتالاسلاموالمسلمین ابوترابی برایم نقل كرد كه در یكی از كمپها و اردوگاههای اسرای ایرانی در عراق، مسئول اردوگاه تغییر كرد و سرهنگ بعثی سختگیری آمد. وقتی دید اسرا به یكی اقتدا كردند و نماز جماعت میخوانند، اعلام كرد نماز جماعت ممنوع و پیشنماز را كه یك بسیجی كرمانی بود، به دفتر برد. كف پایی مفصلی به او زد، ولی او یك كلمه میگفت: یا صاحب الزمان. به اندازهای زدند كه فرمانده خسته شد و از این كه بتواند با كف پایی او را به زانو درآورد، مأیوس شد. گفت اتو بیاورید. اتو را به برق وصل كردند تا حسابی گداخته شد. اتو را به كف پای پیشنماز گذاشتند. پیشنماز فقط میگفت: یا صاحب الزمان. سرهنگ بعثی منقلب شد. دستور داد پیشنماز را آوردند در كمپ و به اسرا اعلام كرد تا من هستم، میتوانید نماز جماعت بخوانید. من به امام زمان شما معتقد شدم. این پیشنماز از یك مقام مؤثر استمداد میكرد.امروز تحریمها كف پایی است و زبان حال جمهوری اسلامی یا صاحب الزمان است. مقاومت در اثر اتصال است. اتحاد در نتیجه اتصال است. «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا»۱۲ فرمان صریح پروردگار است. قرآن بهتنهایی حبلالله نیست. قرآن بهتنهایی اگر زمینه تفرق نباشد، زمینهساز وحدت نیست. اختلاف اهل قرآن بر سر اختلاف در برداشتها است و اگر حبلالله، عالِم به قرآن هم باشد، باز چارهساز نیست، چون هر جماعتی به گرد عالِمی میگردند و همین تفرقهها شاهد آن است.• تنها راه نجاتتنها راه، بازگشت به عالِم قرآنی است كه خدا انتخاب كرده باشد و امت ما از این بركت بهرهمند است. شهید فهمیده و آن بسیجی كرمانی به عالِم قرآنی معتصم هستند. امام راحل با اعتصام به حبل اله بود كه امت را از تمام مراحل بهسلامت عبور داد. ما به چشم خود میبینیم كه آهنی كه به آهنربا متصل است، كار آهنربا میكند. هر كس به آن حبل اله چنگ بزند، دلهای پاك باارتباط با او از تفرقهها عبور میكنند و در سختیها استقامت مینمایند.ناپاكهای مغضوبٌ علیهم و فریبخوردگان ضالّین هم بالاخره به مجموعه صهیونیستی آمریكا میپیوندند. چه مبارزینی كه مسئله ارتزاق بالاخره كار دستشان داد و حقوقبگیر مجموعه صهیونیستم و آمریكا شدند و چه فریبخوردگانی كه بالاخره بیدار شدند و به جمع صالحین پیوستند. صبر و بصیرت معتصمین بحبل الله بیغرضها را به راه میآورد و از مغرضان آزاد میكند. اگر سختیها نباشد، پاكان صیقل نمیخورند و شفاف نمیشوند تا بیغرض با نبود آنها راه خود را بشناسد:
لله درّ النّائبات فإنّها صدا اللئام و صیقل الأحرار ۱۳
در صنعت با لرزش قطعات بسیار كوچك، سالم را از ناسالم جدا میكنند. لرزش یك اثر واحد است، در هر چیزی عكسالعملی دارد. استخفاف طاغوت بزرگ لرزش و زلزله است كه فاسقین را به اطاعت و صالحین را به مقابله و مقاومت وامیدارد: «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأطاعُوهُ إنَّهُم كانُوا قَوماً فاسِقینَ»۱۴آن كه سلامت فطرت را از دست داده و به بیماری خودپسندی و تكبر مبتلا شده، با سنخیتی كه با متكبران دارد، به آنها میپیوندد و آن كه شرافت فطری خود را حفظ كرده، از استخفاف متنفر میشود و به اهل كرامت اسانی میپیوندد.• مسابقه تماشایی هابیلیان و قابیلیانجریان قابیلی از ابتدای ورود انسان به این كره خاكی تاكنون رشد پیوسته داشته است. امروز جریان قابیلی به مرموزترین نقشهها دست یافته است و به رساترین رسانهها مجهز است و تمام سرچشمههای قدرت و ثروت را در چنگ دارد. در مقابل آن جریان هابیلی هم از بدو خلقت تاكنون لحظهای درجا نزده است و از تمام تجربیات بهرهمند است.امام راحل وقتی میفرماید من بااطمینان میگویم كه اسلام ابرقدرتها را به خاك مذلت میكشاند،۱۵ خبر از پیروزی جریان هابیلی بر جریان قابیلی میدهد. وقتی امام راحل میگوید من بااطمینان میگویم كه اسلام سنگرهای كلیدی جهان را یكی پس از دیگری فتح میكند۱۶ خبر از فتوحات جریان هابیلی میدهد. این دو تیم اكنون در حال مسابقه تماشایی خود هستند. تاكنون جریان هابیلی گلهای سرنوشتسازی به جریان قابیلی زده است. پیدایش جمهوری اسلامی نقطه عطفی در تاریخ مسابقات این دو تیم است. شادابی و نشاط بازیكنان تیم هابیلی با گل طلایی براندازی نظام شاهنشاه بعد از جشنهای دوهزاروپانصد ساله و جشن تاجگذاری و تلاش برای انقلاب شاه و میهن تا بتوانند توپ را وارد دروازه هابیلیان كنند و موفق نشدند. بالاخره این تیم هابیلیان بودند كه توپ را تصرف كردند و در دروازه قابیلیان نشاندند و جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شد.پس از این پیروزی تیم قابیلیان بیكار ننشست. جنگ هشتساله نیتی جز زدن گل و وارد كردن توپ در دروازه هابیلیان نداشت. ولی موفق نشدند، چون هدف به سازش كشیدن نظام جمهوری اسلامی بود. بعد از جریان دفاع مقدس، سیاست مدیران برنامه تیم قابیلیان از جنگ گرم به جنگ نرم انتقال یافت. ممكن است در ابتدای كار به دلیل غافلگیری، توپ مدتی در دست قابیلیان باشد و حتی وارد زمین هابیلیان شوند، اما دیدیم فتنه ۸۸ را كه چگونه توپ تا لب دروازه هابیلیان آمد، اما وارد دروازه نشد. واقعاً صحنهای تماشایی بود. به قول زهیر بن أبی سلمی: «وَ فِيهِنَّ مَلْهَىً لِلَّطِيـفِ وَمَنْظَرٌ أَنِـيـقٌ لِعَـيْنِ الـنَّاظِرِ الـمُتَوَسِّمِ»۱۷• مصالحه برای رفع خستگی؟!اكنون جریانات اقتصادی شیوهای جدید در بازی دو تیم است. ممكن است توپ مدتی در دست قابیلیان باشد و حتی وارد زمین هابیلیان شوند و تا نزدیكی دروازه هم برسند، اما غصه جانكاه آنها وقتی است كه دروازهبان توپ را مهار كند. فشار اقتصادی هدفی جز به سازش كشیدن نظام ندارد اما مردم نه از اخم ابر قدرتها دلشك و نه از لبخند آنها دلگرم و نه از تهدید آنها مرعوب و نه به تطمیع آنها فریفتهاند. تمام ترفندها مواضع ضعف را آشكار میكند و نظام به رفع مشكل میپردازد و سوراخها را مسدود میكند. ما مثل كشتیشكستگانی هستیم كه دشمنان با هزاران تحقیق و بررسی، روزنههایی در بدنه كشف میكنند و تمام توجهشان را به آن نقطه معطوف میكنند. اهل كشتی متوجه نقطه ضعف خود میشوند و آن را برطرف میكنند. این همان نكتهای است كه قرآن كریم میفرماید: «إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَواْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ»۱۸
ما هر چه داریم، از بركت فشار دشمنان است. جنگ هشتساله شاهد روشن این قضیه است. امام راحل در منشور جنگ دستاوردهای آن را بسیار دقیق و عمیق بیان كرده است. بركات مقاومت در جنگ نرم بسیار بیشتر از بركات مقاومت در جنگ گرم است، چون در جنگ گرم صبر ما را نشانهروی میكنند تا به سازش برسیم: «وَدُّواْ لَوْ تَكْفُرُونَ كَمَا كَفَرُواْ فَتَكُونُونَ سَوَاء»۱۹ میگویند همه را راضی كردهایم تا به آنچه بر ملت فلسطین میگذرد، بیتفاوت باشند، شما چرا آرام نمیگیرید؟در جنگ نرم باز هم مقصد به سازش كشیدن است و بیتفاوتی به سرنوشت فلسطین و هر مظلومی در جهان، اما با این تفاوت كه در جنگ نرم بصیرت ما را نشانه رفتهاند. میخواهند ما را به خود خوشبین كنند. در جنگ نرم دشمن از راه دوستی وارد میشود. فشارها برای خسته كردن از مقاومت و القای نوعی مصالحه برای رفع خستگی است؛ كمی عدول از اصول، اندكی زاویهگرفتن از صراط مستقیم.• تمام دستاوردها از دست میرود اگر ...به امام راحل میگفتند شرایط خود را به شاه بگویید. هركس را بخواهید معرفی كنید. امام به مردم گفت خدایا تو شاهد باش به مردم گفتم اگر در ادامه راه لحظهای تردید كنید، همه دستاوردها را از دست خواهید داد و دیدیم مردم پذیرفتند و به راه ادامه دادند و نتیجه گرفتند.امروزه در بحبوحه جنگ نرم، بصیرتی افزون بر گذشته مورد نیاز است، چون دشمن روی یك نقطه متمركز شده است و آن عزم و اراده ما است تا عزم ما را بر استقلال و اراده ما را بر حفظ آزادی به اتصال و معامله بكشاند.ابلیس به مادر و پدر نخستین ما گفت: «هَلْ أَدُلُّكَ عَلَى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْكٍ لَّا يَبْلَى»۲۰ و گفت: «و َقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَـذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَن تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ* وَ قَاسَمَهُمَا إِنِّی لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ* فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَاتُهُمَا»۲۱یك سر سوزن خوشبینی همان و رشته كار از دست رفتن همان. در كدام عصر و زمان چنین رویارویی پیش آمده كه مؤمنین از همه راهها مورد تهاجم باشند؟ ماهواره، اینترنت و ... به شیوههای هنرمندانه در تلاشند تا در عزم مردم رخنه كنند كه امروز وجود دارد. به همین دلیل امام در وصیتنامهشان نوشتند من شهادت میدهم مردم ما از مردم مدینه در عصر رسول اكرم صلّیاللهعلیهوآله و از مردم عراق در زمان علی علیهالسلام بهترند. دلیل این امر واضح است. خداوند فرمود: «كُلاًّ نُّمِدُّ هَـؤُلاء وَ هَـؤُلاء مِن عَطاءِ رَبّكَ»۲۲ هابیلیان و قابیلیان هر دو در حال حركتند و هر دو هر آنچه لازم داشته باشند، در اختیار دارند. چون در نتیجه اصطكاك دو دسته شكوفایی مطلوب حاصل میشود. هابیلیان در اصطكاك با قابیلیان چون الماس تراشخورده قیمتیتر میشوند. چه قیمتی بالاتر از این برای هابیلیان عصر ما كه میگوییم همه انبیاء از معارف اله تنها پنج حرف را به مردم آموختند، اما امام زمان ما بیستوپنج حرف را تعلیم میدهد. چون مردم هابیلی عصاره همه فضیلتها هستند، همانگونه كه قابیلیان ما عصاره همه رذایل از بدو تاریخ تا كنون هستند.------------------------------پینوشتها:۱. سوره مباركه أحزاب، آیه ۲۲: و چون مؤمنان دستههاى دشمن را ديدند، گفتند: «اين همان است كه خدا و فرستادهاش به ما وعده دادند و خدا و فرستادهاش راست گفتند» و جز بر ايمان و فرمانبردارى آنان نيفزود.۲. سوره مباركه بقره، آیه ۲۵۷: خداوند سرور (سرپرست) كسانى است كه ايمان آوردهاند. آنان را از تاريكیها به سوى روشنايى به در مىبرد. و [لى] كسانى كه كفر ورزيدهاند، سرورانشان [همان عصيانگران] طاغوتند كه آنان را از روشنايى به سوى تاريكیها به در مىبرند. آنان اهل آتشند كه خود، در آن جاودانند.۳. بحارالأنوار، ج۴۵، ص ۵۱: «فَصَاحَ بِهِمْ وَيْحَكُم وَيْحَكُمْ يَا شِيعَةَ آلِ أَبِی سُفْيَانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِی دُنْيَاكُمْ وَ ارْجِعُوا إِلَى أَحْسَابِكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْرَاباً» واى بر شما، اى شيعيان آل ابى سفيان! اگر دين نداريد و از روز محشر نمیترسید، پس در دنياى خود آزاده باشيد و به حسب و نسب خود مراجعه كنيد چرا كه شما عرب هستيد.۴. سوره مباركه مائده، بخشی از آیه ۳۲: و هر كس كسى را زنده بدارد، چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است.۵. همان: هر كس كسى را- جز به قصاص قتل، يا [به كيفر] فسادى در زمين- بكشد، چنان است كه گويى همه مردم را كشته باشد.۶. اصول كافی، ج۱، ص ۳۳۷: پروردگارا حجّت خودت را به من بشناسان كه اگر حجّت خودت را به من نشناسانی، از دینم گمراه خواهم شد.۷. سوره مباركه فاتحةالكتاب، بخشی از آیه 7: كسانی كه ایشان را نعمت دادهای.۸. سوره مباركه یونس، آیه ۸۱: موسى گفت: آنچه را شما به ميان آورديد، سحر است. بهزودى خدا آن را باطل خواهد كرد.۹. سوره مباركه طه، بخشی از آیه ۶۹: و افسونگر هر جا برود رستگار نمىشود.۱۰. سوره مباركه نساء، بخشی از آیه ۷۶: همانا نيرنگ شيطان همواره سست است.۱۱. از غزلیات خواجه شمسالدین محمد، حافظ شیرازی۱۲. سوره مباركه آل عمران، بخشی از آیه ۱۰۳: و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد.۱۳. كلیله و دمنه: نكويی دهاد خداوند حوادث و بلاها را كه همانا زنگ ناكسان و فرومايگان است و زداينده زنگ آزادگان.۱۴. سوره مباركه زخرف، آیه ۵۴: پس قوم خود را [به نيرنگ] به نابخردى گرفت و آنان هم از او فرمان بردند، زيرا مردمى بدكار و بيرون از فرمان خدا بودند.۱۵ و ۱۶. صحيفه امام، جلد ۲۰: پيام امام خمینی به مسلمانان ايران و جهان و زائران بيتالله الحرام،۱۳۶۶-۵-۶ ۱۷. از معلقه زهیر بن أبی سلمی المزنی۱۸. سوره مباركه أعراف، آیه ۲۰۱: همانا كسانى كه پرهيزگاری از خدا میكنند، چون از شيطان وسوسهای به آنها برسد، خدا را ياد میكنند، زيرا مردمی صاحب بصيرتند.۱۹. سوره مباركه نساء، بخشی از آیه 89: دوست دارند همانگونه كه خودشان كافر شدهاند، [شما نيز] كافر شويد تا با هم یكسان باشيد.۲۰. سوره مباركه طه، بخشی از آیه ۱۲۰: «اى آدم، آيا تو را راه بنمايم به درخت جاودانگى و ملكى كه زايل نمىشود؟»۲۱. سوره مباركه اعراف، آیات ۲۰ و ۲۱ و ۲۲: «و گفت: پروردگارتان شما را از اين درخت منع كرد تا مبادا از فرشتگان يا جاويدانان شويد.* و براى آن دو سوگند ياد كرد كه من قطعاً از خيرخواهان شما هستم.* پس آن دو را بافريب به سقوط كشانيد، پس چون آن دو از آن درخت چشيدند، برهنگىهايشان بر آنان آشكار شد.۲۲. سوره مباركه أسراء، بخشی از آیه ۲۰: همه را (هر دو دسته را) چه آن گروه را و چه اين گروه را از عطای پروردگارت پی در پی عطا خواهيم نمود.این نوشتار نخستین بار در پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (khamenei.ir) منتشر شده است.