یک ماه پیش بود که رئیس چهارمین گردهمایی ایمنی راه ها در سخنانی هشدار آمیز گفت: هزاران نفر از مردم ما بعد از تعطیلات نوروز داغدار هستند. نگاهی به آمار کشته های تصادفات تعطیلات نوروزی ۳ سال اخیر این موضوع را اثبات می کند.
به گزارش فارس، تنها در یک بازه زمانی ۲۰ روزه از ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۳ تعداد ۱۰۸۴ نفر جان خود را از دست دادند.
این افراد در حالی جان باختند که سالهاست در ایران خبری از بیماری های همه گیر و جنگ نیست و در کشور امنیت کامل برقرار است.
این ۱۰۸۴ نفر می توانستند اکنون کنار خانواده های خود باشند اگر اندکی اصول ایمنی در رانندگی را رعایت می کردند و کمی با احتیاط پای خود را روی پدال گاز می گذاشتند. آمارهای منتشر شده از سوی پزشکی قانونی نشان می دهد که فقط در ۶۰ روز طی ۳ سال اخیر و در یک بازه زمانی ۲۰ روزه، ۳۴۵۲ نفر جان خود را از دست داده اند. بنا بر این آمار، ۱۰۸۴ نفر در نوروز ۹۳، ۱۲۲۷ نفر در نوروز ۹۲ و ۱۱۴۱ نفر در نوروز ۹۱ جان خود را از دست داده اند.
نوروز پرترددترین ایام سال در جاده های کشور است. خودروهای بی شمار کشور همه در جاده ها تردد می کنند و هر سال تعداد سفرهای بیشتری در کشور به ثبت می رسد. تعدادی از خانواده ها سفر خود را آغاز می کنند و به سلامت به مقصد خود رسیده، تعطیلات را با خوشی سپری کرده و به خانه باز می گردند. اما در این میان خانواده هایی هم هستند که در جاده های کشور قربانی بی احتیاطی خود یا دیگران، نقص فنی خودرو و یا ناایمن بودن جاده ها می شوند.
این خانواده ها یا با تمام اعضا قربانی شده و به مقصد نمی رسند یا با از دست دادن عضوی از خود به مبدا بازگشته و مشغول به عزاداری می شوند. همین ماه گذشته بود که علی گرجی، رئیس چهارمین گردهمایی ایمنی راه ها نسبت به آمار وحشتناک کشته های تصادفات هشدار داد و گفت: اگر مراقب نباشیم، بعد از ۱۴ فروردین هزاران نفر در کشور عزادار عزیزن از دست رفته خود خواهند بود.
در این میان هر ساله دستگاه های مسئول مانند راهنمایی و رانندگی، سازمان راهداری و امداد و نجات به گرد هم آمده و با اندیشیدن تدابیری درصدد کاهش تلفات تصادفات بر می آیند. امسال نیز به مانند هر سال بار دیگر دستگاه های مسئول گرد هم جمع شده تا با تدبیر بیشتر و همت افزوده، تلفات نوروزی جاده های کشور را به حداقل برسانند. طرح نوروزی از ۲۵ اسفند در جاده های کشور آغاز شده و تمهیدات لازم برقرار می شود.
ولی نباید فراموش کرد جدا از اقداماتی که توسط دستگاه های مسئول انجام می شود، اقداماتی هم هستند که نیاز به توجه هموطنان به آنها است. اطمینان از سلامت فنی خودرو و رعایت احتیاط و سرعت مطمئنه در جاده های کشور بی شک می تواند به کاهش تلفات جاده ای کشور کمک شایانی کند.
اکنون که در آستانه نوروزی دیگر هستیم و با توجه به آمار مسئولان از سفرها و پیش بینی آنها از بیشتر شدن سفرها، لازم است که نگاهی به آمار کشته های تصادفات در نوروز سال های ۹۳، ۹۲ و ۹۱ داشته باشیم تا متوجه شویم که سفر در این ایام خطرناک است مگر اینکه با چاشنی ایمنی و احتیاط همراه شود.
حوادث رانندگی اولین علت مرگ غیر طبیعی ایرانیان سید احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت وگو با فارس حوادث رانندگی را علت اصلی مرگ های غیر طبیعی ایرانیان عنوان کرد و گفت: درست است که در چند سال اخیر تعداد کشته های تصادفات کاهش چشمگیری داشته است، اما حوادث رانندگی همچنان با اختلاف زیاد اولین علت مرگ های غیرطبیعی ایرانیان محسوب می شود. وی تأکید کرد: بعد از حوادث رانندگی، سوءمصرف مواد مخدر علت دوم مرگ های غیر طبیعی محسوب می شود.
گرجی به کشته شدن حدود ۴ هزار کودک زیر ۱۲ سال در تصادفات کشور اشاره کرد و گفت: وجود یک صندلی ایمنی کودک در خودرو می تواند این تعداد را به نصف کاهش دهد اگر این موضوع به صورت قانون در می آمد جان حدود ۴ هزار کودک در تصادفات ما حفظ می شد.
رئیس چهارمین گردهمایی ایمنی راه ها در مورد خسارت های مادی و معنوی یک ترومای ساده که به علت تصادف به وجود می آید، گفت: کودکی را فرض کنید که در ۲ سالگی در یک تصادف کوچک یک ضربه ساده به سرش وارد شده است؛ این ضربه او را دچار صرع غیرقابل درمان کرده و اگر این فرد تا ۷۰ سالگی عمر کند با پول امروز باید بیش از یک میلیارد تومان هزینه درمان خود کند.
نقش ایمنی راه و ایمنی خودرو در کاهش تلفات رانندگی در شدت حوادث رانندگی و اینکه این حوادث به مرگ سرنشینان یک خودرو بینجامد علاوه بر بی احتیاطی راننده به راه و نوع خودرو نیز ارتباط دارد. متاسفانه تعدادی از راه های کشور هنوز به شکل جاده های دو طرفه هستند و خبری از اتوبان و بزرگراه ها در تعداد زیادی از استان های کشور نیست. این جاده های دوطرفه عمدتا جاده های پرتردد کشور محسوب شده و همین مسئله خطر مرگ سرنشینان خودروهای عبوری از آن را تقویت می کند. جاده هایی مانند هراز و چالوس در شمال کشور و جاده های مختلف در جنوب کشور.
در کنار جاده های ناایمنی که بیش از نیمی از آنها دستگاه های کنترل سرعت ندارند یا اگر دارند اکنون از کار افتاده هستند، خودروهای کشور نیز ایمنی لازم را ندارند. در حالی که به گفته گرجی اتحادیه اروپا برای سال ۲۰۱۵ نصب ۱۷ ایربک را برای خودروهای تولید شده در کشورهای اروپایی اجباری کرده است، خودروسازان ایرانی برای نصب ایربک دوم روی خودرها تازه رضایت داده اند و با افزایش قیمت این کار را با اکراه انجام داده اند.
جوانان قربانی اصلی حوادث رانندگی/ معلولیت بازماندگان خسارتی جبران ناپذیر پیرحسین کولیوند مدیر بیمارستان خاتم الانبیاء با اشاره به کشته های تصادفات کشور گفت: در کنار افرادی که جان خود را در حوادث رانندگی از دست می دهند چندین برابر آنها افرادی هستند که دچار معلولیت می شوند.
کولیوند با بیان اینکه خسارات مادی و معنوی تصادفات بسیار زیاد است، گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد افرادی که در تصادفات جان خود را از دست می دهند یا دچار مشکل می شوند ۱۸ تا ۴۹ سال سن دارند که این افراد در سن فعالیت و کار قرار دارند و از این نظر نیروهای کار در کشور گرفته می شود. وی به گزارش شرکت های بیمه اشاره کرد و گفت: طبق این گزارشها ۱۷۰ میلیارد تومان سالانه خسارت های مادی تصادفات است که اگر با توجه به اقتصاد مقاومتی ما تصادفات و تلفات آن را کاهش دهیم کمک بسیاری در کاهش هزینه های کشور شده است.
به گفته وی بیشتر حوادث رانندگی در ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری شهرهای بزرگ رخ می دهد.
ابراهیم متولیان رئیس اجرایی کنگره ملی تروما و قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله نیز به خسارت ۱۲ هزار میلیارد تومانی تروما به کشور به صورت سالانه اشاره کرد و گفت: ایران در تروما رتبه اول خاورمیانه را دارد.
سیاوش صحت دبیر کنگره ملی تروما نیز یادآور شد که ۵۸ درصد ضایعات مغزی به علت تصادفات رانندگی ایجاد می شود و خسارت مرتبط به آسیب وسایل نقلیه در کشور بیش از ۵ درصد تولید ناخالص کشور یعنی معادل ۲ میلیارد دلار را شامل می شود. صحت تأکید کرد: بیشتر کسانی که دچار تروما می شوند ۲۰ تا ۴۰ سال سن دارند و اگر سن امید به زندگی را ۷۵ و ۷۳ سال فرض کنیم ما ۴ میلیون سال نفر را هر سال از دست می دهیم.
سید مسعود خاتمی دبیر علمی کنگره ملی تروما بالاترین علت مرگ جوانان ایرانی را تروما معرفی کرد و گفت: خیلی از خسارت هایی که تروما وارد می کند قابل محاسبه نیستند چرا که به صورت مادام العمر به فرد و اجتماعی هزینه وارد می کند.
جاده های کدام استان بیشترین قربانی را می گیرد؟ آمارهای پزشکی قانونی نشان می دهد در حالی که در نوروز ۹۲ بیشترین تعداد کشته های حوادث رانندگی در جاده های استان فارس بوده است و در این استان ۱۳۷ نفر در ۲۰ روز جان خود را از دست داده اند، در نوروز ۹۳ جاده های استان خوزستان مرگبارترین جاده های کشور محسوب می شوند.
بر این اساس جاده های خوزستان در ایام نوروز ۹۳ تعداد ۹۴ قربانی گرفته و با اختلاف یک نفر نسبت به فارس، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. در رتبه های بعدی نیز جاده های خراسان رضوی با ۷۱، کرمان با ۶۷، تهران با ۶۳ و اصفهان با ۶۲ کشته قرار دارند.
در این میان نیز جاده های اردبیل با ۱۱، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۲ و ایلام با ۱۳ کشته کمترین کشته ها را به خود اختصاص داده اند. جالب اینکه کهگیلویه و بویراحمد و ایلام در سال ۹۲ نیز با ۹ و ۱۱ کشته کمترین میزان تلفات جاده ای را داشته اند.
واژگونی خودرو علت اصلی مرگ سرنشینان/ نزدیک شدن به مرگ با سبقت غیرمجاز واژگونی خودرو علت اصلی مرگ در حوادث جاده ای است و عدم رعایت حق تقدم و سرعت مجاز به همراه خواب آلودگی و حواس پرتی راننده موجب وقوع آن می شوند، به گفته کارشناسان راهور بهترین راه حفظ جان، رعایت اصولی است که مانع از واژگونی خودرو می شود. می توان علت اصلی مرگ در حوادث جاده ای را واژگونی خودرو دانست. خواب آلودگی راننده، استفاده از تلفن همراه توسط راننده، عدم رعایت سرعت مجاز و بی توجهی به جلو از عواملی هستند که واژگونی خودروها را رقم می زنند، واژگونی که عمدتا به مرگ سرنشینان خودرو می انجامد.
نامتعارف رانندگی کردن نیز بزرگترین خطر پیش روی رانندگان و سرنشینان خودروهاست. که سبب می شود روزهای خوش نوروز بر خانواده راننده ای که اینچنین رانندگی می کند و یا رانندگان دیگر تبدیل به عزا شود. راهنمایی و رانندگی در طی سالهای گذشته از شهروندان درخواست کرده تا با رعایت اصول ایمنی به هنگام رانندگی و پرهیز از سرعت و سبقت غیرمجاز، جان اعضای خانواده خود را در معرض خطر مرگ قرار ندهند.
پلیس راهنمایی و رانندگی در توصیه های خود همواره تأکید کرده است:
با پرهیز از تخلف رانندگی، سفر ایمن و خوشی را برای خود و همسفران مهیا کنیم.
رعایت مقررات رانندگی مساوی با پیشگیری از حوادث، سفری سالم.
همیشه قبل از سفر از سلامت فنی و وجود تجهیزات ایمنی در وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کنید.
رانندگان، لذت سفر خود را با سرعت غیر مجاز به خاطره تلخ مبدل نکنید.
راننده، عدم توجه به جلو، سرعت و سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ از مهم ترین علل سوانح رانندگی است.
رانندگان، خط ممتد به منزله دیوار قانون است که عبور کردن، سبقت گرفتن و دور زدن بر روی آن ممنوع است.
راننده عزیز، هیچ تصادفی صورت نمی پذیرد مگر اینکه قبل از آن تخلفی صورت پذیرفته باشد.
رانندگان، بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی میزان صدمات وارده به سر و تنه را تا حدود ۷۰ درصد کاهش می دهد.
راننده عزیز با اولین احساس خستگی و خواب آلودگی از ادامه رانندگی اجتناب ورزید. منبع : الف