برخی رسانه ها پس از حوادث اخیر شیراز در پی عقده گشایی و تسویه حساب سیاسی هستند/ برخی افراد و جریانات نیز آرامش و سلامت استان فارس را هدف قرار داده و در پی بازتولید فتنه هستند
تاریخ انتشارجمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۴
نماز عبادی سیاسی جمعۀ شیراز با حضور مردم مؤمن این شهر و به امامت حضرت آیت الله ایمانی نماینده مقام معظم رهبری در فارس و امام جمعه شیراز در مصلای بزرگ جمعه اقامه شد.
به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از روابط عمومی نهاد نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس نماز عبادی سیاسی جمعۀ شیراز با حضور مردم مؤمن این شهر و به امامت حضرت آیت الله ایمانی نماینده مقام معظم رهبری در فارس و امام جمعه شیراز در مصلای بزرگ جمعه اقامه شد. خطبــــه اول : آیت الله ایمانی در خطبه ی اول نماز جمعه پس از توصیه به رعایت تقوی و پرهیز از محـــرمات اظهار داشتند: وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْیَةً کَانَتْ آمِنَةً مُّطْمَئِنَّةً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَداً مِن کُلِّ مَکَانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا کَانُوا یَصْنَعُونَ مولای متقیان حضرت علی(ع) در توصیف پرهیزکاران می فرمایند: مومنین بخاطر اینکه تمام وجودشان توجه به ذات لایزال الهی است و همواره خود را در محضر خدا می بینند اگر در جمع انسانهای بی خبر و غافل هم بنشینند بخاطر آن حضور قلب جزو آنان بحساب نمی آیند و اگر در مجموعه انسانهایی باشند که پیوسته یاد خدا در زندگی آنها مطرح است طبیعی است که آنها هم جزء ذاکرین خدا بحساب می آیند و جزو غافلین محسوب نمی شوند. این ویژگی انسانهای مومن است که در گفتار و کردار خدا را می بینند که آیا این سخن موجب رضای او هست یا نه؟ دلیلی بر آن دارد یا ندارد؟ امیدواریم که خدای متعال ما را در زمره انسانهای با تقوا محسوب نماید و توفیق با تقوا بودن و با تقوا زندگی کردن و با تقوا مردن به همه مان عنایت بفرماید. در بحث قبل پیوند عمل و سرنوشت را اشاره ای کردیم که سرنوشت انسان در گرو عمل اوست و همراه با کار او و فعالیت ها و موضع گیری او می باشد. شقاوت انسان نتیجه عمل و سعادت او هم نتیجه عمل او و فضل پروردگار عالم است. در تکمیل بحث گذشته این نکته را اشاره می کنم که تاثیر عمل بر سرنوشت انسان منحصر در زندگی فردی و شخصی نیست بلکه زندگی اجتماعی انسان هم در گرو عمل، کار و موضع گیری اوست. جوامع بشری هم، چنین وضعیتی را دارند که اگر تعامل مثبت با هنجارها و ارزشها پیدا کنند نجات می بایند و اگر تعامل منفی داشته باشند گرفتار می شوند. در اینکه عمل شخص را می سازد و سرنوشت او به کار او بستگی دارد در حوزه مسائل فردی هفته گذشته مورد بحث قرار گرفت و این نکته را بازگو کردیم که قرآن مجید با صراحت اعلام می کند «کل نفس بما کسبت رهینه» در اسلام عوامل سعادت و نجات و یا شقاوت و بدبختی، به نژاد و رنگ و زبان و منطقه خاص جغرافیایی وابسته نیست. قرآن مجید زندگی فردی را در گرو عمل و کار فرد معرفی می نماید. همین وضعیت را درباره جامعه هم قائل است یعنی جامعه بشری هم موجودی زنده و واحدی به هم پیوسته است. این موجود زنده وقتی به سعادت می رسد که خصوصیات یک انسان زنده را در تعامل با خوبی ها راعایت کند و اگر رعایت نکرد شکست می خورد و در برابر دیگران ذلیل می گردد. یکی از آیاتی که مسئله جامعه بشری را مورد بحث قرار داده است آیه 112سوره نحل است که قرائت کردم. قرآن مثل ها را بر اساس خصوصیات و نکات تربیتی انتخاب کرده و بیان داشته است. در اینجا هم خداوند مثلی می زند. بعضی از مفسرین می گویند خداوند داستانی را بیان داشته و برخی دیگر معتقدند این واقعیتی است که خداوند در قالب داستان برای بشر بیان می کند؛ مثالی که خدا می زند یک شهری است. مفسرینی که معتقدند این واقعیت است آن را در سرزمین سباء که جایی حاصلخیز و خوش آب و هواست می دانند. این شهر سه نعمت بزرگ الهی داشت:1-شهری بود امن. امنیت موهبتی است که افرادی آن را درک می کنند که آن را از دست داده باشند. کسی که در نعمت امنیت بوده و هست نمی فهمد نا امنی چه تاثیری دارد و چه گرفتاری هایی برای انسان دارد. نعمت امنیت و سلامت نعمتهای مخفی هستند و کسانی قدر این دو را می دانند که مدتی این نعمتها را از دست داده باشند. 2- آرامش. مردم با آرامش خاطر زندگی می کردند. وقتی شهر امنیت دارد و اقتصاد و معیشت خوب دارد طبیعتا مردم آرامش دارند. از هر سمت و سو نعمت به سمت آن مردم سرازیر بود و از بابت معیشت مشکلی نداشتند. 3- اقتصاد خوب داشتند. اما کفران نعمت کردند. پس خداوند لباس گرسنگی و ترس و از دست دادن امنیت را بر آنها پوشانید. این شهر هم آرامش داشت هم امنیت و اقتصاد خوب داشت و هم پیامبری از جنس خودشان برای آنها مبعوث نمودیم. اما آنها همه نعمتهای الهی را کفران نمودند و تعامل مثبت با نعمت های الهی نداشتند و خداوند لباس گرسنگی و ترس را بر آنها پوشانید و این سرنوشت همه جوامع بشری است. امروز خدای متعال به ما نعمتی داده است که شاید در روی زمین نعمتی که امروز ما داریم هیچ کجا دیده نشود. نعمتی که اطراف را می بینیم همه گرفتارند چه گرفتاری های عجیب و مشکلات عدیده ای دارند. کشور های بزرگ را می بینیم که مصائبی دارند اما در کشور ما به برکت اهل بیت(ع) و ولی فقیه و به برکت رهبری یک انسان شایسته، این موقعیت و عزت و عظمت را خدا به ما ارزانی داشته و ما را با فضل و کرمش د رمقابل فداکاری شهدا و از خودگذشتگی مردان و زمنان مقاوم به اینجا رسانیده است. اما اگر کفران نعمت کنیم کما اینکه متاسفانه شاهدیم عده ای قلم بدستان مزدور و روزمزد فضای جامعه را آلوده می کنند و نعمتهای الهی را کفران می کنند. به خدای متعال پناه می بریم از اینکه چنین گرفتاری هایی جامعه ما را مبتلا نماید. خدایا پدران و مادران ما و همه مومنین و گذشتگان ما را ببخش و بیامرز. پروردگارا ما را از باران رحمتت برخوردار بفرما. خطبــــه دوم : امام جمعه ی شیراز در خطبـــــه دوم نماز جمعه پس از سلام به ساحت پیامبر گـــرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه هدی صلوات الله علیهم اجمعین و دعوت به ترک رذایل و اکتساب فضایل اخلاقی اظهار داشتند: هفدهمین اجلاسیه خبرگان در 19 و 20 اسفند برگزار شد و روز 21 هم توفیق دیدار رهبر معظم انقلاب نصیب اعضاء محترم مجلس خبرگان گردید. در این اجلاسیه مانند سالهای قبل که شخصیت هایی از افراد مطرح کشور مسائلی را مطرح می کردند، وزیر امور خارجه پیرامون فعالیتهای عرصه مذاکرت هسته ای نکاتی را یادآور شدند. که از مجموعه آنچه که وزیر محترم امورخارجه مطرح نمودند این بود که تلاش همگان برای حفظ عزت و استقلال مردم و نظام جمهوری اسلامی است. از مشکلات و سختی های مذاکرات بحث شد اما از صلابت و ایستادگی بر اصول و آنچه رهبر معظم انقلاب مطرح نمودند سخنانی مطرح گردید و این امید را زنده نمود که سربازان نظام جمهوری اسلامی و تیم مذاکره کننده اگر هم توفیق عقد توافقنامه پیدا نکنند، توانسته اند منطق قوی و سازنده و اثرگذار نظام جمهوری اسلامی را برای جهانیان تبیین نمایند و بهانه گیری های دشمن را بازگو کنند. امیدواریم دشمنان بر سر عقل بیاند و بدانند با ملت ایران با زبان تهدید و تحقیر نمی شود سخن گفت. در اوج تحریم فعالیت های هسته ای به عنوان یک دانش بومی در کشور نهادینه شد و از یک حرکت مقدماتی به حرکتی بالنده و افتخارآمیز تبدیل گردید. در این اجلاسیه فرماندهی محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان ویژگی های نظام در خارج از مرزها و موفقیت های نظام در درون کشور و عرصه های مختلف که مرتبط با سپاه پاسداران بوده و هست نکاتی را یادآور شد که نشان می دهد این عزیزان خدمتگذار به اسلام و نظام، هم در عرصه داخل فعالیت های لازم را داشته و دارند و هم در عرصه خارج حرکتی که منتهی به عزت و پیروزی نظام جمهوری اسلامی است دنبال می کنند و همانگونه که رهبر معظم انقلاب به آنان سفارش نموده و دستور داده که پاسدار انقلاب اسلامی باشند، هستند. پاسداری از انقلاب اسلامی با ویژگی هایی که انقلاب اسلامی دارد، یعنی هم پیش رونده است و هم پیش برنده! یعنی هم خود جلو می رود و هم دیگران را جلو می برد که توفیق این عزیزان را از خدای متعال آرزومندیم. رهبر معظم انقلاب پیرامون محیط زیست و دست اندازی به طبیعت نکاتی را بیان داشتند. چیزی که متاسفانه امروزه شاهدیم با دست خودمان داریم فضای زندگی خودمان را نابود می کنیم. به عنوان مثال در شهر شیراز که روزگاری حدود 80-90 درصد شهر فضای سبز بود، مزارع و باغات فراوان بود، امروز بخاطر نداشتن برنامه ریزی دقیق درباره باغات، ما شاهد تغییر کاربری باغ به خانه و مغازه و مرکز تجاری هستیم در حالی که می توان باغها را آنچنان نگه داشت که هم برای مالک سودآور باشد و هم برای جامعه برکات و خیرات داشته باشد. از دست اندازی هایی که به منابع طبیعی شده، حتی کوه را مرکز ساخت و ساز قرار داده اند و طبیعت بکر را دارند خراب می کنند و از بین می برند، رهبر معظم انقلاب هشدار دادند که اگر محیط زیست باشد سیاست هم هست، اقتصاد هم هست و فرهنگ هم هست. نکند مامصداق آیه ای باشیم که قرائت کردم! امروز 22 اسفند روز بزرگداشت شهدا و روز تاسیس بنیاد شهید است. من هفته گذشته درباره شهید و شهادت نکاتی را عرضه داشتم که جامعه بیشتر به این امر توجه پیدا کند و به مسئله مکتب شهادت و هدف شهیدان عنایت لازم داشته باشیم. بزرگداشت شهیدان از این جهت مهم است که مکتب آنان حفظ شود. برای چه شهید شد؟ این چراها باید در دوران حیات ما مطرح باشد و نسل بعد باید این چراها را حفظ کند که با کمال تاسف امروز عده ای با تمام توان تلاش می کنند که شهید را به فراموشی بسپارند و مسئله شهادت کمرنگ و کم اثر باشد در حالیکه آنچه تا امروز به ما اعتبار داده خون پاک شهدا بوده و هست. اگر آن فداکاری ها نبود جایگاه ما این نبود. همان کسانی که امروز جایگاهی را در دست دارند و احیانا به شهیدان و خانواده آنها بی مهری می کنند بدانند میز و صندلی آنها نتیجه خون آن شهیدی است که خانواده اش مورد بی مهری آن ها قرار گرفته است. و اما چند نکته هم در ارتباط با مسائل اخیر استان اشاره می کنم: اولین نکته اینکه من بخاطر جلسات خبرگان رهبری و جلسات دیگر در استان نبودم و مسافرت بودم و طبیعتا درباره جزئیات مسئله از اظهار نظر معذورم. علی الظاهر دستور تحقیق از مبادی ذیربط صادر شده است که برای تحقیق گروه هایی بیایند. من این نکته را اظهار می دارم که مسائل را به عنوان مجموعه باید دید و نه به صورت برشهایی از یک حادثه خاص! ممکن است حادثه تلخی اتفاق بیفتد اما باید دید چه کسانی و چه عواملی به شکل گیری حادثه منتهی شده است. مسئله باید مجموعه ای مورد ارزیابی قرار گیرد و از همه کسانی که دست اندرکار این مسائل هستند مصرّانه می خواهم که مسائل را ریشه یابی کنند و همه سناریو های اخیر را که طراحی و اجرا شده است مورد نظر و توجه قرار دهند و الا ممکن است اگر برش خاصی از یک حادثه توجه شود به قلب حقیقت و دگرگون نشان دادن حقیقت منتهی شود. نکته دیگری که لازم میدان اشاره کنم اینکه در فضای بعضی از رسانه ها انسان مطالبی را می بیند که انسان استنباط می کند نوعی عقده گشایی و تسویه حساب سیاسی دارد انجام می گیرد. گویا مقدماتی تهییه شده است که کارهایی شود که به اینجا برسد و به اینجا که رسید عده ای قلم به دست عقده گشایی کنند و یا مسائل خاص سیاسی خودشان را دنبال کنند. من توجه آنها را به این آیه جلب می کنم گرچه می دانم برخی گوشها بدهکار آیات قرآن نیستند اما وظیفه من این است که گوشزد کنم «و لاتقف ما لیس لک به علم إن السمع و البصر و الفؤاد کلّ أُولئک کان عنه مسئولاً» این چنین نیست که قضاوت امروز ما بدون پاسخ باشد و سخن امروز ما بدون سر انجام باشد. نکته دیگری که در همین رابطه اشاره می کنم و بارها هم تذکر داده ام؛ این است که از مدتها قبل در زمینه بازگشایی پنجره های فتنه در استان نشانه هایی دیده می شود. یعنی ما می بینیم که عده ای برای اینکه استان فارس را از آرامش و مسائل اصلی دور نگه دارند، دارند دریچه های فتنه را آرام آرام می گشایند و این خطری است برای استان و من چندین بار این نکته را متذکر شدم که آرامش و سلامت استان را هدف قرار داده اند و هر روز به بهانه ای آرامش استان را مورد تهدید قرار می دهند. من با تمام وجود نگرانم که مگر ما مشکل بیکاری و تعطیلی کارخانه ها را نداریم؟ مگر ما مشکل خشکسالی و حاشیه نشینی را نداریم؟ متاسفانه حاشیه نشینی به مرکز شهر ما رسیده است. متاسفانه کنار حرم که مرکز و کانون شهر شیراز است حاشیه نشینان زندگی می کنند. چرا به این مشکلات نمی رسیم؟ آیا واقعا مشکل ما این است که هر روز یک سخنران دعوت شود و علی رغم تذکر شورای تامین استان توجه نکنند. مگر این پستها تا کی برای ما می ماند؟ شورای تامین بر اساس مصالحی که مد نظرش است نظر داده است و باید با شورای تامین استان همراهی کنیم. می بینیم دانشجویان ما مسموم شدند و کسی عکس العمل نشان نمی دهد. هیچ نماینده ای هم بیانیه صادر نمی کند اما حادثه ای سیاسی اتفاق می افتد و همه دچار التهاب و اضطراب می شوند. من سوالم این است اگرکسی حریم ولایت و خبرگان و فتنه را شکست باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟ اگر باد را کاشتید طوفان را درو می کنید. چرا مسائل را مقطعی ارزیابی می کنید؟ همه چیز باید با هم مورد ارزیابی قرار گیرد. چرا می خواهید دولت را مصادره کنید؟ دولت، دولت تدبیر و امید و دولت همه مردم است و دولت گروه خاصی نیست. رئیس جمهور محترم ما دقیقا با توجه به تقسیم آرا در کشور، دولت را دولت اعتدال نام گذاشت. 49.7 درصد یک طرف و 50.3 درصی یک طرف یعنی آمارها خیلی به هم نزدیک است و در این شرایط اعتدال نیاز است. در شرایطی که جامعه د ارد دو شقه می شود و رئیس جمهور با آن درک و بینش و با دانش حوزوی و دانشگاهی که داشته اعتدال را مطرح کرده است. در این جامعه باید با اعتدال رفتار کرد. نه دولت را مصادره کنیم نه بخواهیم همه چیز در انحصار گروه خاصی باشد. اینها صحیح نیست. بدانند شیراز هم شیراز دوران طاغوت نیست. شیراز حرم سوم اهل بیت(ع) است یک روز دشمنان جشن هنر را در شیراز برپا کردند. آن خواب سپری شد. الان نزدیک 15000 شهید در استان داریم و در این شهر حدود 5000 شهید داریم. مگر خون شهیدان اجازه می دهد که شیراز برگردد به دوران طاغوت!؟ شیراز حرم سوم اهل بیت(ع) است و باید همه به الزامات حرم سوم اهل بیت(ع) توجه داشته باشیم. خدایا سایه رهبر معظم انقلاب بر سر ما مستدام بفرما. پروردگارا خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی و مومنین در هر لباسی که هستند یاری بفرما. پروردگارا برکاتت بویژه باران رحمتت شامل حال ما بفرما. پروردگارا آنچه خواستیم و آنچه ندانستیم و مصلحت ما در آن است به ما عنایت بفرما.