۰
plusresetminus
در هفتاد و یکمین جلسه شورای شهر شیراز چه گذشت؟

نقیب زاده:استاندار در خصوص تعیین تکلیف گذرهنر واردشود/ هاجری:قصد دارند میان شورا و شهرداری اختلاف ایجادکنند/ مدیر کل راه و شهرسازی:خروج از اراضی سدتنگ سرخ به شرط ارائه زمین جایگزین

تاریخ انتشارسه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۳
عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: برای حل مشکل بوجود آمده در خصوص اقدام شهرداری وبازگشایی محور گذر هنر نیازمند دخالت وتدبیر استاندار هستیم.
احمدرضا نقیب‌زاده روز گذشته در نطق پیش از دستور خود در هفتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی این شهر اظهار داشت: در روزهای اخیر اقدام شهرداری شیراز در مورد بازگشایی بلوار گلستان در مجاورت آرامگاه حافظیه، به عنوان یک اقدام قابل‌تأمل مورد سؤال بسیاری از شهروندان است.

وی افزود: عدم قاطعیت در تصمیم‌ها و دوگانگی رفتارها عامل و منشأ این موضوع است و این روند علاوه بر هدر دادن فرصت‌های مدیریتی و ایجاد هزینه، تهدیدی برای توسعه این شهر است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: موضوعاتی همچون سد تنگ سرخ، اجرای طرح ترافیک، احداث پروژه‌های سرمایه‌گذاری خیابان زند، افتتاح مترو و موضوع خیابان مجاور حافظیه نمونه‌هایی از این رویدادها هستند. وی خاطر نشان کرد: تصویب بودجه‌های مربوط به این خیابان با توجیه تبدیل آن به فضای شهری و گردشگری بوده و شورای شهر بودجه‌ای را برای احداث پیاده‌رو در این خیابان تصویب نکرد چراکه پیاده‌رو موجود با طرح کف‌سازی مناسب و بدون هرگونه ایراد بود.

به گفته نقیب‌زاده، توجیه شهردار در طرحی که به شورا ارائه دادند ایجاد یک فضای شهری مناسب و در شأن شهر شیراز بود و در غیر این صورت هزینه کردن بیش از 3 میلیارد تومان در این خیابان برای ایجاد پیاده‌رو 20 متری با مسدود کردن یک باند حرکت خودرو شهروندان و ایجاد شرایط حرکت همراه با مشکلات در باند دیگر به‌هیچ‌وجه برای شورای شهر توجیه‌پذیر نبوده است.

وی تصریح کرد: باید به مردم پاسخ داده شود که در صورت عدم نیاز تبدیل شدن این خیابان به فضای گردشگری چرا در شورای ترافیک استان در مورد مسدود شدن آن مخالفت صورت نگرفت و آیا مخالفت برخی از شهروندان در قبال مسدود شدن این معبر بر شهرداری پوشیده بود که پس از ایجاد این همه مشکلات برای آنها و ایجاد هزینه برای شهر یک‌شبه در مورد آن اقدام می‌کنند.

رئیس کمیسیون حمل‌ و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: شهردار شیراز تبدیل‌ شدن این معبر به پارکینگ را دلیل اقدام خود مطرح می‌کنند و گاهی طومار و درخواست‌های مردمی را و گاه باز شدن آن را پس از احداث تقاطع هفت‌تنان، چهل مقام به‌عنوان دلیل مطرح می‌کنند و از این‌رو از استاندار محترم فارس درخواست ورود به این موضوع برای تعیین تکلیف این معبر به‌عنوان خیابان شهری را داریم تا با ایجاد شرایط رفت‌وآمد منطبق با ضوابط شهری یا شکل‌گیری یک فضای شهری و گردشگری شایسته شهر شیراز از این بلاتکلیفی خارج شود.
هاجری:قصد دارند با اختلاف افکنی میان شورا و شهرداری معرکه ایجاد کنند
محمدرضا هاجری نیز در نطق پیش از دستور خود در هفتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی این شهر اظهار داشت: بدون شک واژه بسیج امروز محبوب‌ترین و بی‌بدیل‌ترین سازمان‌های مردم نهادی است که در جهان می‌درخشد و تبدیل به الگوی تمام‌عیار برای حکومت‌های مردمی در سراسر عالم شده است.

وی افزود: تدبیر حکیمانه و آینده‌نگرانه امام خمینی رضوان ا... تعالی علیه در تشکیل شجره طیبه بسیج مستضعفین و باروری آن شجره طیبه توسط خلف شایسته ایشان، امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، امروز شکوفه‌های وصل را در سراسر جهان به نمایش گذاشته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: الگوگیری از نهاد مقدس بسیج در عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن، بحرین و در کشورهای امریکای لاتین همچون ونزوئلا و بولیوی و در قاره افریقا همچون سودان، لیبی و امثالهم نشان می‌دهد که بسیج به‌عنوان نیروی واکنش سریع مردمی و رکن رکین امنیت می‌تواند کارگشاترین عامل نظام‌های مردمی در جهان باشد.

وی اضافه کرد: بنا به آنچه سردار نقدی فرمانده بسیج کل کشور اعلام کردند، تعداد نیروهای سازماندهی شده بسیج در کشور از مرز 22 میلیون گذشته و به سمت تشکیل بسیج 30 میلیونی به پیش می‌رویم.

هاجری خاطر نشان کرد: در وضع موجود، مصفاترین، پاک‌ترین و کارآمدترین نهاد در تمام سطوح و صنوف و اقشار حوزه‌های بسیج بوده و فضایی است که می‌تواند هویت اسلامی، انقلابی و جهادی را حفظ و گسترش دهد.

به گفته وی، عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی، امربه‌معروف و نهی از منکر و واگذاری صدها مسئولیت دیگر به بسیج نشان از باروری این درخت تنومند دارد که شاخه‌سار آن بر سر جهان سایه افکنده است.

این مسئول تصریح کرد: شورای اسلامی شهر مقدس شیراز و مجموعه خدوم شهرداری جملگی افتخار می‌کنند که بسیجی هستند و حمایت و کمک به گسترش نهاد مقدس بسیج را بر خود تکلیف می‌دانند.

هاجری بیان کرد: کسانی که حمایت و کمک و تقویت بسیج را نفی و رد می‌کنند خودی و متعهد به‌نظام اسلامی نمی‌دانیم بلکه بازیگرانی هستند که آگاهانه و ناآگاهانه در زمین‌های طراحی‌شده توسط دشمن به بازی می‌پردازند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز عنوان داشت: فارس در قله و شهر مقدس شیراز نیاز مبرم و ضروری به وحدت، حول محور پیشرفت و توسعه همه‌جانبه دارد تا چرخهای تولید بچرخد و خیل لشکر بیکاران جذب مراکز تولید شوند.

این مسئول بیان کرد: نمی‌توان با شعار، بزک کردن کلمات و تیتر اول رسانه‌ها شدن، ناکامی‌های خود را بپوشانیم، چرا که دوام چندانی ندارد. دوران شعار سپری شده و مردم باید امید به آینده روشن را در صحنه‌های فردی و اجتماعی و در عمل از نزدیک مشاهده و لمس کنند.

هاجری اضافه کرد: باید صادقانه اعتراف کنیم، فارس و شیراز در جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و طراحی اقتصاد مقاومتی و ارائه تفسیر معنوی از سبک زندگی اسلامی در کنار تفاسیر مادی، در حال عقب‌گرد و عقب‌ماندگی است و با فرافکنی و متهم کردن یکدیگر هم راه به جایی نخواهیم برد.

به گفته وی، تبلیغات زودرس انتخاباتی و یارگیری‌های افراطی و دامن زدن به تحریک قومیت‌ها و حاشیه‌سازی‌ها در مدیریت‌ها سم مهلک توسعه و پیشرفت و تحقق عدالت اجتماعی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: از آغاز بکار دوره چهارم شورای اسلامی شهر شیراز، دو گروه لجوج و عنود با نام حسودانه و کینه‌توزانه با شورا و شهرداری وارد صحنه شده‌اند. خود حاشیه و جوسازی کرده و سپس برای آن معرکه می‌گیرند و سؤال اینجاست که تهیه شبنامه علیه شورا و شهرداری شیراز و توزیع در نماز جمعه و مساجد با کدام آموزه‌های دینی و توصیه‌های ولی امر مسلمین همخوانی و همراهی دارد؟

وی تصریح کرد: دامن زدن به اختلافات شورا و شهرداری و قرمز و آبی نمودن شورا و شهرداری و تولید حاشیه گرچه ریشه در ناکامی آنها در انتخابات گذشته دارد و طرح ادعای کذب و غیرواقعی بنام اعضای شورا و انعکاس آن در سراچه‌ها، هدفی جز به حاشیه بردن شورا و شهرداری نداشته، قصد دارند، میان اعضای شورا و شهرداری اختلاف انداخته، آن را عمیق تا سپس معرکه جدیدی بگیرند.

به گفته این مسئول، اختلاف‌نظر امری طبیعی است و حتی اعتراض، سؤال و تذکر حق قانونی و شرعی تک‌تک اعضای شورا است که در مواقع ضروری از آن بهره می‌برند اما برجسته کردن و حاشیه‌سازی در اطراف آن به معنای غفلت از وظایف اصلی و دل‌مشغولی به فرعیات و حواشی است.

هاجری اظهار داشت: شورا و شهرداری باید همچون یک پیکر واحد با کمک یکدیگر اندام‌های نامناسب و ناتوان را بازسازی و اصلاح حتی جراحی کنند و با آرامش مدبرانه مانع با میدان دادن به حاشیه‌سازان عنود و لجوج علیه شورا و شهرداری شوند.

وی افزود: گروه‌های لجوج و عنود هم چنانچه دست از سیاه‌نمایی، حاشیه‌سازی و جوسالاری بردارند، می‌توانند نظرات اصلاحی خود را ارائه تا مورد استفاده قرار گیرد اما نباید توقع داشته باشند با نظرات و پیشنهادات آنها همچون وحی منزل و فصل‌الخطاب برخورد شود بلکه از نظرات مشورتی آنها و در صورت لزوم از آن بهره برده خواهد شد.
مدیر کل راه و شهرسازی:خروج از اراضی سدتنگ سرخ به شرط ارائه زمین جایگزین

هوشنگ عشایری نیز در این جلسه اظهار داشت: در زمینه عرض پیاده‌رو، امکان استقرار چراغ راهنمایی و مواردی که مورد انتظار شورای شهر است در شرایط فعلی قوانین راه و شهرسازی حاکم است و امکان ایجاد توقف در حرکت خودروها وجود ندارد اما اگر شهرداری کمربندی را در اختیار بگیرد می‌تواند با استقرار چراغ خودروها را متوقف و سرعت آنها را کنترل کند.

وی در ادامه در مورد بحث سد تنگ سرخ شیراز و واگذاری 100 هکتار از اراضی ضلع شمالی سد تنگ سرخ که با احداث سد و دهکده گردشگری و پارک در مجاورت آن مغایر است، ادامه داد: سیاست مجموعه راه و شهرسازی تعامل با مجموعه شهری است و ما به همکاران خود تأکید کرده‌ایم سه بخش را باید با نگاه حمایتی و عدم توجه به حق‌وحقوق دولت پیش برویم که نخستین آن مجموعه شهرداری‌ها، دومین حوزه آموزش و سوم دانشگاه‌ها هستند.

عشایری اضافه کرد: بعد از ادغام وزارت راه و ترابی و مسکن و شهرسازی، تفکر حمل‌ و نقلی همسوسازی شد و نگاه تعاملی در امور شهری نیز افزایش یافت.

وی خاطر نشان کرد: در سال 1386 تفکیک اراضی مطرح شد و 131 هکتار مورد تفکیک قرار گرفت که آن زمان مدیران در راستای رفع نیازهای همان زمان حرکت کرده و در یک پروسه قانونی طرح تفکیکی پلاک‌های 134 را انجام دادند و در کارگروه زیربنایی وقت در دو مقطع به تصویب رسانده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس بیان کرد: در سال 89 موضوع مورد بازبینی قرار می‌گیرد و مقرر می‌شود سهم دولت و شهرداری و تعاونی‌های مربوطه که از مستثنیات مجموعه سهم داشتند به تفکیک در اختیار صاحبان سهم قرار بگیرد که این تصمیم به تصویب مدیران ذیربط وقت می‌رسد.

وی ابراز داشت: اگر چه نام افراد در امضاهای آن زمان ذکر نشده اما پس از تفکیک این نقشه و تأیید آن توسط معاون عمرانی وقت، اداره ثبت سند مالکیت را صادر می‌کند.

به گفته وی، این موضوع مورد تأیید «مهران اعتمادی» شهردار وقت بوده که در خردادماه سال 89 طی نامه‌ای، صورتجلسه به سازمان عمران ارسال می‌شود و معاونان اداری مالی و املاک شهرداری و مدیر ستاد ساماندهی شمال غرب شیراز و آقای دیهیمی مدیر مسکن و شهرسازی وقت آن را امضا کرده و به تفکیک با آمار و اعداد دقیق، سهم و سهوم دولت، شهرداری و چهار تعاونی و مستثنیات مشخص شده است.

وی یادآور شد: آن زمان دولت از سهم 50 درصدی خود گذشته و 20 درصد از سهم خود را به شهرداری داده که سهوم شهرداری از 70 به 30 رسیده است.

عشایری تصریح کرد: در حال حاضر تغییر این وضعیت به علت کمبود اراضی در شهر شیراز جایگزینی این اراضی برای ما بسیار مشکل است و ما همچنان دچار این آسیب هستیم و تفکیک این اراضی در سال 87 نیز ناشی از کمبود زمین بوده است.

وی افزود: آنچه انجام شده سیر قانونی خود را طی کرده اما اگر اراضی وجود دارد که قابل جایگزین کردن باشد ما حساسیتی نداریم و این امر را قبول می‌کنیم.

این مسئول اضافه کرد: مناسب است کمیته مشترکی با حضور مسئولان شهرداری، شورا و ما تشکیل شود و با مشورت با حوزه املاک راه و شهرسازی زمین مناسب جایگزین در اختیار قرار گیرد.

وی در مورد کمربندی شیراز نیز گفت: ما بنابر سیاست‌های وزارتخانه اعتبارات خود را باید در کمربندی‌های جدید هزینه کنیم و دولت توان صرف رقم‌های چند صدمیلیاردی در کمربندی قدیم را ندارد و تنها احداث چندین پل و تحویل آسفالت و قیر به شهرداری‌های منطقه برای ترمیم و آسفالت و اصلاح محور در دستور کار ما قرار دارد.

عشایری در پایان تصریح کرد: ما چه شهرداری کمربندی را تحویل بگیرد یا نگیرد بر تعهدات خود خواهیم ایستاد و اما برای ما تعریف رفتار قانونی در کمربندی مهم است.
 
منبع: فارس






کد مطلب : ۴۴۰۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما