به گزارش جهان به نقل از فارس، یازدهمین پیش نشست حکیم طهران (مدرس زنوزی) با عنوان مواجهه آقا علی مدرس (حکیم موسس) با جریان فلسفی غربی صبح امروز (۱۰ دی ماه) با حضور آیت الله غلامرضا فیاضی، رئیس مجمع عالی حکمت اسلامی، آیت الله عابدی شاهرودی، کریم مجتهدی و برخی از صاحب نظران عرصه اندیشه کشور در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.در این مراسم آیت الله فیاضی با ابراز امیدواری از برپایی چنین نشست هایی و اینکه امیدوار است تا آینده نیز ادامه پیدا کند، یادآور شد: انسان بالاتری مخلوق خداوند در حوزه توانایی و استعدادها است اما همین انسان مختار و آزاد آفریده شده است تا از امکانات موجود برای رسیدن به قله های پیشرفت و کمال استفاده کند.وی در پاسخ به پرسش خود که برترین مخلوق خداوند کیست، یادآور شد: در دین برترین مخلوق را عقل نام گذاری می کنیم فطرت الله نیز معنی شده است که دارای تقسیمات مختلفی است و با آمیزش با فطرت الهی می تواند دستیابی خود به زمینه های کمالی را بهتر بپیماید. به طور مثال پیامبر (ص) در معراج به نقطه اتی می رسد که جبرئیل دیگر بالاتر از آن نمی تواند بیاید و به تعبیر خود جبرئیل دیگر ظرفیت همراهی با پیامبر (ص) را ندارد، این نوع خلقت انسان است که از سایر موجودات بالاتر شده است و سرمایه همان عقل است.وی با تأکید بر اینکه عقل فعال و زنده فطرت الهی را دریافت می کند، اظهار داشت: مؤلفه هایی چون ایثار و گذشت در فطرت انسان قرار دارد که دیگر موجودات فاقد آن هستند، عبادت نیز یکی از آن ابعاد نورانی و لذت انسان است. اگر بعد عقلانی انسان زنده باشد انسان به سعادت دست می یابد. در سوره های قرآن از جمله شمس خداوند بدان اشاره می کند.آیت الله فیاضی با اشاره به جاودانگی انسان بدون جسم فنا پذیر گفت: همه حقیقت انسانی روح را تشکیل داده است، بنابراین همین روح را باید به تعالی رساند، خداوند نیز به روح انسان قسم می خورد. کسی می تواند سعادت مند باشد که روح و نفسش را با هم رشد دهدوی در ادامه افزود: انسان ها در دو گروه جای می گیرند نخست کسانی که از عقلشان استفاده می کنند و سؤالات مربوط به هستی و خلقت را پاسخ می دهند اینها می دانند که عقل موجودیتشان است که اگر بیدار باشد سعادتمند می شوند. امام کاظم (ع) می فرمایند که برای خدا بر من دو قدرت است حجت باطنی که عقلشان است و جاودانه می ماند دیگری حجت ظاهری است که انبیاء، امامان و علما هستند. انسان اگر به حقیقت متعهد باشد متوجه می شود که باید تحت ولایت خداوند باشد.وی در پایان یادآور شد: اما اگر کسی متعهد به این امر نشد و خود را بزرگ دید خداوند ولایت او را به شیاطین می سپارد و این انسان ها در دسته دوم هستند به تعبیر خداوند این پایین ترین درجه هستی است. اختیار و انتخاب بهترین راه با خود انسان است.