پلیس فدرال آمریکا رسما اعلام کرد که ظرف ۱۴ ماه گذشته، دزدان سایبری بالغ بر ۲۱۵ میلیون دلار سرقت از کسبوکارها داشتهاند.
بلاگ امنیتی کرِب عنوان کرده که اکثر کلاهبرداریهای از این دست معمولا
بعد از اینکه ایمیل مدیران یا کارمندان کسبوکارهای تجاری ربوده میشود،
صورت میگیرد.
محققان فدرالی نیز عنوان کردهاند که گزارش خرابکاریهای ایمیل از واحدهای
کسبوکاری سرمنشأ عمده کلاهبرداریهای سایبری در آمریکا بوده و روند آن
همچنان در حال افزایش است.
در مدت زمان ذکر شده، فریب ایمیلی بیشتر شامل حال کسبوکارهایی بوده که از
بسترهای ارتباطی تولید شده توسط تأمین کنندگان خارجی استفاده کرده یا
پرداختهای خود را از طریق بستر سیمهای مخابراتی انجام دادهاند.
غالبا، قربانیان واحدهای کوچک و بزرگ تجاری، در حال خرید کالاهایی در
حوزههای داروسازی، منسوجات، غذا یا مبلمان بودهاند که با چنین اتفاقی
مواجه شدند.
پلیس افبیآی به تمام آمریکاییها هشدار داده تا به درخواست انتقال پول
از طریق فضای مجازی دقت کنند؛ البته قید شده که نیازی نیست نسبت به تمامی
تقاضای پرداختی قانونی که مورد وثوق همگان است، سوءظن ایجاد شود.
مرکز جرائم اینترنتی (IC3) میگوید که کلاهبرداریهای سایبری با دقت،
برنامهریزی میشوند و برای مدتها کمپانی مورد نظر مورد مطالعه قرار
میگیرد.
ایمیلهای کلاهبردار بعد از زیر نظر گرفتن کارمندان یک کسبوکار، از اعمال
و رفتار آنها اطلاع یافته و معمولا در یک تایم مشخص تقاضای جعلی خود را
ارسال میکنند؛ فرضا با رصد رفتار کارمندان متوجه سفر زودهنگام آنها
میشوند و سعی میکنند با جا زدن خود در قالب آژانسهای مسافرتی، جزییاتی
از نحوه و زمان سفر به دست آورند و در موعد مقرر، عمل جعل را انجام دهند.
پلیس فدرالی گفته که بسیاری از جعلها با فیشینگ ایمیلی کاربران صورت گرفته است.