افزایش نرخ کرایه جابهجایی مسافر ناوگان تاکسیرانی
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۳۹
لایحه دوفوریتی افزایش نرخ کرایه جابهجایی مسافر ناوگان تاکسیرانی توسط شورای شهر شیراز تصویب شد.
به گزارش حافظ خبر، لایحه دوفوریتی افزایش نرخ کرایه تاکسی در پنجاهوپنجمین صحن علنی شورای شهر شیراز تصویب شد. مصوبه یاد شده بعد از تایید مراجع قانونی قابلیت ابلاغ و اجرا، خواهد داشت.
براساس این مصوبه نرخ کرایه تاکسیهای گردشی در کورس اول مبلغ ۳۵۰۰۰ ریال و برای کورسهای دوم به بعد ۲۵۰۰۰ ریال تعیین شد.
همچنین نرخ کرایه تاکسی برقی هر کورس مبلغ ۳۵۰۰۰ریال، نرخ کرایه ون معلولین برای هر سرویس ۱۵۰۰۰۰ ریال، نرخ کرایه تاکسیهای ویژه فرودگاه، بیسیم، ترمینال، راه آهن و شرکتهای حمل و نقل به میزان ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت.
نرخ کرایه تاکسیهای فعال در فرودگاه، ترمینال، راه آهن، تاکسی بیسیم و شیراز، تاکسی بیسیم و شرکتهای حمل و نقل از ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه شب تا ۶ صبح مشمول ۲۰ درصد افزایش میشود.
در همین زمینه رضا محمدیان، عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه کرایه تاکسی رانندگان شیراز از دیگر کلانشهرها کمتر است، گفت: این امر به این معناست که رانندگان قشر ضعیف هستند و وضعیت خوبی ندارند همچنین مشکلات اقتصادی سبب میشود نوسازی ناوگان حمل و نقل صورت نمیگیرد.
وی با بیان اینکه از طرفی افزایش نرخ کرایه ممکن است سبب درگیری بر سر پول خرد شود، افزود: نباید مصوبهای داشته باشیم که برای رانندگان شبهه مالی ایجاد کند و باید یک عدد رُند تعیین شود.
عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه افزایش نرخ باید کارشناسیتر باشد، بیان کرد: در کلانشهر شیراز باید سیاستگذاریها ضمن تقویت سیستم حمل و نقل حمایت از رانندگان نیز باشد.
مهدی نصیری، دیگر عضو شورای شهر شیراز نیز درباره این دستور کار با تایید افزایش نرخ کرایه تاکسی افزود: میتوان حمایت از رانندگان به شکل افزایش نرخ نباشد بلکه در قالب حمایتهای دیگر باشد که از رانندگان میشود.
وی گفت: اگر شبکه حمل و نقل در شهر با اتوبوس و مترو ایجاد شود هم اقبال مردم از حمل و نقل عمومی بیشتر میشود و هم افزایش مسافر تاکسیها را در پی دارد.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز با بیان اینکه سامانه مدیریت تاکسی در حال راهاندازی است که براساس آن با کارت بانکی امکان پرداخت کرایه وجود دارد، افزود: شهرداری کیف پول الکترونیکی که ۶ ماه مناقصهاش لغو شده اجرایی کند تا مشکلات این حوزه برطرف شود.
در پایان و پیش از رایگیری این دستور کار مهدی طاهری، رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه سازمان تاکسیرانی باید مجدد احیا شود، گفت: میتوان به جای سالی یکبار، افزایش کرایه سالی دوبار باشد تا نرخ زیاد نباشد.
براساس نظرات اعضای شورای شهر و توضیحات ارائه شده یک تبصره به این لایحه اضافه و تصویب شد، براین اساس که شهرداری ملزم هست تا اولین هفته مردادماه کارشناسی مجدد روی این لایحه و خدمات شهرداری برای رانندگان انجام دهد و نتیجه در شورا مطرح گردد.
همچنین در ادامه صحن امروز شورا طرح کمیسیون شهرسازی و معماری شورا درباره آیین نامه نحوه تایید نقشههای (معماری، شهرسازی، سازه، تأسیسات، مقاوم سازی و ژئوتکنیک) به تصویب رسید.
در ادامه لایحه فروش اموال قابل واگذاری شهرداری به صورت نقد و اقساط با تقویم کارشناسی رسمی دادگستری و رعایت ضوابط آیین نامههای مالی و معاملاتی شهرداری به ویژه مواد ۴۵ و ۴۶ آیین نامه مالی شهرداری و کلیه قوانین و مقررات موضوعه اضافه و عبارت "۳۰ درصد نقدی و ۷۰ درصد اقساط در ۳۶ ماهه به عبارت حداقل ۵۰ درصد نقدی و مابقی طی اقساط حداکثر ۱۸ ماهه با اعمال یک و نیم درصد افزایش به مبلغ موضوع تقسیط به ازای هر ماه، بابت هزینه تقسیط اصلاح شد.
همچنین طرح کاهش عوارض سال ۱۴۰۱ شهرداری شیراز به تصویب رسید که براساس آن عوارض ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری املاک توسط مراجع قانونی، عوارض صدور پروانه ساختمانی باغات موضوع دستورالعمل اجرایی ماده ۱۴ قانون زمین شهری، هزینه خدمات کلیه باغات واقع در حریم شهر شیراز مشمول این مصوبه نمیشود.
تبصره این مصوبه چنین بود که مبالغ عوارض و بهای خدمات موضوع این مصوبه که از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا زمان ابلاغ این مصوبه توسط مؤدیان پرداخت شده است، در بستانکاری ملک لحاظ خواهد شد.