به گزارش
حافظ خبر؛ سال تحصیلی ۱۴۰۰ دانشجویان دانشگاه شیراز از امروز پنجشنبه در حالی آغاز شد که به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ و تکمیل نشدن فرآیند واکسیناسیون دانشگاهیان، خبری از آموزش حضوری در نیمسال اول نیست.
امسال دومین سال و چهارمین ترم آموزش دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی است که به دلیل شیوع کرونا ویروس، به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد و دانشجویان امکان حضور فیزیکی در محیط دانشگاه را ندارند.
حمید نادگران رئیس دانشگاه شیراز پنجشنبه در آیین استقبال و معارفه دانشجویان نوورود دانشگاه شیراز، اظهار کرد:فعالیتهای دانشگاه در دوران پاندمی کرونا متوقف نشد و ما فعالیتهای خود را به صورت مجازی و با همان قوت پیش بردیم.
رئیس دانشگاه شیراز ادامه داد: امیدواریم با تمهیداتی که از سوی مسئولین کشور اندیشیده میشود بتوان دانشگاهها را به تدریج به سمت آموزش حضوری سوق داد.
وی یادآوری کرد: دانشگاه بزرگ شیراز یکی از سیزده دانشگاه برتر کشور و همچنین به عنوان یک سرمایه ملی و معنوی در جنوب کشور محسوب میشود که بیش از هفتاد سال قدمت دارد.
نادگران اضافه کرد: دانشگاه شیراز با بیش از ۲۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف و ۷۵۰ عضو هیأت علمی و استاد برجسته با سابقه ملی و بینالمللی از جایگاه مطلوبی در سطح کشور بهره میبرد،همچنین نزدیک به پانزده دانشکده داریم.
وی عنوان داشت: دانشگاه شیراز یک دانشگاه جامع است که بر تارک آموزش عالی کشور میدرخشد و از اغلب رشتهها در زمینههای مختلف علوم، مهندسی، کشاورزی، علوم انسانی، دامپزشکی، علوم اجتماعی و دیگر رشتههای مهم علمی و آموزشی برخوردار است.
نادگران با بیان اینکه دوران دانشجویی و دوران تحصیل علم در دانشگاه تفاوت زیادی با دوران تحصیل علم در دبیرستان دارد،گفت: ملاحظات دانشجو بودن و در شاخص و تراز دانشگاهی قرار گرفتن از الزامات هر دانشجو به شمار میرود.
وی با اشاره به اینکه در دانشگاه باید وقت و انرژی دانشجو صرف کنجکاوی شود، تصریح کرد: فراگرفتن علم در دانشگاه به میزان ۹۰ درصد بستگی به عملکرد و وضعیت علمی دانشجویان دارد. لذا یادگیری و آینده سازی برای دانشجو در درجه اول به نوع عملکرد و سطح علمی دانشجویان برمیگردد.
این مقام مسئول افزود: همه رشتههای تحصیلی که در دانشگاه شیراز وجود دارند علمی، پژوهشی و آموزشی هستند و دانشجویان باید بکوشند تا با علاقه و جدیت، در رشته خود موفق باشند.
وی ادامه داد: در کنار درس خواندن فعالیت فوق برنامه نقش بسزایی دارد. فعالیتهای فوق برنامه نباید تحتالشعاع درسخواندن قرار بگیرد و درس خواندن نیز نباید تحت تأثیر فعالیتهای فوق برنامه باشد.
نادگران اعلام کرد: دانشگاه شیراز از امکانات بسیاری در زمینههای ورزشی، شرکت در کانونهای فرهنگی دانشجویی، شرکت در تشکلهای دانشجویی و دیگر برنامههای فوق برنامه بهره میبرد و بهتر است که دانشجویان از همان ابتدای ورود به دانشگاه فعالیتهای خود را حداقل در یک برنامه فوقبرنامه آغاز کنند.
رئیس دانشگاه شیراز بیان کرد: دوران دانشجویی دوران بسیار شیرین و ذی قیمتی است که وقتی به پایان برسد باعث غبطه خوردن و حسرت فرد میشود. بنابراین دانشجویان بایستی با برنامهریزی مدون و منسجم برای پیشبرد اهداف زندگی خود در این دوران از وقت و انرژیشان به شکل بهینه استفاده کنند.