به گزارش
حافظ خبر؛ شهردار شیراز در مراسم اهدای نشان شیراز، شهر ملی دوچرخه ایران گفت: انتخاب شیراز به عنوان شهر ملی دوچرخه با مشارکت مردم و نخبگان مذهبی و خردمندان شهر صورت گرفته و بدون حمایت آنها کسب این عنوان فاخر امکان پذیر نبود.
حیدر اسکندرپور با طرح این پرسش که آیا بزرگ بودن پروژه ها به معنای خوب بودن آنها است اظهار داشت: در سالهای اول و دوم آغازبه کارمدیریت شهری در دوره جدید، گروهی انتظار داشتند تا به همان سبک و سیاق گذشته به اولویت بندی و اجرای پروژه ها بپردازیم و عملکرد ما تا حدود زیادی با پیشینیان مقایسه می شد. این در حالی بود که مدیریت فعلی بنا نداشت آن مسیر را ادامه دهد.
وی در ادامه با ذکر این نکته که مدیریت شهری در دوره معاصر نگاه متفاوتی به اجرای پروژه ها داشته و مسیر متفاوتی را برگزیده که به رشد کیفی زندگی شهروندان می انجامد خاطر نشان کرد: بزرگی و کوچکی طرح ها از نظر حجم و اعتبار نمی تواند شاخص مناسبی برای کارآمدی آنها باشد. بلکه شاخص اصلی به اثرگذاری و نقش آنها در کیفیت زندگی شهروندان باز می گردد، گاهی پروژه های کوچک و نرم افزاری کیفیت زندگی شهروندان را متحول می کنند.
اسکندرپور در ادامه به احداث پروژه کاجستان در بلوار شهید رجایی اشاره کرد و افزود: بسیاری از شهروندان زمین ۲ هزارمتری در ابتدای بلوار فرهنگشهر را به خاطر دارند که سال های سال به حال خود رهاشده بود و ۲ معمار جوان و خلاق شهرداری با نگاهی نو آن را به فضایی تبدیل کردند که میزان اثرگذاری آن با پروژه های بزرگ برابری می کند.
شهردار شیراز با بیان این که مدیریت فعلی شهری نگاه نرم تری به پروژه ها دارد اظهار داشت: شهرداری شیراز در دوره معاصر به دنبال تبدیل فضاهای مرده و گمشده شهری به مجموعه هایی فعال و سرزنده است.
اسکندرپور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمایت شهرداری از سیستم حمل و نقل عمومی تصریح کرد: سهم امسال شهرداری از اوراق مشارکت ۲۰۰ میلیون تومان است که با این اعتبار می توان ۵۰ دستکاه اتوبوس را خریداری کرد، این اتوبوس ها برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به بهره برداران تحویل می شوند و آنها با پرداخت ۱۰ درصد از هزینه های انجام شده می توانند از آنها استفاده می کنند، به منظور حمایت از رانندگان شریف اتوبوسرانی ۲۰ درصد از بهای اتوبوس ها هم به صورت قسطی پرداخت شده و ۷۰ درصد باقیمانده در قبال انجام کار و ارایه خدمات صورت می پیذیرد.
وی با بیان این که به هر دستگاه اتوبوس سالیانه ۵۰ میلیون تومان سوبسید پرداخت می شود اظهار داشت: در تداوم حمایت های شهرداری شیراز از سیستم حمل و نقل عمومی، محموعه مدیریت شهری ۱۰ میلیارد تومان هم به دوچرخه های هوشمند اشتراکی سوبسید پرداخت می کند. البته در کنار این ها خط دوم متروی کلانهشر شیراز هم با قدرت در حال انجام است که اجرای هر کیلومتر آن ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد. این در حالی است که شهرداری به ازای هر بلیط مبلغ ۲۱ هزار تومان هزینه کرده و مبلغ ناچیزی را از شهروندان در یافت می دارد.
وی در ادامه افزود: چنان که مشاهده می کنیدشهرداری شیراز هزینه های زیادی را برای حمایت از حمل و نقل عمومی پرداخت می کند اما در زمینه دوچرخه های هوشمند اشتراکی شاهد هجمه های فراوانی هستیم. به یاد داشته باشیم که راه اندازی و رونق سیستم های حمل و نقل عمومی نیازمند سرمایه گزاری و حمایت و پشتیبانی است.
شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنانش به پروژه های انسان محور شهرداری اشاره کرد که در قالب پارک های سلامت و مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده روی به بهره برداری می رسند و اظهار داشت: در تمامی مناطق یازده گانه شهرداری شیراز شاهد احداث و بهره برداری از پروژه های انسان محور و تقویت محورهای تعاملی هستیم. این پروژه های نرم به نحوی تعبیه شده اند که قابلیت ارایه خدمات به همه اعضای خانواده و تمامی طیف های سنی را داشته باشند و به سان پروژه هایی که در گذشته به بهره برداری می رسیدند با محدودیتی لحاظ مخاطب مداری روبرو نخواهند بود.
سرپرست فدراسیون دوچرخه سواری کشور نیز در مراسم اهدای نشان شیراز، شهر ملی دوچرخه ایران گفت: تعامل و همکاری مجموعه شورا و شهرداری شیراز برای برای گسترش مسیرهای دوچرخه سواری شایسته تقدیر است.
افشین داوری با بیان این که مجموعه ای از خردجمعی در شیراز اتفاق افتاده که این عنوان ارزشمند را برای شهروندان به ارمغان می اورد خاطر نشان کرد: احداث ۳۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری بیان گر عزم جدی و تلاش های گسترده ای است که در این زمینه به بار نشسته است. شیراز تنها شهری نیست که از دوچرخه های هوشمند اشتراکی و مسیرهای ویژه برخوردار است. اما چیزی که باعث شد این عنوان فاخر نصیب شیراز شود رعایت پروتکل ها و دیدگاهی بود که اختصاص هزینه را نوعی سرمایه گزاری ارزیابی می کرد.
وی افزود: بهره مندی از هوای پاک، ارتقا سرانه سلامت، افزایش آمادگی جسمانی شهروندان، گسترش نشاط عمومی و بالا بردن انگیزه مردم برای زندگی بهتر از دستاوردهای ارزنده این طرح بشمار می روند.
سرپرست فدراسیون دوچرخه سواری با تمجید از تلاش های خستگی ناپذیر شهرداری شیراز تصریح کرد: طرح توسعه قلمرو مسیرهای دوچرخه به ۵۰۰ کیلومتر بیان گر تلاش خستگی ناپذیری است که در این زمینه صورت می گیرد. مشارکت مردم در این طرح به کاهش هزینه های دارو و درمان کمک های شایان توجهی خواهد کرد و طول عمر مفید شهروندان را افزایش خواهد داد. به همین دلیل است که شهر شیراز می تواند الگوی مناسبی برای همه شهرهای ایران باشد.
داوری به قهرمانان نام آور شیراز و استان فارس در رنگینک های جهانی اشاره کرد و افزود: فدراسیون دوچرخه سواری این آمادگی را دارد که اردوها و مسابقات بین المللی را در شیراز برگزار کند.
وی خواستار ایجاد پیست های دوچرخه سواری مواج برای پاسحگویی به همه مطالبات جوانان و علاقمندان شد و اظهار داشت: ورزش دوچرخه سواری هیجان زیادی دارد و می تواینم با اختصاص اعتبارات محدود محیط شاداب و جذابی را برای ورزش در اختیار جوانان قرار دهیم که به ورزش قهرمانی هم کمک کند.
افشین داوری در ادامه به فرانک پرتوآذر به عنوان قهرمان پرآوازه ایران در آوردگاه های جهانی اشاره کرد و افزود: این قهرمان ملی و بین المللی تنها است و نیاز به جمایت های بیشتری دارد. پرتو آذر تنها بانویی است که ۴ مدال آسیایی داشته و حمایت همه نهادها و دستگاه ها از وی یک رسالت مهم و تاثیرگزار است.
رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این مراسم گفت: در گذشته رقابت شهرداران برای اجرای پروژه های عمرانی بود که اکنون در زمینه اجرای پروژه های انسان محور از یکدیگر پیشی می گیرند.
نواب قاعدی با شاره به استقبال شهروندان از دوچرخه های هوشمند اشتراکی خاطر نشان کرد: سقف ۷۵ هزاری کاربران دوچرخه های بی دود در کمتر از یکسال پر شد و در حال حاضر شهروندان از مدیریت شهری مطالبه حمایت و پرداخت سوبسید در این زمینه را دارند که با همت و درایت شهردار و حمایت های شورای اسلامی شهر شیراز این امر محقق خواهد شد.
وی با ابراز امیدواری به منظور استفاده مردم از دوچرخه برای سفرهای کوتاه گفت: در شرایط سخت کرونا بسیاری از ورزش ها تعطیل شدند و این در حالی بود که استفاده مردم از دوچرخه های هوشمند اشتراکی افزایش یافت.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز خبر از احداث پیست دوچرخه های کوهستان در مناطق ۳ و ۶ شیراز داد و افزود: سوبسید و حمایتی که شهرداری در حووزه حمل و نقل پرداخت می کند باید برای دوچرخه های هوشمند اشتراگی هم نهادینه شود.
رییس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز نیز در مراسم اهدای نشاشن شیراز، شهر ملی دوچرخه ایران گفت: استفاده از دوچرخه از همه لحاظ دارای خیر و برکت و نگات مثبت است.
سولماز دهقان با بیان این که نتایج مثبت بسیاری از سرمایه گزاری ها در سال های بعد آشکار خواهد شد اظهار داشت: افزایش نشاط در جامعه، برخورداری ازهوای پاک و بهبود سرانه سلامت از فواید فراگیری استفاده از دوچرخه در جامعه است.
وی در ادامه افزود: یکی از مطالبات جدی مردم در منطقه ۶ شهرداری شیراز به افزایش قلمرو دوچرخه های بی دود باز می گشت که با همکاری شهرداری شیراز این امر محقق شد و تا به امروز نیمی از مساحت شیراز تحت قلمرو بیدودها در آمده اند.
دهقان در پایان خواستار استفاده از اسکوترهای اشتراکی در کنار بی دودها به منظور حفظ هوای پاک شیراز شد.
رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در ادامه این مراسم گفت: عنوان شهر ملی دوچرخه بر افتخارات پایتخت فرهنگی ایران می افزاید.
سیداحمدرضا دستغیب موفقیت هر طرحی را در حوزه شهری بر مبنای سه ضلعی مردم، شهرداری و شورا ارزیابی کرد و افزود: در کلانشهر شیراز این سه ضلع حیاتی و تاثیرگذار با یکیدیگر هماهنگی خوبی دارند و مدیران شهری پروژه هایی که مورد نیاز و مطالبات مردمی باشد را در صدر اهمیت قرار داده اند.
وی با اشاره به اهمیت دوچرخه سواری بانوان تصریح کرد: دختران و زنان رکن اصلی خانواده هستند و ورزش این اقشار تاثیرگزار می تواند جامعه را به سمت و سوی ورزش و شادابی و سلامتی رهنمون ساخته و سایر اعضای خانواده را دراین مسیر همراهی کند.
دستغیب خواهان استفاده شهرداری شیراز از دوچرخه های تاشو برای سفرهای درون شهری شد و افزود: امیدواریم سرانه استفاده مردم از دوچرخه افزایش یابد و امروزه شهروندان نتیجه بخشی از تلاشهای شهرداری و شورا را مشاهده می کنند.
رییس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز در این مراسم گفت: مردم شیراز همیشه به پویایی و نشاط شهره عالم بوده اند.
لیلا دودمان با تقدیر از تلاش های شهرداری برای افزایش مسیرهای دوچرخه سواری گفت: شیراز تنها کلانهشری در ایران است که ۳۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری دارد و این مساحت تا نوروز به ۴۰۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت.
وی یکی از دلایل مهم این موفقیت را حمایت های شهردار کلانشهر شیراز از این طرح عنوان کرد و در ادامه بیان داشت: هیات دوچرخه سواری نقش ارزنده ای در این موفقیت داشته و شهر شیراز به کارنامه درخشانی در این زمینه دست یافته است.
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر شیراز در این مراسم گفت: تشویق شهروندان برای ورزش و شادابی، تکلیف شهرداری و از شعارهای اصلی لیست امید است.
قاسم مقیمی با بیان اینکه گام های شهرداری در حوزه سلامت به نوعی باقیات صالحات است خاطر نشان کرد: ریل گذاری مدیریت شهری در این عرصه سبب می شود این حرکت ارزش افزوده ای را برای شهر و شهروندان به همراه داشته و به شادی شهروندان بی انجامد.
وی از افزایش مسیرهای دوچرخه سواری به عنوان یکی از بهترین و مثبت ترین پروژه هایی یاد کرد که در دهه فجر به صورت گسترده ای مورد توجه قرار خواهد گرفت.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در مراسم اهدای نشان شیراز، شهر ملی دوچرخه ایران گفت: تا روز شیراز مسیرهای دوچرخه سواری به ۵۰۰ کیلومتر در شطح شهر افزایش خواهد یافت.
مسعود طهماسبی با بیان اینکه هم اکنون ۳۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شیراز وجود دارد که ۱۱۰ کیلومتر آن ویژه دوچرحه است اظهار داشت: تا پایان سال ۱۰۰ کیلومتر به مسیرهای دوچرحه سواری اضافه خواهد شد و تا اردیبهشت سال آینده هشروندان از ۵۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در همه منطاق شیراز بهرهمند خواهد شد.
وی با بیان این که ۶۰۰ هزار سفردرون شهری به صورت رسمی با دوچرخه ها ثبت شده اظهار داشت: میزان استفاده شهروندان از این مد حمل ونقلی پاک به مراتب بیشتر از اعداد و ارقام ثبت شده است و در شهر شیراز به دنبال ثبت ۳ درصد از آمار حمل و نقل با دوچرخه هستیم.
طهماسبی در بخش دیگری از سخنانش خواستار تداوم حمایت شهرداری شیراز از سوبسید دوچرخه ها شد و اظهار داشت: سقف ۷۵ هزار نفری کاربران بی دودها در کمتر از یکسال پر شد و و امیدواریم با تداوم جمایت مالی از مرحله دوم، کاربرانی که از دوچرخه های هوشمند اشتراکی استفاده می کنند تعداد آنها به ۱۵۰ هزار مورد افزایش یابد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در پایان خبر از شناسنامه دار کردن مسیرهای دوچرخه سواری تا پایان سال داد.