به اذعان جمعیت پژوهان کشور، الگوی پرداختها در طرح یارانه معیشتی دولت از منظر سیاستهای جمعیت و حمایت از فرزندآوری حاوی اشکالات جدی بوده و در تعارض آشکار با سیاستهای کلی جمعیت است.
خبرگزاری فارس،گروه دیدگاه؛ «صالح قاسمی» در یادداشتی نوشت: به اذعان جمعیت پژوهان کشور، الگوی پرداختها در طرح یارانه معیشتی دولت از منظر سیاستهای جمعیت و حمایت از فرزندآوری حاوی اشکالات جدی بوده و در تعارض آشکار با سیاستهای کلی جمعیت است. این در حالی است که کارشناسان جمعیتشناس و مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) در هشت سال گذشته بطور مستمر و مکرر زنگ خطر هشدارهای جمعیتی را به صدا درآوردهاند که آخرین آن بیانات معظم له در روز سهشنبه گذشته و در دیدار با تولیدکنندگان و صنعتگران بود.
بعنوان نکته نخست باید دانست، الگوی پرداختهای طرح یارانه معیشتی در تعارض آشکار با اسناد بالادستی همچون؛ سیاستهای کلی جمعیت، سیاستهای کلی خانواده، مواد 101 تا 103 قانون برنامه ششم توسعه و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، چرا که رویکرد آن نه تنها در جهت تکالیف قانونی دولت در حمایت از خانواده و فرزندآوری نیست بلکه با توجه به اینکه در این طرح افراد مجرد و خانواده های بدون فرزند در مقایسه با خانوادههای دارای فرزند نسبت بیشتری دریافت میکنند، حاوی ماهیت و پیام روشن تشویق تجرد و تقبیح فرزندآوری است.
نکته دیگر اینکه در طرح مذکور، خانوادههای دارای چهار فرزند و بیشتر مشمول تنبیه مالی شدهاند. لازم به ذکر است با توجه به اینکه در این طرح فرزندان چهارم و بالاتر از دریافت مبلغ حمایت معیشتی محروم شدهاند، میتوان گفت طرح مذکور حداکثر میزان فرزندآوری مطلوب را تا سه فرزند به رسمیت شناخته است و با محرومیت والدین دارای چهار فرزند و بیشتر از دریافت بیشتر حمایت معیشتی، این والدین را بخاطر داشتن فرزند چهارم و بالاتر تنبیه کرده است. ناگفته پیداست ادبیات و روح حاکم بر طرح حمایت معیشتی دولت تدبیر و امید که فرزندان چهارم و بالاتر را از دریافت حمایت معیشتی محروم کرده است، عینا منطبق بر لایحه تنظیم خانواده و کنترل جمعیت در دولت سازندگی است که فرزندان چهارم و بالاتر را از حق برخورداری از بیمه تامین اجتماعی محروم کرده بود. به نظر میرسد سازمان برنامه و بودجه با نحوه طراحی الگوی پرداختها در یارانه معیشتی درصدد احیای پروژه کنترل جمعیت و تنظیم خانواده در ایران است. جالب اینکه برنامه تنظیم خانواده در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد نیز توسط همین گفتمان حاکم بر دولت کنونی که در دولت سازندگی نیز حاکم بود، طراحی و اجرا شد.
از همین رو ضروری است مسئولین نهادهای نظارتی و به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این مقوله بطور جد ورود کرده و رویکرد سازمان برنامه و بودجه که مخالفت آشکار با سیاست های کلی جمعیت است را اصلاح نمایند.
در پایان بخشی از بیانات و نگرانی های مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) در مقوله تحولات جمعیت کشور را بازگو و یادآور میشوم که معظم له در تاریخ 1392/09/19 و در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند: «یکی از خطراتیکه وقتی انسان درست به عمق آن فکر میکند، تن او میلرزد، این مسئله جمعیت است. مسئله جمعیت را جدی بگیرید. جمعیت جوان کشور دارد کاهش پیدا میکند. به جایی خواهیم رسید که دیگر قابل علاج نیست. یعنی مسئله جمعیت از آن مسائلی نیست که بگوییم حالا ده سال دیگر فکر میکنیم. نه اگر چند سال بگذرد، وقتی نسلها پیر شدند، دیگر قابل علاج نیست.»
صالح قاسمی
بعنوان نکته نخست باید دانست، الگوی پرداختهای طرح یارانه معیشتی در تعارض آشکار با اسناد بالادستی همچون؛ سیاستهای کلی جمعیت، سیاستهای کلی خانواده، مواد 101 تا 103 قانون برنامه ششم توسعه و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، چرا که رویکرد آن نه تنها در جهت تکالیف قانونی دولت در حمایت از خانواده و فرزندآوری نیست بلکه با توجه به اینکه در این طرح افراد مجرد و خانواده های بدون فرزند در مقایسه با خانوادههای دارای فرزند نسبت بیشتری دریافت میکنند، حاوی ماهیت و پیام روشن تشویق تجرد و تقبیح فرزندآوری است.
نکته دیگر اینکه در طرح مذکور، خانوادههای دارای چهار فرزند و بیشتر مشمول تنبیه مالی شدهاند. لازم به ذکر است با توجه به اینکه در این طرح فرزندان چهارم و بالاتر از دریافت مبلغ حمایت معیشتی محروم شدهاند، میتوان گفت طرح مذکور حداکثر میزان فرزندآوری مطلوب را تا سه فرزند به رسمیت شناخته است و با محرومیت والدین دارای چهار فرزند و بیشتر از دریافت بیشتر حمایت معیشتی، این والدین را بخاطر داشتن فرزند چهارم و بالاتر تنبیه کرده است. ناگفته پیداست ادبیات و روح حاکم بر طرح حمایت معیشتی دولت تدبیر و امید که فرزندان چهارم و بالاتر را از دریافت حمایت معیشتی محروم کرده است، عینا منطبق بر لایحه تنظیم خانواده و کنترل جمعیت در دولت سازندگی است که فرزندان چهارم و بالاتر را از حق برخورداری از بیمه تامین اجتماعی محروم کرده بود. به نظر میرسد سازمان برنامه و بودجه با نحوه طراحی الگوی پرداختها در یارانه معیشتی درصدد احیای پروژه کنترل جمعیت و تنظیم خانواده در ایران است. جالب اینکه برنامه تنظیم خانواده در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد نیز توسط همین گفتمان حاکم بر دولت کنونی که در دولت سازندگی نیز حاکم بود، طراحی و اجرا شد.
از همین رو ضروری است مسئولین نهادهای نظارتی و به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این مقوله بطور جد ورود کرده و رویکرد سازمان برنامه و بودجه که مخالفت آشکار با سیاست های کلی جمعیت است را اصلاح نمایند.
در پایان بخشی از بیانات و نگرانی های مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) در مقوله تحولات جمعیت کشور را بازگو و یادآور میشوم که معظم له در تاریخ 1392/09/19 و در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند: «یکی از خطراتیکه وقتی انسان درست به عمق آن فکر میکند، تن او میلرزد، این مسئله جمعیت است. مسئله جمعیت را جدی بگیرید. جمعیت جوان کشور دارد کاهش پیدا میکند. به جایی خواهیم رسید که دیگر قابل علاج نیست. یعنی مسئله جمعیت از آن مسائلی نیست که بگوییم حالا ده سال دیگر فکر میکنیم. نه اگر چند سال بگذرد، وقتی نسلها پیر شدند، دیگر قابل علاج نیست.»
صالح قاسمی