۰
plusresetminus
دوشنبه ها با کتاب؛

کتاب بررسی تفسیر عرفانی؛ برای علاقمندان به فلسفه و عرفان

تاریخ انتشاردوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۴
دوشنبه هر هفته با معرفی یک کتاب کاربردی و علمی از جنبه های مختلف مهمان مخاطبانمان هستیم و این هفته کتاب بررسی تفسیر عرفانی؛ برای علاقمندان به فلسفه و عرفان را معرفی خواهیم کرد.
کتاب بررسی تفسیر عرفانی؛ برای علاقمندان به فلسفه و عرفان
به گزارش حافظ خبر، در کشور ما متاسفانه مردم با کتاب ها قهر بوده و به همین سبب سرانه مطالعه بسیار پایین و به اذعان سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه نگاه و در تاریخ 4 شهریور ماه سال گذشته حدود 12 دقیقه و نیم برای کتابخوانی و حدود 20 دقیقه سرانه مطالعه مجلات، روزنامه‌ها و فضای مجازی هم برای هر ایرانی می باشد که در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا بسیار کم برآورد می شود . به همین منظور خبرگزاری علم و فناوری در فارس تصمیم بر آن دارد که در هر دوشنبه کتاب هایی را برای مخاطبین خود معرفی نماید تا علاقه مندان با چشمانی باز و با آگاهی کتاب های خود را خریداری و مطالعه نمایند، پس هر دوشنبه با ما باشید در " دوشنبه ها با کتاب  " .
 
هفته قبل در نهمین  قسمت دوشنبه ها با کتاب ، به معرفی کتاب  از سیر تا پیاز خرما آشنا شدیم و  این هفته به کتابی تخصصی  در خصوص عرفان می پردازیم.
« عرفان »  به معنای شناخت و شناسایی و در اصطلاح، طریقه و روش خاصی برای دستیابی به « حقیقت » است که بر شهود، اشراق، جذبه و سلوک، وصول و اتحاد با حقیقت تکیه دارد و نیل به این حقیقت را از راه تهذیب نفس و تطهیر دل و تزکیه درون و رهایی از « تعلق » بلکه « تعین » می داند.

 
« عرفان » دانشی است که گذر از اعتباریات را جهت اتصال به ذات الهی و قرب وجودی و فنا در خدای سبحان نشان می دهد تا انسان وجودی متعالی یافته و رنگ و رایحه الهی یابد.
 
مرحوم علامه محمدتقی جعفری ( ره ) در این باره می گوید : « صحیح ترین کار در عالم عرفان ( نظری و عملی ) آن است که آدمی بفهمد که از آغاز آگاهی ( یقظه ) وارد اقیانوس حقیقت شده است. »
 
قال علی علیه السلام:
« العَارِفُ مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَاعتقهَا وَ نَزَههَا عَن کلِّ مَا یبعُدِهَا وَ یوبِقُهَا »
« عارف کسی است که خویشتن را شناخته و آزاد و رها کرده باشد و آن گاه از هر چه که او را از حق سبحانه دور می نماید و یا زمین گیرش می کند منزه گردد ».
 
قال الصادق علیه السلام :
« العَارِف شَخصُهُ مَعَ الخَلقِ وَ قَلبُهُ مَعَ اللَّه وَ لَا مُونِس لَهُ سِوی اللَّه وَ هُوَ فِی رِیاض قُدسِه مُتَرَدِّد وَ مِن لَطَائِفِ فَضلِه مُتَزوِد »
؛ «عارف بدنش با خلق و دلش با خداست و توشه اش آن سویی است، قلبش در پیشگاه ملکوت عالم آمد و شد دارد، مونسش حق سبحانه است. »
                           
و به تعبیر شیرین و دلنشین خواجه حافظ شیرازی :

 
صوفی از پرتو می راز نهانی دانست
 
گوهر هر کس از این لعل توانی دانست
 
قدر مجموعه گل مرغ سحر داند و بس
 
که نه هر کو ورقی خواند معانی دانست
 
عرضه کردم دو جهان بر دل کار افتاده
 
بجز از عشق تو باقی همه فانی دانست
 
 
معرفی کتاب:

 
"بررسی تفسیر عرفانی" نوشته دکتر سعید قاضی پور
زمین دارای لایه های پنهانی است که در نگاه سطحی نمی توان دید ولی با نفوذ به اعماق زمین با استفاده از ابزارهای قدرتمند دسترسی به نفت و گاز و امثالهم حاصل می گردد قران مجید نیز در نگاه عامیانه گویای مطلبی است که اگر انسان با ریاضت و خودسازی، قدرتمند شود از لایه های پنهان آن آگاه می گردد و تفسیر عرفانی روشی است که این امکان را فراهم می سازد.
 در یک تقسیم بندی کلی بر اساس منهج (روش)، تفاسیر در 6 دسته کلی تقسیم می شوند.
تفسیر قرآن مبتنی بر قرآن (تفسیر قرآن به قرآن)
تفسیر قرآن مبتنی بر روایات (تفسیر روایی یا اثری)
تفسیر قرآن مبتنی بر عقل و اجتهاد (تفسیر عقلایی)
تفسیر قرآن مبتنی بر علوم تجربی (تفسیر علمی)
تفسیر قرآن مبتنی بر کشف و شهود (تفسیر عرفانی)
دسته ششم از تفاسیر که کمتر به آن توجه شده، تفسیر جامع قرآن مبتنی بر تمام موارد پنجگانه فوق الذکر می باشد.این منهج تفسیری در طول اعصار و قرون مختلف مغفول مانده و به جد می توان گفت که تاکنون تفسیر جامعی از قرآن ارائه نشده است. این موضوع به نظر از آن باب است که یا احاطه و اشراف مفسرین در قرون مختلف، به علوم مختلف آن عصر و زمان محقق نشده تا از آن طریق بتوانند ورود ژرف و همه جانبه به آیات داشته باشند یا آنکه به شرط حصول احاطه، یا محقق به وادی تفسیر قرآن وارد نشده یا آنکه زمانه اجازه غور و تفکر عمیق با آرامش و دید جامع نگرانه را به محققین علوم دینی نداده است. حال آنکه آیات قرآن از جامعیت اعجاب انگیزی برخوردار است که همسنگ آن لاجرم قرآن ناطق و انسان معصوم است. از آنجا که فیض حضرت احدیت علی الدوام و علی الاطلاق می باشد لذا میزان دریافت ما از قرآن به میزان تسلط و شناختمان از علوم مختلف بوده و برای جامع شدن یک تفسیر، می بایست بر تسلط مفسر بر علوم و منابع شناخت علمی تأکید کرد. احاطه و نگاه عالمانه، محدثانه و کشف و شهود صحیح و سالم عارفانه منطبق بر کشف و شهود عارفان بالله در کنار علوم روزآمدی چون جامعه شناسی، ریاضیات، نجوم و …. موجب افزایش قابلیت فهم و درک و دریافت بهتر و بیشتر معارف از بطون قرآن مجید خواهد شد.
 
معرفی نویسنده کتاب :

 
دکتر سعیدقاضی پور. متولد ۱۳۴۶ شیراز.
 پزشک  و کارشناسی ارشداخلاق اسلامی ، دانشجوی دکتری الهیات  درکنار آموزشهای دانشگاهی  همیشه علوم دینی و حوزوی را درقم ، نجف و شیراز دنبال کرد اند.
صد عنوان موضوع را تاکنون به سه زبان انگلیسی ،عربی و فارسی در وب سایت شخصی، برای دسترسی جهانیان ارائه  نموده  و چهل کتاب از این فهرست  به چاپ رسیده است.
  در حال حاضر ، "تفسیرجامع موضوعی قرآن مجید" که بیش از دو سال است آعاز شده، مهمترین  مسئله و دل مشغولی های  نویسنده می باشد.
 
مخاطبان کتاب:
دانشجویان علوم حوزوی، الاهیات، علوم اسلامی و مذهبی و همچنین علاقه مندان این حیطه می توانند از مکتوب حاضر بهره مند گردند.
 
 
این کتاب در ۱۰۵ صفحه تهیه شده و می توان نسخه pdf آن را  از آدرس زیر  به طور رایگان تهیه و مطالعه نمود :::
 
http://dr-ghazipour.com/%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%aa%d9%81%d8%b3%db%8c%d8%b1-
%d8%b9%d8%b1%d9%81%d8%a7%d9%86%db%8c/
 
منبع: علم و فناوری
کد مطلب : ۲۲۱۰۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما