۰
plusresetminus

تخلفات برخی مدیران سابق در قراردادهای شهرداری

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
رئیس شورای شهر شیراز گفت: در موضوع قراردادهای شهرداری با اشخاص حقوقی و حقیقی همچنین خصوصی و عمومی اشکالات جدی وجود دارد، در این جهت تخلفات و بی‌دقتی برخی مدیران که عمدتاً هم به گذشته بر می‌گردد، مشهود است.
تخلفات برخی مدیران سابق در قراردادهای شهرداری
به گزارش حافظ خبر، رئیس شورای شهر شیراز در صحن علنی شورا با بیان اینکه چندین هزار نفر کم‌شنوا و ناشنوا در سطح استان فارس داریم که عمدتاً با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ابراز داشت: این جامعه‌ی پرجمعیتِ ناشنوا و یا کم‌شنوا، مشکلات زیادی از جمله ازدواج، اشتغال و تأمین مخارج زندگی را دارند که باید از سوی نهادهای مختلف مسؤول موردتوجه جدی قرار گیرد.
عبدالرزاق موسوی با اشاره به ضرورت ارتقاء فرهنگ ارتباط با یک فرد ناشنوا و حمایت از او برای یک زندگی عادی در سطح خانواده و جامعه ادامه داد: این قشر نیازمندِ نه ترحم، بلکه صبر، حوصله، حس انسان‌دوستی و انجام وظایف منطقی تک‌تک ما هستند، ناشنوایان و کم‌شنوایان مانند همه معلولان، جمعیت قابل‌توجهی از جامعه ما هستند و در نتیجه کمک به آن‌ها در تأمین هزینه‌های درمانی و تجهیزات مورد نیاز برای زندگی، وظیفه‌ی ذاتی دولت به معنای عام آن است.
وی افزود: از همین رو، تأمین و تطبیق زیرساخت‌های لازم برای این قشر که بخش قابل‌توجهی از شهروندان کلان‌شهر شیراز هستند، وظیفه نهادها و دستگاه‌های خدمات‌رسان ازجمله شهرداری شیراز نیز به حساب می‌آید.
این عضو شورا با اشاره به روز سالمندان و ضرورت توجه و حمایت از این قشر گفت: اگرچه در افکار عمومی پیری با تنهایی، بیماری، ناتوانی و از کارافتادگی توصیف می‌شود اما واقعیت این است که برخلاف تصورات، سالمندی در تمام دنیا دستاوردی خوب و موفقیت‌آمیز محسوب می‌شود، چرا که به این معنی است که زیرساخت‌های حوزه بهداشت، درمان و پیشگیری به قدری ارتقا پیدا کرده که طول عمر طبیعی افراد و در نتیجه جمعیت سالمندان افزایش داشته است.

توجه به مشکلات سالمندان
وی خاطر نشان کرد: آمارها نشان می‌دهند که با افزایش امید به زندگی و کاهش زاد و ولد، جمعیت جهان در حال پیر شدن است، در ایران ما نیز بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، تعداد سالمندان در سال 2050 میلادی به بالای 26 درصد جمعیت خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود که در 30 سال آینده، ایران در زمره‌ی یکی از سالمند‌ترین کشور‌های جهان قرار گیرد بنابراین توجه به مشکلات این قشر و تلاش برای حل آن‌ها، بسیار مهم است.
رئیس شورای شهر شیراز تأکید کرد: ما به‌ حکم قانون در قبال سالمندان مسئولیت داریم، بندهای 5 و 7 ماده 80  قانون شوراها می‌تواند فرصت مناسب قانونی باشد تا با استفاده از ظرفیت همه سازمان‌ها و نهادهای متولی خدمت‌رسانی به این قشر، شورای شهر و شهرداری نیز نقش خود را بهتر ایفا کند؛ از ریاست کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری درخواست می‌کنم، در این زمینه و با همکاری سازمان‌های متولی طرحی را تهیه و به شورا ارائه کنند.
موسوی در بخش دیگر سخنان خود ابراز داشت: در بررسی طرح‌ها و لوایح، ما مکلف هستیم مواردی که به دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر برمی‌گردد، را به آن‌ها ابلاغ کنیم. از شهردار شیراز می‌خواهم در جهت هماهنگی بیشتر مدیران شهرداری و اجرای برنامه‌ها و مصوبات شورای اسلامی و تسریع و تسهیل امور مردم، بر مدیران و معاونین خود نظارت بیشتر و جدی‌تری را اعمال کنند.
وی با بیان اینکه شیراز به‌حق پایتخت فرهنگی و به‌ ویژه گردشگری ایران است، گفت: کارگروه مشترک گردشگری بنا به پیشنهاد شورای اسلامی شهر با حمایت معاون گردشگری و زیارت استانداری و مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و اتاق بازرگانی تشکیل‌ شده است و ما باید از ظرفیت‌ها و حمایت‌های استانی و ملی استفاده کنیم.
این عضو شورا یادآور شد: دیروز در فرصت کوتاهی که در مجلس پیش آمد به وزیر کشور درخواست کردم که باید کمک کنید تا شیراز به حق و جایگاه خودش برسد و وی نیز قول همکاری داد؛ در این خصوص از رئیس کمیسیون گردشگری درخواست می‌کنم، با حضور و پیگیری مستمر و مؤثر در تحقق این مهم تلاش و گزارش کارگروه را به‌صورت منظم به شورا ارائه کنند.

اشکالات جدی بر قراردادهای شهرداری 
موسوی با بیان اینکه ما در قانون وظایفی در حوزه عمومی بر عهده‌ داریم و انجام این وظایف مستلزم تلاش و توجه بیشتر شورا است، اظهار داشت: تنظیم تفاهم‌نامه بین شهرداری و سایر سازمان‌های خدمات‌رسانی با نظارت شورای اسلامی شهر و در مواردی خود شورا از بدیهیات این امر است، همکاری همه سازمان‌های خدمات‌رسان حوزه شهری با یکدیگر و شورای اسلامی شهر شرط لازم برای توسعه شهر است؛ در این جهت خوشبختانه حمایت‌های استاندار، معاونین وی، فرمانداری شهرستان و سایر مقامات استانی وجود دارد. از این فرصت باید استفاده کنیم که رؤسای کمیسیون‌ها و اعضای  شورا در این زمینه نقش مهمی دارند.
رئیس شورای شهر شیراز بیان کرد: در موضوع قراردادهای شهرداری با اشخاص حقوقی و حقیقی، خصوصی و عمومی قبلاً هم گفتم که اشکالات جدی وجود دارد، در مدت حضور کوتاه خودم، در کمیسیون ماده 38 اشکالات این قراردادها را بیشتر مشاهده کردم. در این  جهت تخلفات و بی‌دقتی برخی مدیران که عمدتاً هم به گذشته بر می‌گردد، مشهود است.
وی ادامه داد: بخشی از اشکالات ناشی از عدم رعایت مقررات شکلی در نحوه تنظیم قرارداد، بخشی ناشی از نحوه اجرا و بخشی هم متأسفانه بی‌توجهی به حقوق طرفین و محتوای قرارداد است که موجبات ایجاد مشکلات برای مردم و تضییع حقوق شهرداری شده است؛ البته قاضی کمیسیون به‌حکم وظیفه مدیران متخلف را به سازمان بازرسی معرفی می‌کند، این‌ها باید از بین برود.
موسوی خطاب به شهردار شیراز گفت: از شهردار درخواست می‌کنم در مورد اشکالات قراردادهای شهرداری دستورات لازم را صادر کند، از رئیس و اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه حقوقی و املاک که به نمایندگی از شورا و به‌موجب بند 14 ماده 80 قانون شورا مسئولیت دارند نیز درخواست می‌کنم با حساسیت بیشتر به کمک اداره‌کل حقوقی و سایر بخش‌های مرتبط شهرداری در این زمینه راهکاری را مشخص و در صورت نیاز به مصوبه، به تصویب شورا برسانند و گزارش این امر هم به شورا ارائه شود.
این عضو شورا یادآور شد: در جلسات مشترک با شهرداری، در موضوع اولویت پروژه‌ها در سال جاری به توافقاتی دست‌یافته‌ایم و انتظار می‌رود گزارش منظم پیشرفت پروژه‌های مذکور به شورا ارائه شود.
موسوی افزود: در تقدیم شاخص‌های کمی برنامه پنج‌ساله سوم به شورا تأخیر شده است، موضوع برنامه بیست‌ساله هم باید مورد توجه قرار گیرد و در پایان همان‌طور که طی نامه رسمی هم درخواست شده گزارش عملکرد شش‌ماهه مناطق شهرداری، سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری به تفکیک و با در نظر گرفتن بودجه 1398 در موعد مقرر به شورا ارائه تا امکان بررسی و ارزیابی دقیق آن‌ها فراهم شود.
فارس
کد مطلب : ۲۱۷۱۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما