۰
plusresetminus

راز عمر طولانی ژاپنی ها چیست ؟

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۲۳
بر اساس آمارهای جهانی ، ژاپن از لحاظ نرخ امید به زندگی در جهان رتبه اول را به خود اختصاص اداده است؛ همچنین این کشور با داشتن ۷۱ هزار سالمند بالای ۱۰۰ ساله رکورد بیشترین سالمند ۱۰۰ ساله را نیز از آن خود کرده است.
راز عمر طولانی ژاپنی ها چیست ؟
شاید بسیاری از مردم جهان، ژاپنی ها را به سخت کوش بودند می شناسند مردمی که طولانی‌  ترین ساعت‌های کاری هفتگی در جهان را دارند و نکته جالبی که در این زمینه وجود دارد آن است که کارمندان این کشور در سال تنها 10 روز می توانند از مرخصی با حقوق استفاده کنند و طبق آمار رسمی این کشور، 63 درصد کارمندان نیز از این مرخصی ها استفاده نمی کنند و افرادی که از این مرخصی نیز استفاده کنند توسط مردم و خانواده هایشان سرزنش می شوند. اما در این گزارش تصمیم داریم به یکی دیگر از ویژگی های مردم این کشور یعنی طول عمر بالای آن ها اشاره کنیم و در مورد راز عمر بالای آن ها بپردازیم.

تعداد افراد 100 ساله در ژاپن

طبق آماری که روز گذشته وزارت بهداشت، کار و رفاه اجتماعی  ژاپن در آستانه جشن رسمی سپاسگزاری از سالمندان اعلام کرد؛ تعداد افراد بالاتر از صد سال در این کشور در مجموع بیش از 71 هزار نفر است که از این تعداد،  12 درصد از آن ها یعنی  8463 نفر را مردان و بقیه یعنی حدود 88 درصد را زنان تشکیل می دهند. بر اساس آمار وزارت بهداشت این کشور ، طی یک سال اخیر تعداد افراد بالاتر از صد سال در این کشور 1453 نفر افزایش یافته است ؛ این در حالی است که در سال های اخیر تعداد افراد بالاتر از صد سال در ژاپن همواره رو به افزایش بوده است. نکته قابل توجه در مورد سالمندان ژاپنی آن است که تعداد سالمندان 100 ساله در ژاپن در سال 1963 فقط 153 نفر بوده است.

راز طول عمر بالای ژاپنی چیست ؟

روزنامه بريتانيايي ايندپندنت در سال 2017 ، فهرستي از کشورهایی را منتشر كرد كه در آن مردمانشان از ميانگين طول عمر بالاني نسبت به ديگر کشورها برخوردار هستند. نکته جالب توجه در این گزارش ، صدر نشینی ژاپن در بخش امید به زندگی نسبت به سایر کشورها می باشد . اين گزارش تاكيد می كند كه بالا رفتن ميانگين طول عمر، ارتباط مستقيمي با رشد اقتصادي، بالا رفتن سطح خدمات پزشکی و عادت ‌هاي غذايي سالم دارد. در ادامه به هریک از عوامل که باعث طول عمر بالای این کشور شده است می پردازیم :

1- تغذیه سالم :

رژيم غذايي ژاپنی‌ ها برخلاف ديگر مردم جهان به تجربه آن ها از طعم‌ ها برنمی‌‌گردد؛ بلکه آن ها بیشتر از آن که به دنبال علایق خود در خوردن غذاها باشند بیشتر به دنبال آن هستند که غذاهایی بخورند که برای سلامتی آن ها مفید است یا به عبارت دیگر ، دارای تغذیه سالم هستند از جمله از عادت های خوب غذایی آن ها می توان به موارد زیر اشاره کنیم :

1-1- قبل از سير شدن، از غذا خوردن دست می ‌کشند
یکی از توصیه های پیامبر اکرم (ص) به مسلمانان دست کشیدن از خوردن غذا، قبل از سیر شدن است، توصیه ای که در کشورهای مسلمان چندان رعایت نمی شود ولی بر اساس تحقیقات انجام شده یکی از عواملی است که باعث طول عمر بالای ژاپنی گردیده است.  ژاپنی ها زمانی که حدود 80 درصد احساس سیری می کنند دست از خوردن غذا می کشند چرا که آن ها معتقدند مغز انسان ها حدود 20-10دقيقه از معده‌ عقب ‌تر است ؛ به همین دلیل زماني که احساس می ‌کنيد 80 درصد سير شده ‌ايد، دست از خوردن غذا می کشند؛ به عبارت دیگر ژاپنی ها هرگز پرخوری نمی کنند. همين پرخوری ‌ها که می ‌تواند به مرور زمان باعث اضافه ‌وزن،  چاقي، ابتلا به ناراحتي‌هاي قلبي، بالا رفتن کلسترول خون و در نهايت هم کوتاه شدن طول عمر شود.

1-2- از ماهي بیشتر استفاده می کنند
همان طور که می دانیم، ماهی یکی از مهمترین منابع پروتئین می باشد. در ژاپن نیز با توجه به موقعیت قرارگیری آن ها در کنار دریا و همچنین قیمت بالای گوشت در این کشور، بیشتر مردم ژاپن، از ماهی به جای گوشت استفاده می کنند. علاوه بر آن زنان ژاپني نیز معتقدند پوست ماهي برای زيبايی و شادابی پوست بسيار مفيد است. استفاده زیاد ماهی از دیگر عواملی است که باعث طول عمر بالای ژاپنی ها گردیده است . البته به جزء ماهی، ميوه ‌، سبزی ‌، شير، لبنيات و تخم ‌مرغ نیز جزء خوراکی های پر مصرف آن هاست.

1-3- مردم ژاپن پر تحرکند
مردم ژاپن، کمتر از ساير مردم دنيا کالري دريافت مي‌کنند و بيشتر از بقيه فعاليت فيزيکي دارند. معمولا بيشتر آن ها تا روزهاي آخر عمر خود مشغول کار و فعالیت هستند و هيچ ‌کدام ‌شان فعاليت‌ هاي فيزيکي را تحت هيچ شرايطي كنار نمی ‌گذارند. نتيجه اين کار هم طول عمر همراه با سلامت است.

1-4- اهل سيگار و الکل نيستند
از عوامل دیگری که باعث عمر بیش از 100 ساله ژاپنی ها شده است آن است که  بيشتر مردم این کشور در تمام طول عمرشان دخانيات، مخدرهای مختلف و سيگار و الکل مصرف نمی ‌كنند. محققان معتقدند آسيب سيستم تنفسی و قلب-عروقی در اثر مصرف‌سيگار و موادمخدر، يکي از عوامل کوتاه‌بودن طول عمر مصرف‌ کنندگان آن هاست. ضمن آن که مشروبات الکلی نیز می ‌توانند با تاثير منفي بر عملکرد کبد و کليه ‌ها، باعث از بين رفتن سلامت اين دو ارگان حياتی و پايين آمدن سن مرگ ‌و مير بگردند .

1-5- از مواد طبیعی به عنوان چاشنی غذا استفاده می کنند
شاید اگر سری به آشپزخانه منزل خود بزنید و در مورد موادی که به عنوان چاشنی در غذاها استفاده می شود سئوالی بپرسید خواهید دید که شکر، نمک، آبليمو، سرکه‌ های صنعتی و رنگ ها غیرطبیعی جزء مواد هستند که به عنوان چاشنی غذا در منازل ما استفاده می شود. این درحالی می باشد که ژاپنی ها به جای چاشنی های مصنوعی و صنعتی از چاشنی ‌های طبيعي مانند زيتون رنده ‌شده،  آبليموی‌تازه، روغن زيتون، عسل و آب مرکبات و ميوه‌ های ترش استفاده می کنند. اصلا همين دوري کردن مردم ژاپن از خوراکی ‌های صنعتی و گرايش آن ها به مصرف خوراکی ‌های طبيعی است که عمر طولانی را برايشان به ارمغان می آورد.

2- وضعیت بهداشت ودرمان در ژاپن :
ژاپن را می توان به عنوان یکی از کشورهای آسیایی مثال زد که به بهداشت و درمان مردم کشورش بسیار اهمیت می دهند. براساس نتایج برخی تحقیقات در زمینه کیفیت بهداشت و درمان در ژاپن ، کیفیت این خدمات با کیفیت ارائه خدمات بهداشت و درمان در آمریکا رقابت می کند. بر اساس قوانین این کشور، دولت مؤظف به بیمه کردن تمام مردم این کشور هستند و بیمه شدگان به توجه به درآمد خانواده و سن بیمه شده، 10، 20 و درنهایت 30 درصد هزینه درمان خود را پرداخت می کنند و مابقی را نیز دولت پرداخت می کنند. بهداشت و درمان در ژاپن خدمات فراوانی را از جمله آزمایش های غربالگری، مراقبت های قبل از زایمان و کنترل بیماری های عفونی و … را ارائه می دهد. علاوه بر آن استفاده از تکنولوژی های جدید و به‌روز نیز به پزشکان برای بالا بردن کیفیت درمان بیماران خود کمک می کند .
پس علاوه بر رژیم غذایی ماسب، کیفیت بالای بهداشت و درمان نیز  از عواملی است که باعث طول عمر بالای ژاپنی ها گردیده است.

3- ثبات اقتصادی :

یکی دیگر از عواملی که باعث طول عمر مردم این کشور شده است ثبات اقتصادی ژاپنی ها می باشد چرا که آرامش اقتصادی باعث ایجاد ثبات روحی و روانی در آن ها گردیده است و طی سال های اخیر به دلیل سیاست های که این کشور در این زمینه پیش گرفته است اقتصاد آن ها با رشد چشمگیری رو به رو گردیده است.

کلام آخر ...
کشور ژاپن می تواند به عنوان مثالی برای مردم و دولت مردان استفاده شود چرا که مردم این کشور با رعایت نکات تغذیه ای و بهداشت خود باعث پایین آمدن هزینه های دولت در این زمینه می گردند و مسئولین دولتی نیز با ایجاد فضای مناسب از لحاظ اقتصادی آرامش را برای مردم کشورشان فراهم آورده اند که نتیجه آن رشد روزافزون این کشور را در پی داشته است.
منبع: خبرگزاری علم و فناوری
کد مطلب : ۲۱۵۱۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما