به گزارش
حافظ خبر، به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مهندس «سیامک شمس» گفت: سامانه ۱۹۰ برای دریافت و رسیدگی به شکایات و گزارش های مردمی در مورد تخلف بهداشت محیط شامل تخلف مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، بهداشت مواد غذایی، آب و موارد مشابه مورد استفاده قرار می گیرد.
او ادامه داد: در چهار ماه نخست سال جاری بیش از چهار هزار شکایت در این سامانه ثبت و از سوی بازرسان بهداشت محیط پیگیری شده است که در مقایسه با زمان مشابه در سال ۹۷، به طور تقریبی دو برابر بوده و این موضوع نشان از اطلاع رسانی مناسب و اعتماد مردم به بازرسی ها دارد.
مهندس «شمس» افزود: شهروندان می توانند در تمامی نقاط استان، به صورت رایگان، بدون نیاز به پیش شماره و با تمامی اپراتورهای تلفن همراه و همچنین تلفن های ثابت، تنها با گرفتن شماره ۱۹۰ با سامانه تماس برقرار کرده و با راهنمایی منشی تلفن گویا با کارشناسان بهداشت محیط مستقر در ستاد وزارت بهداشت ارتباط برقرار کنند.
مدیرگروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه گفت: شکایت یا گزارش دریافت شده در سریع ترین زمان ممکن به بازرس بهداشت محیط منطقه موردنظر ارسال می شود و کارشناس بهداشت محیط منطقه بر اساس گزارش دریافتی، به محل مراجعه و با انجام اقدامات قانونی لازم و اعلام گزارش به ستاد مرکز بهداشت، نتیجه از سوی کارشناس توزیع خبر در سامانه درج می شود.
او ادامه داد: این سامانه طوری طراحی شده است که تمامی اقدامات تا حاصل شدن نتیجه باید ثبت و پیگیری شود، شاکی با تماس مجدد با سامانه بهداشت ۱۹۰ و اعلام کد رهگیری از نتیجه اقدامات مطلع می شود.
مدیرگروه سلامت محیط دانشگاه با اشاره به اینکه اطلاعات فرد شاکی محرمانه است، از شهروندان خواست تا هرگونه تخلف بهداشتی مشاهده شده در حوزه بهداشت محیط را در تمامی ساعات شبانه روز به سامانه بهداشت ۱۹۰ اعلام کنند