۰
plusresetminus

خطر جدی زنانه شدن اعتیاد

تاریخ انتشارسه شنبه ۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۱۵
مديركل بهزيستي فارس زنانه شدن مواد مخدر از دهه هفتاد تاكنون را زنگ خطري جدي در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي عنوان كرد و گفت: در دهه ٧٠ يك درصد، دهه هشتاد كمتر از ٥ درصد اما در دهه ٩٠ شاهد گرايش ٥ تا ١٠ درصدي زنان به مواد مخدر هستيم .
خطر جدی زنانه شدن اعتیاد
به گزارش حافظ خبر، سيد مرتضي موسوي دوشنبه سوم تير در يك كنفرانس خبري كه به مناسبت هفته جهاني مبارزه با مواد مخدر برگزار شد با بيان اينكه جامعه امروز تشنه بسياري از آگاهي‌ها از وضعيت موجود اجتماعي است، بر لزوم آسيب شناشي براي واقع نگري و تدوين يك نسخه اثربخش در جامعه تاكيد كرد و گفت: اگر در تدوين يك نسخه علل را نشناسيم، دچار مشكل خواهيم شد . وي با اشاره به ماهيت چند وجهي مسائل اجتماعي، افزود: اگر به درك درستي از مسائل و مشكلات برسيم با هزينه‌هاي كمتری اقدامات موثرتري خواهيم داشت؛ آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد مسائلی چند وجهی است و عوامل مختلفی در شکل‌گیری و اشاعه آنها نقش دارد .
موسوي با بیان اینکه آسيب‌هاي اجتماعي در گذر زمان ايجاد شده، گسترش مي‌يابد و يك پديده را به بحران اجتماعي تبديل مي‌كند، سيال بودن را از ديگر ماهيت‌هاي مشترك آسيب‌هاي اجتماعي عنوان و اضافه كرد: در عرصه مبارزه با مواد مخدر يك برنامه مبارزه با توليد و توزيع است كه مربوط به اداره اطلاعات و نيروي انتظامي است اما در بحث كاهش تقاضا دستگاههاي مختلف شكل گرفته است و بهزيستي از جمله دستگاه‌هايي است در سه حوزه ورود كرده است .
وي آگاه سازي عمومي، درمان و مداخله بهنگام كاهش آسيب و توانمندسازي را از مهمترين رويكردهاي بهزيستي در امر مبارزه با مواد مخدر ذكر و بيان كرد: شاه كليد اجتماعي شدن امر مبارزه بامواد مخدر، حساسيت مردم نسبت به عوارض و مشكلات ناشي از مصرف مواد مخدر است .
مديركل بهزيستي فارس با بیان اینکه، این سازمان فعالترين دستگاه در امر پيشگيري است، به فعاليت ٦٣٣ گروه اجتماع محور در محلات، محيط‌هاي كاري و آموزشي، نظامي، روستاها، مهدهاي كودك و ... اشاره و اضافه کرد: سال گذشته بيش از يك ميليون و ١٩٠ هزار نفر توسط اين گروهها آموزش داده شدند .
وي با بیان اینكه علي‌رغم برنامه‌هاي خوب و اثربخش دستگاه‌هاي متولي مبارزه با مواد مخدر اما متاسفانه سن گرايش به اعتياد و سيطره مواد و نوع آن تغيير كرده است، اظهار كرد: سن اعتياد به ١٥ سال كاهش يافته است .
مديركل بهزيستي فارس ادامه داد: امروز سمت و سوي مواد مخدر از سنتي به صنعتي به ويژه آمفتامين‌ها افزايش يافته و جامعه ما مستعد و خواهان استفاده از آنها است .
موسوي با اشاره به قرارگيري ايران در كنار بزرگترين توليد كننده مواد مخدر دنيا و عبور مواد از اين مسير ترانزيتي، گفت: جوان بودن جامعه و برنامه‌اي كه بيكانگان براي ما در شرايط فعلي پياده كرده‌اند، علاوه بر گسترش آسيب‌هاي اجتماعي باعث شده که شاهد افزايش گرايش به اعتياد باشیم .
وي كه معتقد است برنامه‌هاي بيگانگان موجب كاهش اميد به آينده در نسل جوان شده است، افزود: آگاهي اولين حق آدمي است و امروز مردم با استفاده از تكنولوژي به راحتي از وضعيت كشورهاي مختلف آگاهي پيدا مي‌كنند اما در برابر آن امكانات ما به اندازه‌اي نيست كه با چالش‌هاي منفي آن مقابله كنيم .
مديركل بهزيستي فارس با تاكيد بر اينكه بايد زيرساخت‌ها را آماده و در مرزها امنيت كامل را فراهم كنيم، گفت: بايد تفريح سالم و ايجاد اميد و نشاط در جامعه را در دستور كار قرار دهيم .
موسوي با بيان اينكه امروز ايران سپر بلاي دنيا شده و حدود ٥ درصد ایرانیان دچار اعتياد هستند، به سطح دوم اقدمات بهزيستي در حوزه درمان اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ٢١ مركز خود معرف و سرپايي در سطح استان فعال است كه سال گذشته دو هزار و ٩٣١ نفر به اين مراكز مراجعه كردند .
مديركل بهزيستي فارس با بيان اينكه يكصد مركز اقامتي كمپ ترك اعتياد در استان فعال است، عنوان كرد: معمولا در اين مراكز، افراد معتاد طي دوره ٢١ تا ٦٢ روزه در اين مراكز سم زدايي مي‌شوند .
موسوي با بیان اینکه در شیراز هزار و دویست تا هزار و هشتصد معتاد متجاهر در شیراز شناسایی شده که بین سی و پنج تا صد نفر آنان زن و چهل درصد هم غیرفارسی هستند، گفت: مرکز ماده شانزده شیراز، دویست و چهل نفر ظرفیت دارد، حال آنکه اسفند سال گذشته در کمپ‌های مختلف بالغ بر هزار و چهارصد نفر نگهداری شدند .
مديركل بهزيستي فارس ادامه داد: مجوز چهل و شش کمپ غیرمجاز ترک اعتیار در فارس طی سال‌هاي ٩٥ تا ٩٦ لغو مجوز شد و سال ٩٧ نيز كمپ غيرمجازي معرفي نشده است؛ این در حالیست که تمام کمپهای تحت پوشش بهزيستي استان فارس مجهز دوربين مدار بسته است و نظارت توسط کارشناسان بهزیستی به طور مرتب انجام می‌شود؛ کمپ‌ها به افرادی واگذار شده که سابقه اعتیاد داشته و اکنون پاک هستند .
مديركل بهزيستي فارس به اشتغالزايي ٦٠٠ معتاد بهبود يافته از سال ٨٨ تاكنون در اين كمپ‌ها هم اشاره و عنوان كرد: در هر كمپ به طور متوسط ٥ تا ١٠ نفر بهبود يافته مشغول به فعاليت هستند .

موسوي به درمان‌هاي غيردارويي در عطاري‌ها از طريق كپسول‌هاي دست ساز و اصطلاحا شربت بنفشه هم اشاره و با تاكيد بر آگاهي بيشتر خانواده‌ها، گفت: فروش اين نوع داروها در عطاري‌ها را تاييد نمي‌كنيم و به شدت با اين موضوع برخورد مي‌شود.سه عطاري طي سال‌هاي گذشته در سال‌هاي ٩٥ تا ٩٦ تعطيل شدند .
ایسنا
کد مطلب : ۲۰۷۱۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما