به گزارش
حافظ خبر، سالهاست که استان فارس مقام اول را در تعداد حوادث جادهای و مرگ ناشی از آن، در اختیار دارد و ظاهرا قرار نیست از این عنوان چشم پوشی کند؛ عنوانی که همایشها و کنفرانسها و نشستهای مختلف و ابراز نظرها و انتشار اخبار و البته اقداماتی که در راستای رفع نقاط حادثه خیز و بخشنده کردن جادهها انجام شده است، نتوانسته آن را از فارس بگیرد.طی سالهای گذشته بارها مسئولان از تلاش برای ایمن سازی جادههای استان فارس و رفع نقاط حادثه خیز و بخشنده کردن جادهها گفتهاند و مدام آمارهایی از عملکردهایشان در رسانهها منتشر شده است اما هر مسافری که جادههای فارس، تفاوتی نمی کند از کدام مسیر، را برای سفر انتخاب کند، متوجه حال بد آسفالت و علائم رانندگی در مسیرهای مختلف خواهد شد.
مشکلات جادههای فارس هرچه به مرکز استان، شیراز جنت طراز، نزدیک می شوی، وخیم تر می شود، جادههایی که نه تنها ایمنی را به ارمغان نمیآورد بلکه خود عاملی تاثیرگذار بر وقوع حوادث نیز خواهد بود؛ همان حوادثی که سرعت حرکت خودرو و راننده هم سهمی در وقوع یا پیشگیری از وقوعش دارد اما آسفالت و علائم و خط کشی مناسب و ... هم قطعا تاثیری بسزا در وقوع یا پیشگیری آن دارد.
دستاندازها، مسیرهای نا هموار، آسفالتی تراشیده یا خرده شده و شکسته، نبود علائم ایمنی مناسب، از بین رفتن رویه علائم راهنما، خوانا نبودن علائم، مخدوش بودن بسیاری از علائم و ... تنها بخشی از مشکلات جادههای فارس است.
جادههایی که علیرغم وجود هشدارهای متعدد در خصوص لزوم استراحت در محل مناسب، فاقد محلی مناسب برای رانندگانی است که در محورهای پرخطر و خسته کننده نظیر ایزدخواست به آباده و ایزدخواست به شهرضا، برای یافتن توقفگاهی امن، چشم میدوانند؛ جایی که آبی باشد و آبادی!!
مشکلات تنها در مسیر شیراز به اصفهان، نمود ندارد، بلکه در محور شیراز به سمت بوشهر نیز آسفالت خراب، جاده ناهموار، نبود یا کمبود علائم، مخدوش شدن تابلوها و .... به چشم می آید. اگرچه وفور این مشکلات در محدوده شهرستان شیراز، بسیار مشهودتر از سایر شهرستانهاست.
یک راننده کامیون که برای تعویض لاستیک پنچر شده، کنار جاده توقف کرده بود، به ایسنا منطقه فارس گفت: متاسفانه نظارتی وجود ندارد؛ فقط اگر تخلفی بکنی، یا مرگ انتظارت را می کشد یا پلیس راه و جریمه.
این راننده جوان، در حالیکه تایلورش را روی لاستیک پرتاب می کرد، به گردنه بعد از پلیس راه شیراز مرودشت اشاره و اضافه کرد: این گردنه اسفند سال گذشته آسفالت شده، حالا خودتان عبور کرده و دیدهاید که آنرا تراشیده اند.
او گفت: یکی از دلایل از بین رفتن لاستیک و صدمه خوردن به تمام سیستم فرمان و چرخ، همین جادههای رنده شده است!!
راننده اتوبوس مسافربری که برای مهر کردن دفترچه در پلیس راه شیراز اصفهان، توقف داشت به ایسنا گفت: ما که خسته شدیم از بس برای رد کردن دست انداز، فرمان چرخاندیم.
او گفت: آنقدری که مراقب دست انداز بودن آدم را خسته می کند، رانندگی و راه طولانی خستگی ندارد؛ متاسفانه همه راننده ها هم به جاده آشنا نیستند، خصوصا خودروهای سواری که یکدفعه با دیدن یک دست انداز حتی کوچک یا خرابی آسفالت، فرمان را می چرخانند یا ترمز می زنند.
این راننده خودروی مسافربری گفت: ما در کشوری زندگی می کنیم که نفت دارد، قاعدتا نباید جاده ها اینقدر نا بسامان باشد؛ تردید نکن که همین خرابی جاده در تصادف تاثیر دارد.
راننده دیگری که با خودروی سواری عمومی مسافران را بین شیراز و مرودشت جابه جا می کند، به ایسنا گفت: باور کنید که هر از مدت کوتاهی باید جلوبندی ماشین را تعمیر یا حتی تعویض کنیم.
او با تاکید براینکه استهلاک لاستیک خودرو به دلیل خرابی جاده بالا رفته است، گفت: با توجه به هزینه قطعات و لاستیک، مشکلات ناشی از وضعیت بد آسفالت جاده، فشار مضاعفی را به رانندگان وارد می کند؛ بیشتر ضرر متوجه کسانی است که رانندگی شغل آنان است اگرنه مسافر که یکی دو بار در سال شاید از یک مسیر عبور کند.
این راننده با تایید اینکه بسیاری از علائم رانندگی در مسیر شیراز به مرودشت، مخدوش و تخریب شده است، گفت: در یک مسیر اداره راه روی تابلوی قدیمی تابلوی دیگری نصب کرده و حداکثر سرعت را از 110 کیلومتر به 95 کیلومتر کاهش داده است؛ احتمالا قصدشان صرفه جویی در هزینه بوده است؟
راهداری مطلوب مردم نیازمند اعتبار است که نداریم!
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس گفت: اگر راهداري خوب و معقول مورد نظر مردم را اجرا کنیم سالانه هزار و ٢٠٠ ميليارد تومان اعتبار نیاز داریم!
علیرضا سیاهپور اعتبارات سال گذشته این سازمان را تنها ١٤٠ ميليارد تومان اعلام و اضافه کرد: با اين ميزان اعتبار به ناچار بايد سطح سرويس حداقلي و ايمني حداقلي براي كاهش مشكلات مردم ارائه كنيم .
او با بیان اینکه اداره کل راهداری فارس سياست خود را در نوروز ٩٨ بر انجام اقدامات زود بازده و كم هزينه گذاشته است، گفت: براساس تصمیم جلسات شورای ترافیک استان برای پنج شهر شيراز، مرودشت، كازرون، داراب و فيروزآباد کاهش سرعت از ١١٠ كيلومتر به ٩٥ كيلومتر تصویب و پلیس هم موظف به اعمال نظارت تصویری بر همین اساس شد.
مديركل راهداري حمل و نقل جادهاي فارس با بیان اینکه اطلاعيه نيز در محورهاي منتهي به اين شهرها نصب شد تا مردم بدانند سرعت خود را كاهش دهند، مدعی شد که كاهش ٤٨ درصدي تصادفات جادهاي در نوروز امسال در فارس ناشي از اجراي طرح كاهش سرعت در محورهاي پرتردد بوده است.
سیاهپور با بیان اینکه نوروز ٩٨ آمار كشته شدگان حوادث جادهاي فارس به ٤٤ نفر رسيد، در خصوص كمبود علائم رانندگي در بعضي نقاط پرتردد مانند جاده شيراز-مرودشت هم گفت: نصب تابلوهاي اخطاري و انتظامي به طور مرتب رصد ميشود .
او با بیان اینکه در محورهاي اصلي و شرياني كمبود تابلو جزيي است، خاطرنشان كرد: اگر بخواهيم راهداري خوب و معقول مورد نظر مردم ايجاد كنيم، سالانه به اعتباري بالغ بر يكهزار و ٢٠٠ ميليارد تومان براي كل محورهاي فارس نياز داريم.
سیاهپور ادامه داد: اعتبار كل محورها در سال گذشته تنها ١٤٠ ميليارد تومان بوده و با اين ميزان اعتبار به ناچار بايد سطح سرويس حداقلي و ايمني حداقلي براي كاهش مشكلات مردم ارائه كنيم .
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس، خراشیدن آسفالت در بخشی از محور شیراز – زرقان را که اسفند سال گذشته آسفالت شده بود را با هدف کاهش سرعت دانست و گفت: مشکلات جاده در محور مرودشت به آباده به دلیل سرمای شدید هوا بوده است!
سیاهپور گفت: در محدوده شمال استان ماه های انتهایی سال گذشته و ابتدای امسال شاهد تغييرات دمايي تا منفي ١٩ درجه نیز بودیم، به همین دلیل آسفالت یخ میزد و منجر به خرابیهایی شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس گفت: مطالبات پيمانكاران اين ادارهكل نيز زياد است اما در تلاش براي ترغيب آنها برای رفع موانع فوق هستيم .
تردد در جادههایی با آسفالت نامرغوب، خراش داده شده و دارای علائم راهنمایی مخدوش و ناخوانا، گاه به قیمت جان و گاه به قیمت وارد شدن خسارتهای مالی به مردم تمام میشود.
جدای از اینکه مردم خسارت وارده به دلیل خرابی جاده و آسفالت را باید از چه سازمان و نهادی مطالبه کنند، اگر مسئولان زیانهای ناشی از وضعیت بد محورهای برونشهری را محاسبه و با اعتبارات مورد نیاز، مقایسه کنند، برد با حفظ مال و جان مردم است!!
ایسنا