۰
plusresetminus

آیا امواج وای‌فای برای سلامتی مضر هستند؟

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۲
هنگامی که بافت‌های حساس بدن در معرض میدان شدید مغناطیسی قرار گیرند، حرارت ایجادشده و تحریک عصبی ناشی از این فرکانس آر‌اف، می‌تواند اثرات مضر بیولوژیک بر روی بدن داشته باشد. شدت این اثرات، تابعی از نرخ انرژی (توان) تابشی جذب‌شده در بافت بدن است.
آیا امواج وای‌فای برای سلامتی مضر هستند؟
به گزارش حافظ خبر، امروزه در بسیاری از ساختمان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و خانه‌ها از فناوری ارتباط بیسیم یا وای فای برای اتصال دستگاه‌های ارتباطی مانند رایانه‌های شخصی و گوشی‌های هوشمند به یکدیگر و همچنین اتصال به شبکه اینترنت استفاده می‌شود.
در برخی شهرها با استفاده از این فناوری، برنامه‌های وسیعی برای گسترش خدمات اینترنت در تمام سطح شهر در حال پیاده‌سازی است، این امر موجب بروز نگرانی در برخی شهروندان درباره اثرات احتمالی ناشی از تشعشع امواج الکترومغناطیس بر سلامت افراد شده است.
اثرات امواج وای‌فای بر سلامتی انسان چیست؟
فناوری ارتباط وای‌فای عمدتا از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز با طول موج ۱۲.۵ سانتی‌متر برای انتقال اطلاعات بین دستگاه‌های ارتباطی در فاصله چند ده متری استفاده می‌کند که البته بسته به باند فرکانسی، توان خروجی، بهره آنتن، نوع آن و همچنین تکنیک مدولاسیون، مقدار محدوده برد آن متفاوت خواهد بود.
لازم به ذکر است که باند فرکانسی آراف ۲.۴ گیگاهرتز، توسط برخی دیگر از وسایل همچون فر ماکرویو، دوربین‌های امنیتی، وسایل ارتباطی مجهز به بلوتوث و تلفن‌های بی‌سیم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از آنجا که باند فرکانسی آراف، در زمره فرکانس‌های غیریونیزان است، به‌خلاف اشعه‌های ایکس و گاما انرژی لازم برای شکست پیوندهای شیمیایی و یونیزه کردن اتم‌ها و مولکول‌های بافت‌های بدن و تخریب دی‌ان‌ای را ندارد.
اما هنگامی که بافت‌های حساس بدن در معرض میدان شدید مغناطیسی قرار گیرند، حرارت ایجادشده و تحریک عصبی ناشی از این فرکانس آر‌اف، می‌تواند اثرات مضر بیولوژیک بر روی بدن داشته باشد. شدت این اثرات، تابعی از نرخ انرژی (توان) تابشی جذب‌شده در بافت بدن است.
در گزارش وزارت بهداشت کانادا صراحتاً ذکر شده که تاکنون هیچ مبنای علمی در مورد اثرات مضر سلامتی مزمن، جدی و تجمعی ناشی از در معرض قرار گرفتن میدان فرکانس رادیویی کمتر از محدوده ذکرشده مشاهده نشده است.

علم و فناوری
کد مطلب : ۲۰۲۹۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما