۰
plusresetminus

علامه مصباح یزدی: "با حسن‎ظن هم نمي‏توان رفتار ساكتين فتنه راتوجيه‎كرد"

تاریخ انتشاردوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۳۱
در ماه های منتهی به انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، رفت و آمد گروه ها و جریانات سیاسی به بیوت و دفاتر علما و مراجع رونق زیادی گرفته است. از دیدارهای خصوصی و نیمه خصوصی گرفته تا دیدارهای پرسرو صدا و همراه با رپرتاژهای خبری، در این میان نیز برخی گروه ها با اهدافی سازنده و خیرخواهانه با علما و مراجع دیدار می کنند. در همین راستا دبیر کل و جمعی از اعضای شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی پیش از ظهر دوشنبه 18 دی ماه 91 با علامه مصباح یزدی دیدار کردند. در این دیدار حضرت علامه مصباح یزدی سخنانی واضح و صریح را درباره انتخابات آتی ریاست جمهوری، مبنای وحدت و شرط تحقق آن و عملکرد برخی افراد و جریانات سیاسی در گذشته مطرح کردند. از آنجا که برخی رسانه ها گزارشی سانسور شده و ناقص از این دیدار منتشر نمودند که به اصل برخی مباحث لطمه وارد کرده بود، گزارش کامل این دیدار را طی دو بخش منتشر می کند. بخش اول: گزارش اول مربوط به 20 دقیقه ابتدایی این دیدار می باشد که دبیرکل جمعیت ایثارگران ضمن ارائه گزارشی از عملکرد گذشته حزب خود، نکته نظارات و درخواست های خود از حضرت علامه را مطرح می کند. بخش دوم: گزارش دوم مربوط به مشروح سخنان مهم علامه مصباح يزدي در ديدار با جمعيت ايثارگران پس از سخنان حسین فدایی می باشد که علامه مصباح یزدی در دیدار با جمعیت ایثارگران، بوجود آمدن گروههای مخلص ، متدین و علاقمند به اسلام را یکی از برکات مهم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و به روشن سازی سیاست های کشور بعد از انقلاب پرداخت و از راه کارهای ممکن برای برون رفت از فتنه های در راه و انتخاب فرد اصلح در انتخابات آتی سخن گفت. گزارش این جلسه در ادامه مطلب قرار دارد... بخش اول سخنان معنادار فدايي در محضر علامه مصباح يزدي عذرخواهی علامه مصباح از حضار بخاطر تاخیر چند دقیقه ای حضرت علامه مصباح یزدی چند دقیقه ای دیر می رسد، همین تاخیرزمانی اندک که شاید دیگران آنرا بیش از حد طبیعی و مرسوم بدانند و حتی برخی مدیران، مسئولان و شخصیت ها نسبت به زمان های بیش از آن نیز دقتی نداشته باشند و حتی بعضا آنرا از شئون (!) جایگاهی خود ترسیم کنند، علامه را متواضعانه به عذرخواهی وا می دارد. انگار ایشان از کوچکترین مساله ای در قبال خود براحتی نمی گذرد لذا در همان ابتدای دیدار، از حضار بابت چند دقیقه تاخیرش عذرخواهی می کند و در اواسط جلسه نیز بار دیگر بابت این مساله عذرخواهی می نماید. در ابتدای این دیدار حسین فدائی دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ضمن معرفی همراهان خود، مطالبی را درباره پیشینه جمعیت ایثارگران و عملکرد گذشته خود و تلاش های گذشته شان برای تحقق وحدت در بین گروه های اصولگرا مطرح کرد و از کسانی که به نقشه ترسیمی وحدت مدنظر آنان عمل ننمودند نیز گلایه های صریحی نمودند. اولین گلایه فدایی و اظهار شهادتین! از نحوه شروع و اظهارات فدایی مشخص بود که وی برای عرض گلایه و شاید متقاعد کردن حضرت علامه برای همراهی با آنان در طرح و برنامه های آتی آمده است به گونه ای که فدایی حتی از اینکه دفتر علامه مصباح، زمان این دیدار را به وقت دیگری نینداخته تا افرادی چون فروزنده و نادران که مشرف به کربلا بودند هم برگردند و در این جلسه شرکت کنند، مختصر شکوه ای کرد. وی در ابتدا گفت: من مقدماً یک چند دقیقه ی کوتاه شهادتینمان را خدمت شما تقدیم کنیم و تقاضای ما از محضر شما، یعنی اعتقادم را عرض می کنم هر جا که حضرتعالی اشکالی می بینید، حتماً به ما بگویید که این اعتقادات و مواضع ما اگر جایی نقص و کمبودی دارد بگویید تا از محضرتان استفاده کنیم و اگر فرصتی هم شد یک چند دقیقه ای را یک مقدار خصوصی تر مطالبی را خدمتتان تقدیم کنم. اکثر دوستان ما هئیتی هستند فدایی اظهار داشت: به برکت اباعبدالله الحسین و هیئت های مذهبی و روحانیت، اکثر این دوستان با هیئت و مسجد بزرگ شده اند و دین شان را از روحانیت گرفته اند و قائل بر این هستند که دین پاسخگوی نیاز افراد در دنیا و آخرت ما است و این غیر از مسیر روحانیت بدست نمی آید. دبیرکل جمعیت ایثارگران اظهار داشت: روحانیت هم همان روحانیت فقاهتی سنتی با روش سنتی که حضرت امام فرموده اند. و همانطور که نظام هستی را توحید سامان داده و می دهد، در حوزه ی اجتماع و سیاسیت، انسجام امّت و جامعه و مردم از طریق ولایت حاصل می شود و رهبری الهی است که جامعه را در مسیر هدایت قرار می دهد و طبعاً در دوران غیبت این مجتهد جامع الشرایط است که این مسیر را هدایت می کند و ولی فقیه را ما در این مسیر نگاه می کنیم و بعد تبعیت از آن را یک وظیفه ی الهی می دانیم. ورود به عرصه سیاسی را بر مبنای وظیفه یک اصل می دانیم فدایی افزود: ورود در عرصه ی سیاسی را یک جهاد و یک وظیفه و تکلیف تلقی کرده ایم. در همان دهه ی هفتاد وقتی که آقا بحث تهاجم فرهنگی را مطرح کردند و بعد از جنگ در بنیاد بودیم و گروه های فرهنگی برای مبارزه با تهاجم فرهنگی را تشکیل دادیم و منشأ این شد که آرام آرام به صحنه سیاسی بیاییم چون گروه های سیاسی ولایی در این عرصه کم حضور داشتند، آمدیم در عرصه انجام فعالیت های سیاسی را بر مبنای یک وظیفه و تکلیف برای خودمان اصل دانستیم. دبیر جمعیت ایثارگران گفت: همان روزهای اول خدمت آقا رسیدیم و عرض کردیم که ما تصرف در امور سیاسی و اجتماعی جامعه را از شئونات صاحب الامر و طبعاً از طریق جانشین ایشان می دانیم و لذا بودن کسانی که مورد اعتماد شما باشند را در تشکیلات لازم می دانیم. برخی اصولگرایان بعد از رسیدن به قدرت مغرور شدند وی اظهار داشت: در انتخابات ریاست جمهوری 84، خب صحنه خیلی پیچیده بود و همه ی متدینین تقریباً به این جمع بندی رسیدند که جریانی دارد تلاش می کند که مسیر انقلاب را از مسیر اصلی خودش جدا کند. از سه چهار سال قبل دوستان تلاش زیادی کردند. یک فضای خوبی درست شد و یک صفا و صمیمیتی بین وفادارن به نظام شکل گرفت ولی آن توفیقات و موفقیت ها، آرام آرام برای بعضی احساس غرور یا هرچیز دیگری را متأسفانه سامان داد که آثار خوبی نداشت و نتیجه اش این شد که در انتخابات علی رغم تلاش های زیاد و گسترده ای که صورت گرفته بود و علی رغم اینکه بسیاری از این دوستان نظر و دیدگاه رهبری را می دانستند، راه خودشان را رفتند و این یک آسیب بسیار جدی و بزرگی است که متأسفانه هنوز بین نیروهای وفادار به نظام هست. فدایی بدون هیچ اشاره به منبع کشفیاتشان از نظرات مقام معظم رهبری، گفت: من به دوستان می گویم که این گروه ها ، افراد، شخصیت ها و سیاسیون به اندازه ای که برای خودشان در مسائل سیاسی و انتخابات حق قائل هستند، اگر اعتقاد و انصافی دارند، برای ولایت نیز لااقل حق قائل باشند. هرچند که ما باید تمام ظرفیتمان را صرف این کنیم که ببینیم که دیدگاه های رهبری چیست و تلاش کنیم که آن را به ظهور برسانیم و تکلیف و وظیفه ی ما این است که تمام ظرفیت هایمان را برای فهم خواسته رهبری و تحقق دیدگاه های ایشان بسیج کنیم. احمدی نژاد قرار بود رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف شود دبیر کل جمعیت ایثارگران افزود: در همان روزهای اول ما با آقای احمدی نژاد مشکل پیدا کردیم. یعنی ایشان در جلسه ای که در منزل ما هم بود و در واقع چهار نفر بودیم، گفت؛ من تکلیف دارم که به میدان بیایم. ما خیلی صریح و روشن گفتیم که این تکلیفی که شما می گویید یعنی چه و از کجا این تکلیف را بدست آوردید؟ قرار شد که برود سؤال و کسب تکلیف کند و یک مسیری را طی کرد، و بعد از آن آمد و گفت که من به این جمع بندی رسیده ام که رئیس ستاد آقای قالیباف شوم و از آقای قالیباف حمایت کنم اما او این کار را نکرد و در آن جلسات چهار نفره ای که بودیم پیمانی بسته شد، آن را هم عمل نکرد و مشکلاتی را به نظر من برای جامعه به وجود آورد. خواص بخاطر عدم حمایت از قالیباف باید پاسخگو باشند! فدایی بدون هیچ اشاره ای به دست آوردهای دولت نهم و تائیدات مکرر مقام معظم رهبری از دولت و همچنین با چشم پوشی از سوء استفاده های شهرداری تهران در ایام انتخابات و حجم انتقادات نخبگان جامعه به عملکرد شهردار تهران در ایام فتنه، در ادامه از اینکه خواص جامعه در انتخابات مجلس نهم به قالیباف اقبال نکردند و از احمدی نژاد حمایت کردند، گلایه کرد و گفت: البته در این میان نیروهای متدین و خواص سیاسی ما بی نقش نبودند، مخصوصاً خواص باید پاسخگو باشند که چرا چنین فرصت هایی را به وجود می آورند که یک عده ای از افراد بتوانند از این فرصت ها سوءاستفاده کنند. هزینه ی سنگینی را هم متوجه جامعه می کند که البته آنچه که اتفاق افتاد، خیر و برکت هایی را نیز برای جامعه ما انشاءالله داشته است ولی فرصت بی نظیری که خداوند برای ما فراهم کرد، می توانستیم به مراتب بیشتر از این در مسیر پیشرفت و تکامل انقلاب اسلامی و دستاوردهای انقلاب کار کنیم. انتقاد از عملکرد جبهه پایداری در انتخابات مجلس نهم فدایی به وقایع مجلس هشتم و نهم هم اشاره ای کرد و گفت: در بحث انتخابات مجلس نهم نیز برای ما یقین شد که متدینین و حزب الله لیست واحدی داشته باشند. محضر جنابعالی ( علامه مصباح یزدی ) و آقای آقاتهرانی نیز عرض کردیم.وی در انتقاد از لیست جداگانه جبهه پایداری در مجلس نهم، گفت: در انتخابات مجلس نهم، دوستان جبهه پایداری که خود را به شما منسوب می کنند، وقتی که وارد صحنه شدند گفتند که ما نمی خواهیم این وحدت به هم بخورد و می خواهیم که با وحدت کار کنیم و بعد هم گفتند که می خواهیم لیستی بدهیم که حداکثر توافق را داشته باشیم و به نظر من این ها آسیب به اردوگاه متدینین زد! تلاش یک جریان برای مقابل هم قرار دادن روحانیت فدایی در ادامه عنوان کرد: من خیلی صریح به دوستان عرض کردم و اعتقادم هم این است که جریانات مختلفی تلاش می کنند که روحانیت را مقابل هم قرار دهند. در این مقطع سیاسی اگر ما علمای بزرگمان را در مقابل هم قرار دهیم، هزینه اش خیلی سنگین است و جمع کردنش هم خیلی سخت و دشوار می شود. احمدی نژاد نمی خواهد براحتی کنار برود دبیرکل جمعیت ایثارگران ابراز داشت: حالا در عرصه ی جدیدی وارد شدیم که به نظر ما نظام سلطه، جریان فتنه و جریان انحراف نمی گذارد که جمهوری اسلامی به آسانی از این گردنه عبور کند، یعنی تلاش آنها این است، البته توهم دارند ولی آنها سرمایه گذاری و تلاش می کنند که یک آسیبی را وارد کنند،حتماً آقای احمدی نژاد نمی خواهد که این مسیر به آسانی از دستش خارج شود. جریان فتنه هم که سرمایه گذاری سنگینی کردند که بتوانند از این موقعیت استفاده کنند. نظام سلطه نیز به پشتشان می آید. منافقین،گروه های ضدانقلاب و تمام بحث های تحریم و نارضایتی های مردم و همه به خاطر این است که بتوانند این بی اعتمادی بین مردم و نظام را سامان بدهند و بعد نارسایی ها را به گردن رهبری بیاندازند و کل نظام را با چالش مواجه کنند. نماینده سابق مجلس عنوان کرد: ما بحث های زیادی را بین خودمان داشته ایم که ما چگونه از این صحنه عبور کنیم. هم باید بتوانیم که یک مشارکت گسترده ای را داشته باشیم که این خود مشارکت می تواند انقلاب را بیمه کند و هم بتوانیم که از این مشارکت گسترده یک خروجی داشته باشیم که آن خروجی واقعا خدمتگزار مردم و تابع ولایت باشد و در عین حال نیز کارآمدی لازم را هم داشته باشد. برای انتخابات آتی ریاست جمهوری واقعا وارد مصداق نشده ایم! فدایی بعد از گلایه های متعدد از عدم اقبال خواص جامعه به افرادی چون قالیباف، مدعی شد: ما واقعاً هیچ جا وارد مصداق نشدیم. الان نیز یک خبری که دوستان دفتر شما به ما دادند مکرر عملیات روانی روی جمعیت ایثارگران انجام می دهند و خبرهای جعلی بسیار منتشر کردند که بین اردوگاه متدینین را آسیب برسانند. وی بار دیگر تاکید کرد: ما واقعا هنوز وارد مصداق نشده ایم و اصلاً بحثی نیز بین خودمان نداشته ایم ولی فکر می کنیم که نباید بگذاریم که اشکالات و اختلافات جزئی بین متدینین باعث شود که خدایی ناکرده این صحنه ی آینده آسیب ببیند. فدایی گفت: ما برای اختلاف استعداد زیاد داریم ولی برای وحدت نیاز به تلاش های زیادی داریم. آنچه که امت اسلامی را به آن ضربه زده است اختلاف است. به صورت طبیعی می توان اختلاف کرد. اختلاف کردن کار سختی نیست ولی خون دل خوردن و زحمت کشیدن و پای وحدت نشستن و هزینه برای وحدت پرداختن، کار سنگینی است.وی در بیان شرایط تحقق وحدت ابراز داشت: برای وقوع وحدت، تدبیر و گذشت و ایثار می خواهد و این که بتوانیم به یک ساز و کاری برسیم که خروجی این ساز و کار منتهی به یک انسان وارسته ای که خدمت گذار ملت و تابع ولایت باشد. ساکتین فتنه را با تسامح اصولگرا می دانیم! نامزد انتخابات مجلس نهم تصریح کرد: پیش بینی مان این است که در واقع یک رقابت جدی را هم جریان فتنه و هم جریان انحراف را می اندازد و هم در درون نیروهای اصولگرا، ( حالا اصولگرا که می گوییم با تسامح در واقع. یعنی اگر بعضی از دوستانی که عده ای به آنها نسبت ساکتین فتنه را می دهند و در این اردوگاه هستند، اگر همه ی این ها را در نظر بگیریم!‌ ) در واقع یک جماعت به هم ریخته ای خواهد شد که این تکثر در بین نیروهای وفادار به نظام به نفع انحراف و فتنه و نظام سلطه است.فدایی افزود: حالا چگونه اینجا را مدیریت کرد، چگونه اینجا را برنامه ریزی کرد و چه ساز و کاری را باید طراحی کرد به نظر می رسد که نیاز به یک فضای محبت آمیز و گفتگوی منطقی و عقلانی بین نیروهای ولایی هست که بتواند از این مسیر به سلامت عبور کنند که اگر انشاءالله به یاری خدا و فضل الهی و عنایت امام زمان، ما بتوانیم در دوره ی آینده، یک فرد شایسته ای را برای مردم و نظام انتخاب کنیم، بسیار در آینده کشور و چشم انداز جهانی انقلاب و موقعیت منطقه ای مان موثر خواهد بود. بخش دوم مشروح سخنان مهم علامه مصباح يزدي در ديدار با جمعيت ايثارگران با حسن‎ظن هم نمي‏توان رفتار ساكتين فتنه راتوجيه‎كرد/ امروز هر ورشکسته‎اي برای فریب ما دم از وحدت می زند/ وحدت بدون حجت شيطاني است رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در این دیدار ضمن خوش آمد گويي به حاضرين اظهار داشت: تشریف فرمائی شما عزیزان و سروران به این موسسه که خانه شما است را خوش آمد عرض می کنم. بخاطر نعمت ولایت و برکات انقلاب باید خداوند را شکر کنیم علامه مصباح یزدی ابراز داشت: بنده وظیفه خودم می دانم که از این نعمتهای عظیمی که خداوند در این عصر و نیم قرن اخیر به جامعه اسلامی ما عطا کرده است از جمله وجود حضرت امام(ره) ، پیروزی انقلاب اسلامی و برکاتی که در سایه ی این پیروزی نصیب امت اسلامی شده است و بعد هم در زیر سایه ی رهنمودهای مقام معظم رهبری، صمیمانه در پیشگاه الهی شکرگزاری کنیم و از خداوند متعال بخواهیم که توفیق شکرگزاری و انجام وظیفه در این نظام را به همه ما عنایت کند. گروه های مخلص و علاقمند به اسلام و انقلاب یکی از برکات انقلاب اسلامی می باشد استاد اخلاق حوزه های علمیه افزود: یکی از برکاتی که بعد از پیروزی انقلاب نصیب جامعه ما شده است این گروههای مخلص و متدین و علاقمند به اسلام و انقلاب است که با انگیزه های بسیار خوب و با تلاشهایی که بعضی از آنها را من اطلاع دارم و دیگران را هم قیاس می کنم با آنهایی که می شناسم، انجام گرفته که غیر از تعالی روحی که برای خودشان داشته است خدماتی را هم برای انقلاب انجام داده اند و براکاتی نصیب جامعه اسلامی ما شده است. به همه گروه های اصولگرایی قلبا ارادت دارم عضو شورای فقاهتی جبهه پایداری اظهار داشت: در این جریان ما مواجه هستیم با سلسله شعارها و مفاهیمی مشترکی که در بین همه گروهها وجود دارد عمدتا آنچه که برای ما جالب است و به آن پایبند هستیم غیر از پایبندی به انقلاب و اصول ارزشهای اسلامی ، پایبندی به مساله ولایت فقیه و اطاعت از مقام معظم رهبری است. آن گروهایی که این دو شعار و مابقی موارد که ناشی از همین ها را می شود مطرح می کنند و به آن پایبند هستند اینها به اصولگرایان معروف شدند و من همه گروههایی که در این گروه می گنجند و می شناسم را واقعا و قلبا به همه آنها ارادت دارم چون افرادی بسیار خوب، متدین، فعال، مخلص، زحمت کش، رنجدیده، آماده برای تحمل سختیها، تهمتها و افترائات هستند و همه چیز را هموار می کنند تا خدمتی به اسلام و انقلاب انجام بدهند. باید با گروه هایی که بدنبال منافع شخصی اند، مقابله کرد رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) افزود: البته در مقابل، کسانی هم هستند که در اثر تجربه ای که داریم و عقلی که خدا به ما داده است درک کردیم که حسن نیت آنها در حد نصاب نیست و آنها را اصولگرا حساب نمی کنیم، منافع خانواده، بستگان، پست و مقام و چیزهای دیگر را بر منافع جامعه اسلامی ترجیح می دهند.عضو خبرگان رهبري ابراز داشت: تشخیص یک فرد نسبتا آگاه به امور جامعه و امور سیاسی، دست کم این است که اعتماد به اینها نداشته باشد و احیانا هم برای بعضی ها در بعضی موارد بینی و بین الله تشخیص می دهند که مقابله هم باید کرد نه تنها به عدم صلاحیت اکتفا کرد باید مقابله کرد و جلوی فسادها و تخریبهایی که پیش می آید گرفته شود. بینی و بین الله برای بعضی از برخوردهای فتنه گران و ساکتین فتنه یک توجیه معقولی سراغ ندارم علامه مصباح یزدی تاکید کرد: این به تشخیص افراد بستگی دارد ولی اجمالا ما خیلی روی آنها حساب باز نمی کنیم. یکی از نشانه های این افراد برخوردی بود که در فتنه 88 انجام دادند که بینی و بین الله بنده برای بعضی از برخوردها هنوز هم یک توجیه معقولی سراغ ندارم و نه تنها از لحاظ دینی و اسلامی توجیهی ندارد از لحاظ سیاسی هم توجیهی ندارد. هنوز برای خودم توجیهی ندارم که چرا حامیان آنها یا ساکتین چنین کاری را انجام می دادند.رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) ضمن تاکید بر اینکه بنده سران جنبش سبز را سران فتنه می دانم، گفت: این افراد سالیان سال در این کشور خدمت کردند بعضی از آنها مستقیما از طرف امام (ره) منصوب شدند ولی به هرحال یک همچین تحولاتی برای آنها پیدا شده است که برای ما هم قابل توجیه نیست.وی اظهار داشت: انسان هر چقدر هم که حسن ظن داشته باشد و توجیه کرده باشد اینطور رفتارها توجیه ندارند و نمی تواند آنها را توجیه کند و ما نمی دانیم که عملکرد آنان را چه توجیهی باید کرد. کسانی که در ایام فتنه به ولایت وفادار بودند را واقعا دوست داریم علامه مصباح یزدی افزود: اینها را ما حسابشان را جدا می کنیم اما سایرینی که واقعا با اخلاص کار می کنند و یکی از علائمشان هم این بود که در فتنه 88 جدا موضع گرفتند و اظهار نظر کردند، در تظاهرات شرکت کردند و وفاداری خود را به مقام ولایت به صورت مستقیم ابراز کردند ما همه اینها را خادم می دانیم و بخاطر همین خدمت هایشان واقعا دوست شان می داریم. وحدت همه اصولگرایان ایده آل است اما عملی نیست رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در پاسخ به برخی اظهار نظر پیرامون وحدت، ابراز داشت: خواه ناخواه می بینیم که اختلاف نظرهایی بین اصولگرایان است. البته ایده ال این است که سازو کاری در نظر گرفته شود که این اختلاف ها هم برداشته شود و همه یک جور فکر کننند یک سلیقه داشته باشند یک خط مشی سیاسی را دنبال کنند، این ایده ال است اما تجربه تاریخی همه کشورهای دنیای اسلام حتی تاریخ تشیع از آغاز تا بحال نشان داده است که چنین چیزی عملی نیست. یاران امام مجتبی(ع) هم بخاطر درک متفاوتشان وحدت با هم جمع نشدند علامه مصباح یزدی افزود: بعنوان مثال عرض می کنم؛ در میان ائمه اطهار (علیهم السلام) امام حسن مجتبی (ع) خیلی غریب است. این بزرگوار در وضع سیاسی، یارانی داشتند که اینها از اصحاب امیرالمو منین (ع) و از عاشقان علی بن ابی طالب (ع) بودند و نسبت به ائمه اطهار (علیهم السلام) ارادت خاصی داشتند و از یاران صمیمی امام حسن (ع) بودند اما در جریان صلح معاویه همین اشخاص معتقد و فداکار نسبت به امام حسن (ع) اعتراض می کنند و سجاده از زیر پای آقا کشیدند. استاد اخلاق حوزه های علمیه اضافه کرد: همین یاران امام مجتبی (ع) بودند که بعضی از آنها به امام (ع) می گفتند" السلام علیک یا مذل المومنین" علامه مصباح یزدی تاکید کرد: اگر ما بخواهیم از افراد برجسته تشیع نشان بدهیم باید اینها را هم نشان دهیم. آنها افراد ساده ای نبودند ولی اختلاف فهم تشخیص شان بود. حالا یا واقعا نمی دانستند یا اعتقاد به عصمت امام حسن (ع) نداشتند، عصمت به معنای عدم خطا برای برخی اصحاب ائمه ثابت نشده بود. رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) عنوان کرد: آنطور که حضرت امام (ره) هم گاهی اوقات در درسهایشان به آن اشاره می کردند چیزهایی که امروز به برکت تلاشهای علما ثابت شده است در زمان خود ائمه برای اصحابشان ثابت نبود. یادم است که حضرت امام (ره) در همین مسجد محمدیه ـ که عصرها درس اصول داشتند و صبح ها هم درس فقه شان در همان جا می آمدند ـ توی درس می فرمودند که ما خیال می کنیم از زمان ائمه (ع) همه شیعیان اثنی عشر را با همان اوصافی که ما می دانیم همه می شناختند. بعد حضرت امام (ره) فرمودند؛ زید بن علی بن الحسین برادر امام باقر (ع) و پسر امام سجاد (ع) ـ کسی که هم فضایلشان در روایات ذکر شده و هم کراماتی از او نقل شده است، مجاهدت هایی که انجام دادند و بدن ایشان به دار کشیده شد ـ با همه جایگاهی که او دارد، در عین حال مساله امامت باقر(ع) برای ایشان ثابت نبود. عضو خبرگان رهبری افزود: البته این داستان را امام (ره) نقل می کردند که اگر ایشان نقل نمی کردند، بنده به این آسانی جرات نمی کردم نقل کنم. حضرت امام (ره) فرمودند؛ روزی زید خدمت امام باقر (ع) نشسته بودند و حضرت اشاره فرمودند به اینکه من بعد از پدرم امام (ع) هستم ، جناب زید گفتند؛ برادر می دانید که پدر ما امام سجاد (ع) چقدر به من علاقه داشتند به گونه ای که لقمه می گرفتند و در دهان من می گذاشتند. اگر این مساله بود که شما امام واجب الاطاعه هستید و من باید از شما اطاعت کنم، چرا پدرمان نفرمودند؟ حضرت امام باقر (ع) در جواب فرمودند؛ "بگویند و شما نپذیرید!" علامه مصباح یزدی در توضیح این روایت ابراز داشت: به هر حال این روایتی است که حضرت امام (ره) به آن استدال می کردند، منظورم فهم تشخیص است ، چیز ساده ای نیست که با یک گفتگو و جلسه و بحثی رفع شود. اگر چنین چیزی ممکن بود که بزرگان و مراجع ما سعی می کردند همگی فتواهایشان را یکی کنند. علی رغم میل باطنی مراجع بر وحدت فتاوی ، حجتی بر این کار ندارند رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) افزود: ما شک نداریم که همه مراجع ما، بزرگانی که شناخته شده هستند و مرجعیت آنها ثابت است، می خواهند مردم راحت باشند و اختلافی در رفتار نداشته باشند و این یکی از مصالح ماست که بتواند یک فتوا حاکم باشد ولی می دانند که نمیتوان اینطور باشد چون کسی این را قبول دارد و دیگری به چیز دیگری استدلال می کند. علامه مصباح یزدی در تبیین بیشتر این موضوع گفت: هیچ استاد و شاگردی نداریم که فتوای آنها صد در صد مثل هم باشد. شاید نزدیکترین فتواهایی که ما سراغ داریم، فتاوای مقام معظم رهبری و حضرت امام (ره) است، ولی اختلاف نظر هم هست. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: قبل از اینها مرحوم آقای اراکی و مرحوم سید تقی خوانساری آنقدر به یکدیگر علاقه داشتند، مخصوصا آقای اراکی که ارادت خاصی به ایشان داشتند و دو تا پسر و یک دختر را به عقد و ازدواج خانواده آقای خوانساری در آوردند و خیلی به آقای خوانساری ارادت داشتند ولی در برابر این، به اختلاف ها دقت کنید. علامه مصباح یزدی گفت: این دو عالم بزرگوار همیشه با هم بودند، آیت الله اراکی آنچنان در برابر آیت الله خوانساری تواضع می کردند که خودشان را از اصحاب استفتاء و حتی منشی آقای خوانساری حساب می کردند، یعنی کسی که در ردیف اقای خوانساری بود؛ خود را منشی ایشان حساب می کرد ولی بالاخره در مواردی نتوانستند با یکدیگر توافق کنند. در فتوای شرعی با وجودی که منابع واحد و مشخصی هستند ولی با این حال اختلاف فهم دارند. رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) تاکید کرد: وقتی در علوم شرعی اینجور است، ما نمی توانیم توقع داشته باشیم که در امور عادی به گونه دیگری باشد، چون منابع آن خیلی مختلف و متکثر است. خیلی چیزها ممکن است این بداند و آن یکی اصلا اطلاع نداشته باشد. مسائلی درباره برخی اشخاص می دانم که به هیچ وجه نخواهم گفت علامه مصباح یزدی تصریح کرد: من مواردی را نسبت به بعضی از اشخاص سراغ دارم که احتمال می دهم اگر اینجا هم بگویم شماها هم مثل من خیلی تعجب کنید ولی من هرگز نخواهم گفت چون مساله سری است ولی به هر حال مسائلی هست و بزرگان ما از این مسائل اطلاع ندارند. رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) تاکید کرد: وقتی منابع اطلاعی مختلف است و در دسترس همه نیست، نهایتا کسی چیزی می گوید و دیگری چیز دیگری می گوید، علاوه بر دیدگاه های شخصی که کسی به مساله ای اهمیت بیشتری می دهد و دیگری به چیز دیگری اهمیت می دهد. وی ابراز داشت: روحانیون به مسائل دینی و فرهنگی بیشتر اهمیت می دهند اما مردم دیگر بیشتر به مسائل رفاهی و اینطور مسائل اهمیت می دهند و یک عده دیگر به مسائل بین المللی و ارتباطات با کشورهای دیگر اهمیت می دهند، تبعا کسی که در آن جهت ممتاز است برای آنها اهمیت بیشتری دارد. علامه مصباح یزدی گفت: اینکه آدم توقع داشته باشد، تشخیص همه خوبان و کسانی که حسن نظر دارند در مورد کاندیدایی یکی باشد، این توقع بجایی نیست و عملا هم نشده است مگر اینکه در این امر دایر شود بین یکی با یکی دیگر که حتما فاسد است و اگر ما به این رای ندهیم حتما آن فرد فاسد پیروز خواهد شد که چنین چیزی در دوره اصلاحات بعضا اتفاق افتاد.رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) اظهار داشت: این ممکن است که توافقی در عمل بخاطر یک مساله استثنایی باشد اما در غیر چنین قضیه ای اینکه همه بگویند این اصلح است، خیلی نادر می باشد. بنابراین این فکر آرمانی و ایده الی که فکر کنیم همه خوبان و اصولگرایان بر روی یک فرد واحد فکر کنند، عملا فکر دور از واقعیتی است البته اگر بشود خیلی خوب است. علامه مصباح یزدی گفت: سلیقه ها آنقدر مختلف و دیدگاهها آنقدر متفاوت است که کسیکه مسئولیت قبول می کند تبعا می خواهد یاران و همکارانی داشته باشد که در جهت فکر او کار کنند، نمی توان به او تحمیل کرد که تو با این آدم کار کن وزیر تو فلان فرد باشد در صورتیکه با فکر تو مخالف است. تفاوت انتخاب در ایران و غرب وی افزود: البته در کشورهای خارجی عملا چنین چیزی می شود و دولتهای ائتلافی با اینکه اختلاف سلیقه دارند تشکیل می شود ولی برای اینکه این حزب برنده شده شود و برای رقابت دو نفر باهم ائتلاف می کنند و کابینه را هم این دو نفر تعیین می کنند ولی آنجا با ما خیلی فرق می کند، آنجا دعوا سرمنافع و تقسیم منفعت است. اما ما اینطور نیستیم دنبال اهداف انقلاب هستیم و هرکسی که مسئولیت قبول می کند می خواهد صلاح جامعه را پیاده کند و این نمی تواند با کسی که نظرش چیز دیگری است، توافق کند علاوه بر اینکه هیچکدام از این افراد معصوم نیستند و در ته دل خواسته هایی دارد خود او هم نمیداند از کجا آب می خورد ولی به هر حال نمی تواند با کسی دیگری توافق کند این خواسته ها تداوم دارد و در عمل خود را نشان می دهد تا کار می رسد به جاهایی که نباید برسد. علامه مصباح یزدی اظهار داشت: این فکر که همگی توافق کنند بر روی یک نفر عملا دیده ایم که نمی شود و توقع اینکه اصولگرایان بر روی یک نفر توافق کنند و همه بگویند
کد مطلب : ۲۰۰۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما