۰
plusresetminus
دانشمندان سرانجام دریافتند

چرا گورخرها راه‌راه هستند؟

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۵
گورخرها را همواره با راه‌راه‌های سیاه و سفید برجسته روی بدن‌شان تشخیص می دهیم. اما تا همین اواخر هیچ کس اطلاع نداشت که به چه دلیل چنین الگوهای راه‌راه نامعمولی بر روی بدن آنها بوجود آمده است. از ۱۵۰ سال پیش تاکنون در میان زیست‌شناسان مطراحی همچون چارلز داروین و آلفرد والاس این بحث وجود داشته است.
چرا گورخرها راه‌راه هستند؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ، گورخرها را همواره با راه‌راه‌های سیاه و سفید برجسته روی بدن‌شان تشخیص می دهیم. اما تا همین اواخر هیچ کس اطلاع نداشت که به چه دلیل چنین الگوهای راه‌راه نامعمولی بر روی بدن آنها بوجود آمده است. از ۱۵۰ سال پیش تاکنون در میان زیست‌شناسان مطراحی همچون چارلز داروین و آلفرد والاس این بحث وجود داشته است.
تا به امروز ایده های بسیاری در این زمینه وجود داشته است. اما تا همین چند سال پیش هیچگونه تلاش جدی برای آزمودن این ایده‌ها انجام نشده بوده است. این ایده‌ها را می‌توان به چهار دسته کلی تقسیم‌بندی کرد: 
۱. گورخرها راه‌راه هستند تا بدین وسیله از چنگ شکارچیان خود فرار کنند. ۲. گورخرها به دلیل زندگی اجتماعی خود راه‌راه هستند. ۳. گورخرها راه‌راه هستند تا بدن خود را سرد نگه‌ دارند. ۴. گورخرها راه راه هستند تا حشرات گزنده در امان باشند.
چرا گورخرها راه‌راه هستند؟
در میان این چهار ایده کلی تنها مورد آخر توانسته‌ است پس از آزمایش ها و مشاهدات به قوت خود باقی بماند. تحقیقات اخیر دانشمندان جزئیات بیشتری را در این زمینه روشن خواهد کرد.
یافته‌ها ما را به این سو می‌کشانند که بهترین دلیل برای تکامل گورخرها به چنین ظاهری مقاومت در برابر حشرات بوده است. به ویژه انکه حشرات گزنده آفریقایی بیماری‌هایی را نظیر تریپانزوما، بیماری اسب آفریقایی و آنفلوانزا اسبی را حمل می‌کنند که می‌توانند برای این گونه ها مرگ آفرین باشند. به دلیل پوشش‌های بریده بریده این جانوران، گورخرها به شدت به عنوان مناطقی برای کاوش اینگونه حشرات مستعد هستند.
در نهایت به نظر می‌رسد وجود این الگوهای خزمانند که به فرار حشرات گزنده و حامل بیماری‌های مرگبار منتج می‌شود، عامل اصلی راه‌راه ماندن این جانوران در جریان تکامل بوده است.

علم و فناوری
کد مطلب : ۱۹۹۳۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما