۰
plusresetminus

توضیحات فنی و اجرایی علل حادثه سیل شیراز

تاریخ انتشارپنجشنبه ۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۱۷
مهندس خداشناس, شهردار سابق منطقه3 در طی مطلبی به توضیحات فنی و اجرایی علل حادثه سیل شیراز پرداخته است.
توضیحات فنی و اجرایی علل حادثه سیل شیراز
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ، مهندس خداشناس, شهردار سابق منطقه3 در طی مطلبی به توضیحات فنی و اجرایی علل حادثه سیل شیراز پرداخته است که در ادامه می خوانید:::

1 -متاسفانه عدم لایروبی مسیر منتهی به کانال دفع آبهای سطحی دروازه قرآن و گرفتگی دهانه ورودی آن علت اصلی حادثه  سیل شیراز میباشد.
قابل ذکر است طول این مسیر و دره آبگیر در ورودی شیراز حدود کمتر از 2 کیلومتر از محدوده آب زنگی آغاز  میگردد که به دلیل وجود تعمیرکاران خودرو، نمایشگاهها و فروشگاههای فصلی، کمپ نوروزی و مرکز نیروی انتظامی همواره بایستی  مراقبت و تمیز گردد ضمن آنکه متاسفانه به دلیل عدم نظارت صحیح در یکی دو سال گذشته صدها کامیون ناخاله در اطراف این  دره از محدوده آب زنگی تخلیه شده است.
قابل ذکر است در سنوات قبل ضمن پاکسازی مداوم این مسیل با احداث یک کیوسک  نگهبانی عدم تخلیه ناخاله و ساخت و ساز خلاف منازل مسکونی آب زنگی کنترل میگردید. 

2 -انتخاب سیاسی مدیران شهرداری در دور پنجم شورای اسلامی شهر شیراز و عدم تخصص، تجربه و کارآمدی آنان یکی از علل اصلی این حادثه است.
به طور مثال معاونت اجرایی که حوزههای اصلی خدماتی و مدیریت بحران زیر نظر اوست دارای مدرک  پرستاری و شهردار منطقه 3 نیز بدون داشتن یک روز تجربه اجرایی و مدرک مرتبط انتخاب گردیده و در زمان حادثه کاملا سردرگم  بودند و اصلا اطلاعی از چگونگی روند پیشگیری حادثه و مدیریت آن بحران را نداشتند.  

3 -حداقل کار توسط مدیران جدید این بود که باید از اطلاعات مدیران قبلی استفاده مینمودند که در این مورد قابل ذکر است  علیرغم اصرار مهندس خداشناس، شهردار اسبق منطقه 3 در رابطه با ارائه نکات اجرایی سطح منطقه 3 هیچ توجهی در زمان تغییر و تحول مدیریت این منطقه به این مهم صورت نگرفته است.  

4 -در حادثه سعدی نیز متاسفانه عدم تکمیل خیابان 22 متری سعدی و لوله گذاری آن که به پشت آرامگاه وصل میشده و صرفاً  فاصلهای کمتر از 222 متر از لوله گذاری باقیمانده بوده که متاسفانه در مدیریت جدید شهرداری منطقه 3 طی یک و نیم سال گذشته  پروژه متوقف میگردد، تاثیر زیادی در ایجاد خسارت به اموال مردم داشته است. 

5 -متاسفانه مشاوران شورای اسلامی و شهرداری شیراز بعد از حادثه به جای گذاشتن توان خود برای تسلی خاطر بازماندگان و  
آسیبدیدگان حادثه با ایجاد جوسازی و شایعه سازی که به عنوان مثال شهردار دو دهه پیش شیراز به علت اجرای جاده ورودی مقصر  
این حادثه است یا ایجاد شایعه تخریب پل یا بند آبگیر یا ساختمان سازی سپاه در بالادست صرفاً به دنبال دور کردن انتقادات از  
جناح سیاسی حاکم بر شورا و شهرداری فعلی و ناکارآمدی آنان در مدیریت 2 سال گذشته شهر شیراز هستند.
این در حالی است که احداث جاده و کانال دفع آبهای سطحی زیرین آن با مطالعات و تایید مشاورین صورت گرفته و در صورت مراقبت صحیح دچار  حادثه نمیگردید و پادگانهای نظامی نیز در فاصله بیش از 20 کیلومتری و بعد از محدوده زیباشهر بوده و اصالً شیب زمین پادگانها به سمت دشت شیراز نیست و همچنین پیمانکار پل احداثی کمربندی شیراز فارغ از آبگیر نبودن آن و داشتن مطالعات لازم، سپاه  نبوده و توسط وزارت راه در حال اجراست.
و در آخر هم با صدور بیانیه نماینده حقوقی شهرداری مبنی بر بیمه بودن شهر و پرداخت  
خسارت با حکم قضایی موجب جریحه دار شدن احساسات مردم آسیبدیده گردیده اند.  

در نهایت مقامات قضایی بدون وابستگی سیاسی  میبایست با این سهل انگاری آشکار که باعث ایجاد بدنامی برای شهر شیراز و ثبت رکوردی خسارت بار در  دنیا که تنها با حدود ۱۰-۲۰ میلیمتر بارندگی تا این میزان جان و مال مردم مورد آسیب قرار گیرد، برخورد قاطع نمایند.
کد مطلب : ۱۹۸۸۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما