حکایت کالای ایرانی و حمایتی که آن را پاسکاری میکنیم!/ راهکارهای مردمی برای تحقق عملی شعار سال
تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۷
یکی از مشتریان فروشگاه میگفت: هرکس نقش خود را نمیشناسد یا فراموش کرده و آن را کتمان میکند و مرتب به نقش بقیه ایراد میگیرد. اگر پاسکاری بیهوده برای رفع تکلیف نداشته باشیم زودتر و بهتر به نتیجه میرسیم.
به گزارش "حافظ نیوز"، سال نو شد و سال جدید هم نامگذاری شداما نام سال خیلی نو نبود و به نظر میرسدبار کارهای برزمین مانده سالهای قبل را به دوش میکشد.
از سال ۱۳۸۸ با حركت به سمت اصلاح الگوی مصرف و سال ۱۳۸۹ با همت مضاعف، کار مضاعف نامگذاری سالها رنگ و بوی اقتصادی پیدا کرد. سال ۱۳۹۰ با نام جهاد اقتصادی وسال ۱۳۹۱با عنوان تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه ایرانى فرمان صریح و شفاف از سوی فرمانده اعلام شد و در سالهای بعد با عنوانهایی چون حماسهی سیاسی و حماسهی اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی، اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال این روند ادامه پیدا کرد و مشخصا امسال به سال «حمایت از کالای ایرانی» رسیدیم.
بهنظر میرسد فرمانده برای تبیین مفهوم کلی جهاد اقتصادی سنگر به سنگر شخصا اقدام کرده و در حال پیشروی هستند. اینکه در تقریبا یک دهه گذشته مباحث اقتصادی در اولویت نامگذاری سالها قرار گرفته به روشنی گویای اهمیت موضوع است اما نقش ما در این مسیر چیست؟ تاکنون به نقش خود در این جهاد تمام عیار فکر کرده ایم؟ بهراستی غیر از بنر چاپ کردنو مقاله نوشتن و سخنرانی مبهم و کلی در همایشهایی که معمولا بدون خروجی عملی ابتر میمانند و مزین کردن سربرگها در نامهنگاریهای اداری برای تحقق شعار سال چه کارهایی می توان کرد؟ اینکه امسال آحاد مردم مخاطب خاص نامگذاری سال قرار گرفتند نکته قابل توجهی بود. بارها در طول سخنرانی تکرار شد کههم مردم هم مسئولین مخاطب این نامگذاری هستند. مردم در عرصههای مختلف نشان دادند میتوانند خلاقانه پیشاپیش صف مسئولین حرکت کنند.
با جهت دهی واضحی که در تعیین مخاطب وجود داشت امسال ابتدا به سراغ مردم رفتیم تا نظرشان را درباره نامگذاری سال و نقشی که برای خودشان در تحقق آن تعریف کردند، جویا شویم. اطراف فروشگاهها جای خوبیبرای این پرسش و پاسخها بود چون علاوه بر زبانو کلام، سبدهای خرید هم حرفهای زیادی برای گفتن داشتند.
برخی تا با سوال ما درخصوص اینکه چند درصد از خرید شما تولید داخلی هست مواجه میشدند با شرمندگی به سبد خرید نگاه میانداختند و به فکر فرومیرفتند که چقدرراحت میتوانستند در تحقق شعار سالیا حداقل کمک به همنوعان تولید کننده سهیم شوند و غفلت کردند. حتی چند نفر به فروشگاه برگشتند و اقلامی که مشابه داخلی اش در فروشگاه موجود بود را عوض کردند و موقع خروج از ما که مشغول صحبت با سایر مشتریان بودیم، بخاطر یادآوری نام امسال تشکر کردند.
برخی با افتخار سبدشان را با جزئیات خرید تشریح میکردند و تک تک برندهای ایرانی که تجربه مصرفشان را داشتند و راضی بودند معرفی میکردند.برخی هم با خنده میگفتند: «دوربین مخفی هست؟» و سریع دور میشدند تا در حافظهدوربین مخفی که درخیال شان متصور شده بودند،تصویری از سبد خریدشان ضبط نشود، غافل از اینکه دوربین مخفی باشد یا نباشد، تاثیر تک تک این سبدها با درصد اجناس داخلی و خارجی روی سرنوشت تک تک ما ثبت و ضبط میشود. وظیفه مردم حمایت با خرید محصولات داخلی؛ وظیفه دولت مبارزه با قاچاق و رفع موانع تولید
یکی از مشتریان که جوان تحصیلکرده ای بود توضیح میداد: نمیشود فقط با نام سال از کالای ایرانی حمایت کرد بهترین حمایت تولید با کیفیت است؛ کالای ایرانی باید بتواند در کیفیت و قیمت تمام شده با مشابه خارجی رقابت کند. دوستش که با هم در یک دانشگاه و رشته مدیریت بازرگانی همکلاس بودند پاسخ داد: همه با لزوم ارتقای کیفیت موافق هستند اما همه برندهای با کیفیت هم از اول کار محصولاتی با این سطح از کیفیت نداشتند بلکه با حمایت مردمی و دولت شان پیشرفت کردند و جواب اعتماد وپشتیبانی مردم و دولت را دادند. درست است که وظیفه تولید کننده تولید با کیفیت و کنترل قیمت تمام شده است اما وظیفه مردم هم حمایت با خرید محصولات داخلی و وظیفه دولت هم مبارزه با قاچاق و رفع موانع تولید و حمایت برای صادرات اجناس با کیفیت است. اگر هرکس در جایگاه خود انجام وظیفه کند و پاسکاری بیهوده برای رفع تکلیف نداشته باشیم زودتر و بهتر به نتیجه ملموس میرسیم. در حمایت از کالای ایرانی هرکس نقش خود را ایفا کند
عاقله مردی که از کنارمان میگذشت وحرفهایمان را شنیده بود، گفت: همه مشکل همین است که هرکس نقش خود را نمیشناسد یا فراموش کرده و آن را کتمان میکند و مرتب به نقش بقیه ایراد میگیرد. همین رسانهها فقط پولشان را میشناسند. کدام رسانه حاضر است بدون پول کالای ایرانی تبلیغ کند یا از پول بگذرد و کالای خارجی تبلیغ نکند؟
خانمی که با افتخار لیست اقلام ایرانی سبدش را می شمرد، گفت: همیشه هم مشکل کیفیت نیست بعضی از ما عادت کردیم فقط بهانه بگیریم و کمکاری هایمان را توجیه کنیم اجناس با کیفیت ایرانی کم نیستند. من هنوز لوازم خانگی جهیزیه خود را که از بهترین برندهای ایرانی بودند در منزل دارم و بیش از سی سال از عمرشان میگذرد و مثل روز اول کار میکنند. نسبت به کالای ایرانی تعصب داشته باشیم
خانم جوانی که جذب بحث شده بود گفت: اصلا اگر کیفیت نسبت به مشابه خارجیپایین تر بود تکلیف چیست؟ فکر میکنم کلید واژه «تعصب» تا حد زیادی راه را روشن کرده باشد، من ادبیات خواندم وناخودآگاه روی استفاده از واژهها در نامگذاری سال و سخنرانیها دقت میکنم. وقتی تاکید میشود روی خرید کالای ایرانی تعصب داشته باشید یعنی کمی نقصها و ضعف ها را نادیده بگیریم تا تولید کننده هم با حمایت ما بتواند کیفیت را ارتقا دهد. جهاد است دیگر، خیلی از ماها ادعای فدا کردن جان در راه آرمان های دین و کشور داریم کمی دقت در پول خرج کردن از جان دادن که سختتر نیست. کالای با کیفیت ایرانی به سهولت در دسترس باشد
خانم دیگری که از شیطنت بچه هایش در فروشگاه کلافه شده بود، گفت: غیر از بحث کیفیت بحث سهولت دسترسی هم خیلی مهم است. شما طبقات همین فروشگاه را ببینید کنار هریک محصول ایرانی حداقل پنج شش مشابه خارجی است. مگر یک خانواده چقدر میتواند برای خرید وقت بگذارد. گاهی محصولات فرسنگها دورتر از مرزهای ما دراولین مغازه محل یا فروشگاه در دسترس است اما چندین مغازه و فروشگاه را باید دنبال یک محصول ایرانی بگردیم. این ضعف را باید برای حمایت از کالای ایرانی هم که شده حل کرد. فروشگاههایی که فقط محصولات ایرانی می فروشند به صورت ویژه معرفی شوند
وی افزود: مدیران فروشگاه ها و مغازه داران و توزیع کنندگان نقش مهمی در این قضیه دارند. توزیع خیلی از محصولات با کیفیت ضعیف است و باعث شکست کار میشود. خیلی از ادارات ونهادها و اقشار مختلف فروشگاه ویژه خودشان دارند در گام اول میتوان از همین فروشگاهها شروع کرد و ضعف توزیع محصولات ایرانی را حل کرد. حتی در قالب پیام بازرگانی که نصف آنتن تلویزیون ما را گرفته میتوان مغازهها و فروشگاههایی که فقط محصولات ایرانی می فروشند به صورت ویژه معرفی کرد تا مردم در دسترسی به محصولات سردرگم نباشند.
وقتی از در خروجی فروشگاه دور میشدم، صحبتها و عکس العملهای مردم در ذهنم مرور میشد و فکر میکردم اگر ارادهای بر عملی کردن شعار سال وجود داشته باشد، میتوان با دور زدن فروشگاهها و شنیدن پیشنهادات وانتقادهای مردم به کارشناسیترین راهکارهای عملی رسید. برای تحقق شعار سال کمی دورتر از کیبورد و مانیتور کارهایی فراتراز طراحی بنر و نوشتن یادداشت و طراحی سربرگرگ نامه هم میتوان کرد.