۰
plusresetminus
معرفی جاذبه‌های گردشگری داراب

رونق‌ گردشگری داراب در گرو توجه به جاذبه‌های طبیعی/ ظرفیتی که گمنام است

تاریخ انتشاردوشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۰
شهرستان داراب در کنار اماکن گردشگری شاخص و شناخته‌شده، جاذبه‌هایی دارد که کمتر به چشم آمده و شناخته‌شده و معرفی جامع و درآمدزایی از طریق آن‌ها، نیازمند برنامه‌ریزی مدون و هدف‌دار است.
رونق‌ گردشگری داراب در گرو توجه به جاذبه‌های طبیعی/ ظرفیتی که گمنام است
به گزارش "حافظ نیوز"، وارد شهر که می‌شوی عطر بهارنارنج مدهوشت می‌کند، فضا سراسر عطرآگین است... عطری طبیعی، رایحه‌ای که ارمغان بهاری است... شکوفه نارنج با حس ملموس تازه شدن از مسافران استقبال می‌کند و در بدو ورود کمتر کسی این جمله را به زبان نمی‌آورد «عجب عطری همه‌جا را پرکرده» حتی شهروندان و مردمی که عمر خود را اینجا سپری کرده‌اند نیز هنگام تردد در خیابان‌های شهر از این رایحه بی‌نظیر و فراگیر، مشعوف می‌شوند گویی این حس دلپذیر برای آن‌ها نیز تازگی دارد.
 می‌توان گفت عطر بهارنارنج جاذبه‌ای گردشگری برای داراب به شمار می‌آید، جاذبه‌ای که به‌راحتی در دسترس عموم است و همه از آن استفاده می‌کنند.
جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی داراب درزمینهٔ گردشگری بی‌شمار و بعضاً کم‌نظیر است اما در جای‌جای این شهر تاریخی، روستاها و بخشهای تابع آن جاذبه‌هایی وجود دارد که کمتر به چشم آمده و معرفی‌شده است که معرفی جامع و کامل همچنین درآمدزایی از طریق آن‌ها، نیازمند برنامه‌ریزی  مدون و هدف‌دار است.
جاذبه‌های طبیعی شاخص داراب شامل تنگ رغز، چشمه گلابی در منطقه فسارود، آبشار فدامی و کاسه تراشون در بخش فورگ، چشمه خرتنگ در بخش چشمه آب رستاق، سد رودبال، و روستاهای هدف گردشگری نوایگان و لایزنگان دیدنی‌ترین مناطق شهرستان داراب را تشکیل می‌دهند که هر مسافر نوروزی با یک‌بار گشت‌وگذار در این مناظر طبیعی و بکر جذب زیبایی و طراوت خدادادی آن‌ها می‌شود.
نوروز و گشت‌وگذار در میان طبیعت علاوه بر تفریح و تفرج، ثمره‌های زیباتری نیز دارد... تدبر در نشانه‌ها و پروردگار و آنچه ما را به طبیعت پیوند می‌دهد همین است.
برای آشنایی بیشتر هم‌وطنان با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری شهرستان داراب به‌اختصار به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.
تنگه رغز
تنگه رغز واقع در فسارود داراب، مجموعه‌ای بی‌نظیر از آبشارهای متنوع و چشمه‌هایی با آب زلال است.  این تنگه که از دو طرف با دیواره‌هایی بلند محصورشده است، به دلیل وجود چشمه‌های فراوان، ۶۴ آبشار را در خود جای‌داده، که از این تعداد ۱۲ آبشار نیازمند فرود با طناب است. ارتفاع فرودها حداقل ۶ و حداکثر ۶۵ متر و مابقی آبشارها با پرش در آب قابل گذر است. حوضچه‌های زیر آبشارها حداقل ۶ و حداکثر ۲۰ متر عمق دارند. منطقه سرچشمه رغز که از مسیر دیگری پیمایش می‌شود ، جنگلی زیباست که محل آغاز آب رغز است. رسیدن به این منطقه نیز با ۳ ساعت کوه‌پیمایی امکان‌پذیر است. رغز به معنای راه بکر و لغزنده است.در حال حاضر بیش از 20 لیدر به مسافران برای حضور در این منطقه کمک می‌کنند.
چشمه گلابی
چشمه گلابی واقع در 17 کیلومتری جاده قدیم داراب - شیراز در منطقه فسا رود قرارگرفته است. آب چشمه گلابی از تشکیلات آهکی شمال دشت داراب که کوه نمک در وسط آن قرار دارد، سرچشمه می‌گیرد. در 4 کیلومتری چشمه گلابی چشمه شور قرار دارد. این دو چشمه به همراه شماری از چشمه‌های دیگر تأمین‌کننده آب شهر داراب هستند. وجه‌تسمیه این تفرجگاه به‌عنوان چشمه گلابی‌شکل خاص آن بوده که شبیه میوه گلابی است.  این چشمه از جاذبه‌های گردشگری قابل‌توجه استان فارس بوده که علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کرده است.
آبشار فدامی
 آبشاری جذاب و خیره‌کننده که در بخش فورگ داراب قرار دارد که چهار نوع آب‌شور، شیرین، سرد و گرم در آن جریان دارد. آب شیرین آبشار در تابستان بسیار خنک و گوارا و در زمستان گرم است ولی آب‌شور حالتی برعکس آب شیرین دارد.
آبشار فدامی را می‌توان یکی از شاهکارهای خلقت دانست؛ شاهکاری که آب شیرینش در تابستان بسیار خنک و گوارا و در زمستان گرم است و  برعکس، آب‌شور آن در تابستان گرم و در زمستان خنک می‌شود و همین ویژگی‌ها سبب شده تا گردشگران و مسافران بسیاری همه‌ساله از این جاذبه‌ی طبیعی استان فارس دیدن کنند.
 روستای نوایگان
روستای نوایگان در فاصله 49 کیلومتری جنوب شرق داراب واقع‌شده است. این روستا سرزمین گل، انجیر، بادام و گردو است. تولید انجیر از باغات دیم و گل محمدی، این روستا را به یکی از قطب‌های تولید انجیر و گل محمدی در فارس تبدیل کرده است. انار و انجیر نوایگان به کشورهای دیگر صادر می‌شود. قلب تپنده اقتصاد نوایگان،  بونه‌ها نام دارد که در این مکان سالانه بیش از ۵۰۰ تن انجیر خشک به‌صورت دیم تولید می‌شود که دومین تولیدکننده انجیر بعد از استهبان در استان فارس به شمار می‌آید.مکان دیگر بهروئیه است که بیش از ۸۰۰ تن انگور تولید می‌شود همچنین سه چاه و میانکوه  که این مکان بزرگ‌ترین تولیدکننده گل محمدی به‌صورت دیم است که سالانه بیش از هزار تن گل محمدی در آن تولید می‌شود.
نوایگان روستایی متمرکز است که باغات آن با چندین هکتار در یک سمت کنار یکدیگر قرارگرفته و منازل مسکونی در سمت مقابل به شکل پلکانی در دامنه کوهستان جای گرفته‌اند. به جهت زیبایی و فرم منحصربه‌فرد آن به‌عنوان ماسوله فارس نام‌گرفته است.
در اطراف نوایگان آبادی‌هایی وجود دارد که جایرود، حشمت و مزرعه آب زیباترین آن‌ها به شمار می‌رود. مزرعه آب دارای چشمه‌ای زیباست و درختان تنومند و سرسبز است و درختان آلو سیاه، گردو و بادام به‌وفور در آن یافت می‌شود.
این روستا که  قدمتی ۱۸۰۰ ساله دارد و تعمیر مسجد آن بر اساس سنگ‌نوشته‌ای که در دیوار قدیمی مسجد نصب‌شده به زمان خواجه عبدالله انصاری می‌رسد.
فرماندار داراب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در داراب گفت: متناسب با اختیارات و اعتبارات از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری به یک‌میزان حمایت می‌کنیم.
عبدالرضا قاسم‌پور افزود: سال گذشته اعتباراتی برای مرمت مسجد سنگی در نظر گرفته شد و برای جاذبه‌های گردشگری امکانات رفاهی اولیه از قبیل ایجاد خانه‌های مسافر، برق‌رسانی، آب‌رسانی از محل سه درصد نفت و گاز (توسعه متوازن) در نظر گرفته‌ایم.
وی بابیان اینکه تنگه رغز میزبان گردشگران داخلی و خارجی است، اظهار داشت: همچنین برای تنگه رغز با مکاتبه و پیگیری اعتبارات ردیف ملی دریافت کرده و با کمک شوراها و معتمدین به توسعه این جاذبه منحصربه‌فرد پرداخته‌ایم.
قاسم‌پور با اشاره به اینکه داراب یکی از شهرستان‌های گردشگری و تاریخی کشور است که در ایام نوروز مسافران بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: حضور مسافران به دلیل وجود آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری طبیعی، سرسبزی فضای شهر در بهار، وجود قنات‌ها، باغات مرکبات و جاذبه‌هایی نظیر غار سهلک، آب باریک، چشمه گلابی، مساجد تاریخی نظیر مسجد سنگی، مسجد جامع و امامزادگان واجب‌التعظیم است.
فرماندار داراب تصریح کرد: این شهرستان در حوزه گردشگری تاریخی، باستانی، طبیعی و مذهبی  حرف برای گفتن دارد  و ازآنجاکه در مسیر ترانزیت بندرعباس، قشم و کیش قرارگرفته برای مسافرانی که در این مسیر تردد می‌کنند شرایطی امن و آرام ایجاد می‌کند.
گزارش : سمیه انصاری‌فرد
کد مطلب : ۱۹۱۸۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما