۰
plusresetminus

آمار طلاق در فارس با مهارت‌آموزی زوجین کاهش می‌یابد/ تاکید بر اهمیت مشاوره‌های پیش از ازدواج

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۳
استان فارس آمار صعودی در طلاق را به خود اختصاص داده است که عدم برخورداری از مهارت‌های ازدواج، اعتیاد، مسایل زناشویی، خیانت و مشکلات اقتصادی دلایل اصلی آنهاست.
آمار طلاق در فارس با مهارت‌آموزی زوجین کاهش می‌یابد/ تاکید بر اهمیت مشاوره‌های پیش از ازدواج
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "حافظ نیوززن جوان بدون توجه به جمعیتی که در راهرو ایستاده و به او خیره شده‌اند، می‌دود؛ اشک‌هایش از روی گونه می‌لغزد و گوشه چادرش را خیس می‌کند. حکم طلاقش تایید شده است اما نمی‌داند باید خوشحال باشد یا ناراحت. سرانجام توانسته است از زندگی پر دردش رها شود اما نگرانی از آینده مهمترین دغدغه‌ای است که از این پس با اوست.
آمار به دست آمده نشان می‌دهد که از هر 5 مورد ازدواج یک مورد به طلاق ختم می‌شود. بیش از 80 درصد پرونده‌های قضایی به طلاق تعلق دارد و طبق آخرین آمار ارائه شده در هر ساعت 19 نفر از یکدیگر طلاق می‌گیرند.
استان فارس نیز آمار صعودی در طلاق را به خود اختصاص داده است که عدم برخورداری از مهارت‌های ازدواج، اعتیاد، مسایل زناشویی، خیانت و مشکلات اقتصادی دلایل اصلی آنهاست.

 
یک مشاور خانواده که در زمینه مشاوره‌های پیش از طلاق نیز فعالیت دارد با اشاره به روند رو به افزایش طلاق در شیراز به خبرنگار فارس می‌گوید: از هر 5 ازدواج یکی به جدایی منتهی می‌شود.
«قاسم شکفته» ادامه می‌دهد: این آمار نگران کننده است و نیاز به ریشه‌یابی دارد زیرا زمانی که بنیان خانواده متزلزل شود جامعه نیز در معرض تباهی قرار می‌گیرد.
وی که اعتیاد را از اصلی‌ترین عوامل طلاق در شیراز می‌داند اضافه می‌کند: حدود یک سوم از آمار طلاق‌ها به مصرف مواد مخدر به ویژه روان گردان‌ها اختصاص دارد.
شکفته بیان می‌کند: مصرف مواد مخدر توهم‌زا در بروز مشکلات خانوادگی سهم به‌سزایی دارد که گاه به دلیل ایجاد ناامنی جانی در فضای خانواده یکی از طرفین را ناچار به جدایی می‌کند.
این روانشاس با ابراز نگرانی از افزایش آمار روابط فرا زناشویی در شیراز ادامه می‌دهد: پس از اعتیاد، خیانت بالاترین عامل طلاق به شمار می‌رود که باید با اقدام موثر و آگاه‌سازی جامعه مورد بررسی قرار بگیرد.
وی بیان می‌کند: بالاترین آمار خیانت به زوج اختصاص دارد که فضای مجازی، سریال‌های ماهواره‌ای، محرک‌های محیطی و ... از عوامل اصلی عدم پایبندی آنها به اصول خانوادگی و زناشویی است.

 
این مشاور خانواده با تاکید بر عدم آگاهی زوجین از روابط و مهارت‌های زناشویی می‌گوید: عدم برخورداری از مهارت‌های لازم و تحصیلات در این زمینه بی‌تاثیر نیست و بالاترین آمار طلاق به افرادی تعلق دارد که تحصیلات کمتر از دیپلم دارند.
وی ادامه می دهد: متاسفانه اکثر افرادی که برای طلاق به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند تاکنون هرگز به مرکز مشاوره ازدواج یا روانشناسی مراجعه نکرده‌‌اند.
شکفته تاکید می‌کند: این در حالیست که اگر مشاوره پیش از ازدواج در جامعه مورد توجه قرار بگیرد در ارائه مهارت و توانمندی‌های زناشویی تاثیر مطلوبی می‌گذارد و آمار طلاق را کاهش می‌دهد.
یک نمونه مکرر
زن جوانی که برای مشاوره پیش از طلاق به امور بانوان استانداری فارس مراجعه کرده است، می‌گوید: تصمیم قطعی برای طلاق دارم اما با پافشاری خانواده‌ها برای انجام مشاوره به این مرکز مراجعه کرده‌ام.
ایزدی ادامه می‌دهد: حدود 3 سال از ازدواجمان می‌گذرد و تصمیم داشتیم که بچه‌دار نیز بشویم اما پس از اینکه متوجه خیانت همسرم شدم دیگر نمی‌توانم به زندگی با او ادامه بدهم.
وی اضافه می‌کند: همسرم در فضایی کار می‌کند که همکاران مونث فراوانی دارد که البته قصد توهین به بانوان شاغل را ندارم اما در فضای کار با خانمی طرح دوستی ریخت و حتی با او به سفر رفت.

 
ایزدی با ابراز نارضایتی از آسیبی که به اعتمادش وارد شده است می‌گوید: با وجود مطلع شدن من از این ماجرا، همسرم دست از انکار بر نمی‌داشت اما پس از دیدن پیام‌های او و همکارش در فضای مجازی به یکدیگر جای هیچ شکی برایم باقی نماند.
وی با اشاره به شیوه آشنایی خود و همرش ادامه می‌دهد: 2 سال با همسرم دوست بودم تا اینکه تصمیم به ازدواج گرفتیم که البته در آن زمان ملاک‌های مناسبی برای انتخاب همسر نداشتم.
ایزدی بیان می‌کند: با خیانتی که اکنون وارد زندگی مشترک ما شده است دیگر نمی‌توانم به دیگران اعتماد کنم و دچار آسیب‌های روحی فراوانی شده‌ام که برای درمان آن‌ها به زمان فراوانی نیاز است.
از نگاهی دیگر
شوهر این زن جوان نیز که سعی می‌کند زندگی مشترکش را حفظ کند می‌گوید: برای اینکه به همسرم ثابت کنم که این رابطه جدی نبوده است تلاش فراوانی کرده‌ام.
حجتی می‌افزاید: من شرایط اقتصادی مطلوبی برای همسرم در خانه ایجاد کرده‌ام تا کم و کاستی نداشته باشد اما او نیز مشکلات رفتاری دارد که نمی‌تواند زندگی‌مان را به خوبی اداره کند.
وی اضافه می‌کند: بهانه‌جویی و مشاجره‌هایی که هر روز در خانه راه می‌انداخت یکی از دلایلی بود که مرا از او و زندگی مشترکمان دور کرد تا جایی که برای رفع مشکلاتم دست به انتخاب نامناسب نیز زدم.
حجتی با اشاره به عدم رضایت خانواده‌اش برای این ازدواج می‌گوید: باوجود مخالفت‌های خانوادگی و بدون اینکه متوجه لزوم تفاهم برای آغاز زندگی مشترک باشم، ازدواج کردم.
وی می‌افزاید: به جوانان توصیه می‌کنم که از نظرات و تجارب بزرگترها برای ازدواج استفاده کنند و به دور از رویاپردازی و یا ساده‌اندیشی وارد مسوولیتی به نام ازدواج شوند.
پلی برای انتخاب بهتر
یک زوج درمانگر با اشاره به انتخاب نامناسب زوجین در زمان ازدواج می‌گوید: انتخاب نادرست از علل اصلی طلاق است اما با یک پیش‌بینی اصولی می‌توان از بروز این تجربه تلخ پیشگیری کرد.
سهیلا جلالی ادامه می‌دهد: در جامعه ما مراجعه به مراکز مشاوره پیش از طلاق فرهنگ‌سازی نشده است و اکثر زوجین پیش از طلاق و زمان بروز مشکل به این مراکز مراجعه می‌کنند.

 
وی معتقد است: اما اگر زوج‌ها در زمان ازدواج به مراکز مشاوره مراجعه کنند و متوجه شوند که برای زندگی با یکدیگر مناسب و یا آماده نیستند از بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و روانی در آینده پیشگیری می‌شود.
جلالی اضافه می‌کند: باید زمینه‌ای در جامعه ایجاد شود تا پیشگیری قبل از درمان قرار بگیرد و نسخه‌هایی برای ازدواج مناسب ارائه شود که کمترین آمار طلاق را در پی داشته باشد.
وی با اشاره به انجام آزمون‌های مشاوره‌ای پیش از ازدواج می‌گوید:  با شرکت در آزمون‌های نئو، میلون و سایر آزمون‌ها و تست‌های شخصیتی می‌توان در تعیین زوج‌های سازگار با یکدیگر عملکرد مطلوبی داشت.
جلالی ادامه می‌دهد: عدم وجود گفت‌وگوی سالم در زندگی زناشویی از دیگر عوامل موثر در بروز طلاق است که اغلب به دلیل عدم برخورداری از مهارت‌های ضروری زندگی ایجاد می‌شود.
وی اضافه می‌کند: گفت‌وگوی نامناسب و غیرسالم به مشکلات دامن می‌زند و زوج‌ها را روز به روز از یکدیگر دورتر می‌کند تا جایی که تداوم زندگی زناشویی به خطر می‌افتد.
گزارش از مریم شمالیان
کد مطلب : ۱۹۱۴۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما