۰
plusresetminus
انتقادهای گزنده رئیس اتاق بازرگانی شیراز در نشست کارگروه توسعه صادرات

وابسته فعال اقتصادی در سفارتخانه‌ها نداریم/بیشتر به دنبال گرفتن پورسانت و رزرو هتل هستند!

تاریخ انتشارجمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۳۳
رئیس اتاق بازرگانی شیراز در سخنانی انتقادی از عدم فعالیت جدی وابسته‌های اقتصادی در سفارتخانه‌ها گفت: به‌جز یک مورد در عراق، وابسته فعال اقتصادی در سفارتخانه‌ها مشاهده نشده که بیشتر آنان یا دنبال رزرو هتل یا گرفتن پورسانت هستند!
وابسته فعال اقتصادی در سفارتخانه‌ها نداریم/بیشتر به دنبال گرفتن پورسانت و رزرو هتل هستند!
به گزارش "حافظ نیوزجمال رازقی صبح امروز در دوازدهمین نشست کارگروه توسعه صادرات که با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در استانداری برگزار شد، در سخنانی انتقادی خطاب به معاون وزیر اظهار داشت: آماری که ما از صادرات داریم با آماری که شما ارائه می‌دهید کاملاً متفاوت است و تقریباً می‌توان گفت که شما به ما کمکی نکردید و آماری هم شما در سطح ملی در مورد صادرات می‌دهید به‌طور جد با آماری که ما داریم متفاوت است!
رازقی با بیان اینکه 3 درصد صادرات کشور متعلق به فارس است، ادامه داد: مشکل صادرات کشور مشکلی عمومی و تمام نشده است و ما قادر به رقابت به لحاظ قیمت تمام نشده نیستیم.
این فعال اقتصادی با اشاره به بحران قطر و عدم استفاده از این موقعیت برای توسعه صادرات اظهار داشت: بحران قطر فرصت بسیار بی‌نظیری برای کشور به‌ویژه فارس بود اما متأسفانه نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم درحالی‌که کانتینرهای ترکیه‌ای در بندر بوشهر ده‌ها کیلومتر صف‌کشیده‌اند و از مرزهای غربی به‌راحتی خود را به این بندر رسانده و بازار قطر را تصاحب کردند.
وی اضافه کرد: باوجود تلاش‌های بسیار در استان برای به دست آوردن بازار قطر، نتوانستیم آن جایگاهی که شایسته است در بازار قطر به دست آوریم و در این راستا بی‌عرضگی بخش خصوصی مطرح نیست، چراکه اگر بحران قیمت تمام‌شده وجود نداشت یک تاجر ترکیه‌ای این مسیر طولانی از غرب تا جنوب ایران را طی نمی‌کرد تا خود را بوشهر برساند و به قطر صادرات کند.
رازقی ادامه داد: بی‌توجهی به صادرات غیرنفتی یک درد ملی است و باوجود نامه‌نگاری ما به سازمان توسعه تجارت، جوابی برای ما نیامده که در صادرکننده ما انگیزه ایجاد کند.
رئیس اتاق بازرگانی شیراز همچنین گفت: با توجه به اینکه فارس یک استان کشاورزی است اختصاص یارانه حمل هوایی میوه و تره‌بار برای ما یک ضرورت است که انتظار داریم این امر محقق شود.
رازقی با انتقاد از برگزاری بیشتر نمایشگاه‌ها در تهران نیز گفت: چرا تمام نمایشگاه‌های بین‌المللی باید در تهران برگزار شود؟ مگر فارس در حوزه گردشگری، انجیر یا خرما حرف برای گفتن ندارد؟ چرا شما کمک نمی‌کنید که این اتفاقات در کشور به‌ویژه در فارس وجود آید؟
وی در پایان نیز با انتقادی دیگر از نمایندگان اقتصادی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در سفارتخانه‌ها خاطرنشان کرد: انتظار داریم توجه ویژه‌ای به نمایندگان وزارتخانه شما در سفارتخانه‌ها شود که به‌جز یک مورد در سفارتخانه عراق، تقریباً وابسته فعال دیگری در سفارتخانه‌ها ندیدم بلکه بیشتر دنبال این هستند که هیاتی که به آنجا می‌رود برایشان هتلی بگیرند یا پورسانتی از این بابت دریافت کنند! که از این موارد بسیار است و به‌موقع در مورد آن صحبت خواهم کرد.
کد مطلب : ۱۹۱۲۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما