۰
plusresetminus
داریوش ارجمند:

ملاک ظاهر زیبا، سینمای ایران را بدجور گرفتار کرده است!

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۵
بازیگر نقش مالک اشتر سینمای ایران معتقد است که بی‌توجهی به هنر اصیل و ملاک قرار گرفتن صرف زیبایی جسمانی، بدجور سینمای ایران را گرفتار کرده است.
ملاک ظاهر زیبا، سینمای ایران را بدجور گرفتار کرده است!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "حافظ نیوزداریوش ارجمند در حاشیه همایش ساخت سریال «سعدی، خواجو، حافظ» با انتقاد از نگاه سطحی به مقوله هنر و سینما در فضای امروز جامعه اظهار داشت: ملاک صرف زیبایی جسمانی فارغ از هنر اصیل و ذاتی انسان، سینمای ایران را بدجور گرفتار خود کرده است.
این هنرپیشه مشهور کشور با اشاره به این بیت حافظ که می‌سراید: «شاهد آن نیست که مویی و میانی دارد/بنده طلعت آن باش که آنی دارد»، خاطرنشان کرد: حافظ 700 سال پیش می‌گوید که معشوق واقعی آن است که «آنی» دارد نه اینکه تنها یک زیبایی ظاهری داشته باشد و این «آن» درواقع داشتن محتوایی غنی و هنری اصیل در ذات انسان است که حتی با پیر شدن انسان و بالا رفتن سن نیز از زیبایی آن کاسته نخواهد شد؛ درصورتی‌که زیبایی جسمانی چند روزی میهمان انسان است و با پیری از بین خواهد رفت و جای آن را چین‌وچروک خواهد گرفت.
وی افزود: متأسفانه سینمای امروز ما به‌جای توجه به این «آن» دیوان حافظ تماماً به زیبایی ظاهری می‌پردازد و بدجور گرفتار این قضیه شده است؛ درصورتی‌که در فرهنگ غنی و تمدن اصیل ما بیشتر توجهات به هنر والا و جوهر انسانی معطوف شده، همان‌گونه که حافظ نیز به‌خوبی اشاره کرده است.
ارجمند با ابراز خوشحالی از ساخت سریال «سعدی، خواجو، حافظ» به دلیل توجه به بنیان‌های فرهنگی کشور، تصریح کرد: واقعاً جای خوشحالی است که راه سریال سازی به سمت بنیان‌های فرهنگی مایل شده است و ساخت این سریال را باید به فال نیک گرفت.
این هنرپیشه مطرح سینما و تلویزیون با اشاره به شخصیت والای مفاخر ادبی ایران سعدی و حافظ اظهار داشت: حافظ ما را به عالمی دیگر می‌برد، هرچند فهمش کمی دشوار است و سعدی چنان از عشق می‌گوید که نظیرش را هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند و این گنجینه‌های فرهنگی و تمدنی کشور ما است که در دنیا بی‌نظیر است.
وی افزود: پدر بنده در کتابخانه کوچک خود گلستان و بوستان سعدی و دیوان حافظ و مثنوی مولانا را در کنار قرآن کریم قرار داده بود و با این محتوای غنی ما را نصیحت می‌کرد و باید اذعان کرد که دنیای امروز ما هنوز محتاج نصیحت‌های سعدی است، نصیحت‌هایی که از دل قرآن و روایات بزرگان دین بیرون آمده است.
ارجمند توجه به مفاخر ادبی نزد ثروتمندان را رویکردی نیک و با ارزش دانست و گفت: بنا به گفته شاعر «درم‌داران عالم را کرم نیست/کرم‌داران عالم را درم نیست» اما به نظر می‌رسد که بهترین خیران کسانی هستند که هم درم دارند و هم کرم و ثروت خود را در راه فرهنگ و پاسداشت ادب پارسی به کار می‌گیرند که در ساخت سریال سعدی، خواجو و حافظ نیز گویی همین اتفاق قرار است بیفتد.
کد مطلب : ۱۹۰۳۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما