۰
plusresetminus
معاون وزیر بهداشت:

سونامی سرطان در ایران شایعه است

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۱
معاون تحقیقات و فن‌آوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سونامی سرطان در ایران به دلیل پیشگیری‌های انجام‌شده وجود ندارد و شایعه‌ای بیش نیست.
سونامی سرطان در ایران شایعه است
به گزارش "حافظ نیوز"، رضا ملک‌زاده پیش ازظهرامروز در نشستی با موضوع «روند جهانی بقای سرطان‌های شایع» در شیراز اظهار داشت: باوجود شایعه سونامی سرطان در 2 سال گذشته حدود 110 هزار مورد سرطان در ایران شناسایی شده که این میزان نسبت به آمار جهانی به‌ویژه کشور ترکیه و بعضی از کشور‌های عربی پایین‌تر است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعه جهانی با عنوان کنکورد 3 بیش از 37 میلیون نفر در جهان مبتلابه سرطان هستند که از این تعداد 50 درصد قابل‌پیشگیری است، افزود: این روند در 20 سال آینده به 70 درصد افزایش پیدا می‌کند.
معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت تصریح کرد: بیشترین آمار مرگ‌ومیر در جهان سرطان پانکراس و مری است و شایع‌ترین این بیماری در مردان پرستات و زنان سرطان سینه است.
ملک‌زاده با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان به بیماری سرطان در جهان بیش از 30 درصد براثر استعمال سیگار، الکل، 30 درصد چاقی، 15 تا 20 درصد عفونت، 15 تا 16 درصد هورمون و 2 درصد ناشی از شغل است، افزود: سرطان مری و معده به سبب استعمال قلیان، ناس، تریاک و مشتقات آن، آب غیربهداشتی، عدم رعایت بهداشت دهان، غذای چرب، فقر اقتصادی، آلودگی هوای داخل خانه، مصرف غذا و نوشیدنی‌های داغ و نیز عوامل ژنتیکی شایع‌ترین عوامل بیماری سرطان در ایران است.
وی بیان داشت: بیش از 87 هزار نفر در دنیا به‌ویژه در سنین بالا به علت تغییر سبک زندگی بر اثر عفونت به سرطان معده مبتلا هستند و کنترل استرس،، مشکل روحی و روانی در کاهش این بیماری تأثیر بسیاری دارد.

گفتنی است بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در 2 سال گذشته 6 هزار و 439 نفر در استان فارس به بیماری سرطان مبتلا شدند که با توجه به این میزان نیاز به فرهنگ‌سازی، مراقبت‌ و پیشگیری از سوی متولیان بهداشتی و درمانی به‌ویژه آحاد جامعه دارد.
کد مطلب : ۱۹۰۰۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما