۰
plusresetminus
عضو شورای شهر شیراز اعلام کرد

آمادگی شورا و شهرداری شیراز برای خروج زندان عادل‌آباد از شهر

تاریخ انتشاردوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۱
عضو شورای شهر شیراز: شورا و شهرداری شیراز با توجه به مذاکرات و رایزنی‌های اولیه با مسئولین زندان عادل‌آباد آمادگی تهاتر و همکاری برای خروج زندان به خارج شهر را دارند.
آمادگی شورا و شهرداری شیراز برای خروج زندان عادل‌آباد از شهر
به گزارش "حافظ نیوزسیروس پاک‌فطرت عصر امروز در صحن شورای شهر شیراز با اشاره به لزوم توجه به بازنگری طرح ساماندهی باغات قصردشت به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه پایدار شهر شیراز اظهار داشت: باغات قصردشت شیراز، علاوه بر اهمیت زیست‌محیطی به‌عنوان ریه سبز شهر شیراز، به لحاظ فرهنگی نیز به‌عنوان میراث گران‌بهای گذشتگان  محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: باغات قصردشت فرصت مناسبی برای طراحی مسیرهای نشاط‌آور، طبیعی،‌ زیبا و انرژی‌بخش جهت پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، دو  و سایر ورزش‌های انفرادی و جمعی  به شمار می‌آید و توان جذب توریست ورزشی، طبیعی و نیز کمک به اقتصاد پایدار شهری شیراز را دارد.
 عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز افزود: متأسفانه روند کنونی گسترش شهر و نگاه سوداگرایانه و کاسب‌کارانه به باغات از دهه‌های گذشته باعث شکل‌گیری فرایند نگران‌کننده کاهش باغات و از بین رفتن این میراث باارزش تاریخی، فرهنگی و طبیعی شده است  و متأسفانه این روند بدون دخالت و مدیریت قاطعانه و اهتمام همه‌جانبه و گسترده،‌ به سمتی می‌رود که نسل‌های آینده، ما را که میراث‌داران خوبی برای یادگاری‌های نسل‌های پیشین نبوده‌ایم، به‌سختی ملامت کنند و گناه به وجود آوردن شرایط زندگی سخت، آلوده، گرم و طاقت‌فرسا را بر ما نبخشند.‌
وی یادآور شد: از سال 1368 تاکنون همواره تمهیداتی جهت حفظ و نگهداری نگین سبز شیراز اندیشیده شده و مهم‌ترین و پرآوازه‌ترین این پیگیری‌ها و طرح‌ها، طرح ساماندهی باغات قصردشت است که سرانجام در سال 1379، پس از مدت‌ها کار مداوم و طی مراحل طولانی و قانونی سرانجام به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید و ابلاغ شد.
پاک‌فطرت گفت: در این طرح هر‌گونه تفکیک، تغییر کاربری و ساخت‌وساز در باغات حفاظت‌شده موسوم به گروه یک ممنوع شده است و بر اساس این طرح، شهرداری شیراز به‌عنوان سازمان اجرایی طرح و استاندار محترم فارس و رئیس شورای شهر‌سازی به‌عنوان ناظر و مسؤول حسن اجرای کامل و دقیق مصوبه تعیین‌شده‌اند. 
این عضو شورای شهر شیراز بیان کرد: براساس این طرح در باغات و اراضی گروه یک محدوده طرح، تفکیک، تغییر کاربری، ساخت‌وساز ممنوع بوده و باغات و زمین‌های این گروه در حدود 770 هکتار در اولویت تملک عمومی قرار دارند. همچنین در حداکثر 220 هکتار از باغ‌ها و زمین‌های مزبور طرح گردشگری با ضوابط خاص شامل پرورش گل و گیاه، باغ تفریحی و باغ گیاه‌شناسی، باغ‌موزه، باغ ورزشی، سینما، آمفی‌تئاتر زمستانی و تابستانی، هتل و متل، رستوران، تالار برگزاری مراسم سخنرانی و جشن و نمایشگاه هنری قابل ‌اجرا است.
عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز ابراز داشت: صراحت مصوبات شورای عالی شهرسازی که باغات گروه یک باید با رویکرد حفظ، نگهداری و ارتقای وضعیت موجود از طریق تملک عمومی مدیریت شود، بدان معنا است که شهرداری و شورا موظف به ایجاد سازوکار مدیریتی و تشکیل سازمان اجرایی متناسب با این وظیفه هستند و جلوگیری از ایجاد و گسترش حریق در باغات، پیگیری قضایی،  الزام به حفظ و احیای باغات در صورت عدم تمکین یا غیاب مالکین و احراز عدم صلاحیت مالک در حفظ و نگهداری باغ،  اخذ دستور خلع‌ید موقت و یا حتی دائم  مالکان متخلف و سهل‌انگار در نگهداری باغات و حفاظت از آن‌ها توسط شهرداری،‌ اجرای تمهیدات لازم برای افزایش فعالیت‌های گردشگری که مغایرتی با حفظ باغ ندارند و... را داشته باشد.
وی با بیان اینکه چگونه می‌شود شهرداری برای چنین فعالیت‌های وسیع و متنوع و پراهمیتی به تشکیلات محدود و مختصری در حد یک اداره کوچک با تعداد نیروهای کمتر از 10 نفر بسنده کند، گفت: تقویت  و افزایش نیروهای انسانی متخصص و کارآمد، در اختیار قرار دادن یگان ویژه و اکیپ گشت خودرویی به‌منظور جلوگیری از تخریب و تخلفات در باغات و ارتقا سطح تشکیلات ستاد باغات به سازمان حفظ، نگهداری و توسعه باغ‌های قصردشت و یا تأسیس شهرداری منطقه باغات همچون شهرداری منطقه تاریخی و فرهنگی را پیشنهاد می‌کنم.
عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به مذاکرات و رایزنی‌های اولیه با مسئولین زندان عادل‌آباد آمادگی تهاتر و همکاری با شورا و شهرداری را برای خروج زندان به خارج شهر در محدوده  منطقه ظفر آباد (سیکل ترکیبی) که حدود 200 هکتار پیش‌بینی‌شده است را دارند که البته این اقدام مهم می‌تواند یکی از کارهای اساسی و ماندگار برای شورای پنجم و شهردار محترم شیراز در دوران خدمتی باشد.
کد مطلب : ۱۸۹۸۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما