۰
plusresetminus

ضرورت احداث اقامتگاه‌های بومگردی در شهرستان‌های فارس/توسعه گردشگری با امکان اقامت گردشگران

تاریخ انتشاردوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۸
بسیاری از مناطق و توابع فارس دارای جاذبه‌ها و آب‌وهوای مناسبی هستند اما به دلیل نداشتن اقامتگاه امکان حضور شبانه مسافران در آن‌ها کاهش می‌یابد.
ضرورت احداث اقامتگاه‌های بومگردی در شهرستان‌های فارس/توسعه گردشگری با امکان اقامت گردشگران
به گزارش "حافظ نیوزیکی از موارد و گزینه‌هایی که باعث می‌شود امکان و انگیزه مسافر برای اقامت در یک منطقه در طول سفر افزایش یابد، وجود اقامتگاه‌های مناسب است. بسیاری از مناطق و توابع فارس دارای جاذبه‌ها و آب‌وهوای مناسبی هستند اما به دلیل نداشتن اقامتگاه امکان حضور شبانه مسافران در آن‌ها کاهش می‌یابد.
کنارتخته و کمارج فارس از جمله این موارد هستند که برای احداث اقامتگاه بومی موردتوجه مسوولان قرارگرفته‌اند.
سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون با اشاره به اهمیت ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی در توسعه گردشگری هر منطقه به خبرنگار فارس می‌گوید: جلسه کارشناسی و هم‌اندیشی به منظور ایجاد زمینه مناسب برای احداث اقامتگاه‌های بوم‌گردی و روستایی و عشایری در بخش کنارتخته و کمارج  برگزارشده است.

 
محمدرضا معینی ادامه می‌دهد: بخش کنارتخته و کمارج ازنظر موقعیت جغرافیایی، شاه‌راه ارتباطی چند استان هستند و سالانه حجم قابل‌توجهی از مسافران و گردشگران از این مسیر تردد می‌کنند.
وی تأکید می‌کند: برای بررسی ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی در این مناطق، در آخرین روزهای دی‌ماه با حضور کارشناس صدور مجوز اقامتگاه‌های بوم گردی اداره کل میراث فرهنگی فارس، رییس اداره تعاون، کار و امور اجتماعی کازرون، اعضاء شوراها و دهیاری‌های بخش کنارتخته و کمارج و کارآفرینان و فعالان حوزه اقتصادی کازرون در محل بخشداری کنارتخته یک جلسه هم‌اندیشی برگزار شد.
معینی نتایج برگزاری این نشست را موفقیت‌آمیز عنوان می‌کند و می‌گوید: در این جلسه مسوولان علاوه بر حمایت و استقبال از سرمایه‌گذاری در این بخش به تشریح ضوابط و مقررات ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی نیز پرداختند  و به سوالات کارآفرینان و سرمایه‌گذاران این حوزه پاسخ دادند.
اقامتگاه بومگردی چیست؟
سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون با توصیف اقامتگاه‌های برمگردی بیان می‌کند: این اقامتگاه‌ها  واحدهایی هستند که در محیط‌های طبیعی و با رعایت بالاترین سطح ممکن ضوابط زیست‌محیطی و سازگار با معماری بومی و سیمای طبیعی مناطق احداث می‌شوند.
وی می‌افزاید: همچنین از حداکثر تعامل با جوامع محلی برخوردارند و  زمینه حضور و اقامت طبیعت گردان را باکیفیت قابل قبول در محیط‌های طبیعی فراهم می‌کنند.
این مقام مسوول با توصیف استانداردهای جهانی گردشگری می‌گوید: طبق ضوابطی که سازمان جهانی جهانگردی، برای سازندگان این اقامتگاه‌ها تعیین کرده کلیه اقامتگاه‌های بوم‌گردی، علاوه بر رعایت استانداردهای ساخت‌وساز باید  با استفاده از مصالح بومی و حداکثر دانش بومی و هماهنگ با محیط طبیعی و فرهنگی پیرامون خود احداث شوند.
کنار تخته
یک فعال گردشگری با اشاره به موقعیت مکانی کنارتخته می‌گوید: کُنارتَخته بین کازرون فارس و برازجان از استان بوشهر قرار دارد و  در فصل بهار به دلیل سرسبزی و آب‌وهوای مناسب مورد توجه بسیاری از مسافران نوروزی و گردشگران قرار می‌گیرد.
مرجان امیری ادامه می‌دهد: محصولات کشاورزی این منطقه نیز طرفداران فراوانی دارد و از جمله آن‌ها می‌توان به خرما، جو و گندم و صیفی‌جات اشاره کرد.
وی اضافه می‌کند: از اماکن دیدنی و تاریخی کنار تخته می‌توان به یک کاروانسرای قدیمی اشاره کرد که قدمتش به دوره‌ی صفویه باز می گردد.
خشت و کمارج
امیری با تأکید بر قدمت تاریخی کمارج بیان می‌کند: کمارج نیز دهستانی قدیمی است که در  ۳۰ کیلومتری کازرون  واقع شده و هزاران سال قدمت تاریخی  و 12 روستا دارد.
وی ادامه می‌دهد: کاروان‌سرا، آب‌انبار قدیمی، زیارتگاه‌های امامزاده شاه‌یعقوب و بی‌بی‌سکینه و قلعه و برجهای قدیمی از جمله آثار تاریخی این منطقه از فارس است.
کد مطلب : ۱۸۷۵۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما