۰
plusresetminus

مرمت بناهای تاریخی اوقافی فارس تداوم دارد/تعامل مطلوب اوقاف و میراث فرهنگی

تاریخ انتشاريکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۶
کارهای مرمتی در بناهای تاریخی اوقافی استان فارس همواره به‌صورت مداوم و مستمر انجام‌شده است.
مرمت بناهای تاریخی اوقافی فارس تداوم دارد/تعامل مطلوب اوقاف و میراث فرهنگی
به گزارش "حافظ نیوزمساجد تاریخی از بناهایی هستند که با برخورداری از سازه‌های ویژه موردتوجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرند. مساجد تاریخی شیراز نیز دارای اهمیت فراوانی در این حوزه هستند که از میان آن‌ها 4 مسجد تاریخی، اوقافی هستند و با همکاری اداره کل اوقاف فارس و میراث فرهنگی استان در سال‌های اخیر مورد مرمت‌های مؤثر و پیوسته قرارگرفته‌اند.
معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف فارس با اشاره به تعدد بناهای تاریخی اوقافی در استان به خبرنگار فارس می‌گوید: بیش از 70 مسجد تاریخی و 60 بقعه تاریخی در فارس وجود دارد.
الیاس رضایی ادامه می‌دهد: تعداد زیادی نیز حمام موقوفه، آب‌انبار و کاروانسرا در جنوب استان در شمار املاک وقفی هستند که سابقه میراثی و تاریخی دارند.
وی اضافه می‌کند: مساجد وکیل، نصیرالملک، مشیر و جامع عتیق چهار مسجد تاریخی اوقافی در شیراز هستند که کارهای مرمتی در آن‌ها همواره به‌صورت مداوم و مستمر انجام‌شده است.
رضایی با تأکید بر هزینه‌بر و زمان‌بر بودن عملیات مرمتی بیان می‌کند: در یک دهه اخیر، این مساجد مرمت و بازسازی‌شده‌اند اما کارهای مرمتی و میراثی، پرهزینه و تمام‌نشدنی است.
این مقام مسوول با ابراز رضایت از تعامل مطلوب اداره کل اوقاف فارس با میراث فرهنگی استان اظهار می‌کند: با این همکاری مشترک شاهد پیشرفت مرمتی خوبی در مسجد وکیل و مسجد جامع عتیق شیراز بوده‌ایم.
وی می‌افزاید: سنگ‌فرش مسجد مشیر نیز در روزهای اخیر به اتمام رسیده که گام مطلوبی در جهت حفظ یکی از مساجد پراهمیت تاریخی شیراز به شمار می‌رود.
معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف فارس معتقد است: ادعا نمی‌کنیم که در مرمت این بناها موفق عمل کرده‌ایم اما همین‌که بناها سرپا و استوار هستند، نتیجه رسیدگی مداوم به آن‌هاست.
رضایی به فروش بلیت در مساجد وکیل و نصیرالملک شیراز اشاره می‌کند و می‌گوید: ازآنجاکه این مساجد در بافت تاریخی و پرتردد شهر قرار دارند و گردشگران فراوانی از آن‌ها بازدید می‌کنند، فروش بلیت برای آن‌ها درآمدزاست و به نفع مسجد و در مرمت آن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.
وی ادامه می‌دهد: همین‌که بازدیدکننده با مقایسه وضعیت کنونی این مساجد با چند سال قبل، ابراز رضایت می‌کند، به معنای اثربخشی و رضایتمند بودن این اقدامات است.
معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف فارس تأکید می‌کند: البته نگاه کلی ما به بلیت‌فروشی در مساجدی همچون نصیرالملک و وکیل، به‌عنوان منبع درآمدی نیست بلکه راهی برای نظم دادن به ورود و خروج گردشگر و حفاظت از بناها است.
رضایی با ابراز رضایت از راهنمایان تور در مسجد نصیرالملک بیان می‌کند: از 8 صبح تا 8 شب راهنمایان توری که به چند زبان تسلط دارند در مسجد نصیرالملک برای معرفی مسجد به گردشگران حضور دارند که در معرفی بهتر این مسجد تاریخی مؤثر است.
وی ادامه می‌دهد: در ادامه اقدامات انجام‌شده، موزه وقف مسجد نصیرالملک که بخشی از زندگینامه واقفان بزرگ شیراز را به نمایش می‌گذارد تا پایان سال و یا حداکثر آغاز سال نو در این مسجد تاریخی راه‌اندازی می‌شود.
کد مطلب : ۱۸۷۴۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما