۰
plusresetminus
سخنگوی شورا:

استحصال بیش‌ازحد مجاز از آب‌های زیرزمینی باعث فرونشست زمین است

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۲۷
علی ناصری در بیست و سومین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز ضمن تبریک سال نو میلادی به مسیحیان بابیان اینکه امروزه پدیده تغییر اقلیم یکی از دغدغه‌های اصلی ساکنین کره زمین است گفت: متأسفانه خشک‌سالی‌های پی‌درپی در منطقه ما و خصوصاً کشورمان موجب چالش‌هایی شده که چنانچه به آن‌ها توجه نشود تبدیل به بحران خواهد شد و پدیده فرونشست زمین می‌شود.
استحصال بیش‌ازحد مجاز از آب‌های زیرزمینی باعث فرونشست زمین است
به گزارش "حافظ نیوز"، علی ناصری در بیست و سومین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز ضمن تبریک سال نو میلادی به مسیحیان بابیان اینکه امروزه پدیده تغییر اقلیم یکی از دغدغه‌های اصلی ساکنین کره زمین است گفت: متأسفانه خشک‌سالی‌های پی‌درپی در منطقه ما و خصوصاً کشورمان موجب چالش‌هایی شده که چنانچه به آن‌ها توجه نشود تبدیل به بحران خواهد شد و پدیده فرونشست زمین می‌شود.
وی با اشاره به اینکه دلیل دیگر ایجاد فرونشست استحصال بیش‌ازحد مجاز آب از حوضه‌های آب زیرزمینی است گفت: برای جلوگیری از وقوع چنین پدیده جبران‌ناپذیری بایستی درست و به‌موقع عمل نمود هرچند که با وضعیت کاهش بارندگی در سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد به مقطع حساسی رسیده‌ایم که هرگونه کم‌کاری می‌تواند لطمات و خسارات غیرقابل برگشتی برای شهر شیراز و شهروندانمان به همراه داشته باشد.
ناصری خطاب به مسئولان محترم استان و شهرستان شیراز گفت: لازم است اقداماتی عاجل را در پیش گیرید که اهم آن‌ها عبارت‌اند از:
۱. تمهیدات لازم را به‌منظور تسریع در تکمیل و ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب بکار بندند تا از طریق برگردان این  آب‌های استحصالی به چرخه اکوسیستم شهری در قالب تأمین آب فضای سبز، از بهره‌برداری از ۱۴۰ چاه خودداری گردد، همچنین اصلاح و بهسازی سیستم آبیاری فضای سبز در قالب یک برنامه زمان‌بندی توسط شهرداری ضروری به نظر می‌رسد.
۲. لازم است نسبت به زهکشی آب‌های زیرسطحی شیراز که عمدتاً در قسمت جنوب شرق شیراز صورت می‌گیرد تجدیدنظر نموده و با مسدود کردن مسیر خروجی این زه‌کش‌ها از پایین رفتن سطح آب زیرزمینی جلوگیری شود.
۳. نسبت به ایجاد طرح‌های آبخیزداری در حوزه شمال غرب به‌منظور تغذیه آب‌های زیرزمینی شیراز اقدام گردد زیرا این کار می‌تواند جهت مقابله با اثرات خشک‌سالی و ذخیره روان آب‌ها کمک‌کننده باشد.
۴. هرچند در چند سال اخیر  با خشک‌سالی و کاهش بارندگی در شهر شیراز مواجه بوده‌ایم  این پدیده نباید موجب فراموشی در مورد وقوع سیلابه‌ای مخربی شود که نمونه آن را به‌خصوص در سال‌های ۱۳۶۵ و ۱۳۸۰ در شهر شیراز شاهد بودیم. خسارات جانی و مالی بسیاری به‌خصوص در سال ۱۳۸۰  که به علت  طغیان رودخانه خشک و ورود غیرقابل‌کنترل سیلاب و سرازیر شدن هزاران تن رسوب به خیابان‌های اطراف آن ازجمله خیابان‌های ساحلی، تیموری، اطراف پل علی ابن حمزه و بلوار چمران و منازل مسکونی و واحده‌ای‌های تجاری واقع در آن‌ها و نقاط دیگر که به شهروندان عزیز وارد شد.
سخنگوی شورا در ادامه گفت: باید توجه داشت افزایش ساخت‌وسازها در حوضه آبریز رودخانه خشک و نیز توسعه شهر صدرا و شهرک‌ها و سکونتگاه‌های اقماری شهر شیراز سبب کاهش نفوذپذیری زمین و در پی آن افزایش جریان آب‌های سطحی و سیلاب به سمت شهر شیراز خواهد شد و از طرفی دیگر خشک‌سالی‌های اخیر باعث از بین رفتن بخش وسیعی از  پوشش‌های گیاهی در ارتفاعات منتهی به رودخانه خشک شهر شیراز شده که خود می‌تواند سبب تشدید فرسایش خاک و جریان‌های سیلابی در زمان وقوع بارندگی‌های شدید شود و طغیان رودخانه را به دنبال داشته باشد و تهدیدی جدی برای شهر شیراز خواهد شد به‌خصوص که در شانزده سال گذشته هیچ‌گونه اقدامات بازدارنده و آبخیزداری در سرشاخه‌های رودخانه خشک در خارج از محدوده خدماتی و حریم شهر شیراز به انجام نرسیده است.
 همچنین رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط‌زیست گفت: با توجه به اینکه  اختلاف‌نظر صاحب‌نظران و مدیران ارشد ادارات ذی‌ربط در مورداجرای سد تنگ سرخ و یا اقدامات دیگر جهت کنترل سیلاب در بالادست شهر شیراز علیرغم تلاش مسئولین شهرداری در جهت اجرای پروژه به نتیجه نرسیده است. پس شایسته است قبل از غافلگیری درزمان وقوع سیلاب مشابهی مانند سیل سال ۱۳۸۰ به فکر چاره افتاد و بیش از این زمان را جهت اقدامات پیشگیرانه در مقابل سیلاب از دست نداد با توجه به دغدغه شهروندان در خصوص سد تنگ سرخ لازم است اقدامات ذیل صورت گیرد:
الف-پیوست زیست‌محیطی طرح ارائه گردد.
ب- طرح، مهندسی ارزش شده و نتیجه آن ارائه گردد.
ج- با توجه به وضعیت توپوگرافی منطقه و ژئوتکنیک خاکِ محل احداث سد، نقاط قوت و ضعف و نیز فرصت‌ها و تهدیدهای طرح با رویکرد علمی و فنی در مبحث پایداری طرح ارائه شود.
ناصری در پایان گفت: در اینجا به شهروندان عزیز اطمینان می‌دهیم چنانچه سد تنگ سرخ در مسیر پایداری توسعه شهری نباشد و یا اینکه موجب بروز مخاطراتی برای شهروندان این کلان‌شهر گردد به‌هیچ‌روی حاضر به اجرای آن نخواهیم بود و معتقدیم که چنانچه این کار به‌اشتباه صورت گرفته باشد هرچند که هزینه‌هایی برای احداث آن صورت گرفته باشد و یا اعتباری برای آن در نظر گرفته باشند با این دید که جلو ضرر را هر وقت بگیریم منفعت خواهد داشت اقدام خواهیم نمود.
اما درصورتی‌که موارد درخواست شده ارائه و به لحاظ فنی و تخصصی دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌های شهروندان قابل مرتفع شدن باشد با در نظر گرفتن جمیع جهات پیرو امانتی که مردم به دستمان دادند و عهدی که با آنان بستیم بر اساس صرفه و صلاح شهر و شهروندان با رویکرد توسعه پایدار عمل خواهیم نمود.
 
کد مطلب : ۱۸۵۵۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما