۰
plusresetminus
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در اختتامیه جشنواره استانی علامه حلی فارس :

وقتی مسیر صحیح است، به راهمان حجت، ایمان و باور داشته باشیم

تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۶
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فراهم بودن زمینه تحقیق و پژوهش در جهات مختلف، خاطرنشان کرد: وقتی مسیر صحیح است، به راهمان حجت، ایمان و باور داشته باشیم و بدانیم که میتوانیم و مشکلات و سختی ها را به جان باید خرید.
وقتی مسیر صحیح است، به راهمان حجت، ایمان و باور داشته باشیم
 آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در اختتامیه جشنواره استانی علامه حلی فارس تقارن این جشنواره با سالروز ولادت امام حسن عسکری مبارک دانست و افزود: از همه دست اندرکاران این جشنواره و بزرگواران موثر در امر تحقیق و پژوهش حوزه‌های علمیه، به ویژه آیت‌الله موحد و حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی تقدیر میکنم و امیدوارم از برکات و فیوضات خاندان عصمت و طهارت بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به روایتی از امام علی (ع) تصریح کرد: امیرالمومنین(ع) اولین قدم و پایه بحث، تحقیق و پژوهش را بازیابی معالم دین عنوان می‌کند.

آیت‌الله دستغیب با اشاره به تأکید معصومین بر نوشتن و نشر علمت بین برادران، به بیان روایتی از مرحوم شیخ صدوق از پیامبر گرامی اسلام پرداخت و بیان داشت: هر مومنی بمیرد و یک ورق کاغذ از او بماند که دانشی بر آن باشد آن ورقه روز قیامت میان او و دوزخ حائل و مانع شود و خدای تبارک و تعالی به هرحرفی که در آن کاغذ نوشته شهری در بهشت به او دهد که هفت برابر دنیا باشد. 

وی در تشریح یکی از مصادیق صدقه جاریه گفت: صدقه جاریه، باقیات صالحاتی است که از مصادق آن مکتوبی است که بعد از انسان، دیگران از آن استفاده می‌کنند و همچنان ثواب و پاداش آن در نامه اعمالش برای او استفاده می‌شود.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با بیان اینکه وجه اشتراک دماء شهدا و مداد علما این است که هر دو ماندگاری دارند، تصریح کرد: برتری مداد علما بر دماء شهدا همان برتری عقل بر احساس و عواطف است. مداد علما یک گنجینه علمی، عقلی و چراغی فرا راه انسان‌ها برای تأمل و تعمق در مسائل معرفتی و مسائل دینی است. البته دماء شهدا اثرش این است که احساسات دیگران را بر می‌انگیزد تا دیگران با تمام وجود به طرف حق حرکت کرده و ایثار و فداکاری نمایند.

وی بحث خودباوری را از لوازم تحقیق و پژوهش دانست و افزود: البته این بدین معنا نیست که هر کسی که نویسنده شد و قلم به دست گرفت، او را به معنای واقعی محقق، پژوهشگر و قابل تمجید بدانیم. بلکه پیشگیری از خودباختگی و مبارزه از ترس و لرز است که دو عامل عمده برای رکود است.

آیت‌الله دستغیب با تأکید بر پرورش حس خودباوری در محققان، اظهار داشت: اکثر افراد با اینکه هم زمینه خوب و هم استعداد دارند، اما در جا می‌زنند و حرکت برای آن‌ها صورت نمی‌گیرد تا زمانی که حس خودباوری را در آن ها پرورش دهیم، همانطور که در زمینه‌های دیگر آموخته‌ایم. در همین مسیر انقلاب اسلامی به برکت بنیانگذار نظام، حضرت امام راحل(رضوان الله علیه) و در ادامه با رهبری‌های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) حقیقتاً توجه داشته باشیم که می‌توانیم به اهداف بلندی نائل شویم. 

وی وجود سختی‌ها و مشکلات را در مسیر یک حرکت حق الهی امری طبیعی دانست و افزود: عده ای می‌گفتند فقط با ظهور ولی عصر کرد که می‌شود اقامه حق کرد و به خیال باطل خود، قیام‌های دیگر را خط بطلان بکشند. بیان امام صادق(ع) این بود که حضرت موعود اگر از ما کسی قیام کند، دچار بلا و گرفتاری خواهد شد. 

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فراهم بودن زمینه تحقیق و پژوهش در جهات مختلف، خاطرنشان کرد: وقتی مسیر صحیح است، به راهمان حجت، ایمان و باور داشته باشیم و بدانیم که میتوانیم و مشکلات و سختی ها را به جان باید خرید. باور کنیم در فضای  آماده، مستعد و مقدس نظام جمهوری اسلامی، بسیار زمینه فراهم است که در جهات مختلف به ویژه در تحقیق و پژوهش یک حرکت همه جانبه و همگانی به سمت اهداف مقدس صورت بگیرد که بحمدلله این چند ساله ما اهداف و شواهد و نمونه‌ها را مشاهده کرده و به اهداف نزدیک تر می شویم.

وی با تأکید بر ضرورت اخلاص و  در نشر علم و پژوهش، بیان کرد: محقق و پژوهشکر باید اخلاص خود را مراقب و متوجه باشد چرا که بحث نشر علم بین دیگران است. طبعاً به اقتضای نفسانیات انسان، از شهرت‌طلبی و تبعاتش که امر منفی، مخرب و مضر برای خود و جامعه است، باید برحذر بود. اما از طرفی هم باید توجه داشت، اگر انسان مراقب باشد، تحقیق و پژوهش مانع اخلاص نیست. در عبادات نیز از یک طرف باید مراقب و احتیاط را رعایت کرد و از طرفی باید توجه داشت که وسواس باعث رکود انسان و محرومیت از موفقیت‌ها می شود.

آیت‌الله دستغیب با اشاره به آیه تعاونوا علی البر و التقوی تأکید کرد: اساساً اگر تحقیق و پژوهش مثل سایر امور به شکل کار گروهی و جمعی انجام شود، به مراتب آثار بهتری خواهد داشت. اینکه انسان فردی کار کند خوب است و اشکال ندارد اما دو یا چند نفر باهم یک تخقیق را ساماندهی کنند، هم از لجاط کیفیت می‌تواند ارتقا پیدا کند و هم در خیلی از مسائلی که مانع بعضی پژوهش ها و تحقیق ها است، صرفه جویی می شود.
کد مطلب : ۱۸۵۲۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما